Pokud jste si přečetli pár článků tohoto blogu, možná jste už pochopili, že kniha se sama neprodá – je potřeba jí zapůjčit svůj hlas a říci o ní světu. Způsobů je víc a k některým z nich se vám budou hodit předpřipravené propagační materiály.
Zároveň by vám ale jejich příprava neměla sebrat moc času a energie, kterou potřebujete na samotnou propagaci. Řešení existuje a nemusíte se učit ani s InDesignem, ani žádnou z jeho alternativ.
Jdeme si vyrobit pozvánku na křest a plakátek.
Dejme tomu, že už vím, kdy mi knihu doručí z tiskárny a také vím, že o dva nebo tři dny později už by měla být rozvezena v obchodech. Já mám ale rád rezervu, takže křest uspořádám až o týden později. Budu mít větší jistotu, že knihu už mají všechny obchody, které si ji objednaly.
Proč pořádat křest? Možná vás překvapím. Není to kvůli egu, ale hlavně kvůli fotkám. V životě autora zas tolik příležitostí získat jakýkoli obrazový materiál není, zatímco ze křtu můžu mít spostu fotek: jak knihu křtím, jak ji podepisuji lidem, společné foto s kmotry či sponzory a se čtenáři.
Kromě toho na křtu můžu přečíst (nebo nechat někoho lepšího přečíst) ukázky z knihy, natočit to na video a nemám-li zatím vlastní videotrailer, můžu ho provizorně použít, abych měl na stránce aspoň nějaké video. Kvůli SEO optimalizaci pro Google, viz články o videu, na které tu odkazuji.
Takže uspořádat křest a nemít zajištěného minimálně fotografa je úplně promarněná příležitost. Neříkám, že máte hned zaplatit profíka. Ale kdo z nás nemá aspoň jednoho kamaráda, který slušně fotí? No a pokud nemáte… tak si toho profíka radši zaplaťte. Že jste si právě na někoho vzpomněli? Super!
Fotky z prvního křtu použijete ještě za deset let, až s vámi budou dělat rozhovor o vašich spisovatelských začátcích. Nezajistíte-li si je, už to nikdy nedoženete. Takže zpět k pozvánce, protože už víte, že ji budete potřebovat.
Samozřejmě to záleží na vás, ale já bych doporučoval, kromě toho, že máte připravené veškeré údaje, které tam chcete mít, udělat si 3D model knihy. Bude se vám hodit i na web nebo na plakátky.
Na křest mé první knihy je ještě brzo, vyjde až na podzim 2019, ale minulý měsíc jsem si vytvořil obálku, abych mohl začít na propagaci pracovat už od Nového roku, budu proto pracovat s ní.
Na serveru Boxshot se musí stáhnout a nainstalovat program, což dělám jen nerad a zvlášť u jednorázových prací, volím tedy My Ecover Maker a přihlašuji se svým facebookovým účtem. V levém menu kliknu na APPS-eCover Maker a otevře se mi nabídka 3D modelů, různě natočených. Měl bych vědět, jestli chci model knihy natočený doleva nebo doprava – měl by být “otevřený” směrem dovnitř dokumentu, ať už je to pozvánka nebo plakátek. Ale cena 4,95 USD za stažení není vysoká, takže si klidně později můžete vyrobit i jinak natočený model. Vybírám “Magazine Stand”, kliknu vlevo na Upload a nahraju připravený titul obálky. Nevychází poměr stran, ale bílou plochu je potřeba vyplnit, takže musím titul trochu nahoře a dole oříznout.
Pokud chcete mít poměr stran přesnější a připravit si ho předem, tak strany pro titulku mají v případě “Magazine Stand” poměr 1:1,3.
Kliknu na Finalize – a mám hotovo. Teď už jen stáhnout…
Pozvánku vytvoříme online na serveru Canva, který je zdarma. Vytvořte si na něm účet (Sign Up).
Klikněte na “Create design”. V nabízených možnostech u vyhledávacího pole sjeďte až dolů a zvolte “Custom dimensions” (Vlastní rozměry). Velikost se zadává v bodech, palcích nebo milimetrech a můžete samozřejmě zvolit jakoukoli vlastní. Já volím 1200x566px. Kdybych chtěl pozvánku i pro tisk, při tom samém poměru stran zvolím 2480×1169 px, což je třetina A4 v tiskovém rozlišení. Tentokrát mi ale stačí rozměry pro obrazovku, protože pozvánku budu pouze posílat mailem. Pokud netušíte, o čem píšu, přečtěte si o něco o rozlišení.
Otevře se vám “plátno”, na kterém si pozvánku sestavíme z vlastních prvků. Můžete zvolit “Bkground” a najít si pozadí tam. Já chci pozadí pouze jemné, nevýrazné, takže si místo toho najdu texturu papíru: Do Google zadám “texture paper”; ve výsledcích kliknu na “Nastavení” a v něm na “Rozšířené vyhledávání”. Tam zvolím “práva k užití: lze volně užívat, sdílet či upravovat” a kliknu na tlačítko. Pak zvolím nahoře “Obrázky” a vyberu si texturu, která bude mít i dostatečné rozměry (za tím účelem lze v rozšířeném vyhledávání navolit i to, aby mi Google ukazoval jen velké obrázky). Obrázek uložte na disk, jděte do Canva a zvolte nalevo “Uploads” a pak “Upload an image”, najděte soubor na disku a pak roztáhněte přes celou plochu pozvánky.
Dokud jste připojeni k internetu, Canva vaši práci neustále ukládá, ale chcete-li se ujistit, klikněte nahoře na “File” a uvidíte u “Save” šedě “All changes saved”.
Stejně tak najděte na disku i PNG obrázek s 3D modelem knihy a umístěte ho podle jeho orientace doleva či doprava tak, aby byla kniha natočená směrem dovnitř. PNG to musí být proto, že narozdíl od JPG umožňuje průhlednost pozadí.
Klikněte nalevo na “Text” a otevře se sloupec návrhů předdefinovaných textů. Vyberte si ten, který je vaší představě nejblíž a přetáhněte ho na plochu. Změňte text na vlastní a pomocí ovládacích prvků nahoře upravte jeho velikost, barvu, písmo atd. Canva má někdy trochu problém s diakritikou, takže to chce najít písmo, které ji má – ale těch je, jak se mi zdá, většina. Písem je tu k dispozici fakt hodně, tak nepropadněte rozhodovací paralýze – nejdřív pozvánku dodělejte celou a až bude hotovo, můžete si hrát s písmy.
Potřebujete-li část textu zvýraznit, vezměte si nějaký tvar z menu Elements, upravte jeho velikost a barvu a pomocí “Position” (nahoře vpravo) ho posuňte „dozadu“, tzn. pod text (Backward). Nerozumíte li, představte si každý grafický objekt jako jednu vrstvu průhledné folie, na které je obrázek namalován. Tyto folie budou na sobě vždy v nějakém pořadí – některá úplně vespod a některá zcela nahoře.
Když je hotovo, klikněte na “Publish” a “Download”. Pro naše účely bych volil uložení v PDF Standard – pokud nechcete pozvánku tisknout..
Můj výsledek je tady:
Případně si ještě můžete pohrát a přidat další prvky, texty, obrázky a loga. Barviček bohužel v základní verzi Canva zdarma moc není.
A ne abyste 24.9. postávali před Kamarádským klubem na Horkách, tohle datum jsem střelil od boku! 🙂
Možná ve spřáteleném knihkupectví, možná v místní knihovně či kavárně jste se domluvili, že si u nich můžete vyvěsit na svou knihu plakát. Jak na to? Textový samořejmě “spíchnete” sami v textovém editoru. Ale co když chcete obrázkový a zároveň se kvůli tomu nehodláte učit s některým ze sázecích programů?
Canva je celkem univerzální, umí i plakát.
Klikněte na Create design. Nabízí se nám tu “Flyer”, leták, jenž má 210×297 mm, což je čistá A4. Je tu také “Poster”, ten má 42×59,4 cm, což je A2. Ten bych zvolil, kdyby měl plakát např. viset dál od čtenářů a potřeboval bych ho velký. Na to je ale potřeba myslet i při výběru obrázků – musí mít odpovídající rozlišení, aby šly v této velikosti i vytisknout. Pokud nemají, zvolte jen “Flyer”.
Kliknu vlevo na “Uploads”, tím si zpřístupním vlastní nahrané obrázky. A postupuji stejně. Přidám pozadí, 3D obrázek a text. Text nakonec vyrovnejte pomocí “Spacing-Line height” tak, aby byl dobře čitelný a ideálně vyplňoval plochu.
Sestavujte plakátek podle toho, kde bude viset. Zeptejte se sami sebe, jak ho lidé budou “konzumovat” a přizpůsobte ho tomu. Bude viset někde, kde lidé na něco čekají a mají dost času? Pak si asi můžete dovolit dát tam textu víc (obr. 1). Bude-li naopak na místě, kolem kterého lidé jen v rychlosti projdou, počítejte s tím a dejte na něj menší množství textu ve větší velikosti (obr. 2 – lze samozřejmě zjednodušit ještě více, podle okolností, obr. 3).
Nezapomeňte, že tiskárny neumí tisknout “od kraje do kraje”. Na těch běžných tedy zbyde po okrajích bílý rámeček. Trváte-li na tom, aby byl tisk až do kraje, můžete buď bílý rámeček oříznout, nebo, chcete-li mít i poté formát A4, musíte plakát nechat vytisknout na papír A4+ a oříznout ho.
Když už máte plakátek, asi vás napadne, zda by nešel rozvěsit po knihkupectvích. Věřte, že autorů, které to napadlo, je hodně. Jenže – všimli jste si někdy v knihkupectví, že by tam měli plakátovací plochy? Místa, které na stěnách mají, je omezené množství. Navíc dostávají každý týden nové knihy, takže by museli z každé dodávky knih vybrat pár vyvolených a pokaždé plakáty přelepit. Pokud by to byli ochotni udělat, vyberou si spíš severskou detektivku, jejíž nakladatelství za to zaplatí, nebo neznámou knihu neznámého autora, který to chce zadarmo?
Další fakt k uvážení: Kolikrát v životě jste si vybrali knihu tak, že jste přišli do knihkupectví a koupili zrovna knihu, na kterou tam mají reklamu?
Několik našich autorů to s plakátky nebo letáky vkládanými do tiskovin zkoušelo. Na jejich prodejích to však vůbec vidět nebylo, tím myslím – ani trochu. Vůbec.
Pečlivě přemýšlejte, než do jakékoli propagace vložíte peníze – bude efekt takový, aby to za ně stálo? Z poctivé práce se nevykoupíte. To nejlepší, co můžete pro prodej své knihy udělat, je soustavně se snažit najít čtenáře, pro které bude vaše kniha přínosná nejvíce, a soustředit se jen na ně. A hlavně – propagovat třeba jen hodinu týdně, ale dlouhodobě a bez přerušení.
V příštím blogu vám chci ukázat, jak si pomocí Canva vyrobit další materiály – hlavičku pro Facebookovou stránku nebo prezentaci knihy na posílání zájemců. Když mi ale během příštích dvou týdnů napíšete do komentářů, na jaký propagační materiál byste potřebovali “recept”, budu se mu také věnovat.
(knihu z těchto materiálů, Vydej si vlastní knihu, koupíte nejlevněji – a se vzorníkem tisku na různé papíry zdarma – ZDE)
Kam pokračovat: Platit či neplatit za reklamu? nebo na PŘEHLED VŠECH ČLÁNKŮ
.
.
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?