Propagace knih a strategické sobectví

Propagujete svou knihu náhodně a chaoticky, nebo máte systém? Kam směřujete své potenciální čtenáře? A máte pro ně připraven “prodejní trychtýř”? Chcete-li, aby propagace vaší knihy dávala smysl a přinesla vám více peněz, potřebujete dát své propagaci řád. A začít se chovat strategicky sobecky…

Vydat knihu, dostat ji přes distribuci do obchodů a pak už jen čekat, až se začnou (přes distributory) hrnout peníze, to není vůbec dobrá strategie. Pokud jste chtěli udělat právě tohle, pravděpodobně na knize proděláte. Čímž neříkám, že vám to musí nutně vadit: Pokud máte sponzory, nebo jste peníze vybrali předem na Knižním Startéru, o návratnost investice se nemusíte starat. Ale pokud to není váš případ a to, kolik peněz k vám za prodané knihy připutuje, vám není zcela lhostejné, je tento článek právě pro vás.

Jak prodávat chytře

Ačkoli výši doporučené ceny (DPC), ze které distributor počítá váš zisk, určujete vy sami, smutným faktem zůstává, že využití distribuce je “drahá sranda”: distributor si z DPC vezme přibližně 58%. Naproti tomu, když knihu prodáte osobně, a to i za mnohem nižší cenu, než je DPC, stále vám po odečtení nákladů zbyde až několikanásobně více peněz.

Ať už propagujete knihu  jakkoli – sháněním recenzí, zveřejňováním ukázek, videotrajlery nebo třeba dokonce placenou reklamou, měli byste mít dobře promyšleno, co se s potenciálním zákazníkem stane dál – a tato jeho cesta by měla vést ke koupi přímo od vás, nebo do vašeho “prodejního trychtýře”. Co že to je? K tomu se dostaneme…

Při zavážení knihy z tiskárny k distributorům byste si tedy měli vzít pár desítek (ne-li stovek) knih pro sebe na přímý prodej (a také na rozdávání na recenze). A nezapomínejte, že knihy dáváte distributorům pouze do komise a jsou stále vaším majetkem, což znamená, že když vám knihy dojdou, můžete kdykoli požádat svého nakladatele, aby vám z knižní sítě stáhl část kusů, které ještě leží ve skladech.

kniha

Prodej jedné jediné knihy

Jste-li autorem jediné knihy a další psát nehodláte, bude vaším cílem čtenáře přivést pouze ke koupi. Slůvkem “pouze” myslím to, že na něj nepotřebujete získat stálý kontakt, protože jakmile vaši knihu koupí, nemáte mu již co dalšího nabídnout (prodat). Potřebujete tedy pouze čtenáři umožnit, aby si knihu mohl koupit přímo od vás.

Neuvádím možnost telefonického objednání, protože je zjevná.

Zatím se mi rovněž nepodařilo najít zásilkovou (tzv. fulfillment) firmu, která by dokázala vaše knihy uskladnit a po objednání zabalit a poslat, to vše za přijatelnou cenu. Budete je tedy muset balit a běhat s nimi na poštu sami. Doporučuji proto věnovat na začátku třeba hodinu důkladnému promyšlení, jak knihu bezpečně zabalit a adresovat co nejrychleji a nejsnadněji, později vám to ušetří v součtu mnohonásobně více času a energie.

Já používám kartonové obálky, které jsou odolnější než měkké bublinkové, a nalepovací štítky, na které adresu natisknu na tiskárně. A na poštu nikdy neběžím zvlášť, vždy to spojím s pochůzkou po městě.

Způsobů, jak prodávat svou knihu přímo, je několik:

  1. objednávka z webových stránek mailem
  2. objednávka přes vlastní miniobchod
  3. objednávka přes společný (sdílený) e-shop

Objednávka z webových stránek mailem

K tomu vám stačí úplně jednoduchá webová stránka (ano, i jediná) s kontaktem či formulářem směrovaným na mail, na kterém chcete přijímat objednávky. Stačí na to obyčejný odkaz “mailto:xxxxxxxx@yyyyyyy.cz”, i když výrazné tlačítko bude asi vždycky lepší. Návod na extrémně jednoduché poskládání stránky ve „webové stavebnici“ Wix.com najdete zde.

Objednávka přes vlastní miniobchod

Vložit na stránky malý obchod do 10 položek je jednoduché a zdarma. Možností je vícero, já používám obchod Ecwid a natočil jsem pro vás návod, jak si obchod vytvořit za pouhých 20 minut a vložit ho na stránky.

Objednávka přes společný (sdílený) e-shop

Můžete se spojit s dalšími autory a provozovat jeden obchod společně. Výhody jsou nasnadě: Čtenáře na něj budete směrovat všichni, získáte tedy větší provoz, a čtenář bude mít zároveň větší výběr. Pokud počet prodávaných knih stoupne nad 10, zvažte, zda se vám nevyplatí se složit na placenou verzi obchodu a podílet se třeba podle procent z prodeje – nejvíc zaplatí ten, kdo nejvíc vydělá.

kniha

Prodej série knih

Plánujete-li nezůstat autorem jediné knihy a chcete napsat sérii knih na podobné téma, plýtvali byste silami, kdybyste chtěli propagovat každou knihu zvlášť.

Aby to bylo zcela jasné: Napíšete-li jeden cestopis, jednu kuchařku a k tomu vydáte básně, bude mít každá kniha jinou cílovou skupinu a jste odsouzeni pokaždé znovu hledat čtenáře. Ale pokud píšete fantasy trilogii, vícedílnou učebnici kreslení nebo vydáváte jako já každé dva roky knihu vodáckých povídek, propagujete stále pro tu samou cílovou skupinu čtenářů a vaším cílem bude získat na ně jediné skutečně stabilní spojení – e-mailovou adresu.

Nestačí adresu jen získat – musíte spojení také “udržet naživu”, což v praxi znamená jednou za čas na svůj seznam poslat hodnotný obsah. Když svému „publiku“ budete stále jen něco nabízet, odhlásí se vám, ale to je téma na jiný článek. Apropo, děkuji vám všem, kdo jste mi poskytli svou adresu za eBook, že se skoro nikdo z vás za ta léta neodhlásil. Je úžasné vědět, že moje práce má smysl. Ale vraťme se k sobectví…

Z prodeje přes distributora a knihkupectví (nebo e-shopy) máte mnohem menší zisk, každá vaše nabídka nebo video by proto mělo směrovat veškerý provoz na vaše soukromé prodejní stránky nebo do vašeho seznamu e-mailových adres. Někteří zákazníci od vás totiž koupí třeba až za rok nebo za dva. Ale jakmile máte jejich e-mail, můžete si počkat a pak jim třeba prodávat opakovaně.

A právě tomu se říká “prodejní trychtýř”. Nahoře vám do něj “padají” vlažní zájemci. Cestou někteří ztratí zájem nebo se odhlásí, a u těch zbylých v průběhu “trychtýřového” procesu přes maily budujete důvěru. Nakonec vám dole “vypadne” platící zákazník, a v ideálním případě fanda, který rád koupí cokoli, co vydáte.

V tomto případě tedy chcete při propagaci směrovat veškerý provoz na vlastní “přistávací” stránku s formulářem, jako je třeba tato má stránka eBooku “Český knižní trh”. Tam by měl na návštěvníka čekat “magnet na kontakty” ke stažení výměnou za e-mail. “Magnet” je cokoli, co bude chtít zákazník tolik, aby vám za to poskytl svou mailovou adresu – bonusová povídka, návod jak něco udělat, eBook, ukázky. Záleží na vás, jak velkou hodnotu do “magnetu” vložíte a jak dokážete čtenáře přilákat. Pamatujte si, že to nejsou žádné nefér „fígly“ – je to férový směnný obchod. Hodnota za možnost dále komunikovat.

Takové stránky můžete vytvořit ve WordPressu a propojit třeba s “e-mailovacím” programem MailChimp nebo českým (ale placeným) Smart Emailingem.

Jak to může vypadat uvidíte na příkladu mých vodáckých knížek:

Ve videu, které jsem na jaře natočil jako Facebookovou reklamu na novou knihu povídek, lákám ke stažení eBooku nebo MP3 – obojí jsou naše vodácké “magnety na kontakty”, které jsou ke stažení za e-mail. Zároveň v závěru vybízím ke koupi knížek přímo od nás. (Video je točené pro Facebook, kde většinou běží prvních pár sekund bez zvuku, proto jsem nemohl hned od začátku mluvit a musel jsem přidat nějakou „němou předehru“):

Opravdu zajímavých zpráv z vodáckého světa není moc, takže na vodácký seznam posílám mail jen jednou za delší dobu a spíš sezónně – na jaře, v létě a před Vánoci, kdy můžu nabídnout knížky levněji v různých dárkových balíčcích. Mnoho vodáků jimi vyřeší levně dárky pro celou partu.

Výhoda je, že tím lidi na svém seznamu neotrávím častými maily, nevýhoda je slabé “budování důvěry” – ale pokud v podstatě nemáte konkurenci, jako naše vodácké povídky, nemusí vás to zase tolik trápit. Občas se prostě někdo odhlásí, a možná i proto, že zapomene, že vám mail dal – to je život. Hlavní je, aby i přesto seznam stále rostl. Proto každý rok, kdy vydáváme novou knihu, vymýšlím soutěže, při kterých pár nových mailových adres přibude.

Zkrátka – peníze vložené do vydání knihy se vám vrátí, jen když prodáváte chytře a přímo. Veškerá propagace je k ničemu, nemáte-li připraven vlastní prodejní systém – jen se nadřete pro minimální zisk.

Prvním krokem, než vůbec začnete knihu propagovat, by měla být příprava přímého prodeje.

Jak směřujete prodej na sebe vy? Snažíte se knihy prodávat přímo, nebo necháváte většinu peněz distributorům? Napište mi do komentářů pod článkem!

Kam pokračovat: Zameťte svému čtenáři cestičku až k pokladně.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *