Webové stránky dokáží být skvělými služebníky. Ale jen pokud jim dáte jasný účel a cíl. Než mít stránky, na kterých čtenář bloudí a tápe, raději se zamyslete, než začnete web budovat. Čím jasněji máte v tom, co chcete, tím větší je pravděpodobnost, že přesně to bude váš nový (a neúnavný) sluha dělat!
Zatím jsme se, pokud jde o web, soustředili spíš na platformy – zejména na Wix a WordPress. Jak by ale měla vlastně stránka knihy nebo autora vypadat? Existují osvědčené praktiky, kterých se lze držet, chybí-li vám v tomto směru zkušenosti.
Než vůbec začnete vybírat vhodnou platformu, rozmyslete si, co vlastně chcete – co má být hlavním účelem webu. V naprosté většině to bude jeden z těchto cílů:
Můžete mít i cíl hlavní a cíle vedlejší, ale nejlepší je mít web optimalizovaný právě pro tu jedinou akci, o kterou vám jde. Ano, AKCI: Co chcete, aby návštěvník na vaší stránce provedl? Koupil knihu? Nechal kontakt? Napsal vám?
Teprve když si určíte hlavní cíl, začněte vybírat platformu a případné další nástroje – musí vám umožňovat ho dosáhnout a zároveň být vzájemně kompatibilní.
Je-li vaším cílem prodej a nebudete mít na prodej další knihy, měla by být podle mne kniha s tlačítkem KOUPIT to první, co uvidím, když na váš web přijdu, jako na webu mé knihy. Všimněte si, že na mé stránce ani není mnoho možností udělat něco jiného: Nemá menu, a na jinou stránku se z ní lze dostat pouze pokud zvolíte elektronickou verzi (což je pouze jiná verze té samé stránky). Dále na ní lze spustit video o obsahu knihy, případně si otevřít ukázky, na jejich konci je však opět možnost knihu koupit, která čtenáře na stránku vrací zpět. Zcela odejít tedy zájemce může jen tak, že stránku úplně zavře – nebo nakoupí.
Všechno na stránce pak slouží k tomu, abych čtenáři přiblížil, co v knize všechno najde a čím mu bude užitečná – a to různou formou pro odlišné typy lidí: Ukázky a obsah pro ty, kteří knihu našli náhodou nebo chtějí podrobnější informace, video pro ty, kteří raději vstřebávají informace tímto způsobem, i pár řádek textu. Zvláštní pozornost věnuju recenzím a jakmile nějakou dostanu, spěchám ji na web přidat.
(Tady se mi velmi vyplatilo, že jsem knihu mazlil tak dlouho, až mi z toho šla hlava kolem – sice jsem kvůli tomu přišel o celou – první, a proto nejdůležitější – předvánoční sezonu, ale díky tomu mám na knihu pouze nadšené reakce, a to je pro mě cennější než peníze. Dejte si s tou svou také práci!)
„Pokud nevypustíte ten naprosto nejlepší rukopis, ani všechen marketing světa vás neuchrání před první špatnou recenzí.“
Nick Cole, autor bestsellerů
Setkávám se občas s autory, kteří vůbec nechtějí svou knihu prodávat přímo, přes vlastní obchod, protože mají problém s jejím balením a posíláním. Ti se musí smířit s tím, že na ně ze zisku zbyde jen menší polovina, protože nejdříve vydělají všichni ostatní – knihkupec a distributor, a velmi pravděpodobně se nebudou psaním živit.
Je-li to i váš případ, pak asi stačí pouze ten nejzákladnější web, abyste byli k dohledání, případně pro stažení ukázek a pár informací o sobě. A samozřejmě nepotřebujete ani sbírat kontakty – neměli byste jim co dalšího nabídnout. Stránka s knihou, anotací, stažením ukázek a stránka O autorovi bude úplně stačit.
Plánujete-li vydat více knih ve stejném žánru, prostě MUSÍTE sbírat kontakty. Pokud knihy už máte vydané a kontakty nesbíráte, zaspali jste a je třeba to urychleně napravit.
V takovém případě totiž není vaším prvním cílem prodat knihu, ale získat kontakt. Na prodej knih bude čas později a může ho za vás obstarávat automat (trigger = e-mailová sekvence spuštěná registrací nebo jinou akcí):
Například když si stáhnete některý z mých eBooků, během prvního měsíce vám přijdou tři (automatem odesílané) e-maily, které představí nejhodnotnější články tohoto blogu:
Mým cílem je dát svým kontaktům co nejvyšší hodnotu, a malá část z nich se možná časem rozhodne vydat knihu u mě. I když je to menšina, je jich dost na to, aby mi umožnili psát jej i dál a nebát se o obživu. Ti z nich, kteří napíšou další knihu, se navíc v drtivé většině s jejím vydáním vrací ke mně, protože už mají dobrou zkušenost.
Stejně může e-mail pracovat i pro vás: Získáte ho za stažení bonusové povídky, ukázek nebo starší knihy, v následném triggeru po registraci můžete dávat ochutnávat to nejlepší ze své tvorby a v posledním nabídnout třeba všechny své knihy se slevou, nebo jejich el. verze za symbolickou cenu. Cílem je vytvořit pozitivní zkušenost – jako to udělá drogový dealer, když vám dá ochutnávku zdarma.
Čím zacílenější je seznam, který vybudujete, tím vyšší bude míra retence – tím méně lidí se vám časem odhlásí. Já jsem většinu svého vodáckého seznamu nasbíral už v r. 2015, ale protože se čtenáři registrovali přímo stažením ukázek z knih a je tedy téměř laserově zacílený (= pouze aktivní zájemci), lidí se z něj za 6 let odhlásilo minimum a stále funguje, ačkoli jsem ho nijak aktivně neudržoval průběžnou komunikací.
Klíčové je začít co nejdřív: Kdyby máma začala sbírat kontakty v době vydání své první knihy, dnes (má jich už 23) by mohla mít seznam třeba deseti nebo dvaceti tisíc e-mailů svých čtenářů a v předprodeji nebo hned po vydání několika e-maily prodat 2000 ks během prvního měsíce nebo dvou. Bohužel to tenkrát věděl v ČR málokdo… Teprve jsme přicházeli na to, jak obrovské možnosti nám internet přinese.
Mezi zahraničními autory je jednou z nejčastějších odpovědí na otázku „co byste dnes udělal jinak?“ povzdechnutí „Začal bych daleko dřív sbírat kontakty“.
Kniha je úžasný marketingový nástroj: Žádný jiný vám nedá tolik prostoru přesvědčit svého potenciálního zákazníka a žádná reklama nemá tak dokonalé mimikri, aby ji někdo dokázal studovat několik dní. Když ji totiž napíšete správně, vůbec nepotřebujete čtenáři vnucovat sebe – stačí, když mu dáte tak hodnotné informace, aby z toho byl nadšený, a část z nich pak ani nebude uvažovat o jiné možnosti, než oslovit vás – jednoduše proto, že jste mu ze všech lidí pomohli nejvíce.
Není potřeba do ní tedy ukrývat skutečnou skrytou reklamu, stačí ji psát s upřímným přáním pomoci všem (včetně těch, co u vás nikdy nenakoupí) a téměř jistě se vám to vrátí.
Samozřejmě ale můžete také lidem v knize vysvětlit a na pádných argumentech ukázat, proč by si měli pořídit váš produkt, jako to dělá Honza Nedvěd s Konverzkami v knize „První miliarda je nejtěžší“, a pak nabídnout jeho vyzkoušení s extrémně nízkou bariérou (např. za 1 Kč).
Nebo jako David Kirš, který v knize „Milionový email“ sice propaguje víceméně celou strategii e-mailového marketingu, ale zároveň je poskytovatelem asi nejlepší české služby v tomto oboru, SmartEmailingu. Stáňa Stiborová-Mrázková svou knihu pojmenovala dokonce úplně stejně, jako svůj kurz – Podnikání z pláže (díky tomuto kurzu vznikl v r. 2015 i tento blog).
Jak Honza, tak David, Stáňa a spousta dalších infopodnikatelů přitom knihu nabídli svým sledovatelům jen za poštovné. Vsadili na to, že se jim to bohatě vrátí na počtu prodaných produktů a kurzů, protože tím zaktivují spoustu nerozhodných kontaktů, lidí, kteří je už léta sledovali a dosud nenakoupili. Už zaplacením poštovného z nich udělali platící zákazníky, a takové lze daleko snadněji přimět k dalším nákupům.
Stavíte-li web pro knihu tohoto typu, záleží v první řadě na vaší strategii, jakou bude mít strukturu. Opět je prvním krokem stanovit si cíl. S největší pravděpodobností jím bude opět získání kontaktu – na prodej bude dost času později, až po zahřátí kontaktu, kde číhá váš produktový žebřík. Nabídněte za něj e-book, videotréning, checklist nebo případovou studii – podnikatelům tyto strategie asi vysvětlovat nemusím. A opět by mělo být to, co je vaším primárním zájmem, středobodem stránek a první věcí, kterou uvidím, když na ně přijdu.
Pro podnikatele, kteří chtějí se svou knihou pomoci, včetně strategického plánování, jsem založil vydavatelství Výtah, kde se jim dostane plné podpory.
Ať už stavíte jakýkoli druh stránek, dávejte si pozor, abyste návštěvníka co nejméně rozptylovali a odváděli od hlavní akce, kterou chcete, aby provedl. Pokud cítíte neodolatelnou potřebu tam nějaké ne-nutné stránky mít, zvažte, jak by se dala výzva k (hlavní) akci nenásilně zakomponovat i do nich, aby ji bylo možno provést, ať se návštěvník dostane na webu kamkoli.
K tomu slouží různé lišty a plovoucí okna. Můžete zapojit i tzv. exit pop-up.
Ani já nemám pop-upy rád. Ale když to vypadá, že návštěvník chce odejít a přiblíží se kurzorem k pravému hornímu rohu, aby okno zavřel, už nemáte co ztratit… Třeba akci provede alespoň na závěr své návštěvy.
V případě jediné knihy lze dát ke stažení třeba ukázku (a na jejím konci bude opět odkaz na koupi).
Ve druhém můžete být velkorysejší a nabídnout třeba starší knihu v el. formě.
Ve třetím případě zvažte u exit pop-upu jiný magnet, než nabízíte na stránkách, protože ten první zjevně dost nezaujal.
Udělejte si nejdřív plán a ujasněte si své cíle, a hlavně – nechte si poradit. A nemyslím tím „zaplaťte si odborníka“, protože to by asi bylo drahé. Na internetu je spousta rad, a vůbec to nemusí být rady zaměřené speciálně na knihu (těch v ČR mimo tento blog zas tolik nenajdete).
Naštěstí už nejste omezeni jazykem, i kdyby se vám angličtina vyhnula obloukem. Google překladač už svou práci zvládá celkem obstojně. Rovněž u videí si lze zapnout automatický překlad titulků, i když tam je překlad méně kvalitní, a také zkreslený tím, že automat občas řečníkovi neporozumí.
Zatím největší nálož koncentrovaných rad, jak web stavět a psát, mi dala audiokniha Pište jako copywriter od Otto Bohuše, kterou lze ve formě tří eBooků stáhnout z jeho stránek zdarma.
Ať už budete s výkonem své stránky, pokud jde o sbírání kontaktů, spokojeni nebo ne, prostor pro zlepšení je téměř vždy. Na první pohled nevypadá rozdíl mezi dvaceti a pětadvaceti kontakty za měsíc nijak markantně. Ale za rok je to 60 kontaktů navíc a za deset let 600 navíc, takže se podle mě vyplatí věnovat pozornost také konverzím. Já za tím účelem sleduju třeba Honzu Nedvěda z Inizia.
10 tipů pro zvýšení konverze vaší landing page (creativehandles.com)
Chcete vyšší konverze? Zkuste porušit pravidla (J. Kvasnička)
8 tipů na zvýšení konverzí e-shopu (Ilinčev)
7 nejčastějších chyb na webu, které brzdí nové konverze (T. Taragel)
A nezapomínejte, že největší vliv na vaše konverze má KOHO na své stránky přivádíte!
Jak získat návštěvnost, která konvertuje (Včeliště)
Už máte svou prodejní stránku s obchodem? A pokud ne, co vás brzdí? Napište mi do komentářů pod článkem, pokusím se vám pomoci.
Chcete podpořit autora tohoto blogu a získat kompletní návod na vydání a propagaci knihy?
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?