Pokud tento blog sledujete delší dobu, tak víte, že za nezbytné minimum pro úspěšnou propagaci knihy jsem považoval tři půlhodiny týdně, a to půl až dva roky před a tři roky po vydání knihy. Jinak nečekejte, že se vaše kniha začne prodávat, nejste-li bloger s početnou komunitou nebo celebrita – a to i přesto, že je v Čechách čtenářů dost.
(Vydání mé vlastní knihy mé přesvědčení změnilo. Pracoval jsem na její propagaci průměrně hodinu denně, a tři půhodiny týdně by se mi zdály zoufale nedostatečné… Navíc minimálně 5–10 minut trvalo se do toho dostat. Ale dejme tomu, že je to rozumný začátek – lepší než vůbec nic.)
V první řadě – ze svých propagačních půlhodinek učiňte zvyk podle článku Jak si jednou provždy ulehčit propagaci knih. Největší síla propagace se totiž skrývá v konzistenci. Budete-li vynechávat, ztratíte hybný moment a také část výsledků toho, co jste udělali předtím.
Doporučuji začít s věcmi, které když vytvoříte, fungují víceméně bezzásahově a pracují pro vás mnoho dalších let. Mezi takové nástroje počítám web, obchod, záznamy v knižních databázích, video nebo třeba ukázky.
Vytvoření těchto věcí nebude mít na vaše prodeje žádný bezprostřední vliv, ale je to potřebný základ, bez něhož vaše další kroky nemusí fungovat. Když totiž něčí zájem vzbudíte a on nenajde dostatek informací, které k nákupnímu rozhodnutí potřebuje, přijdete o něj.
Seznam jsem se snažil udržet stručný, podrobnější vysvětlení najdete ve článcích, na něž zpříslušných bodů odkazuji. Mějte na mysli, že je to seznam tipů, ne chronologický postup – vyberte si body, které jsou relevantní pro vás a ty seřaďte podle priority, jakou ve vašem případě mají. (Pro otevření do nového okna podržte při kliknutí Ctrl.)
Sepište si seznam všech svých kontaktů, které by vám mohly s propagací pomoci, anapište si jak. (Využijte nejdřív toho, co už máte.)
Vytvořte si účet Google Analytics a stránky s ním propojte (WP, Wix) (Měřte provoz na stránkách, zjistěte, odkud lidé přicházejí a na jakých zařízeních si web prohlížejí, odkud jsou, jak se na stránkách pohybují, na kterých se zdrží a ze kterých utečou…)
Udělejte si seznam všech osob, od kterých můžete získat na svou knihu recenzi: Recenze – nejméně náročná forma propagace knih. (Recenzí není nikdy dost. Až se objeví první špatná, mezi stovkami dobrých se ztratí…)
Získejte recenze a rozmístěte je všude, kde můžete: na web, k ukázkám, do prezentace knihy, na prodejní stránku, do videí, vytvořte videoslideshow přes Fiverr(Jak to vypadá? Třeba takhle.)
Sepište svůj autorský životopis: Jak napsat dobrý medailonek / 12 tipů pro psaní medailonku (Nechte své čtenáře něco se o vás dozvědět a třeba je i pobavte.)
Zaznamenejte sebe a svou knihu do knižních databází: ČBDB, Databáze knih(Databáze jsou první místo, kde lidé knihy hledají. Ta vaše tam nesmí chybět!)
Vyhledejte sociální skupiny a komunity související s tématem vaší knihy a zapojte se do nich. (Pro pohádky skupiny maminek, pro cestopis skupiny zájmu o danou oblast, pro osobní růst podnikatelské skupiny…)
Najděte své dveřníky (gatekeepers) a pracujte na návrhu spolupráce. (Nemusíte budovat komunitu. Najděte někoho, kdo tu vaši vysněnou už má, a spojte se s ním!)
Najděte partnera – autora, který má na propagaci své knihy podobný zájem, abyste si mohli vzájemně pomáhat apředávat tipy. (Ještě důležitější je zřejmě vzájemná psychická podpora.)
Vytvořte plán, jak přivést více zájemců ovaši knihu do vlastního e-shopu. (Když ho máte, tak by měl přinášet peníze.)
Uspořádejte veřejné čtení sautogramiádou v místní knihovně, třeba se za tím účelem pro zvýšení atraktivity spojte sdalšími autory.
Vyhledejte internetová rádia a domluvte si vněkterém z nich rozhovor. (Měl jsem jich o knihách několik, věřte mi, jde to.) Nejste-li pro ně zatím atraktivní, vymyslete, jak to změnit aco by pro ně mohlo být v souvislosti s vámi nosné téma.
Vylepšete anotaci. Nevíte-li jak, nechte si pomoci ve skupině. (Anotaci má smysl vylepšovat stále, dokud není dokonalá; na zadní straně vydané knihy ji nezměníte, ale na všech ostatních místech může pracovat lépe…)
Zkontrolujte, zda má váš web všechno potřebné: Fungující propojení s Google Analytics, dobré SEO, strukturu chytře vedoucí k nákupu, texty podle copywriterských zásad a bez chyb. (Web je váš nejlepší přítel a pomocník a chcete, aby fungoval co nejlépe.)
Jestliže jste dosud nevěděli, co pro propagaci dělat, tak už to víte. Změní se něco, nebo najdete jiné důvody, proč to nejde? Úspěch vaší knihy je jen na vás!
Napadá vás ještě něco? Napište mi to do komentářů, doplním to do článku!