V dubnu 2020 dostali nakladatelé dopis od Euromedia (EM), že nadále není schopna posílat platby za prodané knihy. Co to znamená pro nás, autory? 
Plyne z toho jedno přínosné poučení. Vím, o čem mluvím, už jsem se na tom předtím spálil dvakrát…

Pokud řídí někdo jiný, buďte si vědomi rizika…
Zdroj: Wikimedia
(aktualizace 06–12/2020 – se zpožděním, ale EM opět posílá peníze)
(aktualizace 2025 – beze změny – měsíc zpoždění)
V r. 2018 jsem si dal za cíl začít paralelně s vydavatelstvím budovat byznys na Amazonu. Vytvořit něco, co by se dalo časem „přehodit na automat“. Zvolil jsem Online Book Arbitrage. To funguje takhle:
Kupoval jsem na Amazonu učebnice, které byly podle historie vývoje cen momentálně levné, a to od soukromých prodejců, takže knihy putovaly poštou do překladiště třeba 14 dní. Posílal jsem je na americkou adresu do tzv. prep company specializované na knihy.
Ta počkala, až se jich nashromáždilo třeba 20, všechny zkontrolovala, zda jsou v uvedené kondici, dala do jednoho balíku a poslala zpět na Amazon. Tam byly znovu nabídnuty, ale mnou jako FBA prodejcem, tedy s doručením do druhého dne prostřednictvím Amazonu, který si za to strhl poplatek.
Dvakrát do roka, po prázdninách v září a v lednu, byla poptávka po knihách s doručením do druhého dne tak vysoká, že levnější FBA prodejci často vyprodali a američtí studenti byli za učebnice ochotni platit i desetinásobky cen knih s pomalým doručením.
Nakoupil jsem knihy a rok a půl to fungovalo.
Pak ale najednou Amazon vyhlásil, že prodej knih od vybraných nakladatelství bude zastaven, a to i použitých. Skoro 150 mých knih bylo najednou beznadějně zablokováno a dělej si s nimi co chceš. Když si to objednáš, tak je pro tebe skartujeme. Ale koukej si to pěkně odklikat po jedné…
Nakonec jsem to v r. 2020 zařízl a odepsal úplně. Už mi to mnohem více energie bralo, než dávalo. Je až nervy drásající, když máte zboží i byznys na druhém konci světa, a někdo jiný se může ze dne na den rozhodnout, že vám ho třetinu jen tak zavře.
Protože učím autory, jak propagovat svou knihu, musím být neustále v obraze, jaké jsou předpokládané trendy a nové možnosti, a sám je studovat a aktivně používat. Messenger a chatboti vypadali zpočátku proti ostatním platformám jako konverzní superman: otevíranost zpráv kolem 97 %, proklik 12× vyšší než u e-mailu. Komunikační sen marketéra.
Koupil jsem si kurz, jak stavět komunikační schéma chatbota, bylo to intuitivní a srozumitelné. Věnoval jsem tomu celkem desítky hodin, vytvořil několik relativně propracovaných a propojených chatbotů, nasbíral 300 odběratelů…
A pak náhle Facebook ohlásil, že mění podmínky a v budoucnu už nebude možné odběratelům rozesílat zprávy, pokud za to nezaplatíte. A bylo po ptákách. Za to mi to nestálo…
(Ale pasáž ve své knize jsem stihl na poslední chvíli aktualizovat – a od té doby je na světě už její druhé vydání.)
Časem se částečně uzdravila, splatila dlužné závazky a jelo se dál močálem černým.
Jisté její přežití ale nebylo. Pokud by nakonec opravdu zkrachovala, asi bychom z dlužných peněz dostali jen zlomek, pokud vůbec něco. Podle mě není nebezpečí zažehnáno ani v r. 2025 (platí stále o měsíc později), takže raději se na tuto možnost do budoucna psychicky připravte. Stačí, aby přišel další Covid.
Pokud jde o knihy, které zbydou v jejích skladech, předpokládal bych spíš, že bychom je dostali zpět.
Většina autorů na příjmech ze svých knih závislá není. Hůře jsou na tom tradiční nakladatelství, kde výpadek EM znamená propad v příjmech o desítky či stovky tisíc měsíčně, a také profesionální spisovatelé jako má matka, kteří z příjmů za knihy často žijí. A samozřejmě i lidé na ně navázaní jako korektoři a redaktoři, protože platební neschopnost se zpravidla řetězí.
Dva dny po zprávě o platební neschopnosti ještě přišel dopis od ředitele, kterým nám v podstatě sděluje, že bez veřejné dotace z peněz nás všech se EM neobejde.
Na webu Rozhlas Plus vyšel 26. 3. 2020 zajímavý článek: Přežije knižní trh? Čtenáři zůstanou. Teď ještě aby nám zůstali knihkupci, varuje šéf Svazu českých knihkupců a nakladatelů Vopěnka
V té době bylo bohužel docela dobře možné, že během nadcházející krize většina menších knihkupců zkrachuje a převládne prodej online. Dopadlo to tak jen zčásti, v oblasti pohostinství to byl masakr o dost větší. Mohlo nám klidně zbýt jen pár obchoďáků s knihami jako Luxor (který vlastní Euromedia v problémech) ve větších městech.
Pak už by ale distribuce nabízela navíc pouze to, že knihu bude mít mnoho e-shopů – soutěžících cenou díky cenovým porovnávačům jako Zboží.cz. To snižuje jejich hodnotu, vámi nastavenou (vizte článek DPC na pranýři a Jak nacenit knihu? DPC na pranýři). Já bych v takovém případě své knihy asi z distribuce stáhl, alespoň ty vodácké, a prodával bych je už pouze přímo – zcela určitě v případě, že by nezačala být zároveň při prodeji na internetu dodržována DPC.
Praktikujte důsledně ‚strategické sobectví‘.
Vytvářejte si vlastní prodejní kanály.
Snažte se vždy mít všechny platformy maximálně pod kontrolou.
U služeb, které nemůžete ovlivnit, vždy uvažujte,
jak budete postiženi v případě selhání či změny služby.
Jinými slovy:
Postavte si vlastní obchod. Staňte se posedlí propagací a přesným zacílením a veškerý provoz směřujte tam. Amazonům, messengerům a euromediím přisuďte ve své strategii tak málo podílu, jak to jen jde. Snažte se, aby všichni zájemci, které aktivujete vy, nakoupili přímo od vás.
Když budete vybírat komunikační nástroj, upřednostněte vždy e-mail před Messengerem nebo jinou cizí platformou.
Budete-li stavět web, zvolte WordPress a kvalitní stabilní webhosting, než abyste to odbyli Wixem.
Pokud používáte cloud, třeba Google Drive nebo Dropbox, pravidelně soubory zálohujte na svůj disk.
Než se něco začnete učit a věnujete tomu svůj čas, dobře přemýšlejte, zda něco mimo váš vliv nemůže vaše nové vědomosti v okamžiku učinit vmžiku bezcennými.
A nemáte-li na výběr a potřebujete velkého partnera, myslete vždy na to, zda byste přežili jeho kolaps a na tuto možnost buďte raději připraveni.
Stav trhu pro běžného autora, jehož kniha už je na světě, nic zas tak podstatného neznamená. Nad stavem Euromedia se může rozčilovat nebo hroutit, ale neovlivní ho. Ale distributor přece knihy nePRODÁVÁ.
Distributor je tady jen od toho, aby dostal knihu z bodu A do bodu B, a pokud se tam prodá, doručil zpět k původci knihy peníze.
Knihkupec dokáže víc: Zařídit, aby byl jeho obchod útulný a lidi se tam rádi vraceli, mít skvělý výběr a příjemný personál. Dobrá, ale to prodává celý obchod. Ve skutečnosti jednotlivou knihu PRODÁVÁ autor.
Znamená to, že musíte být slavní, aby se vaše knihy prodávaly? Nebo mít jméno, což je v podstatě jiný výraz pro totéž? Vůbec ne. Jen to pro vás znamená mnohem víc práce.
Neznámý autor bez výbušného tématu většinou dosáhne nějakých slušných prodejů alespoň v desítkách kusů měsíčně pouze tím, že se o knize snaží říci těm správným lidem a vytrvale a soustavně ji propaguje.
Nejlepší propagace je při správném zacílení a to nakladatelství většinou dělat neumí, protože se starají o příliš velké množství titulů. Propagace je tedy v případě vydání vlastním nákladem vždy na autorovi (autor vydávající u tradičního nakladatelství nemá žádnou finanční motivaci to dělat).
To zvýhodňuje autory, kteří se nezaleknou a do propagace se pustí. Všechny lidi, které zaujmete, byste měli směrovat na vlastní obchod (je veliký rozdíl, když máte na knize zisk 90 Kč a když z ní máte deset korun).
Říkám tím, že nemáte využívat služeb distributorů? Ne. Já u nich svou knihu také mám. Ale prodeje distributorů sleduji jako bonus navíc. To hlavní, co mě zajímá, jsou prodeje přes můj vlastní obchod. Ty jsou pro mne jediným měřítkem, jak účinná je má propagace. Když mi pak doma knihy docházejí, klidně je od distributorů stáhnu. Přímý prodej má naprostou prioritu.
Když je autor kvalitní a má vybudované publikum, jako třeba bloggeři, může tímto způsobem od prvního dne prodávat stovky kusů měsíčně, a žádného distributora k tomu nepotřebuje.
Nelituji, že jsem se pustil do Amazonu. Musel jsem v sobě něco velmi silného překonat, abych to dokázal, a to zůstane mou součástí už navždy.
Nelituji, že jsem se pustil do chatbotů. Naučil jsem se něco o automatické komunikaci, která nabírá na významu i využití, a může se to ještě hodit.
Euromedii jsem prostě potřeboval, s Pemic se dobře doplňují a jsou to bezkonkurenčně největší distributoři v Čechách. Přejme jí uzdravení, všechny by nás tím potěšila.
Ale už vždy si budu vždycky předem klást otázku: 
Jak moc to mám pod kontrolou, a jak moc se na to můžu spolehnout?
| Jiří Nosek průvodce autorů českým knižním bludištěm o blogu a mé cestě k autorskému vzdělávání  | ![]()  | 

Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU (aktualizované vydání 2024).
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny 
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?