Sociální sítě pro autory II. – Facebook

Tak co, už máte své první knižní video na YouTube? Tak se pustíme do Facebooku. Že jste na něm denně? To každý – ale už vám Facebook pomohl vydělat nějakou korunu?

 

Facebook

Facebook v ČR využívá alespoň jednou měsíčně 5 milionů lidí, z toho denně 3,7 milionu. To je množství, které zkrátka nemůžete ignorovat. Pokud jako já před deseti lety budete mít pocit, že je to jen strašný žrout vašeho času, nechoďte se tam bavit, ale pracovat. Ignorujte cizí příspěvky, odveďte svou práci a pryč. Ale jako autor tam svou stránku zkrátka mít musíte, i kdybyste na ni přidávali příspěvek jen jednou za 2 týdny. Už jen proto, že pokud někdo nenajde váš web, bude to hned druhé místo, kde bude hledat – a mimochodem, víte, že přímo na Facebookové stránce můžete mít také obchod?

Facebookovou stránku zkrátka jako autor chcete už jen proto, že po svém založení a vyladění vyžaduje pouze minimální údržbu a stejně jako webové stránky pro vás pracuje, i když spíte.

kniha

Jak používat reklamy

Dalším nástrojem, který byste neměli ignorovat, jsou stále ještě dostupné Facebookové reklamy, které lze naprosto přesně zacílit. To ale znamená, že abyste je plně využili, potřebujete dobře znát svou cílovou skupinu – jinak je to vyhazování peněz. O tom, zda za reklamu na knihu platit či nikoli, a také o tom, jak obrovskou “páku” vám dává přesné zacílení, jsem se už rozepsal ve dvou minulých článcích.

Ignorovat ji nemůžete ještě z jednoho důvodu – organický dosah příspěvků je mizerný a neustále se zhoršuje. Pokud máte příspěvek, který vám dal hodně práce a chcete, aby ho vidělo hodně lidí, např. knižní videotrajler, bez jeho placené propagace se neobejdete, jinak by vaše práce v podstatě přišla vniveč  – řečeno s Václavem Krajňákem, 100 Kč a rozdíl může být obrovský.

Stránka není osobní profil

Snad každý ví, jaký je rozdíl mezi osobním profilem a stránkou pro byznys nebo společný zájem. Nevíte-li to, zeptejte se svých dětí.

Stránku vaší knihy nebo vás jako autora může “lajknout” kdokoli. Ale pokud jste trochu jako já, možná nechcete za přítele přijmout každého. Já jsem vzal dokonce slovo “přítel” doslova a starosvětsky nepřijímám nikoho, s kým nejsme osobní přátelé ve fyzickém světě. Zákazníky odkazuji na stránku nakladatelství.

Jako autora si vás můžou oblíbit různí lidé, včetně těch, které v přátelích mít nechcete. A právě od toho je autorská stránka nebo stránka knihy. Nehledě na to, že pokud budete chtít někdy použít reklamu, chcete ji směrovat na místo, které bude připraveno pro zpracování čtenářů a prodej knih – a to váš osobní profil není.

Co je účelem?

Třeba účelem facebookové stránky našeho nakladatelství je, aby nás návštěvník kontaktoval a my jsme mu mohli vysvětlit všechno, co ho zajímá. Proto máme telefonní čísla i v profilovém obrázku, a protože chci, aby každý od začátku věděl, s kým jedná, přidal jsem do něj i naše portrétovky.

Na stránkách máme i videopředstavení – ze stejného důvodu. Aby bylo lehce dostupné, přidali jsme ho pomocí externí aplikace mezi “tabs” hned pod logem. Pomocí nich jsme přidali i naše webové stránky, eBook a ostatní sociální sítě, kde je možné se s námi spojit.

Účel stránky je potřeba mít neustále na mysli, když stránku ladíte a vylepšujete, a po celou dobu se snažte naplnění účelu návštěvníkovi maximálně usnadnit.

Je-li účelem kontaktovat vás, kontakty dejte všude co nejviditelněji.

Je-li účelem prodej knihy, na stránce musí být možnost ji přímo koupit.

Kdyby šlo o stránku kamenného obchodu a cílem by bylo přimět lidi k návštěvě, vystavil bych adresu a mapu, lákavou fotku provozovny bych dal do titulního obrázku, mezi “tabs” bych dal menu a za e-mail bych prostřednictvím chatbota nabídl slevu 30 % při první návštěvě nebo 50 %, když přijdou dva.

Když se vrátím k prodeji knihy, je těžké prodat, pokud dotyčný o knize nemá dostatek informací. Takže by měly být lehce dostupné třeba i ukázky ke stažení. Já bych si ale kromě toho nenechal ujít možnost namluvit příjemným hlasem ukázku do MP3 a umístil bych ji viditelně mezi “tabs”. Návštěvník si může přehrávání třeba pustit na pozadí, zatímco prochází jiné stránky. Navíc, přidám-li k tomu tematické slideshow, mám video pro YouTube.

Jak psát texty?

Buďte přirození, zůstaňte sami sebou. Na nic si nehrajte. To ale nic nemění na tom, že konverze vaší stránky může podstatně zvýšit, naučíte-li se základy toho, co na lidi funguje, a přečtete si něco o copywritingu.

Nejsou to žádné nečisté triky. Jen zkrátka některé formulace lidi spíš odradí a jiné je spíše přimějí udělat to, co po nich chcete – a o tom celý copywriting je. Stejně tak je důležitá čitelnost textů, protože pokud návštěvník text přeskočí třeba proto, že je to moc dlouhý blok bez odstavců, nebude vůbec záležet na tom, jak velkou jste si s ním dali práci. Hádejte – proč je asi Blesk nejčtenější deník? Kratší bloky textu, které čtenáře neodradí, věty vždy kratší než na dva řádky, nepřehlédnutelné titulky a v každém z nich sloveso (a nepoužívat cizí slova :). Prostě copywriting.

Je to jako s knihami: Nevytvoříte-li tak špičkovou anotaci, aby člověka přiměla si knihu koupit, je úplně jedno, jak úžasný je text knihy, protože jej nikdo nebude číst. Proto říkám, že anotace je důležitější, než je samotný text knihy.

Facebook tropí změny

Facebook své algoritmy mění. Přitom něco nového umožní a co šlo dříve, to zakáže. Pokud se to stane a něco z toho, co jsem popsal, už nebude možné, nevzdávejte to. Improvizujte, udělejte to jinak. Vždycky přemýšlejte, jak udělat, aby to šlo, místo stěžování si, že něco nejde. Pravděpodobně to už před vámi někdo řešil a najdete návod na některém blogu nebo na YouTube. Zvlášť, pokud umíte anglicky.

Na druhou stranu, díky neustálému vývoji vzikl nedávno Facebook shop (o tom v dalším odstavci) a velice nadějně vypadají chatovací roboti Facebooku, a určitě to není poslední vylepšení, které na nás „Cukrouš“ chystá. Takže když něco odejde, zamáčkněte slzu a už koukejte, co nového se objevilo a jak by se toho dalo využít ve váš prospěch. Najděte si svého facebookového guru a on pro vás bude sledovat nové trendy, jako pro vás já mapuji obor vydávání a propagace knih. Já jich s přestávkami sleduji několik.

kniha

Facebook vaším osobním prodavačem

Ne všichni již zaznamenali, že Facebook přidal celkem nedávno možnost vytvořit si vlastní obchod. Chce to ale mít vlastní stránku, na které lze transakci dokončit a zaplatit. Takže se mi zdá lepší vytvořit si obchod na Ecwid a ten na FB stránku vložit.

Jak tvorbu stránky za 30 minut, tak vytvoření obchodu Ecwid, který na ni lze vložit, jsem již popsal ve videotutoriálech. A návod, jak vytvořit obchod na Facebooku, najdete tady.

Ano, lidé se na Facebook chodí bavit, ne nakupovat. Ale koupit knížku, která mě zaujala, není to samé, jako jít nakupovat brambory nebo vybavení do kanclu. A jsem velkým příznivcem všeho, co jednou nastavíte a pak to léta funguje bez vašeho zásahu.

Chcete mít vlastní služebnictvo?

Chtěli jste být někdy bohatí a mít vlastní sluhy? Přišel nový věk. Nejen že můžete mít sluhy. Ještě k tomu budou pracovat ve dne v noci, nebudou si brát dovolenou, budou pracovat úplně zadarmo a nebudou zakládat odbory 🙂

Jak web, tak účty na sociálních sítích jsou vaše první služebnictvo. Musíte si pouze najít čas je vytvořit a vyladit – vtisknout jim život.

Paradoxní je, že mnoho lidí si nedokáže najít čas na to, aby si své neúnavné služebníky vytvořilo. Neuvědomují si, jakou tím vytvoří ve svém životě páku. Jakmile to jednou uděláte, vaše dílo pracuje jak v době, kdy vy jste v zaměstnání nebo pracujete na něčem úplně jiném, tak tehdy, když jste na dovolené nebo spíte. Je to jako se rozdvojit s tím, že ta kopie bude makat 24/7.

Jak dobře budou váš web a stránka pracovat, to záleží na tom, jak je nastavíte a optimalizujete. Jste to vy, kdo svému sluhovi zadává práci, a zadáte-li ji špatně a nepromyslíte ji, budou výsledky k ničemu. Ale určitě se toho nelekejte: podle mě stačí používat selský rozum a mít na paměti dvě hlavní zásady: ÚČEL a USNADNĚNÍ. Jakmile se někde zaseknete, zeptejte se sami sebe: Co by lépe posloužilo účelu stránky? A jak můžu dosažení tohoto cíle návštěvníkovi ještě víc usnadnit?

Fejsbůkem propagace nekončí (spíš začíná)

Každopádně to neznamená, že tím, že si postavíte web, natočíte video a vyladíte FB stránku, vaše práce s propagací navěky končí. Nic se nezměnilo na tom, že doporučuji na propagaci pracovat A) třikrát týdně aspoň půl hodiny, a to B) po dobu aspoň tří let od vydání – nebo do ní investovat alespoň stejné množství času, který vám trvalo knihu napsat.

Pravdou ale je, že s webem, videotrajlerem a dobrou FB stránkou dosáhnete mnohem lepších výsledků při stejném úsilí. A o tom to také je: na začátku si nastavte informační a prodejní systém, aby měli ti, které zaujmete, kde se dozvědět víc a aby mohli knihu snadno koupit, a potom na něj začněte propagací směřovat lidi.

kniha

Google+, Twitter a další

Pokud natočíte video a založíte si účet na YouTube, nebo máte e-mailovou adresu @gmail.com, dostanete přidělen profil na Google+. Byla by škoda nechat ho zcela nevyužitý. Na druhou stranu chápu, že je příliš mnoho věcí, které potřebujeme dělat a přinášejí mnohem větší výsledky, a nemáme čas trávit denně hodinu autorskou obsluhou všech sociálních sítí.

Já jsem to ošidil tak, že na G+ dávám stejné příspěvky ve stejnou dobu, jaké dávám i na FB. Není to ideální, ale stránka alespoň není “mrtvá”.

Twitter jsem zkoušel minulý rok, ale můj dojem z něj je zatím takový, že aby byl v propagaci užitečný, vyžadoval by asi 5x víc mé pozornosti a přispívání – a to nejsem ochoten obětovat. Raději se budu v rámci pravidla 80/20 soustředit na to, co přináší prokazatelné výsledky při minimální časové, energetické a finanční náročnosti. Třeba točit videa na YouTube.

To ale neznamená, že to jen nedělám špatně a že vaše zkušenost nemůže být radikálně odlišná. V takovém případě budu moc rád, když se se mnou jednou podělíte vy a dáte mi recept na správné použití. Každý, kdo učí, musí být zároveň i žákem, aby mohl zítra učit ještě lépe.

Zbylé sociální sítě pro mě nemají dostatečně velký podíl na trhu, aby se mi vyplatilo obětovat jim čas a tříštit svou pozornost. Nelze dělat úplně všechno a kdo se o to snaží (zvlášť, je-li na to sám), s největší pravděpodobností neudělá pořádně nic. Lepší je se soustředit na jednu síť a v její obsluze dosáhnout mistrovství. Mým jednoznačným favoritem je v takovém případě Facebook se svými chirurgicky přesně zacílenými reklamami.

Za úvahu stojí si na největších sítích založit profily a na ně co nejviditelněji umístit informaci, jak vás nejsnáze a nejrychleji kontaktovat nebo kde nakoupit. A pak se už věnovat pouze těm sítím, které jste se rozhodli spravovat pravidelně.

kniha

A protože jste šikovní a neustále se učíte nové věci, usnadním vám práci a našel jsem pro vás pár návodů, článků a videí:

Facebook návody

Série tří videí „Král fanpage“ Martina Mažára (SK)

Facebookové stránky od A do Z

Jak založit stránku na Facebooku

Rozměry obrázků pro Facebook

Facebook – efektivní správa vaší firemní stránky

10 tipů, jak vylepšit vaší firemní facebook stránku

Jak vylepšit komunikaci přes stránku na Facebooku

Naučmese.cz: “živé” kurzy v malých skupinkách

Facebook umožňuje založit si během pár kliků e-shop zdarma. Jak to funguje?

Jak legálně prodávat přes e-shop na Facebooku

15 typů aplikací, kterými vyšperkujete svou FB stránku

Podpořte příspěvek stovkou a rozdíl může být “obrovský”

Umíte-li anglicky:

Udemy online courses

YouTube free Facebok Page Marketing videos

The 12 Best Ways To Customize Your Facebook Pages

35 Apps and Tools To Customize Your Facebook Pages

Facebook Business Page – 15 optimization tips (2018)

Ecwid for Facebook

Claire Pelletrau – learn to run FB ads that sell

5 Custom Audiences For Facebook Advertising You Must Create

 

Máte jiný názor? Lepší strategii, která funguje lépe? Budu vděčný, když se se mnou i ostatními autory podělíte a napíšete mi komentář pod článek!

 

Kam pokračovat: Sociální sítě pro autory I. – YouTube.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *