Obchod třeba na jedinou knihu. Proč ho mít?

Napadlo vás, že když máte jen jednu knihu, bude stačit, když se bude prodávat přes distribuci a nemusíte se zabývat stavbou vlastního mini-e-shopu? To byste udělali velkou chybu…
Jednak byste tím přicházeli o část těch, které už jste zaháčkovali, obírali byste sami sebe o peníze a jednak… možná to zní složitě, ale je to děsně jednoduché. Zvládla to i má kamarádka farmářka a údajný ‚technický antitalent, který bojuje i s e-mailem‘.

Proč tedy mít vlastní obchod, i když budu mít na prodej pouze jednu jedinou knihu?

Tím hlavním důvodem je efektivita vaší propagace. Nejprve si položme základní premisy, ze kterých vycházím: Aby si knihu někdo koupil, musí mu o ní někdo říct. A pokud vydáváte vlastním nákladem, ten někdo jste vy, jinak byste asi ani nečetli tento článek.

Vždy, když o ní někomu říkáte, musíte mu na závěr také říci, kam si ji má jít koupit.

A právě tady je zakopaný pes: Kdybyste je poslali do velkého e-shopu, mnohem větší část z nich k pokladně vůbec nedojde. Možná budou chtít ušetřit na poštovném a budou vybírat další knihy, pak je něco vyruší a zapomenou na to. Nebo budou na závěr redukovat objednávku a mohou vaši knihu z košíku vyhodit, zvlášť, když je to po delší době.

Vy naopak potřebujete dovést zákazníka ke koupi tak, aby ho přitom nic nevyrušilo a mohl to odbýt co nejrychleji, protože čím kratší dobu nákupní proces trvá, tím více lidí dojde až na konec – a zaplatí.

Jinými slovy, celou nákupní cestu až k prodejnímu formuláři potřebujete mít pod vlastní kontrolou. Jen tak budete moci určovat, jak rychlá cesta bude a co zákazník cestou uvidí.

Nezmínil jsem ještě druhý, neméně důležitý aspekt: To, kolik za knihu dostanete peněz od distributora a kolik při prodeji přes e-shop.

Dejme tomu, že máme knihu s DPC 360 Kč. Od distributora v takovém případě přijde cca 163 Kč.

Kolik to bude přes e-shop, do značné míry záleží i na vaší kreativitě, proto si načrtněme hned dva různé scénáře.

Nákupní cena knihkupce bude při DPC 360 Kč přibližně 240 Kč. Protože chcete být nejlevnější a zjistíte, že nejlevnější e-shop ji má za 244 Kč, prodáváte ji v e-shopu za 239 Kč plus poštovné. V takovém případě je vaše celá částka po odečtení poplatků za transakci (např. u PayPal či platební brány).

Ale dejme tomu, že si dáte opravdu záležet. Máte vymakaný řetěz pozornosti a dobře zacílenou propagaci, takže k vám lidé přicházejí celkem nažhavení. Při koupi dostanou elektronické verze knihy zdarma a navíc bonusovou povídku, která v knize není, a slevu z 360 na 329 Kč.

Pak ale ještě musíme odečíst náklady, pak to teprve začne být zřetelně viditelné: Dejme tomu, že máme náklady průměrně 100 Kč na kus. V prvním případě (přes distributora) je váš zisk 63 Kč, zatímco přes e-shop dejme tomu v prvním případě 130 Kč a ve druhém 220 Kč.

Lidi, kteří chodí vždycky „heurekovat“ a hledají pouze nejnižší cenu, tady budou vždycky. Na ty se vykašlete. Zacilte pouze na svoje ideální čtenáře, na ty, kteří budou z vaší knihy nejvíce nadšení, ti nic takového dělat nebudou.

kniha

A co objednání přes e-mail?

Proč si pořídit obchod, když si až dosud od vás lidé objednávali přes běžné webové stránky e-mailem?

Protože jste možná za tu dobu přišli o spoustu prodejů.

Lidé jsou dnes přehlceni informacemi a požadavky okolí. Ti rozumnější lidé se víc než kdy jindy chtějí dlouhodobě zabývat jen podstatnými věcmi a ty ostatní pokud možno bleskově vyřídit a jít.

Když je někde objednávka e-mailem a platba bankovním převodem, musím jako kupující udělat několik věcí a zabere mi to (nejen) čas. Musím najít kontakt a napsat autorovi, a málokdo má zautomatizovanou odpověď – takže musím počkat, až se on dostane k e-mailu. Pak musím jít do svého bankovnictví a vyplnit příkaz a pak znovu čekat, než se mu peníze objeví na účtu a on se dostane na poštu. Vopruz…

Obchod je jednak většinou zřetelně označen a snadno ho najdu, u každého produktu je tlačítko Koupit a můžu zaplatit hned, PayPal nebo kartou, přičemž mi obratem přijde e-mail s potvrzením a já to můžu pustit z hlavy. Autor zatím dostane objednávku rovnou s potvrzením platby, může knihu hned zabalit a poslat při první příležitosti, třeba cestě za nákupy.

Ve druhém případě nemusím moc přemýšlet a pár minut poté, co jsem se rozhodl ke koupi, už mám hotovo a jen čekám, až to přijde. V prvním případě mám perspektivu, že se tím budu muset zabývat ještě min. další 2–3 dny, ne-li déle.

Výsledek? Máte-li jen objednání e-mailem, znamená to, že u některých lidí budete muset překonat vyšší úroveň rezistence – kniha jim prostě bude muset „stát za to. Zvyšujete tím jejich osobní náklady na její získání, když není možná platba ihned.

Z posledních deseti objednávek, které jsem měl přes vodácký obchod, bylo 6 přes PayPal, jedna kartou a tři převodem. Věřte mi. Je to dnes standard, objednání e-mailem je už jen závan pravěku. Můžete ho ponechat, ale pořiďte si i obchod.

kniha

Jaké mít požadavky?

V první řadě musí být řešení vhodné právě konkrétně pro vás: Musí být kompatibilní s platformou, na které jsou postaveny vaše stránky, a musí odpovídat vašim požadavkům ohledně počtu produktů, druhů plateb i ceny.

Obchod je celkem bezúdržbová záležitost. Jednou ho postavíte a než se do něj vrátíte, uplyne možná pár let. Mezitím obchod prostě funguje a netřeba ho upravovat, alespoň taková je má osobní zkušenost.;

Budu vycházet z toho, že 99% z nás se s knihami ‚vejde do počtu 10 produktů, takže nám stačí verze zdarma. Hlavními kritérii pro mě proto byly možnosti platby a co nejširší možnosti integrace.

Nejdříve jsem hledal mezi českými produkty a toto je výsledek: vyřadil jsem obchody, které nemají verzi zdarma a tím vypadl Webnode, Wexbo, E-shopRychle nebo Dropareal, u Sprinx jsem ceník vůbec nenašel. Shoptet sice free verzi má, ale bohužel umožňuje platbu přes PayPal až v programu Business za 1140 Kč měsíčně, v programu zdarma tato možnost není, čímž tento největší český nápadník pro můj tutoriál vypadl (popravdě až poté, co jsem na něj skoro celý návod natočil).

Musel jsem se tedy poohlédnout ‚ve světě. Vedle osvědčeného Ecwid byl mým favoritem také Wix, na kterém jsem vás učil postavit web a který má dokonce neomezené množství produktů. Začal jsem tutoriál hned točit, abych měl stejné výchozí podmínky jako vy, tedy že jsem tam poprvé, a (opět) až na závěr jsem přišel na to, že obchod Wix nelze nikam jinam vložit – využití pro něj tedy najdou pouze ti, kteří už mají na Wixu webové stránky, obchod chtějí mít jen na nich a nikam jinam ho vkládat nechtějí.

Takže nakonec jsem skončil tam, kde jsem začal, a natočil aktualizaci tutoriálu Ecwid.

Z důvodu výsledků průzkumu českého trhu (vizte výše) jsem neměl požadavky jazykové. Ale bylo příjemné, když jsem zjistil, že už angličtinu potřebovat nebudeme. Ecwid se naučil česky. Bohužel se mi do češtiny sám „přehodil kdovíproč až poté, co jsem natočil celý tutoriál 🙂

Pokud je váš Ecwid stále v angličtině, nastavte si správný jazyk v Ecwid Control Panel → Settings → General → Regional settings. V mém případě trvala změna pár dní. Ale nemusí. Vizte video:

Pokud s angličtinou nemáte problém a rádi byste se porozhlédli sami, začít můžete třeba tady:

10 best e-commerce platforms in 2023

16 Best eCommerce Platforms to Check Out in 2024 (+Pricing)

kniha

Kam s obchodem?

  • Samozřejmě a v první řadě na svůj web. Vložit ho ale můžete i na jakýkoli jiný web, třeba když s dalšími autory založíte sdružení se společnými stránkami. Moc na to ale zase nespoléhejte, protože provoz je tam potřeba přivést tak jako tak. Rozhodně byste ale měli dbát na to, aby byla adresa stránky s obchodem co nejjednodušší a snadno zapamatovatelná. Pak budete moci na obchod odkázat i ústně nebo opticky (třeba v případě, že jako já nepoužíváte Google Ads a tudíž se nekvalifikujete na přímé odkazování rovnou z videa na YouTube.).
  • Vaše kniha by měla být viditelná okamžitě po příchodu na stránku, zvlášť pokud zatím máte jen jednu knihu. Můžete ji vložit pomocí „Buy Now Button a dal bych ji na titulku úplně nahoru, aby byla vidět bez scrollování.

Co se změnilo je bohužel to, že si obchod už nevložíte na Facebookovou stránku, jako jsem to kdysi udělal já. Podmínky se totiž změnily, externí aplikace se nyní dají instalovat až od počtu 2000 příznivců. Tohle je screenshot chyby, kterou mi Woobox „vyhodil“.

Budiž vám to poučením, že není moudré něco odkládat, protože algoritmy a pravidla se časem mění a co jde dnes, nemusí jít zítra. Všechno důležité a výhodné dělejte co nejdříve.

Rovněž nefunguje ani propojení s Facebook obchodem, respektive funguje jen v placené verzi obchodu. Zkoušel jsem vložit tlačítko „Buy now, resp. jeho kód, na Facebook (FB) jako příspěvek – a nejde to.

  • Určitě ale půjde vložit na Facebook odkaz – adresa stránky, na které máte obchod nebo knihu vložené. Nezapomeňte ale předtím vyplnit SEO a FB informace o stránce a náhledový obrázek. Já mám SEO vestavěné v MioWebu, vy můžete použít třeba WP plug-in SEO by Yoast. A než stránku postnete, vyzkoušejte si (v prohlížeči Google Chrome), jak bude stránka na Facebooku vypadat, pomocí Facebook Debuggeru.
  • Obrázek „produktu“ s kupním tlačítkem můžete též vyfotit“ pomocí PrintScr, oříznout a vložit přímo do těla mailu, a naodkazovat ho přímo na knihu. Po kliknutí se adresátovi otevře prohlížeč se stránkou vašeho obchodu. Mimochodem, podobně, naodkazováním obrázku, lze do mailu „vkládat i videa.
  • Stejně, tzn. přes obrázek, ho naodkazujete ze svého PDF s ukázkami, které máte zajisté zdarma ke stažení na stránkách knihy.
  • Můžete též vytvořit PDF, které bude obsahovat kompletních třeba prvních 15 stran knihy (včetně úvodních) a za nimi bude následovat text „celou knihu zakoupíte zde“ a opět odkaz z obrázku do vašeho obchodu. Toto PDF pojmenujte plným názvem své knihy a dejte na Uloz.to, a pokud někdo bude hledat, kde vaši knihu stáhnout zadarmo, najde tento soubor a možná zjistí, že to není celá kniha, až ve chvíli, kdy se začte a usoudí, že ji chce.
  • Možná už máte scénář nebo rovnou vytvořený videotrailer či video se čtenými ukázkami. Na konec, nemůžete-li odkazovat přímo, přidejte obrázek se svou knihou, něčím jako „koupíte zde:“ a velkou a zřetelnou adresou na stránku s obchodem.
  • Adresu do obchodu samozřejmě můžete dát na pozvánky na křest, na tištěné plakátky, zkrátka na vše určené k „optické konzumaci“ a stejně tak uvádět adresu ústně, když máte veřejné čtení nebo rozhovor.

Do obchodu povedou i odkazy z případných Facebook reklam, ale s tím velmi opatrně. Z poctivé propagace se nevykoupíte, a dobrý pocit mít také nebudete, až si porovnáte statistiky prodejů a spočítáte náklady a reálný zisk ve srovnání s měsíci, kdy jste reklamu nedělali. To samé platí o letácích. Nebyli byste první, kdo se mýlí, když si myslí, že u něj to bude jinak.

Navíc, spouštět reklamu na „chladné“ publikum, které vás nezná, je bez užitku. Uvádí se, že zákazník musí o produktu slyšet až osmkrát, než nakoupí. Na to nemáte čas. Dobrým zacílením lze nutný počet kontaktů a jejich reakční dobu snížit na minimum. Ale chtít získat nákup od někoho, kdo vás ani knihu nezná vůbec, a ani nevíte, zda pro něj bude vhodná, je jako chtít akcelerovat z nuly skokem na sto když ani nevíte, co natankovat.

kniha

Samotný obchod nestačí

Na závěr chci dodat: Nečekejte, že obchod vás spasí a vaše prodeje vyletí strmě vzhůru bezprostředně poté, co si ho pořídíte. Průběžně slušné prodeje jsou výsledkem pravidelné a konzistentní propagace a žádný obchod nedokáže prodávat, nepřivedete-li do něj ty správné lidi v rozumném počtu. 

Vytvoření obchodu je jednou z mnoha důležitých drobností, kterou „zametáte cestičku čtenáři ke koupi vaší knihy. Ale pokud získáte pocit, že tím jste pro propagaci udělali dost, bude vám zcela k ničemu a budete zklamáni.

Založte si obchod, vložte jej (nebo jen samotný „produkt) všude, kde můžete. Tyto materiály nebo adresu obchodu pak šiřte při KAŽDÉ příležitosti. A postarejte se, aby těch příležitostí bylo co nejvíc a byly pestré. Z čím více různých zdrojů se mozku čtenáře dostane stejné informace, tím větší bude pravděpodobnost, že se do něj zaryje, protože zapamatování funguje v našem mozku průkazně nejlépe, pokud je informace vnímána multismyslově (zrak – video či text, sluch – video, podcast nebo rozhovor) a čím častěji se informace opakuje. (Více o tomto tématu kniha „Pravidla mozku od J. Mediny.)

Už máte svůj obchod postavený? Na čem jste se nejdéle „zasekli? Podělte se s ostatními v komentářích pod článkem.

Kam pokračovat: I svou první knihu můžete prodávat po metrácích! nebo na PŘEHLED VŠECH ČLÁNKŮ

.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *