Jak nacenit knihu? DPC na pranýři

Jak stanovit doporučenou cenu (DPC) své knihy? Není to totiž tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

Správné stanovení DPC záleží na mnoha věcech – na způsobu, jakým knihu prodáváte a nabízíte, na vazbě i počtu stran a barevnosti, a tento výčet není úplný. Pojďme si to podrobně rozebrat. Jak zjistíte, je to mnohem složitější, než jste si až doposud mysleli, ale také vám chci ukázat, že na ceně vlastně nezáleží, pokud najdete ty správné čtenáře a knihu jim nabídnete šikovně.

Pro případ, že jste na tento článek narazili náhodou, raději upozorňuji, že v něm píšu jen a pouze o DPC knih v ČR v současné době.

kniha

Doporučená cena (DPC)

Nejdříve si řekněme, co to ta DPC vlastně je:

Je to cena, někdy napsaná přímo na obálce knihy, kterou určujete vy jako autor (pokud jste toto právo nepřenechali nakladateli). Z DPC se také počítá, kolik peněz přijde za prodanou knihu vám nebo nakladateli. Ale především – NENÍ to cena, za kterou se bude kniha reálně prodávat. Rozhodně ne všude.

V České republice máme špatný zákon. Ono jich je víc, ale to sem nepatří. Tento zákon stanovuje, že zatímco knihkupci v kamenných obchodech se Vámi doporučenou cenou řídit musí, knihkupci prodávající přes internet ne a knihu mohou prodávat za jakoukoli cenu.

Chcete-li vědět, za jak nízkou cenu se v případě Vámi uvažované DPC může kniha na internetu prodávat, navštivte DPC kalkulačku nakladatelství KLIKA. Budou to přibližně 2/3 DPC. Uvedu příklad na konkrétních číslech:

Nastavíte-li DPC na 240 Kč, internetový knihkupec knihu nakoupí přibližně za 161 Kč. A pokud mu stačí marže pouhá jedna koruna, může Vaši knihu na internetu prodávat již od 162 Kč. V případě, že má ten samý knihkupec zároveň kamenný obchod, bude v něm tu samou knihu nabízet za vámi určených 240 Kč.

Může se stát, že budete chtít nabízet svou knihu přímo za např. 190 Kč, a budete chtít, aby tuto cenu nemohl nabídnout nikdo jiný. V tom případě musíte stanovit DPC tak, aby nákupní cena knihy byla např. min. 200 Kč. Tomu odpovídá DPC 300 Kč. Zároveň tím však docílíte toho, že kdo na internetu nenakupuje a přijde si pro knihu do normálního kamenného obchodu, bude muset za knihu dát 300 Kč.

Na vás tedy je rozhodnout se, jakou strategii zvolíte. Budete si muset vybrat: Cenová dostupnost všude – za tu cenu, že na internetu bude kniha příliš levně – nebo vysoká DPC s ohledem na nákupní cenu knihkupců.

kniha

Vazba, počet stran a barevnost

Pokud jste četli článek „Skrytý skřet prodejnosti – šířka hřbetu knihy“, už víte, že lidé většinou neradi kupují tenké knihy. Zkrátka, vámi stanovená cena by měla brát v úvahu počet stran. Je také jasné, že za tvrdou vazbu a knihu s barevnými stránkami můžete požadovat více peněz. Ale to jsou podle mne jen vedlejší faktory, ke kterým je třeba přihlédnout, které ale nejsou těmi skutečně směrodatnými vodítky.

kniha

Cena je relativní

To nejdůležitější pro určení DPC je fakt, že obecně řečeno, „cena je jen hodnota produktu v očích zákazníka“. Prostřednictvím správného zacílení a atraktivní propagace lze hodnotu knihy v očích čtenáře ZVÝŠIT, a on pak ochotně zaplatí i vyšší cenu.

Dám vám příklad z jiného oboru: budu-li Vám prodávat například krumpáč, nejspíš ho nebudete chtít ani za velmi nízkou cenu. Pokud ale dokážu najít kopáče, kterému se už dva zlomily, a správnými slovy mu dokážu sdělit, jak dlouho mu ten můj vydrží, jak je spolehlivý a odolný, zřejmě mi dá rád i dvojnásobek běžné ceny krumpáče.

Pokud píšu detektivky, potřebuji najít čtenáře detektivek, přizpůsobit obálku žánrovému očekávání (použiji spíš motiv laděný do černé, bílé a červené, než zelené nebo fialové) a v anotaci vzbudím jejich zvědavost naznačením záhady.

Napíšu-li kuchařku domácích marmelád, chci najít maminky, které se zajímají o složení toho, co dávají svým dětem a které rády vaří, a třeba i aktivní zahrádkáře, a anotaci i obálku vytvořit tak, aby na marmeládu ihned dostali chuť.

Píšu-li povídky ze života a o zvířatech, zvolím odpovídající obálku i název a opět perfektně vyladím anotaci, aby zabírala právě na ně. S takovou obálkou mohu směle cílit na milovníky psů a „koňáky“, zkusil bych najít i „novodobé indiány“ a další milovníky přírody.

O tom, jakou sílu má vytvořit si svou vlastní komunitu, která mne ráda a pravidelně čte, a pak teprve vydat knihu, jsem psal ve článku I svou první knihu můžete prodávat po metrácích. Takové zacílení přináší ty nejlepší výsledky.

Klíčové je, že přitom cílím na ty správné lidi, kterým se kniha bude skutečně líbit. Dají mi skvělé recenze, doporučí si ji mezi sebou a až vydám další knihu, rádi si ji koupí. Hodnota mé knihy v jejich očích je vysoká a pokud „nepřestřelím“, pravděpodobně se nebudou příliš koukat na její cenu.

kniha

Návratnost investice

Nejlepší samozřejmě je, když se o návratnost vložených prostředků vůbec starat nemusíte – když vyberete peníze na startéru nebo máte sponzory.

Pokud chcete, aby se vám vložené prostředky vrátily, musí být váš zisk vyšší, než výrobní náklady. Pokud jste vydali méně než 500 ks, na návratnost můžete většinou kvůli vysokým výrobním nákladům pomýšlet pouze při přímém prodeji – pokud se obejdete bez prodeje v obchodech, tedy bez distributorů. Ti si totiž z DPC ukrojí tak velkou část, že na vás zbyde méně než polovina. Podrobněji jsem toto téma popsal ve článku Vydat málo knih se NEVYPLATÍ.

Pokud do distribuce mermomocí chcete, nechcete se vzdát ani návratnosti a musíte kvůli tomu nasadit hodně vysokou DPC, jedinou vaší možností je najít čtenáře, pro které bude mít vaše kniha takovou hodnotu, že nebudou koukat na cenu. Nebo zvolit alespoň kombinaci obojího – malou část knih dát do distribuce, aby „byly k dostání v obchodech“, a snažit se intenzivní propagací směrem k té správné „cílovce“ prodat maximum knih přímo.

kniha

Ceny knih v čase

Jako ceny ostatního zboží, i ceny knih neustále rostou. Je to důsledek inflace, což je v principu znehodnocování měny tisknutím nových peněz. Většina lidí nad tím ale vůbec nepřemýšlí, protože nám systém odjakživa intenzivně a úspěšně vnucuje, že je to něco normálního a je to v pořádku…
Díky tomu si lidé spoří, i když to matematicky nedává vůbec žádný smysl, a díky tomu se nebouříme, i když naše platy rostou vždy o něco pomaleji než ceny a jde tudíž o skryté zdanění – mými slovy o gigantickou multigenerační celosvětovou krádež. Pokud jsem vás tímto úvodem zaujal, určitě se podívejte na videosérii  “Skryté tajemství peněz” od Mika Maloneyho s českými titulky. Možná začnete být rovněž pobouřeni.

Co znamená inflace pro vás a DPC? Zapomeňte na to, za kolik jste kupovali podobnou knihu před pěti lety a vždy se před určením DPC zorientujte v aktuálních cenách ve vašem žánru. Neuděláte chybu, pokud se předtím vypravíte do obchodu s knihami a vypíšete si u podobných knih, jako je ta vaše, základní informace – vazbu, barevnost, počet stran a DPC.

Nic vám nebrání svou knihu nakonec nacenit zcela po svém a třeba o hodně výš, ale budete mít kontext – budete vědět, za kolik knihy nabízí konkurence.

Hlavně pozor na to, abyste přitom nespadli do cenového boje.

kniha

Boj cenou

Pokud se pokusíte své prodeje zvýšit tím, že snížíte cenu, přiznáváte porážku. Navíc tím téměř jistě vůbec ničeho nedocílíte. Ani jednomu z “mých” autorů, kteří to zkusili, se zlevnění na množství prodaných knih neprojevilo.

Snažit se být nejlevnější nedává u knih žádný smysl. Kniha není potravina. Knihu si nekupujeme proto, že je levná, ale proto, že v ní najdeme něco pro nás zajímavého. To také vysvětluje nulové výsledky “mých” zlevňujících autorů.

Samozřejmě, nechcete to ani přehnat a svou knihu předražit – ale koupili byste si ode mě krumpáč jen proto, že ho dávám za pakatel, pokud ho zkrátka nepotřebujete?

Chcete-li prodávat ve slušných objemech, potřebujete najít ty, kterým vaše kniha přinese největší hodnotu, najít zkrátka “své” čtenáře. To vy máte (nebo byste měli mít) největší zájem na tom, aby byla vaše kniha čtena. Pokud byť jen trochu uvažujete o tom, že prodejům své knihy pomůžete zlevněním, zapomeňte na to a raději se zamyslete nad tím, co jste neudělali – nebyli jste dost důslední a vytrvalí při hledání své cílové skupiny.

Jakmile ji jednou najdete, poznáte to na prodejích. Zlevnění ale nikam nevede.

kniha

Žijeme jen jednou

Knihy si vydáváme – alespoň v české kotlině – převážně pro radost, a neměli bychom na to zapomínat. Jestli chcete vydělat peníze, jděte na to jinak – rozjeďte podnikání nebo začněte obchodovat na Amazonu. Vydat knihu v češtině není snadná (pokud vůbec nějaká) cesta k bohatství a nejlíp uděláte, když se už předem zařídíte tak, abyste si nemuseli s penězi a návratností lámat hlavu. Pak vám nebude dělat těžké spaní ani DPC.

Žijeme jen jednou, a kolikrát za život budete vydávat knihu? Užijte si to. Ne všechno musí být v životě výdělečné nebo rentabilní.

Slavili jste s knihou úspěch i bez zacílení? Nebo vám fungovalo zlevnění knihy a vaše prodeje se skutečně díky tomu zvýšily? Budu rád, když mi to natřete v komentářích pod článkem.

Kam pokračovat: Vydat málo knih se NEVYPLATÍ! nebo na PŘEHLED VŠECH ČLÁNKŮ

.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

gn=“LEFT“> 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *