Peníze na knihu nemusí být vaše

Jak vydání knihy financovat z cizích zdrojů?

Pokaždé, když narazíte na nabídku vydání své knihy, napadne vás „nojo, ale kde na to mám sakra vzít“? Pokud je váš rozpočet k prasknutí napjatý, asi nejste zvědaví na rady typu „piš, barde, střádej…“. Podíváme se na to tedy z jiného úhlu. Peníze na vydání knihy totiž vůbec nemusí být vaše!

2006-06-08-penize+kred-15

Sponzorství

První možností je, že si seženete sponzora.

Nejdřív se zamyslete, ve kterém rybníce budete lovit. Do značné míry to určuje téma vaší knihy.

  1. Známí. Nejsnazší cesta je najít někoho, kdo má na vydání vaší knihy zájem. Pokud píšete knihu o cyklistice, vzpomeňte si nejdřív na lidi, se kterými jste jezdili v jedné partě nebo oddílu a byli do věci nadšení. Pokud je to o rybářství, tak na kamarády, se kterými jste proseděli hodiny u vody. Atakdál. Nemá někdo z nich firmu? Mohl by si dar odečíst z daní. Je ve firmě zaměstnán, ale vysoko postaven? Mohl by přesvědčit svého šéfa. Vždy nabízejte něco na oplátku. Ideální je k tomu reklama v knize, která se nejčastěji dává na vnitřní strany vnějších desek.

    Z autorů našeho nakladatelství má své sponzory asi každý pátý.

  2. Firmy z oboru. Tady je téma zcela klíčové. Píšete o rekonstrukci chalupy? Pak máte široké pole: stavaři, výroba a výměna oken, firmy na úpravy zahrad, izolace budov… Cestopis? Pak hledejte cestovní kanceláře, výrobce průvodců, firmy specializující se na danou oblast. Je to román žánru sci-fi nebo fantasy? To už je složitější, ale ne ztracené. Tady bude lepší zjistit, kdo z těch, kteří s vámi tento zájem sdílí, podniká a hodila by se mu reklama. Nenajdete ho? Pak jste možná kandidát na veřejnou sbírku.

kniha

Veřejná sbírka

crowdfundingMožná vaše kniha není nijak odborná, nebo se vám prostě sponzora sehnat nepodařilo. Ještě pořád jsou tu lidé, které baví to samé, co vás a lidé, které můžete přesvědčit, že to, o co se snažíte, má smysl.

Na českém internetu je několik serverů, které se zabývají pouze crowdfundingem – sbírkami. Někde je doba sbírky omezena časem (HitHit.com – 45 dní, Startovač – 15, 30 a 60 dní), jinde si konec kampaně můžete nastavit (Donio, Nakopni.me).

Sbírka předpokládá, že budete aktivní – že svůj projekt připravíte, budete třeba psát blog, pracovat na sociálních sítích a využijete všechny své „zdroje“. Některé projekty vybraly cílovou částku za první týden a než skončily, přesáhly ji i téměř dvojnásobně. Jiné vůbec neuspěly. Může to pro vás být i test, jak velký potenciál vaše kniha má, kolik lidí by zajímala a jak by se prodávala.

Já jsem svou první sbírku na knihu uskutečnil před létem 2015. Jak jsem se na ni připravoval, co všechno jsem se musel naučit, jaké jsem v ní udělal největší chyby, kdy mi docházela šťáva a jak to nakonec celé dopadlo, jsem pro vás popsal v sérii tří článků.

A když neuspějete – nic se neděje, knihu máte pořád připravenou k vydání a můžete to zase zkusit jinak… Třeba svou kampaň líp promyslet, do knihy můžete přidat zajímavé téma navíc a zkusit to za čas na jiném serveru.

A co vy? Chcete na svou knihu sehnat cizí peníze, nebo ji zainvestujete ze svého? A připravujete vydání s cílem získat zpět náklady, nebo si plníte sen a počítáte zkrátka s tím, že to bude něco stát? Napište mi do komentáře pod článkem!

.

.

Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU (aktualizované vydání 2024).

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře
  1. Miro Tropko napsal:

    Päť rokov sme jazdili po slovenských rómskych osadách, mali sme množstvo neuveriteľných príbehov, ktoré sme aj spracovali, ale…
    Potom sme narazili na Jirku a jeho vydavateľstvo a hlavne jeho eBooky a to nás poriadne naštartovalo. Fakt jeho pomôcky nás viedli za ruku a knihy si vydávame úplne sami. Len vďaka jeho návodom. Už sme sa nevedeli dočkať jesene a jeho pokračovanie a okamžite sme získali novú „učebnicu“.

  2. Barbora napsal:

    Dobrý den , chtěla jsem se jen optat je opravdu tak náročné sehnat neboli i snad přemluvit některé sponzory o tom, že právě vy jste napsal něco co by někoho zajímalo, fascinovalo a na trhu se jistě dobře prodalo ? … A neb šel jste na to od lesa nebo jste do toho skočil po hlavě?
    Napsala jsem pohádku , dalo by se říci příběh ve kterém vystupují klasická zvířátka žijící v lese s českými jmény, kterými mě inspiroval můj synek chodící do školy a jmena tak jsou použita nejen z jeho okolí (třídy) ale spousty dětí v mém okolí jakož to dětí mích známích.
    Je možné se jako pisálek do šuplíku vůbec v tomto světě nějak uchytit?
    Předem děkuji za Váš čas na mé dotazy. Prosím odpověď na email děkuji. S pozdravem B

    • Jiří Nosek napsal:

      Dobrý den, sponzory jsem osobně nezkoušel, ale soudě podle našich zákazníků, když je zajímavé téma (nebo nejlíp osobní vztahy), těžké to není. Nejlepší je, když Vás sponzor zná a ví, co děláte, když nepřicházíte „z ulice“.
      Uchytit se může každý, zvlášť dnes – je sice velká konkurence, ale s internetem máme obrovské možnosti svou knihu propagovat i úplně bez peněz. Pak záleží jen na osobním nasazení a na chuti vytrvat.
      Já bych na Vašem místě zkusil Knižní-startér.cz a zapojil třeba školu a rodiče spolužáků. Chce to najít ve vydání této knihy myšlenku, pro kterou ostatní nadchnete. A když to nevyjde, nic se neděje, máte novou cennou zkušenost a můžete hledat jinou cestu ke zveřejnění.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *