Co znamená pro autory platební neschopnost Euromedia?

(aktualizace 06–12/2020 – se zpožděním, ale EM opět posílá peníze)
Tento měsíc dostali nakladatelé dopis od Euromedia (EM), že nadále není schopna posílat platby za prodané knihy.
Co to znamená pro nás, autory?
Plyne z toho jedno přínosné poučení. Vím, o čem mluvím, už jsem se na tom předtím spálil dvakrát

Pokud řídí někdo jiný, buďte si vědomi rizika…

Zdroj: Wikimedia

kniha

1. Amazon

Předloni jsem si dal za cíl začít paralelně s nakladatelstvím budovat byznys na Amazonu. Vytvořit něco, co by se dalo časem přehodit na automat. Zvolil jsem Online Book Arbitrage. To funguje tak:

Kupoval jsem na Amazonu učebnice, které byly podle historie vývoje ceny (link Keepa) levné, a to od soukromých prodejců, takže knihy putují poštou třeba 14 dní. Posílal jsem je na americkou adresu tzv. prep company specializující se na knihy.

Ta počkala, až se jich nashromáždilo třeba 20, všechny zkontrolovala, zda jsou v uvedené kondici, dala do jednoho balíku a poslala zpět na Amazon. Tam byly nabídnuty mnou jako FBA prodejcem, tedy s doručením do druhého dne prostřednictvím Amazonu, který si za to strhl poplatek.

Dvakrát do roka, po prázdninách v září a v lednu, byla poptávka po knihách s doručením do druhého dne tak vysoká, že levnější FBA prodejci často vyprodali a američtí studenti byli za učebnice ochotni platit i desetinásobky cen knih s pomalým doručením.

Nakoupil jsem knihy a rok a půl to fungovalo.

Pak ale najednou Amazon vyhlásil, že prodej knih od vybraných nakladatelství bude zastaven, a to i použitých. Skoro 150 mých knih bylo najednou beznadějně zablokováno a dělej si s nimi co chceš. Když si to objednáš, tak je pro tebe skartujeme. Ale koukej si to pěkně odklikat po jedné…

Nakonec jsem to letos zařízl a odepsal úplně. Už mi to mnohem více energie bralo než dávalo. Je až nervy drásající, když máte zboží i byznys na druhém konci světa a někdo jiný se může ze dne na den rozhodnout, že vám ho třetinu jen tak zavře.

kniha

2. Facebook Messenger

Protože učím autory, jak propagovat svou knihu, musím být neustále v obraze, jaké jsou předpokládané trendy a nové možnosti a sám je studovat a aktivně používat. Messenger a chatboti vypadali proti ostatním platformám jako konverzní superman: otevíranost zpráv kolem 97 %, proklik 12× vyšší než u e-mailu. Komunikační sen marketéra.

Koupil jsem si kurz, jak stavět komunikační schéma chatbota, bylo to intuitivní a srozumitelné. Věnoval jsem tomu celkem desítky hodin, vytvořil několik relativně propracovaných a propojených chatbotů, nasbíral 300 odběratelů…

A pak Facebook ohlásil, že mění podmínky a v budoucnu už nebude možné odběratelům rozesílat zprávy, pokud za to nezaplatíte. A bylo po ptákách. Za to mi to nestálo…

(Ale pasáž ve své knize jsem stihl na poslední chvíli aktualizovat!)

kniha

… a teď 3. Euromedia.

Kéž by se zase uzdravila, splatila dlužné závazky a jelo se dál močálem černým.

Jisté to ale není. Pokud nakonec opravdu zkrachuje, asi z dlužných peněz dostaneme zlomek, budeme-li mít štěstí. Raději se na tuto možnost psychicky připravte.

Pokud jde o knihy, které zbydou v jejích skladech, předpokládal bych spíš že je dostaneme zpět. Máte-li obavy, požádejte o stažení svých knih hned. Já počkám, než bude jasné, zda to byl infarkt přežitelný nebo s fatálními následky. Stejně je teď nemám kam dát.

Většina autorů na příjmech ze svých knih závislá není. Hůře jsou na tom tradiční nakladatelství, kde výpadek EM znamená propad v příjmech o desítky či stovky tisíc měsíčně, a také profesionální spisovatelé jako má matka, kteří z příjmů za knihy často žijí. A samozřejmě i lidé na ně navázaní, jako korektoři a redaktoři, protože platební neschopnost se zpravidla řetězí.

Dva dny po zprávě o platební neschopnosti ještě přišel dopis od ředitele, kterým nám v podstatě sděluje, že bez veřejné dotace z peněz nás všech se EM neobejde. Tato pomoc se má ale pokud vím týkat jen menších firem, takže nám nezbývá než doufat, že to EM zvládne i bez ní.

kniha

Zmizí nám i knihkupci?

Na webu Rozhlas Plus vyšel 26.3. zajímavý článek: Přežije knižní trh? Čtenáři zůstanou. Teď ještě aby nám zůstali knihkupci, varuje šéf Svazu českých knihkupců a nakladatelů Vopěnka 

Je bohužel docela dobře možné, že během nadcházející krize většina menších knihkupců zkrachuje a převládne prodej online. Držím jim palce, aby to tak nedopadlo. Mohlo by nám zbýt i pár obchoďáků s knihami jako Luxor (který zatím vlastní Euromedia s problémy) ve větších městech. 

Pak už by ale distribuce nabízela navíc pouze to, že knihu bude mít mnoho e-shopů – soutěžících cenou díky cenovým porovnávačům jako Zboží.cz.  To snižuje jejich hodnotu, vámi nastavenou  (vizte článek DPC na pranýři). Já v takovém případě své knihy asi z distribuce stáhnu, alespoň ty vodácké, a budu je už prodávat pouze přímo. Zcela určitě v případě, že nezačne být při prodeji na internetu dodržována DPC.

kniha

A poučení?

Praktikujte důsledně ‚strategické sobectví‘.

Vytvářejte si vlastní prodejní kanály.

Snažte se vždy mít všechny platformy maximálně pod kontrolou.

U služeb, které nemůžete ovlivnit, vždy uvažujte,
jak budete postiženi v případě selhání či změny služby.

Jinými slovy:

Postavte si vlastní obchod. Staňte se posedlí propagacípřesným zacílením a veškerý provoz směřujte tam. Amazonům, messengerům a euromediím přisuďte ve své strategii tak málo podílu, jak to jen jde. Snažte se, aby všichni zájemci, které stvoříte vy, nakoupili přímo od vás.

Když budete vybírat komunikační nástroj, upřednostněte vždy e-mail před Messengerem nebo jinou cizí platformou.

Budete-li stavět web, zvolte WordPress a kvalitní stabilní webhosting, než abyste to odbyli Wixem.

Pokud používáte cloud, třeba Google Drive nebo Dropbox, pravidelně soubory zálohujte na svůj disk.

Než se něco začnete učit a věnujete tomu svůj čas, dobře přemýšlejte, zda něco mimo váš vliv nemůže vaše nové vědomosti v okamžiku učinit bezcennými.

A nemáte-li na výběr a potřebujete velkého partnera, myslete vždy na to, zda byste přežili jeho kolaps a na tuto možnost buďte připraveni.

kniha

Budoucnost patří aktivním autorům

Dobrá zpráva pro aktivní autory: Doby, kdy vycházelo 45 knih denně, jsou na hodně dlouho tytam. Na výběr bude míň knih a budete více vidět!

Pokud jde o budoucnost, doufám, že se dá časem knižní trh zase do chodu a nějaký funkční distributor nám zbyde. Stav trhu ale pro běžného autora, jehož kniha už je na světě, nic zas tak podstatného neznamená. Nad stavem Euromedia se může rozčilovat nebo hroutit, ale neovlivní ho. Ale distributor přece knihy nePRODÁVÁ.

Distributor je tady jen od toho, aby dostal knihu z bodu A do bodu B a pokud se tam prodá, doručil zpět peníze.

Knihkupec dokáže víc: Zařídit, aby byl jeho obchod útulný a lidi se tam rádi vraceli, mít skvělý výběr a příjemný personál. Dobrá, ale to prodává celý obchod. Ve skutečnosti knihu PRODÁVÁ autor.

Znamená to, že musíte být slavní, aby se vaše knihy prodávaly? Nebo mít jméno, což je v podstatě jiný výraz pro totéž? Vůbec ne. Ale bude to mnohem víc práce.

Neznámý autor bez výbušného tématu většinou dosáhne nějakých slušných prodejů alespoň v desítkách kusů měsíčně pouze tím, že se o knize snaží říci těm správným lidem a vytrvale a soustavně ji propaguje.

Nejlepší propagace je při správném zacílení a to nakladatelství většinou dělat neumí, protože se starají o příliš velké množství titulů. Propagace je tedy vždy na autorovi, s tím rozdílem, že autor u tradičního nakladatelství nemá žádnou finanční motivaci to dělat.

To zvýhodňuje autory, kteří se nezaleknou a do propagace se pustí. O to víc, že knih na trhu nyní podstatně ubude. Všechny které zaujmete, byste měli směrovat na vlastní obchod. Je veliký rozdíl, když máte na knize zisk 90 Kč a když z ní máte deset korun.

Říkám tím, že nemáte využívat služeb distributorů? Ne. Já u nich svou knihu také mám. Ale prodeje distributorů sleduji jako bonus navíc. To hlavní, co mě zajímá, jsou prodeje přes můj vlastní obchod. Ty jsou pro mne také měřítkem, jak účinná je má propagace. 

Když je autor kvalitní a má vybudované publikum, jako třeba bloggeři, může tímto způsobem od prvního dne prodávat stovky kusů měsíčně a žádného distributora k tomu nepotřebuje.

kniha

Nelituj

Nelituji, že jsem se pustil do Amazonu. Musel jsem v sobě něco velmi silného překonat, abych to dokázal, a to zůstane mou součástí už navždy.

Nelituji, že jsem se pustil do chatbotů. Naučil jsem se něco o automatické komunikaci, která nabírá na významu i využití a může se to ještě hodit.

Euromedii jsem prostě potřeboval, s Pemic se dobře doplňují a jsou to bezkonkurenčně největší distributoři v Čechách. Přejme jí brzké uzdravení, všechny by nás tím potěšila.

Ale už vždy si budu vždycky předem klást otázku:
Jak moc to mám pod kontrolou a jak moc se na to můžu spolehnout?

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *