Vydat málo knih se NEVYPLATÍ!

Kolik knih chcete vydat? Nemíříte zbytečně nízko? Vydat knihu příliš malým nákladem se totiž vůbec nevyplatí.

Nejenže bude víc stát vytisknutí jednoho kusu, ale ještě se vám na málo kusů rozpočítá cena grafiky (sazby a přípravy tiskových podkladů). Pokud ještě k tomu chcete knihu prodávat přes distributory a ne přímo, zkrátka – chcete ji vidět v obchodech, proděláte téměř určitě.

Pokud si jen plníte sen a jste připraveni za to zaplatit, neřešte to, tento článek není pro vás. Ale pokud chcete svou knihu vydat a prodávat chytře a nejlépe dostat investované peníze zpět, čtěte dál!

Kolik kusů je příliš málo?

Co myslím nižším nákladem? Sto, dvěstě a v podstatě i tři sta kusů, pokud je tisknete digitálně nebo barevně. Základem je všechno si předem spočítat, podle toho rozhodnout, jakou nastavíte DPC a spočítat, kolik peněz vám z prodané knihy zbyde. Nemusíte být v zisku. Ale mělo by to být vědomé rozhodnutí, ne překvapení.

Do výrobních nákladů pro jednoduchost počítám jen grafiku a tisk. Jaké můžete mít další náklady?

Korekturu, redakturu, ilustrace či fotografie do knihy či na obálku, reklamu, zhotovení videotraileru… Doplňte sami podle sebe.

Jak si smečka dělí kořist?

Následující odhad je jen přibližný, abyste měli představu, jak se rozdělují peníze za prodanou knihu. Pokud se zatím neorientujete ve vztazích na českém knižním trhu, přečtěte si můj eBook zdarma „Český knižní trh“.

Co je nejdůležitější pro vás – distributor (ten, kdo od knihu “dostává” do obchodů) si z DPC vezme 58 %. V této ceně je vše – podíl distributora i knihkupce, rozvážení do obchodů i uskladnění. Je to konečná částka – ale právě proto je tak vysoká.

Knihkupci pak distributor dá knihu do komise (“prodá”) za přibližně ⅔ DPC, ale to neovlivňuje váš podíl – pouze to, za kolik by se nakonec kniha mohla reálně prodávat.

Distributor nedělá smlouvy s jednotlivci, pokud nejste superúspěšný autor, takže z oněch 42 %, které vám po něm zbydou, si pravděpodobně vezme ještě podíl nakladatelství, které vám distribuci zprostředkovalo – např. my si bereme 10 %, jinde to bude více.

Kolik kusů mám vydat?

Autor většinou netuší, kolik kusů se mu nakonec podaří prodat a nechce, aby mu desítky či stovky knih zůstaly doma. To je pochopitelné. Tak by ale úvaha stát neměla. Proč?


Vydat 500 knih a prodat jen polovinu může skončit lepším finančním výsledkem (menší ztrátou), než vydat sto knih a prodat všechny!


Příklad 1 – DPC

Začneme od konce – od DPC. Tou je stanoveno, jaký zisk z knihy budete mít. Nepleťte si DPC s prodejní cenou. DPC je jen číslo – sloužící k výpočtu nejen vašeho zisku, ale i ceny, za jakou “prodá” knihu distributor knihkupci. Prodejní cenu si pak stanovuje každý knihkupec sám a záleží na něm, kolik peněz chce na knize vydělat, přičemž spodní hranicí je cena, za jakou knihu koupil. Pojďme si dát konkrétní příklad.

Nastavíte-li DPC např. na 235 Kč, pošle vám distributor (pro jednoduchost vynechávám podíl nakladatelství) cca 100 Kč, přičemž knihkupec knihu koupí za cca 165 Kč. Pokud mu stačí vydělat na jedné knize jen korunu, bude knihu klidně prodávat za 166 Kč, přestože jste nastavili DPC 235 Kč.

Klíčové je, že kniha musí být prodejná – málokdo zřejmě koupí 60 stran v měkké vazbě třeba za 300 Kč. Tím, že za knihu můžete chtít jen určitou maximální částku, aby ji ještě někdo koupil, je dán i váš maximální zisk. A tady se dostáváme zpět k výrobním nákladům – abyste vydělali, musí být náklady nižší, než částka, kterou dostanete od distributora (váš zisk).

* * *

Dílčí náklady uvádím jen abyste měli lepší představu o anatomii ceny, ale drtivou většinu z vás budou zajímat pouze dva údaje: CELKOVÁ cena výroby vydělená počtem vyrobených kusů. Dílčí čísla – zvlášť za grafiku a zvlášť za tisk – jsou jen pro ty, kteří dělají grafiku a tisk u dvou různých firem.

* * *

Příklad 2a – 100 ks:

Pokud vydáte 100 ks, grafika vás stojí 15 000 a tisk jedné knihy 120 Kč, vydělte grafiku počtem kusů a vyjde vám 150 Kč. Plus 120 za tisk je 270 – to jsou vaše výrobní náklady na jeden kus. Abyste neprodělali, museli byste nastavit DPC na 643 Kč – pak dostanete od distributora oněch 270 Kč.

Knihkupec by knihu koupil za cca 450 Kč, takže níž už by s cenou jít nemohl – a za takovou cenu knihu pravděpodobně prodá jen velmi stěží – a to je bez zisku pro něj. Asi by si takovou knihu vůbec neobjednal.

Nezbývá vám než prodat ji osobně, přímo – ale i tak musíte za knihu chtít minimálně 270 Kč, abyste „byli na nule“. Nižší cena = ztráta.

* * *

Příklad 2b – 300 ks:

Pokud vydáte 300 ks, grafika stojí 17 000 a tisk jedné knihy 80 Kč, vyjdou vám výrobní náklady na 80+57, tedy 137 Kč. DPC byste museli nastavit na alespoň 327 Kč, abyste dostali „svých 137 Kč zpět“. Knihkupec pak knihu koupí od distributora za cca 229 Kč a níž s prodejní cenou jít nemůže.

Pokud ale vynecháte distribuci do obchodů a prodáte knihu přímo za pouhých 170 Kč, jste rázem 33 Kč v zisku.

* * *

Příklad 3c – 500 ks:

Grafika vás vyšla na 20 000 a tisk na 60 Kč, to je 60+40= výrobní náklady 100,- Kč. DPC musí být minimálně 238 Kč a knihkupec bude mít nákupní cenu kolem 167 Kč.

Prodáte-li osobně knihu za 170 Kč, jste 70 Kč v zisku.


Podíváme se na to v absolutních číslech – zjistíte, že je lepší vyrobit více kusů, prodat jen část a zbytek prodávat pomalu dalších 10 let, než vydat jen 100 ks a vše prodat.


Příklad 2a:

Celkové náklady jsou 27 000 Kč, náklady na 1 ks 270 Kč.

Prodáte-li 100 knih s DPC 643 Kč (nebo osobně po 270 Kč), jste na nule.

Pokud nasadíte DPC jen 400 Kč a všechno prodáte, jste stále 10 200 Kč v minusu.

* * *

Příklad 2b:

Celkové náklady jsou 41 000 Kč, náklady na 1 ks 137 Kč.

Pokud byste nasadili stejnou prodejní cenu jako v prvním případě, stačilo by vám prodat cca 150 knih, aby se náklady vrátily.

Když ji snížíme na 400 Kč, zbyde vám z každého prodaného kusu 168 Kč. Pak musíte prodat 244 knih přes obchody, aby se vám vrátily náklady. Šestašedesát knih vám zbyde na prodej se ziskem.

Osobně by vám ale stačilo prodat 186 knih po 220 Kč a dalších 114 knih by vám zbylo na ziskový prodej.

* * *

Příklad 2c:

Celkové náklady jsou 50 000 Kč, náklady na 1 ks 100 Kč.

Při DPC 400 Kč musíte prodat 298 knih přes obchody, abyste byli na nule.

Osobně po 220 Kč vám stačí prodat 227 knih, a dalších 273 vám zbyde a z nich už budete mít zisk.

Když prodáte osobně jen 50 knih po 220 Kč, musíte prodat ještě 232 knih přes obchody s DPC 400 Kč, abyste byli na nule. Ale i pak vám pořád ještě zbyde 218 knih na ziskový prodej.

* * *

Ve skutečnosti ale pravděpodobně nenasadíte DPC 400 Kč, ale nižší. Distributor si bere cca 58 % z DPC. Svou minimální DPC si tedy spočítáte tak, že vezmete náklady na výrobu jednoho kusu a vynásobíte je 2,38. Cokoli pak přidáte navíc, je váš zisk.

* * *

Nejlepší způsob, jak vůbec nemuset řešit ztrátu a zisk, je mít na vydání peníze z externích zdrojů – od sponzorů nebo vybrat částku přes Knižní Startér. Nebo, samozřejmě, mít volné prostředky, které můžete do svého snu investovat a se kterými jste se předem rozloučili.

Jak řešíte financování své knihy vy? Přehodnotili jste původně zamýšlený náklad z důvodů popsaných v článku? Potřebujete poradit? Napište mi do komentářů pod článkem.

Kam pokračovat: Peníze na knihu nemusí být vaše.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře
  1. Lenka Antošová napsal:

    Dobrý den, pane Nosku,

    je možné při objednávání většího množství kusů získat v tiskárně nejprve nátisk knihy, abych viděla, jak vypadá a zda je vše v pořádku dřív, než jich budu mít doma stovky kusů? A dá se takového nátisku objednat např. 10 ks? Pokud by byly v pořádku, rovnou by šly použít třeba pro propagační účely.

    Moc děkuji za odpověď i za tento krásně přehledný a konkrétní článek,
    Lenka A.

    • Jiří Nosek napsal:

      Dobrý den,
      to sice ano, ale nátisk přijde teprve když je vytištěno – před zknihováním, takže v případě, že se rozhodnete pro opravu, platíte znovu celý tisk.
      Nejlepší způsob, jak se pojistit, aby to nebylo vůbec potřeba: text – korektura na závěr na papíru a pak to dát prověřit dobrému češtináři, zda po korektorovi nenajde chyby; obrázky – jsou-li tam citlivé barvy, u kterých potřebujete, aby vyšly přesně (typicky odstíny růžové, fialové), nechat udělat certifikovaný nátisk, se kterým budete spokojena, a ten poslat tiskárně. Pak by se nemělo nic pokazit. Ale nátisk je celkem k ničemu…
      Taky můžete nechat vytisknout nejdřív 10 ks digitálně, ale pokud jde o správnost barev, není to řešení, neboť digitiskárna má jiné technologie a výsledek z ofsetu nemusí přesně odpovídat.

  2. Jan napsal:

    Dobry den, proc pocitate ze cim vice vytisku tim vice dostane grafik? Grafiku preci udela jednou a tim pro nej provize konci… Diky

    • Jiří Nosek napsal:

      Ne, je to naopak – já dávám na nižší náklady slevu, aby to vůbec bylo dostupné… Ale autor pak zase nedostane tiskové podklady pro dotisky. Běžná praxe to asi není. Ale jsou to jen příklady, vždy si stejně musíte dosadit své vlastní reálné náklady.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *