Ne že by trpěl citovou deprivací a depresemi. Těmi budete trpět vy, až zjistíte, že vám něco podstatného už rok nefunguje a všichni, které jste na web pracně přivedli, vám utekli kvůli nějaké trapné chybě, jejíž oprava by zabrala deset minut. Kdybyste se podívali dřív…
Je sice hezké mít drajv a neustále směřovat dopředu, ale potřebujete se také průběžně ujišťovat, že všechno, co jste nastavili, funguje i nadále, a taky to vylepšovat, protože jste za tu dobu (doufejme) vyrostli a nasbírali nové znalosti a zkušenosti.
Zimní měsíce na počátku roku jsou vždy ideálním časem pro revizi. Obzvláště nyní, kdy se nám pravděpodobně celý trh mění a důraz na online prodeje se prudce zvyšuje.
Když je jaro, dáváte na kontrolu auto nebo kolo, aby vám ho před sezonou správně seřídili. Na technickou kontrolu musí auto dokonce ze zákona. Je zkrátka nutné čas od času ověřit, že všechno funguje, jak má, protože následky jsou když ne přímo nebezpečné (v případě kola či auta), tedy alespoň nepříjemné. Jako když jsem loni na jaře oslepl.
Zrak mám naštěstí v pořádku. Ale nevědomky (dodnes netuším, jak k tomu došlo) jsem při redesignu webu způsobil, že přestal fungovat měřící kód Google. Od listopadu 2019 až do června 2020 nemám tušení, jaká byla návštěvnost tohoto blogu, jak se po něm návštěvníci pohybovali, odkud mi nejčastěji odcházeli, jaká používali zařízení… Taková chyba se dá přežít. Ale jsou i horší.
Když vám najednou něco přestane fungovat v obchodu, je to už problém docela velký. Toho když si nevšimnete, ztratíte všechny zájemce, kteří se v průběhu nákupního procesu na chybě zaseknou. Nezáleží pak na tom, jak skvěle máte vyladěné všechny ostatní části. Stačí, aby se porouchal jeden jediný krok.
Revize by měly být zkrátka nedílnou součástí života: Od revizí aut a kol přes revize životních plánů a cílů až po revize vašich online systémů. Online systémem míním cokoli, co má víceméně bez vašeho zásahu měřit, získávat pozornost či prodávat – jako je vaše cesta zákazníka, váš web, různé kódy na něm nebo jeho SEO, díky kterému vás mají lidé najít.
Cesta zákazníka je komplexní téma, na které jeden článek nestačí, proto využívám zimní mimosezónu a připravuji na toto téma videokurz. Začneme tedy věcmi jednoduššími, ale neméně důležitými.
Pokud ještě neměříte, přestaňte číst a jděte svůj web okamžitě propojit s Google Analytics, protože prokrastinujete – čtete si, místo abyste udělali něco, co jste měli udělat už dávno. Bez uvedení do praxe je čtení návodů přínosné asi tak jako procházení facebookových komentářů: pouze mrháte časem.
Pokud neměříte, jste slepí. Nevíte, jestli na váš web vůbec někdo chodí. Nevíte, odkud je, na čem si web prohlíží, které stránky ho zajímají a ze kterých hned prchá, zkrátka nevíte nic, dokonce ani to, zda celý web nevylepšujete zbytečně, tedy zda na něj vůbec někdo chodí.
Abyste svůj web s měřícím démonem od Google propojili, je potřeba si založit účet v Analytics, nechat si od něj vytvořit pár řádek kódu a ty vložit do svých stránek. Pokud si nevěříte a chcete návod pro blondýny, tady je.
Jak se nastavuje Google Analytics
Jak vyloučit svou adresu (zapněte si titulky a jejich automatický překlad do češtiny)
Jak nastavit Google Analytics – základní a pokročilá nastavení
Pokud už web na Analytics napojený máte, máte už přinejmenším nějaká historická data. Proto také všem doporučuji propojit web okamžitě po vzniku, bez ohledu na to, zda vás v té chvíli data zajímají nebo ne. Když pak později pochopíte, budete už mít historii, ze které lze něco vyčíst.
Na co se tedy podívat?
Existuje spousta dalších věcí, které se dají s Analytics nastavit a sledovat, jako funnely a konverze, ale ty nejspíš nebudete potřebovat. Hlavní je mít web napojený a také data sledovat, aby vám to k něčemu bylo. Pokud jste analytický typ, tohoto automatického špiona si nejspíš zamilujete. Pokud ne a nemáte někoho, kdo by to udělal za vás, tak zatněte zuby a pusťte se do toho, protože někdo to udělat musí. Jak říká guru úspěchu a efektivity…
Úspěch čeká toho, kdo dokáže dělat to, co je potřeba udělat bez ohledu na to, zda se mu chce nebo ne.
Brian Tracy
Potvrzuju, že to funguje.
Na váš web chodí lidé, protože nejdřív si ho přečetl nějaký robot (=algoritmus Google) a předhodil jim ho ve vyhledávání. Co jim předhodí, to ovládáte vy. Pokud se o to nestaráte a žádnou datovou svačinku robotům nepřipravíte, rozhodnou se sami, jak váš web popíšou, a to nechcete. Mohli byste totiž dopadnout nějak takhle: „Čas divokých malin Autor: Taťána Hlocká ISBN: 978-80-87373-46-0 Vazba: V2 Náklad: 800 ks Formát: 148×210 mm Barva: obálka (4/0) Počet stran: 188 DPC: 190.- Kč Rok vydání: 2013“. Jistě uznáte, že to není zrovna lákavý a prodejní text.
Text, který chcete zobrazit, vložte do SEO nastavení stránky a nezapomeňte ani na obrázek.
Doporučuji též usnadnit googlebotům orientaci na vašem webu tím, že jim hned na vstupu do jejich datové pazoury vrazíte mapu. Slouží k tomu soubor sitemap.xml a více o něm najdete zde, jakož i o souboru robots.txt, který robotům říká, kam smí a které stránky webu naopak indexovat nechcete. Vytvořit tyto soubory je jednoduché, dokonce existují WP pluginy, které to udělají za vás.
Ověřte si, jak se ve výsledcích vyhledávání váš web zobrazuje. Neznamená to, že se u každé stránky musíte prolistovat prvními deseti stranami, kde se nenajdete (ale pokud by to tak skutečně bylo, aspoň víte, že s tím opravdu musíte něco udělat) – můžete použít simulátor výsledků vyhledávání.
Search Engine Spider Simulator
Zkuste si vyhledat svůj web:
Sami musíte rozhodnout, která stránka vašeho webu je nejdůležitější a zda jste s takovým umístěním spokojeni.
Pro pořádek chci poznamenat, že vyhledávat budou lidé vaši knihu až poté, co se o její existenci dozví, takže vám ani všechna SEO optimalizace světa nepomůže, pokud selháváte v úsilí říci o své knize těm, kdo by ji měli chtít.
Říkat o své knize světu je zároveň první krok v cestě zákazníka. Její revizi byste měli dělat minimálně jednou ročně, nebo minimálně pokaždé, když u vás delší dobu nikdo nenakoupí. Co je delší doba? Pro někoho je normální mít měsíčně prodejů stovky, pro jiného desítky a někdo prodává jen dvě knihy měsíčně, signálem pro kontrolu tedy bude jakákoli anomálie v rytmu, na který jste zvyklí. Ale pozor – případná chyba nemusí být fatální, takže nemusí zavinit úplný výpadek, ale může být právě tím důvodem, kvůli kterému jste si navykli na pomalé prodejní tempo.
Co je to cesta zákazníka? Zájemce o vaši knihu prochází několika stádii. A vaše práce je ujistit se, že se na žádném bodu této cesty nezasekne.
Co z toho by šlo zlepšit? Třeba přestat dělat výkřiky do tmy a začít konečně propagovat pravidelně, alespoň tři půlhodiny týdně? Dokážete anotaci vyladit líp, aby měla vyšší konverze, tzn. aby nakoupilo víc lidí z těch, kteří si ji přečtou? Máte natočený videotrailer a knihu v databázích? Je váš web dostatečně poutavý a směřuje ke koupi? A je váš nákupní proces rychlý a intuitivní?
Tohle je už trochu pokročilejší téma. Pokud z toho máte v hlavě bramboračku, počkejte si na kurz. Až bude, přidám odkaz i sem.
Jsou i další věci, jimž byste měli průběžně věnovat pozornost:
Nezapomínejte ani na plánování:
Stroje jednou postavíte a fungují téměř bez zásahu dlouhá léta. Téměř. Jen je potřeba kontrolovat, zda se nezadřely a měnit jim olej.
Kdy jste naposled funkčnost svého prodejního stroje kontrolovali vy? Napište mi do komentářů pod článkem!
Chcete podpořit autora tohoto blogu? Kupte si průvodce vydáním knihy Vydej si vlastní KNIHU.
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?