Vydání knihy od A až do Z

Chcete mít všechno, co o vydávání a propagaci knížek vím, pohromadě a uspořádané, a navíc ve formě, ze které můžete čerpat kdykoli, aniž byste zapínali počítač?

Chcete vidět „velký obrázek“, mít informace o vydávání a propagaci knih včas a pěkně srovnané na jednom místě, abyste věděli, co teď a co potom?

Zkrátka, chcete mít mapu, než se vydáte na cestu za vydáním knihy? 

Nejste-li zkušený a čtený autor, jehož knihy se prodávají alespoň po desítkách měsíčně a který už tyto prodeje nechce dále zvýšit, je tato kniha právě pro vás.

Ke knize jsem vytvořil stránku ZDROJE s více 300 odkazy na další informace, články, videa a služby, které vás v knize učím využívat. V naší nové facebookové skupině „Jak si vydat knihu, a pak ji i prodat“ si můžete nechat poradit, testovat tam své obálky, s pomocí ostatních členů vylepšovat anotaci nebo se každý týden připojit k mým živým vysíláním a zeptat se mě přímo. K té se můžete připojit třeba hned.

Nenechte si ujít první český systém na přípravu autorů k vydání a buďte u toho hned od začátku!

piktogram - kniha

Trvalo dva roky, než se mi povedlo všechno sepsat a dát tomu řád. Co v knize najdete? Jednoduše řečeno – recept na vydání a šíření knihy.

Díky němu si ujasníte, jakým způsobem knihu vydat a jak vydání financovat, kde ušetřit i na čem nešetřit, co si během jejího vzniku pohlídat a jak se správně připravit na její prodej. Ukážu vám všechny techniky a technologie, které znám a pomocí kterých se dá v dnešní úžasné době kniha šířit.

Na závěr vám pak na čtyřech fiktivních příbězích ukážu, jak by svou knihu propagovali čtyři autoři různého věku, profese a žánru. 

Kompletní obsah najdete zde.

Je mnoho věcí, které se dají na knize pokazit. Obálka, anotace, nekvalitní korektura… A také spousta činností, které je v průběhu vydávání třeba udělat včas a které se později už dohnat nedají: Když prodej vaší knížky nezíská včas ten správný „hybný moment“, budete téměř nevyhnutelně čelit frustraci z nízkých prodejů. 

Vydání knihy je jako dětství vašeho potomka: neprošvihněte chvíli, která se už nebude nikdy opakovat! Začněte se na vydání své knihy připravovat včas, ať nemusíte později litovat. Později to už nedoženete. 

Vydal jsem k dnešnímu dni přes 180 knih na zakázku. Většina autorů ke mně přichází s napsaným rukopisem, ale bez základních znalostí, jak knihu potom šířit, takže často tu správnou chvíli, kdy se má o knize začít mluvit, propásnou.

Na tomto blogu se snažím mezery v autorských znalostech zaplnit, ale v zájmu pestrosti tu informace nemohou být strukturované a lineárně seřazené. Jsou to střípky a do velkého obrazu jste si je zatím museli skládat sami. Už nemusíte.

Kniha má tři hlavní části, rozdělené na podkapitoly. Jsou jimi Možnosti, Stvoření knihyProdej knihy, jehož součástí jsou i Čtyři příběhy

„Vydej si vlastní knihu“ je vaše cestovní mapa.

Čím dřív si ji přečtete, tím víc času vám zbyde na přípravu promyšleného vypuštění knihy do světa a tím lepší prodeje si zajistíte.

piktogram - kniha

1. MOŽNOSTI

V první kapitole první části vám dodám šťávu a důvody, proč se do toho vůbec pustit, roznesu na kopytech všechny vaše námitky a strachy a seberu vám výmluvy, kvůli kterým jste dosud váhali. Chci, abyste do dalších kapitol vstupovali nabití, nadšení a strachů zbaveni!

Druhá kapitola vám osvětlí vše, čím kniha souvisí s penězi: Kolik vydání může stát, jak si při něm uhlídat rozpočet, co má na cenu výroby největší vliv – ale hlavně to, kde na vydání knihy sehnat peníze, když nemáte dost svých vlastních. Již v této kapitole zjistíte, že návratnost vložených prostředků závisí jen na tom, jakou strategii zvolíte, a ne na tom, zda prodáte všechny knihy. 

Na závěr kapitoly jsem nemohl nezmínit, jak neuvěřitelně silný nástroj může být kniha v podnikání, protože to je jedna z mála strategií, jak se dá v Čechách pomocí knihy vydělat větší množství peněz. Úplně stejně dokáže kniha nakopnout i vaši kariéru, takže nemusíte být živnostník ani podnikat, aby vám kniha zcela změnila pracovní život.

Třetí kapitola vám ukáže výhody a nevýhody vydání v tradičním a zakázkovém nakladatelství a na vlastní pěst. Vysvětlím vám principy jejich fungování, popíšu, jak si vytipovat to správné, jak nakladatelství oslovit a čemu věnovat pozornost, pokud se dohodnete.

Ukázky z kapitoly stáhnete zde.

piktogram - kniha

2. STVOŘENÍ KNIHY

A jdeme na to. Nejdřív jak knihu napsat. Nečekejte ale návod na vystavění příběhu a pointy, není to učebnice tvůrčího psaní. Místo toho vám chci ukázat, že to není nic extrémně náročného, že nemusíte být rozeným literátem, že to nemusí být román a že všechno lze dokázat, když to rozdělíte na menší úkoly. Řekneme si,  jak se v psaní zlepšovat, jak si ověřit, že už jste dost dobří nebo jak text dovést k dokonalosti. A na závěr vám své tipy na psaní předá moje maminka, spisovatelka Věra Nosková, autorka dvaadvaceti knih, z nichž drtivou většinu vydala vlastním nákladem.

Druhá kapitolka hovoří o tom, koho dál zapojit do kontroly textu, protože ať jste sebelepší, zřejmě jste text už viděli tolikrát, že některé chyby váš mozek už dávno nevnímá a překsakuje, a ať jste sebelepší češtináři, znalosti ze školy (možná již vetché, přestože si to nejspíš nemyslíte) na kvalitní opravu knihy nestačí.

Ve třetí části najdete smršť zcela konkrétních informací. Jak vydání knihy naplánovat, aby byla přesně taková, jakou ji chcete, o nákladu, formátu, vazbách, barevnosti, papírech, šířce hřbetu, ISBN i čárových kódech. Ukážu vám na barevných obrázcích, jak můžete svou knihu vyšperkovat ražbou, potiskem ořízky nebo třeba ozdobným kapitálkem a také že to, co vidíte na monitoru, není nikdy stejné jako tisk fyzickými barvami na papír. Následuje podrobný rozbor, na čem lze ušetřit, pro jistotu následovaný výčtem toho, co je u knihy důležité a na čem byste tedy šetřit neměli

Předposlední kapitola této části pojednává o sazbě: o anatomii knih, obrázcích a obálce podrobně a požadavcích na ně. Oceníte ji nejen pokud si knihu připravujete sami nebo ji sázíte pro někoho jiného, ale budete mít díky ní nad svou knihou mnohem větší kontrolu, než kdybyste se spolehli, že máte toho nejlepšího grafika na světě, který nikdy na nic nezapomene. 

Tuto část uzavírám logicky tiskem, od pouhých pár kusů až po tisícové náklady, a také popisem, kam kniha putuje dál. Ať už ale putuje na pulty knihkupectví, nebo jen k vám domů, přichází ta nejdůležitější část – jak ji dostat k těm čtenářům, kteří z ní budou nadšeni.

Ukázky z kapitoly stáhnete zde.

piktogram - kniha

3. PRODEJ KNIH

Vůbec nejde o zisk. A pokud jste to podle první části knihy udělali chytře, nejde ani o návratnost. Jde o to, aby knihu lidé četli. Na tom záleží nejvíc, souhlasíte?

Nejdřív vám v krátkosti popíšu hráče na českém knižním trhu a jaké mají role při prodeji knihy, jak knihu dostat do obchodů a e-shopů a jak stanovit její doporučenou cenu (DPC). 

Propagaci probereme od začátku. Jaké jsou základní principy její funkčnosti, jak je důležité vědět, pro koho píšete, jak si ušetřit práci, abyste nemuseli dělat stejné věci pořád znovu a znovu a co je dobré mít připravené a nastavené, než knihu vypustíte do světa. Pak vám popíšu pár nástrojů pro pokročilé, které mají ohromnou sílu a vaši propagaci mohou posunout na úplně novou úroveň.

Protože ale v knize poskytuji zejména „velký obrázek“ propagace a pro začátečníka by mohlo být těžké si všechno propojit a dát do souvislostí, ve dvou posledních kapitolách se zaměřuji na zcela konkrétní rady, co a jak dělat. Nejdříve vám dám přehled těch nejpodstatnějších věcí, kterými byste měli svou propagaci začít. A pak si vezmu do parády čtyři fiktivní postavy – truhláře, fotografa, autorku marmeládové kuchařky a autora sbírky povídek, a projdeme si s nimi celou cestu od nápadu na knihu až po točení videí a úspěšnou propagaci. Uvidíte, jak a od koho se učí a kde berou informace, čím si cestu usnadňují a jak jim to, že jsou aktivní, zkvalitní život. Každý z těch čtyř má jinou startovní pozici, jiné zaměstnání a knihu úplně jiného žánru, takže si u příběhů dokážete celkem dobře představit, jaká by mohla být právě ta vaše cesta a kombinovat je mezi sebou.

Ukázky z kapitoly stáhnete zde.

VZORNÍK zdarma

Na schůzky s autory nosím plnou tašku knih, abych jim mohl ukázat, jak na kterém papíru vycházejí fotky. A tak se mi od začátku, hned když jsem se rozhodl, že napíšu tuto knihu, moc líbila představa, že by k ní byl zdarma i vzorník papírů. Začal jsem kontaktovat tiskárny, ale zjistil jsem, že sehnat vzorník papírů za rozumnou cenu není vůbec jednoduché. Zkoušel jsem to marně rok a zbyly mi pouze dvě možnosti: Své představy se vzdát, nebo investovat do výroby vzorníku vlastního. A já se nerad vzdávám.

Vzorník vám ukáže, jak vychází ten samý barevný a černobílý obrázek na nejčastějších druzích papíru – na lesklé (KL135g) i matné křídě (KM135g), na bílém dřevitém (BO90g) a nažloutlém volumézním papíru (VO90g). Můj vzorník je zároveň praktickou pomůckou – najdete v něm i užitečné údaje: druhy vazeb a rozměry mezinárodních formátů, klíče k určení rozsahu textu, adresy skladů i webů knižních distributorů, zdrojů fotek a ilustrací, knihoven příslušných pro tzv. „povinné výtisky“, stručné vysvětlení rozlišení a spadu, rozdíl v tisku obrázku ve vysokém a nízkém rozlišení a další užitečné informace.

Vzorník ale s knihou dostanete pouze v případě, že si knihu koupíte přímo ode mne. V obchodech se prodává samostatně (DPC 54 Kč) a dohromady s knihou a poštovným by vás nákup vyšel dráž.

Jak vypadá vzorník uvnitř se podívejte zde.

piktogram - kniha

Systém

To poslední, co chcete, je vypustit svou knihu do  světa bez důkladné přípravy a chaoticky a propást tak to nejdůležitější období v jejím životě, stejně jako nechcete propást dětství svých potomků.

V knize se dozvíte, jak na to, díky stránce ZDROJE prozkoumáte kterékoli téma do detailů a přímou rychlou pomoc s čímkoli, co vám nepůjde a spoustu dalších informací od autorů, kteří už jsou na cestě dál, získáte ve skupině.

Pustíte se už konečně do toho?

 

Kam pokračovat? Na tomto blogu lepší návod nenajdete. Takže…

KOUPIT KNIHU 

.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

 

Sdílejte s přáteli na Facebooktwitterlinkedinmail
Share the joy
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *