27 tipů, jak propagovat svou knihu

Pokud tento blog sledujete delší dobu, tak už víte, že za nezbytné minimum pro úspěšnou propagaci knihy považuji tři půlhodiny týdně, a to půl roku před a tři roky po vydání knihy. Jinak nečekejte, že se vaše kniha začne prodávat, nejste-li bloger s početnou komunitou nebo celebrita – a to i přesto, že je v Čechách čtenářů dost.

(Vydání mé vlastní knihy mé přesvědčení mění. Pracuji na její propagaci průměrně hodinu denně a tři půhodiny týdně se mi začínají zdát zoufale nedostatečné…  Navíc minimálně 5–10 minut trvá se ‚do toho dostat. Ale dejme tomu, že je to rozumný začátek. Lepší než nic…)

Pokud jste si už udělali čas, ale nevíte, co během půlhodinek dělat, dám vám pár tipů.

V první řadě – ze svých propagačních půlhodinek učiňte zvyk podle článku Jak si jednou provždy ulehčit propagaci knih. Největší síla propagace se totiž skrývá v konzistenci. Budete-li vynechávat, ztratíte hybný moment a také část výsledků toho, co jste udělali předtím.

Doporučuji začít s věcmi, které když vytvoříte, fungují víceméně bezzásahově a pracují pro vás mnoho dalších let. Mezi takové nástroje počítám web, obchod, záznamy v knižních databázích, video nebo třeba ukázky.

Vytvoření těchto věcí nebude mít na vaše prodeje žádný bezprostřední vliv, ale je to potřebný základ, bez něhož vaše další kroky nemusí fungovat. Když totiž něčí zájem vzbudíte a on nenajde dostatek informací, které k nákupnímu rozhodnutí potřebuje, přijdete o něj.

Soustřeďte se hlavně na „páky“ – především na co nejpřesnější zacílení a nalezení gatekeepera. Může vám ušetřit roky zbytečné dřiny.

kniha

Seznam jsem se snažil udržet stručný, podrobnější vysvětlení najdete ve článcích, na něž z příslušných bodů odkazuji. Mějte na mysli, že je to seznam tipů, ne chronologický postup – vyberte si body, které jsou relevantní pro vás a ty seřaďte podle priority, jakou ve vašem případě mají.

