Sociální sítě mohou být skvělý pomocník při propagaci knihy, záleží ale na tom, jak je používáte a zda máte nějaký plán. Jinak na nich lze strávit hodiny s nulovým výsledkem. Dnes se podíváme na budoucnost internetu – video. A ukážeme si přímo na konkrétních knihách, jaká videa by se k nim dala natočit.
Největším nebezpečím sociálních sítí je to, že přijdete s nějakým cílem a za čtvrt hodiny už brouzdáte příspěvky přátel, sledujete zábavná videa nebo chatujete a původní cíl odplouvá do dáli. Mají-li sociální sítě při vaší propagaci pomáhat, je potřeba sebedisciplína, a dokud není naplněn plán, se kterým jste přišli, ostatní formy interakce si musíte prostě zakázat.
Pokud vám to pomůže, položte si před sebe papír a na něj velkými písmeny napište svůj cíl. Jakmile se přistihnete při jakékoli jiné činnosti, okamžitě ji přerušte a vraťte se k němu.
Jak často kolem sebe vidíte lidi, soustředěně “hladící” svůj mobil? Většina z nich si prohlíží Facebook a další sociální sítě. A se stoupající dostupností mobilního internetu jejich počet roste. Na sociálních sítích si zkrátka nemůžete dovolit jako autor nebýt, ani pokud jste z té neustále se zmenšující skupinky, která je dosud ignorovala a vyhýbala se jim.
Neznamená to, že musíte být všude – ale nezbytným minimem je YouTube a Facebook. Aby ale měla vaše práce zamýšlený účinek a dosah, je potřeba vědět, jak sítě fungují a mít realistická očekávání. Domnívat se, že když založím stránku nebo přidám příspěvek, uvidí ho všech mých 300 přátel a všichni se přetrhnou s jeho sdílením, není moc realistické.
Na vašem účtu či stránce by hlavně mělo být vidět, že žije. Existuje sice spousta lidí, kteří každodenním přispíváním vytvořili na stránce živou diskusi a komunitu, ale pro jednotlivého autora s omezeným množstvím času, který nechce každý svůj příspěvek podpořit stovkou, aby ho někdo viděl, postačí svůj účet co nejlépe vyladit, udržovat „naživu“ a vždy co nejdříve odpovídat na případné dotazy. Hlavní přínos je, že tak vytvoříte další platformy, které budou (vedle vašich webových stránek) pracovat pro vás, i když spíte.
Co byste tedy měli udělat? Založit si stránku knihy (nebo autora) na Facebooku a vyladit ji na maximum tak, aby se přes ni kniha dala koupit nebo přinejmenším objednat, a natočit alespoň jedno video na YouTube a snažit se vymýšlet a připravovat další. Video pak použijete i na facebookové stránce, vlastních webových stránkách, případně dalších soc. sítích.
Při tvorbě profilů a profilových obrázků je dobré mít neustále na mysli hlavní účel, pro který je vytváříte, a neustále se ptát, co byste mohli ještě udělat, aby mu stránka sloužila ještě lépe. Pokud je účelem vás kontaktovat, umístěte své kontakty co nejviditelněji, a pokud prodat knihu, neustále přemýšlejte, jak ji lépe nabídnout, jak vylepšit text a usnadnit koupi.
Pro většinu autorů bude hlavním cílem stránky prodej knihy, a pro tento cíl budu tedy i já optimalizovat příklady, které uvádím. A protože je dle mého video nejdůležitější, začneme s ním.
Video nabírá na popularitě každým rokem a odhaduje se, že za pár let bude video tvořit 90 % obsahu na internetu. Uvažovat o tom, zda budete točit nebo ne, je jako uvažovat před pěti lety, zda si postavit webové stránky: Vy jste ještě nezačali??
Google koupil YouTube, takže upřednostňuje při vyhledávání stránky obsahující video. S YouTube se snaží soupeřit Facebook a stát se další “videoplatformou” (takže na něj videa nahrávejte přímo, nedávejte pouze YouTube odkaz, to nemá rád a uvidí ho méně lidí).
Mně osobně přivádí má vzdělávací videa zřejmě největší procento z autorů, kteří si chtějí vydat knihu. A natočíte-li pěkný videotrailer ke své knize, jako třeba tento (autorku vyšel asi na 1500 Kč – za fotky ohně, zbytek včetně zvuků byl zdarma), pravděpodobně jím zaujmete mnohem víc lidí pro vaši knihu.
To první a nejdůležitější video, které byste měli vyrobit, je videotrailer ke knize. Podrobně jej rozebírám ve článcích Jak a proč natočit o své knize video? a Jak nejlevněji vytvořit videotrailer ke knize. Takové video by měl mít každý autor a mělo by být první, do jehož přípravy se pustíte.
Dál to záleží především na charakteru vaší knihy. O dost snazší to budou mít autoři odborných knih a literatury faktu. Horší to mají autoři beletrie nebo poezie, tam bych se možná spokojil s videotrailerem a další videa točil, jen když budu mít dobrý nápad a příležitost. I když, i tam mne napadá minimálně jedno další video – statický obrázek s obálkou knihy, anotací a adresou, kde ji lze koupit, doprovázený hlasem, čtoucím dobrou ukázku z knihy. K tomu nepotřebujete ani kameru a hlas natočíte s jakýmkoli mikrofonem rovnou do počítače.
Hlavně nezapomeňte do každého videa dát informaci, jak nebo kde lze knihu koupit – a ta by ideálně měla směřovat na koupi přímo od vás. Já kromě toho, že přímo ve videu řeknu, co chci, aby divák udělal, připojuji na konec většiny videí statický obrázek s adresou – samozřejmě „klikací“, jde-li to.
Protože škála žánrů a témat knih je jako oceán, vezmu si jako příklad konkrétní knihy, které jsme vydali. Sami autoři by možná proti mým konkrétním návrhům našli argumenty, ale mějte na mysli to, že naším úkolem je přijít na to, jak by to mohlo jít, a ne vymýšlet si překážky. Nejdříve to udělejte a natočte první video, třeba mizerné – příště už budete vědět, jak na to a můžete ho kdykoli přetočit. Jaká videa bych tedy v případě těchto knih natočil já?
V první řadě bych natočil, jak vařím marmeládu. Vybral bych nějakou, která chutná většině lidí a je poměrně snadná, jak na sehnání kvalitních ingrediencí, tak na přípravu, aby ji zvládl i začátečník.
Vím, že paní Hanka dělá i kurzy, takže bych nevynechal příležitost příští kurz natočit. Požádal bych nějakého kamaráda s kamerou, protože záběry ze stativu jsou pro tak dynamickou událost nevhodné a určitě bych chtěl do videa prostříhat i nějaké detaily. Na závěr bych přidal krátká vyjádření nejvíc nadšených účastníků kurzu jako reference.
V dalším videu bych popsal všechny ingredience, které jsou pro vaření kvalitní marmelády potřeba, včetně potřebného nádobí a techniky.
A uspořádal bych i webinář třeba s majitelem místního obchodu s bio-ovocem, farmářem nebo odborníkem na biopotraviny.
Škoda, že paní Hanka neměla kameru, když dostávala ceny na světovém marmeládovém mistrovství v britském Dalemainu, z toho by se dal vytvořit působivý úvod ke všem videím.
Určitě bych přišel na další náměty, ale pojďme dál.
Bývalý mezinárodní trenér p. Žák by určitě našel mladého běžkaře, který by s ním natočil sérii instruktážních videí, jak správně běhat na lyžích.
Líbil by se mi webinář s fyzioterapeutem nebo sportovním lékařem, který by zdůraznil důsledky špatných návyků při běžkování.
V létě by se dala natočit “letní posilovna pro běžkaře” nebo zvláštnosti tréningu na kolečkových lyžích.
a Vypravuj o Africe, táto čápe
Vzdělávací a zábavné příběhy o africké přírodě p. Janečkové jsou doplněny spoustou krásných barevných fotek, navíc jsou knihy už tři, takže bych nejdřív z fotografií nechal udělat slideshow a na pozadí bych přečetl jeden příběh.
Dal by se udělat webinář s vedoucím africké sekce nejbližší ZOO nebo učitelem biologie.
Do videotraileru bych se pokusil sehnat videoreferenci od tří typů lidí: někoho, kdo pracuje s malými dětmi, odborníka na Afriku a nějakého rodiče, kterému tyto knihy pomohly vzdělat vlastní děti.
Krásná kniha moudrosti jednoho z neslavnějších severoamerických indiánských náčelníků by si minimálně ukázky přečtené působivým hlasem zasloužila. Dal bych si práci s výběrem někoho opravdu vhodného. A mohlo by jich být hned několik. Ale pozor – vůbec to nemusí být dabér. Stačí váš známý s dobrým hlasem. Mně natočil vodáckou povídku do MP3 také kamarád.
Doprovodil bych je slideshow z ilustrací Helmuta Hirnshalla, které v knize jsou, a z tematických fotek severoamerické přírody a indiánského života. Na tak staré fotky se ani nebudou vztahovat autorská práva.
Poslal bych knihu všem významnějším lidem, kteří se touto kulturou a vztahem člověka a krajiny zabývají (líbit se bude ekologům, trampům, skautům a obecně rozvážným lidem s opatrným přístupem k našemu křehkému ekosystému), a s maximálním množstvím z nich bych pak natočil videorecenzi, které bych sestříhal dohromady.
A obyčejné video nadšené překladatelky, která knihu v USA objevila a na vlastní náklady v Čechách vydala, ve kterém přiblíží svůj příběh, by určitě také nebylo zbytečné, i kdyby přitom jen seděla na louce.
Autor této výjimečné učebnice kreslení (a několika dalších) si už dal práci a natočil působivý videotrailer. A vsadím se, že tohle slideshow podbarvené hudbou ho stálo jen pár korun, přitom svůj účel plní.
Jeho učebnice se mi zdá přímo stvořená pro “whiteboard videa” (kde obrázky “kreslí” ruka), jaká pořídíte na Fiverr za pět dolarů.
Být jím, zkusím též udělat pár rozhovorů o kreslení s českými kreslíři a animátory – to sice knihu přímo neprodává, ale na konec videa lze umístit na knihy reklamu. Taková videa si totiž zcela určitě bude hledat jeho cílová skupina.
Rozhovor ale může někdo natočit i přímo s ním, stačí, když to bude jeho kamarád. Autor si dokonce může sám napsat otázky. Podvod? Ne. On totiž nejlíp ví, co bude jeho cílové publikum zajímat – a není to zpravodajství, ale marketing.
Beletrie a poezie
Autoři beletrie či poezie už to tak snadné nemají. Ale to neznamená, že by neměli video natočit.
Jako první se samozřejmě nabízí čtení ukázek. Důležitá bude volba hlasu předčítajícího, pro obraz bych našel třeba tematické fotky ve fotobankách zdarma a nechal z nich udělat slideshow přes Fiverr.
Rozhovor s autorem nebo jeho povídání o knize lze natočit taky vždycky. Čtenáři jasně a srozumitelně sdělte, co pro něj kniha udělá, jaký pro něj bude mít přínos, protože to je to hlavní, co každého zajímá. Text si předem připravte a zbytečnosti pak vyškrtejte. Dobré je používat “zrcadlo”: Kdyby tohle říkal nějaký úplně neznámý člověk vám, zajímalo by vás to? Dokoukali byste video, nebo ho vypnuli? A berte v úvahu, že máte možná sklony být k sobě tolerantnější, než budou cizí lidi k vám.
Jak založit a propojit účty Google+ a Youtube
http://www.rhplusmarketing.cz/jak-zalozit-a-propojit-ucty-google-plus-a-youtube/
Vytvoření a nastavení kanálu:
https://www.mioweb.cz/jak-zalozit-a-nastavit-youtube-kanal/
Jak si SPRÁVNĚ založit účet na YouTube a vylepšit svůj YouTube kanál hned od začátku
https://www.youtube.com/watch?v=Vglavb-FtOA
Jak správně přidat video na YouTube a zvýšit jeho sledovanost
https://www.youtube.com/watch?v=43LzchZwTRA
YouTube SEO optimalizace pro vyhledávání
https://www.youtube.com/watch?v=qCP51V62n3c
https://www.youtube.com/watch?v=jnjffn_rU-I
5 kroků, JAK ZÍSKAT PRVNÍCH 500 ODBĚRATELŮ na YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=wg5Q-2sda9c
YouTube SEO: How to Rank YouTube Videos in 2018 (FREE):
https://backlinko.com/how-to-rank-youtube-videos
YouTube Ranking & Optimization Mastery – Be No.1 On YouTube:
https://www.udemy.com/youtube-ranking-optimization-mastery-be-1-on-youtube/
YouTube SEO: How to Rank #1 on YouTube:
https://www.udemy.com/youtubemaster/
Pokud vás video zajímá a nerobí vám problém Slovenčina, učte se jako já od Františka Kozáčka. Až shlédnete všechna jeho videa, bude z vás velmi, velmi pokročilý YouTuber (a budete v tom lepší než já). Hlavně nezůstaňte jen u sledování a všechno si hned vyzkoušejte!
Minimálně jedno video na YouTube zkrátka musíte mít. Hlavně to už konečně udělejte. Natočte ho třeba na telefon, pokud bude mizerné, později ho přetočíte. Nejdůležitější je to udělat poprvé, napodruhé už z toho nebudete mít ani zpoloviny tak velké obavy.
Co by mělo být slušné je zvuk – musí mu být aspoň bez problémů rozumět. Na obrazu tolik nezáleží, zvlášť u knih, kde jsou obrázky často jen ilustrativní.
Už jste se do svého prvního videa pustili? A pokud ne, co vás nejvíc brzdí? Co můžu udělat a jaký blog napsat, abyste konečně odhodili obavy a pustili se do toho? Napište mi do komentářů pod článkem. A pokud máte pro YouTube nějakou „vychytávku“, o které nepíšu, pošlete mi ji, rád ji sem přidám!
Kam pokračovat: Jak a proč natočit o své knize video? nebo Jak nejlevněji vytvořit videotrailer ke knize.
.
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?
Hope you will keep on offering good content like this more often. I feel more and more people should know about this. Also, I agree on most of the points you have made. Yonex