Není pochyb o tom, že aby lidé koupili vaši knihu, první krok je vždy stejný. MUSÍ SE O NÍ NEJPRVE DOZVĚDĚT. A to se nestane „samo“, ani to za vás nikdo jiný neudělá. K tomu slouží PROPAGACE a dělat ji musí všichni autoři, kterým záleží na prodeji jejich knihy.
Proces, na jehož konci je úspěšný prodej vaší knihy, má 4 fáze:
1. INFORMACE
Nejdřív se k zákazníkovi musí dostat informace o tom, že kniha existuje. K tomu právě slouží propagace a je to nepostradatelná součást prodejního procesu. Dokud se k zákazníkovi nedostane informace, že kniha vůbec existuje, nemůže si ji koupit.
2. ZÁJEM
Poté v něm musíte probudit zájem. Na pultu nebo internetu ho upoutáte skvělou obálkou a v promyšlené anotaci mu vysvětlíte, co mu kniha přinese a proč by si ji měl přečíst. Dobře napsaná anotace je typ reklamního textu a musí být napsaná a promyšlená lépe než samotný text knihy.
3. DOSTUPNOST
Když jste vzbudili zájem, nesmíte zákazníkovi komplikovat cestu k jakýmkoli dalším informacím a k samotné koupi. Náhled obálky, technické informace, možná bližší popis obsahu a vždy i odkaz na místo, kde lze knihu online zakoupit, by měly být všude, kde to zákazník očekává, a zároveň jednoduše dohledatelné na Seznamu a Google.
Teprve když splníte předchozí podmínky, může se uskutečnit zlatý hřeb procesu a váš hlavní cíl – PRODEJ.
Všechny tři fáze, ve kterých zákazníka směrujete k závěrečnému prodeji, se dají shrnout pod širší pojem Propagace knih.
Ano, správně. Týká se to i vás. Chcete-li prodávat, musíte svou knihu propagovat.
Pokud vám teď vytanula na mysli drahá reklama a hejno marketingových poradců, které byste k tomu potřebovali, jste naštěstí na omylu. Dnes už to zvládnete úplně sami a k tomu zadarmo. A je od koho se inspirovat. Tisíce autorů se totiž už živí jen psaním a propagací svých knih. Jedno bez druhého totiž prostě nefunguje.
Pojďme se podívat, co o tom říkají nejprodávanější autoři anglofonního knižního trhu:
„Nemusíte být ten nejlepší spisovatel. Ale vždycky se můžete stát nejlépe prodávajícím autorem.“
Austin Netzley
„Měli byste se stát dobrými marketéry. Měli byste mít webovou stránku a měli byste začít hledat způsob, jak svou knihu propagovat.“
Tim Knox
„Než vydáte svou knihu, přemýšlejte o tom, jak ji budete prodávat. Než zvednete tužku a pustíte se do osnovy nebo první kapitoly, sepište si marketingový plán. Není příliš brzy o tom přemýšlet. Nemusíte ještě nic dělat, ale přemýšlejte o tom. Nemějte z marketingu špatný pocit a nenechávejte ho na konec.“
Farnoosh Brock
(citáty jsou z eBooku „Rady zkušených mistrů prodeje knih“)
Klasická reklama připomínala házení šipkami na cíl poté, co vám někdo zavázal oči a pak s vámi ještě zatočil kolem dokola. Musela být všude, aby z davu vylovila pár budoucích čtenářů knihy. Byla drahá, protože ji musela vidět i spousta lidí, kteří knihy vůbec nečtou, nebo čtou úplně jiný žánr.
Ještě dnes ji můžete vidět třeba v pražském metru, ale většinou jsou na ní jen knihy, které mají šanci zabodovat u velké části čtenářů – severské detektivky, slavní autoři nebo největší světové bestsellery.
Na úplném počátku těchto bestsellerů ale většinou nestála drahá plošná reklama, často to byla systematická a vytrvalá práce autora na propagaci, která trvala několik měsíců nebo i let.
Žádný autor neví, zda jeho kniha bude bestseller. Proto také netouží investovat mnoho tisíc do reklamy s nejistým výsledkem. Časem díky tomu vznikl systém, jak si své čtenáře najít a udržet a vytvořit si tak vlastní skupinu lidí, kteří čekají na vydání každé vaší nové knihy s připravenou peněženkou. A co víc, nejnadšenější čtenáři pak šíří vaši slávu dál, přivádějí nové příznivce a dělají tak v podstatě práci za vás. Tento systém teď máte k dispozici i vy.
Internet je váš přítel
Pokud jste ještě nezačali svou knihu propagovat, skončili jste se svou knihou krok před cílem. Posledním krokem totiž není vydání, ale úspěšný prodej. A základem prodeje, jak jsem psal v úvodu, je propagace.
Pokud se „nekamarádíte s internetem“ nebo vám pohyb na něm dělá problémy, je nejvyšší čas to změnit. To byste ale zřejmě nenalezli tenhle článek.
Takže máte k dispozici internet a schopnost se na něm pohybovat. Ještě potřebujete funkční plán, SYSTÉM. Jinak budete chaoticky zkoušet jednu techniku za druhou, nic nebude fungovat a postupně se propracujete až k frustraci a nechuti na propagaci vůbec pracovat. A to pravděpodobně nechcete. Když už jste sebrali odvahu pustit se do knižního marketingu, chcete systém, který funguje a na kterém si ověříte, že to MÁ SMYSL.
Necháte své knihy zapadat ve skladu prachem, nebo svou knihu začnete propagovat, jak si to zaslouží? Zahodíte všechen čas a energii, které jste psaní své knihy věnovali, nebo uděláte i poslední krok a ŘEKNETE O NÍ LIDEM?
Kam pokračovat: Kdy začínat s propagací knihy?
.
.
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?
Wow, to byl opravdu pkn pspvek. Rda bych,takhle dodaten podkovala – piem as a skuten sil, na tento velmi dobr lnek … ale co mu ct … J to odkldm hodn a v dnm ppad se mi zd nechce nco udlat.
http://sladkynapad.cz/?category=kuchyne
Dobrý den, zkouším si, kolik písmen stačí k pochopení slova 🙂 Na odkládání je nejlepší napsat si do úkolníčku jeden malý první krok (a udělat ho!) – často to odpor psyché zlomí.
Mám několik míst, kde bych svou knihu distribuoval sám. Je to zákoné?
Zákonné ano, když na příjmy vystavíte doklady a přiznáte to v daních.
Dobrý den. Mám dotaz: musím se stát OSVČ když chci knihu vydat vlastním nákladem, odnést rukopis do tiskárny, zaplatit za tisk a vazbu a pak se různým způsobem pokoušet o její prodej nebo rozdávání? Musím si založit živnostenský list jako vydavtel na jednu jedinou knihu, kterou chci vydat? Díky za radu.