  1. Sepište si seznam všech svých kontaktů, které by vám mohly s propagací pomoci a napište si jak. (Využijte nejdřív toho, co už máte.)
  2. Vytvořte 3D model knihy: boxshot.com, creativeindiecovers.com, diybookcovers.com. (3D model vypadá mnohem více jako kniha a lidé rychleji pochopí, o co jde. Využití: web, prezentace knihy, ukázky, videa, pozvánky, plakátky…)
  3. Postavte si webové stránky: Autorský web: Kdy stačí Wix a kdy zvolit WordPress? / Jak si vyrobit web pro knihu za 30 minut / Wix / WordPress ⤓. (Je potřeba vytvořit knize zázemí. Využití: prezentace, prodej knihy, stažení ukázek, měření a analýza cílové skupiny, remarketing, sběr kontaktů…)
  4. Zprovozněte a vložte na ně obchod: Obchod třeba na jedinou knihu. Proč ho mít? / Ecwid / SimpleShop. (Když už propagujete, prodávejte knihy přímo, ať nevyhazujete peníze.)
  5. Vytvořte si účet Google Analytics a stránky s ním propojte (WP, Wix) (Měřte provoz na stránkách, zjistěte, odkud lidé přicházejí a na jakých zařízeních si web prohlížejí, odkud jsou, jak se na stránkách pohybují, na kterých se zdrží a ze kterých utečou…)
  6. Vytvořte na webu pro knihu prodejní stránku podle zásad copywritingu: Jak napsat prodejní stránku / 14x Důležité prvky prodejní stránky / Prodejní stránka ve 14 krocích (eBook) / další články k tématu (Na něco lidé slyší a na něco ne. Správná slova znamenají rozdíl mezi tím, zda někoho zaujmete nebo ne. A právě k tomu slouží copywriting. Uplatníte ho na webu, v obchodě, v ukázkách, videích, mikrotextech…)
  7. Udělejte si seznam všech osob, od kterých můžete získat na svou knihu recenzi: Recenze – nejméně náročná forma propagace knih. (Recenzí není nikdy dost. Až se objeví první špatná, mezi stovkami dobrých se ztratí…)
  8. Získejte recenze a rozmístěte je všude, kde můžete: na web, k ukázkám, do prezentace knihy, na prodejní stránku, do videí, vytvořte videoslideshow přes Fiverr (Jak to vypadá? Třeba takhle.)
  9. Sepište svůj autorský životopis: Jak napsat dobrý medailonek / 12 tipů pro psaní medailonku (Nechte své čtenáře něco se o vás dozvědět a třeba je i pobavte.)
  10. Zaznamenejte sebe a svou knihu do knižních databází: ČBDB, Databáze knih, KDB (Databáze jsou první místo, kde lidé knihy hledají. Ta vaše tam nesmí chybět!)
  11. Zpřesněte své představy o ideálním čtenáři: Jak nabídnout svou knihu tak, že vám utrhají ruce (Správné cílení je při propagaci to úplně nejdůležitější! Když nemíříte, nemůžete se trefit.)
  12. Vyhledejte sociální skupiny a komunity související s tématem vaší knihy a zapojte se do nich. (Pro pohádky skupiny maminek, pro cestopis skupiny zájmu o danou oblast, pro osobní růst podnikatelské skupiny…)
  13. Najděte své dveřníky (gatekeepers) a pracujte na návrhu spolupráce. (Nemusíte budovat komunitu. Naděte někoho, kdo tu vaši vysněnou už má a spojte se s ním!)
  14. Tvořte propagační materiály: Jak nejsnáze vytvořit plakát nebo pozvánku na křest knihy? 
  15. Vytvořte nabídku na knihu k posílání e-mailem: Jak vytvořit hlavičku pro Facebook a prezentaci knihy.
  16. Vyhledejte v médiích soutěže, do kterých lze nabídnout knihu jako cenu. (…a těm, co ji nezískají, nabídněte na knihu slevu…)
  17. Vyberte z knihy ty nejpoutavější ukázky a dejte je ke stažení zdarma: Jak vybrat ukázku z knihy a jak s ní pracovat (Chytit a nepustit. Nasaďte jim do hlavy celé hnízdo brouků…)
  18. Připravte představení knihy i sebe v jedné až třech větách. (Nezačnete koktat, až to po vás budou chtít v rádiu, rozhovoru nebo webináři).
  19. Nastavte si upozorňovač Google Alerts a podívejte se, které další nástroje zdarma by vám mohly pomáhat: 9 nástrojů zdarma, o kterých se autorům před 30 lety ani nesnilo (Dokud jste nevyužili to, co je zdarma, nemá cenu přemýšlet o investicích. Z propagace se stejně nevyplatíte.)
  20. Založte si účet na YouTube, sepište scénář a natočte videotrailer: Jak a proč natočit o své knize video? / Jak nejlevněji vytvořit videotrailer ke knize / Sociální sítě pro autory I. – YouTube (Video ovládlo internet. Google stránky s videem zvýhodňuje. A chcete nabídnout svou prezentaci v co nejvíce formátech, aby si čtenář mohl vybrat.)
  21. Najděte partnera – autora, který má na propagaci své knihy podobný zájem, abyste si mohli vzájemně pomáhat a předávat tipy. (Ještě důležitější je zřejmě vzájemná psychická podpora.)
  22. Založte si stránku na Facebooku, abyste na něm byli dohledatelní: Sociální sítě pro autory II. – Facebook (Kam jdete, když někoho nenajdete Googlem?)
  23. Vytvořte plán, jak přivést více zájemců o vaši knihu do vlastního e-shopu. (Když ho máte, tak by měl přinášet peníze.)
  24. Uspořádejte veřejné čtení s autogramiádou v místní knihovně, třeba se za tím účelem pro zvýšení atraktivity spojte s dalšími autory.
  25. Vyhledejte internetová rádia a domluvte si v některém z nich rozhovor. (Měl jsem jich o knihách několik, věřte mi, jde to.) Nejste-li pro ně zatím atraktivní, vymyslete, jak to změnit a co by pro ně mohlo být v souvislosti s vámi nosné téma.
  26. Vylepšete anotaci. Nevíte-li jak, nechte si pomoci ve skupině. (Anotaci má smysl vylepšovat stále, dokud není dokonalá; na zadní straně vydané knihy ji nezměníte, ale na všech ostatních místech může pracovat lépe…)
  27. Zkontrolujte, zda má váš web všechno potřebné: Fungující propojení s Google Analytics, dobré SEO, strukturu chytře vedoucí k nákupu, texty podle copywriterských zásad a bez chyb. (Web je váš nejlepší přítel a pomocník a chcete, aby fungoval co nejlépe.)

Jestliže jste dosud nevěděli, co pro propagaci dělat, tak už to víte. Změní se něco, nebo najdete jiné důvody, proč to nejde? Úspěch vaší knihy je jen na vás!

Napadá vás ještě něco? Napište mi to do komentářů, doplním to do článku!

.

Chcete podpořit autora tohoto blogu a získat
kompletní návod na vydání a propagaci knihy?

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?

Přehled všech článků tohoto blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *