Není pochyb o tom, že aby lidé koupili vaši knihu, první krok je vždy stejný. MUSÍ SE O NÍ NEJPRVE DOZVĚDĚT. A to se nestane „samo“, ani to za vás nikdo jiný neudělá (a to ani reklama).
Pokud vám záleží na tom, aby vaši knihu někdo četl, potřebujete nejdříve najít ty, kterým má vaše kniha dělat radost, a říci jim o ní tak, aby zbystřili a chtěli vědět víc.
Když vzbudíte jejich zájem, musíte se také postarat, aby jejich cesta k vlastnictví knihy byla co nejhladší a bez jakýchkoli zádrhelů…
Proces, na jehož konci je úspěšný prodej vaší knihy, má 4 fáze:
1. INFORMACE
Nejdřív se k zákazníkovi musí dostat informace o tom, že kniha existuje. K tomu právě slouží propagace a je to nepostradatelná součást prodejního procesu. Dokud se k zákazníkovi nedostane informace, že kniha vůbec existuje, nemůže si ji koupit.
Ještě předtím si ale potřebujete zodpovědět otázku: Ke komu chci tu zprávu dostat? Kdo mou knihu ocení nejvíc a bude nejsnazší mu ji prodat?
2. ZÁJEM
Poté v něm musíte probudit zájem. Na pultu nebo internetu ho upoutáte skvělou obálkou a v promyšlené anotaci mu vysvětlíte, co mu kniha přinese a proč by si ji měl přečíst. Dobře napsaná anotace je typ reklamního textu a musí být napsaná a promyšlená lépe než samotný text knihy.
3. DOSTUPNOST
Když jste vzbudili zájem, nesmíte zákazníkovi komplikovat cestu k jakýmkoli dalším informacím a k samotné koupi. Náhled obálky, technické informace, možná bližší popis obsahu a vždy i odkaz na místo, kde lze knihu online zakoupit, by měly být všude, kde to zákazník očekává, a zároveň jednoduše dohledatelné na Seznamu a Google.
4. PRODEJ
Teprve když splníte předchozí podmínky, může se uskutečnit zlatý hřeb procesu a váš hlavní cíl – PRODEJ. Všechny fáze, ve kterých zákazníka směrujete k závěrečnému prodeji, se dají shrnout pod širší pojem Propagace knih.
Ano, správně. Týká se to i vás. Chcete-li prodávat, musíte svou knihu propagovat. Psali jste ji přece proto, aby ji někdo četl, ne jen proto, abyste měli za co utratit peníze.
Pokud vám teď vytanula na mysli drahá reklama a hejno marketingových poradců, které byste k tomu potřebovali, jste naštěstí na omylu (ani to ve vašem případě nejde). Dnes už to zvládnete úplně sami a k tomu zadarmo. A je od koho se inspirovat. Tisíce autorů po celém světě se totiž živí jen psaním a propagací svých knih. Jedno bez druhého totiž prostě nefunguje.
Pojďme se podívat, co o tom říkají nejprodávanější autoři anglofonního knižního trhu:
„Nemusíte být ten nejlepší spisovatel. Ale vždycky se můžete stát nejlépe prodávajícím autorem.“
Austin Netzley
„Měli byste se stát dobrými marketéry. Měli byste mít webovou stránku a měli byste začít hledat způsob, jak svou knihu propagovat.“
Tim Knox
„Než vydáte svou knihu, přemýšlejte o tom, jak ji budete prodávat. Než zvednete tužku a pustíte se do osnovy nebo první kapitoly, sepište si marketingový plán. Není příliš brzy o tom přemýšlet. Nemusíte ještě nic dělat, ale přemýšlejte o tom. Nemějte z marketingu špatný pocit a nenechávejte ho na konec.“
Farnoosh Brock
(citáty jsou z eBooku „Poselství 22 mistrů prodeje knih pro začínající autory“)
Klasická reklama připomínala házení šipkami na cíl poté, co vám někdo zavázal oči a pak s vámi ještě zatočil kolem dokola. Musela být všude, aby z davu vylovila pár budoucích čtenářů knihy. Byla drahá, protože ji musela vidět i obrovská spousta lidí, kteří knihy vůbec nečtou, nebo čtou úplně jiný žánr.
Ještě dnes ji můžete vidět třeba v pražském metru, ale většinou jsou na ní jen knihy, které mají šanci zabodovat u velké části čtenářů – severské detektivky, slavní autoři nebo největší světové bestsellery.
Na úplném počátku těchto bestsellerů ale většinou nestála drahá plošná reklama, často to byla systematická a vytrvalá práce autora na propagaci, která trvala několik měsíců nebo i let.
Žádný autor neví, zda jeho kniha bude bestseller. Proto také netouží investovat mnoho tisíc do reklamy s nejistým výsledkem. Časem díky tomu vznikl systém, jak si své čtenáře najít a udržet a vytvořit si tak vlastní skupinu lidí, kteří čekají na vydání každé vaší nové knihy s připravenou peněženkou. A co víc, nejnadšenější čtenáři pak šíří vaši slávu dál, přivádějí nové příznivce a dělají tak v podstatě práci za vás.
Pokud jste ještě nezačali svou knihu propagovat, skončili jste se svou knihou krok před cílem. Posledním krokem totiž není vydání, ale úspěšný prodej. A základem prodeje, jak jsem psal v úvodu, je propagace.
Pokud se „nekamarádíte s internetem“ nebo vám pohyb na něm dělá problémy, je nejvyšší čas to změnit. To byste ale zřejmě nenalezli tenhle článek.
Takže máte k dispozici internet a schopnost se na něm pohybovat. Ještě potřebujete funkční plán, SYSTÉM. Jinak budete chaoticky zkoušet jednu techniku za druhou, nic nebude fungovat a postupně se propracujete až k frustraci a nechuti na propagaci vůbec pracovat.
Necháte své knihy zapadat ve skladu prachem, nebo svou knihu začnete propagovat, jak si to zaslouží? Zahodíte všechen čas a energii, které jste psaní své knihy věnovali, nebo uděláte i poslední krok a ŘEKNETE O NÍ LIDEM?
Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU (aktualizované vydání 2024).
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?
Wow, to byl opravdu pkn pspvek. Rda bych,takhle dodaten podkovala – piem as a skuten sil, na tento velmi dobr lnek … ale co mu ct … J to odkldm hodn a v dnm ppad se mi zd nechce nco udlat.
http://sladkynapad.cz/?category=kuchyne
Dobrý den, zkouším si, kolik písmen stačí k pochopení slova 🙂 Na odkládání je nejlepší napsat si do úkolníčku jeden malý první krok (a udělat ho!) – často to odpor psyché zlomí.
Mám několik míst, kde bych svou knihu distribuoval sám. Je to zákoné?
Zákonné ano, když na příjmy vystavíte doklady a přiznáte to v daních.
Dobrý den. Mám dotaz: musím se stát OSVČ když chci knihu vydat vlastním nákladem, odnést rukopis do tiskárny, zaplatit za tisk a vazbu a pak se různým způsobem pokoušet o její prodej nebo rozdávání? Musím si založit živnostenský list jako vydavtel na jednu jedinou knihu, kterou chci vydat? Díky za radu.