Doporučená cena – DPC

Záhadná zkratka DPC označuje tu cenu, za kterou by se kniha měla prodávat, a určujete ji vy. Měli byste ale nejdřív trochu počítat. DPC totiž není váš čistý zisk: musíte odečíst náklady a počítat se zdaněním, a pokud používáte distribuci, tak také podíl distributora.

Takže si uvedeme konkrétní příklad:

Kniha formátu A5, má 170 stran v pevné vazbě a vydali jste 1000 kusů.

Doporučenou cenu jste určili ve výši 200 Kč. Když sečtete celkové náklady a vydělíte je počtem vydaných kusů, vyjde vám, že výroba 1 kusu vyšla na 40 Kč. Pokud knihu prodáte přímo koncovému čtenáři, váš zisk před zdaněním je 160 Kč. K tomu, abyste prodali celých 1500 ks, už musíte mít vytvořenou solidní autorskou základnu a mít v seznamu pár tisíc adres, což pravděpodobně nemáte (a omlouvám se těm, kteří mají ;))

Proto dáte část nákladu do distribuce.

Distributoři si berou 53–58 % z koncové ceny. Pošlou vám tedy za jeden prodaný kus 84–94 Kč. Z toho odečtete ještě náklady a váš zisk bude 44–54 Kč před zdaněním.

DPC lze v průběhu prodeje měnit – snižovat apod., ale vyřídit to musí nakladatelství, přes které jste knihu dali do distribuce.

Takže shrnuto: DPC určujete vy a z ní se vypočítává, kolik dostanete od distributora. Knihkupec si pak může sáhnout do vlastní marže a prodávat knihu za nižší cenu, to se vás a vašeho zisku ale nijak nedotkne. (Teoreticky by mohl DPC někdo i překročit, ale byl by sám proti sobě a neobstál by v konkurenci.)

Kam pokračovat: rubrika Záhadné pojmy

.

.

Jste v oboru nováčkem? Stáhněte si e-book zdarma Už nechci psát do šuplíku

Chcete si zkusit tiskové podklady vyrobit sami? Připravil  jsem pro vás e-book zdarma s návodem.

Zajímá vás, jak vypadají moje živé kurzy “Jak si vydat knihu”?

Zpět na titulní stránku blogu

 

Share the joy
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *