Vydat či nevydat knihu v době krize?

Vinou platební neschopnosti Euromedia (EM) se dostal do finančních problémů celý český knižní trh. Prvního dubna vyhlásil platební neschopnost i menší distributor Dobrovský a Pemic bezprostředně následoval. Euromedia nakonec vyslyšela nářek trhu a platbu za prosinec již poslala, Pemic se alespoň snaží ji poslat postupně po částech. Jejich budoucnost však zatím není křišťálově čistá.

Má smysl v takovém prostředí vydávat knihu? A jak to provést tak, aby se autora problém pokud možno nedotkl? Jak zabezpečit, aby vám někde nezůstaly viset knížky nebo peníze, jako se to stalo už mnoha autorům před vámi?

Autor, který o vydání své knihy stojí, by se rozhodně svého snu neměl vzdávat. Čtenáři jsou tady pořád. Zúžily se pouze možnosti, jak to lze provést. Autoři byli zároveň selháním EM, Pemic a Dobrovského varováni, že spoléhat se na ostatní články řetězu není úplně moudré a mnohem bezpečnější je postarat se o prodej sám nebo alespoň diverzifikovat.

kniha

Vydání v tradičním nakladatelství 

Pokud jste chtěli ulovit tradiční nakladatelství, budete to mít ještě mnohem těžší než před krachem, protože ochota investovat do nových knih bude velmi vzácná a redakce ještě vybíravější. Některá nakladatelství neodpovídala na e-maily už předtím, teď jich pravděpodobně  přibude – budou mít dost práce s vlastním přežitím. Mnohé nakladatele skoupila Euromedia, jenže o té víme, že je v (částečné?) platební neschopnosti a nemá na rozhazování. Tato nakladatelství se pravděpodobně soustředí pouze na knihy, které mají v edičním plánu, možná dojde k částečnému přehodnocení i u nich. 

Ušetříte si velké množství frustrace, když rovnou přehodnotíte svou strategii vydání a financování – našetříte, vyberete peníze na startéru nebo si seženete sponzory a knihu vydáte vlastním nákladem. Důvodů k tomu je totiž víc.

kniha

Vydání vlastním nákladem

Vydáte-li svou knihu vlastním nákladem, nejenže se nemusíte nikde doprošovat a dělat kompromisy ohledně obálky, ilustrací a anotace, ale z každé knihy prodané přímo máte NÁSOBNĚ vyšší zisk, knihy máte zcela pod kontrolou a nejste závislí na tom, zda krachuje český knižní trh nebo ne. Naopak, když bude mít trh problémy, znamená to, že vám ubyla konkurence. Nikdo vám nezůstane dlužen tisíce a nebudete muset s obavami sledovat, jak se dříve nenasytná firma ekonomicky potácí a jak se vaše zisky rozdělují jejím zaměstnancům na platy.

Nejdříve k argumentu nejsilnějšímu – k zisku. Již jsem to dříve rozebral několikrát, takže pouze stručně a zjednodušeně: 

Dejme tomu, že vydáte knihu s DPC 240 Kč a výrobní náklady na ni budou 80 Kč. Použijete-li distributora, přijde vám od něj 100 Kč. Minus vaše náklady to znamená 20 Kč zisku. 

Prodáte-li naproti tomu knihu přes vlastní web za 190 Kč a odečtete náklady, zbyde na vás celých 110 Kč. V prvním případě musíte prodat 4 knihy, aby se vám zaplatila jedna, kterou jste poslali někomu na recenzi zadarmo. Ve druhém případě vám prodej jediné knihy zaplatil náklady na celou jednu další a ještě vám 30 Kč zbylo. 

V praxi to znamená také méně práce při propagaci: Zatímco ve druhém případě vám bude stačit prodat necelou polovinu nákladu, aby se výrobní náklady na vydání vrátily kompletně, při prodeji za pomoci distributora budete muset prodat celý a sotva vám to zaplatí rozdané kusy. A množství prodaných knih se rozhodně neřídí tím, zda máte knihu v distribuci nebo ne.

kniha

Mýty zvané distributor a knihkupec

Autoři často doufají, že distributor knihu prodá za ně. Že když dají knihu do distribuce, bude se prodávat sama. Podle prodejů autorů nakladatelství KLIKA, které mám možnost sledovat, to tak vůbec není. 

Distributor pouze dostane knihu z místa A – tiskárny – do místa B – na knižní pult. Nic víc. Aby si někdo knihu na tom pultu našel se musí postarat autor – a to v prvním i ve druhém případě. V obou musí odvést stejné množství práce, ale s násobně rozdílným finančním výsledkem.

Také prodej v knihkupectví většina autorů velmi nadhodnocuje. Představme si průměrné knihkupectví: Stovky knih, z 80 % z nich je vidět pouze hřbet. U vchodu jsou vystaveny jen nejčerstvější novinky a to ty, o které se očekává velký zájem – za ta nejlepší umístění se někdy i platí. Nejslabším článkem však je samotné objednávání knih – a nyní dvojnásob: 

Distributor pošle na začátku nabídku na knihu smluvním knihkupcům a ti se sami rozhodují, zda je pro ně kniha zajímavá nebo ne. Praktickým výsledkem již před krachem bylo, že většina knihkupectví v ČR si knihu autora VŮBEC NEOBJEDNÁ. Byla to snad nejčastější stížnost, kterou jsem slyšel: To a to knihkupectví knihu nemá, kamarád se tam ptal. Jak to, když má knihu distributor?

Odpověď je vždy stejná: Nedokážu donutit suverénního podnikatele, aby si objednal zboží, které mu nepřipadá pro jeho obchod atraktivní nebo už na něj nemá místo. Nebo na něj nemá peníze – což je důvod, který asi bude nyní mnohem obvyklejší než dřív.

Špičková anotace a obálka sice pomohou, ale ne budete-li stát proti knize zavedeného autora nebo autora s evidentně velkým prodejním potenciálem.

Shrňme si to: To, že knihu dostane distributor, neznamená automaticky, že bude kniha v obchodech k dostání – nebo alespoň v těch obchodech, kde byste ji chtěli mít. Navíc za takto prodanou knihu dostanete cca 5× méně peněz. Má to tedy vůbec smysl?

kniha

Kdy dává knižní síť smysl?

Pokud se snažíte o návratnost vložených peněz, použití distributora by šlo přímo proti vašemu záměru. Jsou ale i případy, kdy to smysl má – když vám nezáleží na výši zisku z knihy a především chcete, aby byla lehce dohledatelná vyhledávači zboží.

Když si totiž postavíte vlastní obchod, nepodaří se vám ho pravděpodobně za rozumnou cenu XML feedem napojit na Zboží.cz, což je nejpoužívanější český vyhledávač, a váš vlastní e-shop může, ale taky nemusí být snadno dohledatelný Googlem (jak máte dobře ošetřené SEO?). 

Pokud si chcete být jisti, že kdo bude chtít najít knihu ke koupi online, podaří se mu to vždy, snadno a rychle, má distribuce smysl. To je třeba případ mé knihy. Vlastní obchod mám ale samozřejmě též a veškerý zájem, který propagací probudím, směřuji tam. A to v případě Vydej si vlastní knihuvodáckých povídek. Ale kromě toho má mé knihy v nabídce i distribuce.

Stejně to dělá i má matka: Její knihy jsou dostupné v mnoha obchodech, ale maximální množství knih se snaží prodat přímo. A to přesto, že zpravidla vydává celkem vysoký náklad a dosáhne proto na celkem slušné výrobní náklady. Při prodeji přes distribuci zkrátka většinu zisku spolknou prostředníci. Dát knihu do distribuce osobně vnímám v podstatě jako neziskovou službu pro ty, kteří by v mém e-shopu z jakéhokoli důvodu nenakoupili – ať už proto, že prostě nenakupují přes internet, nebo třeba proto, že chtějí koupit víc knih najednou.

Když se vrátím k množství vydaných kusů (podrobně jsem jej rozebral zde) nevidím žádný ekonomický smysl vydat méně než 500 ks a snažit se zároveň dostat do distribuční sítě. Mně by vadil ten pocit, že pokaždé, když se prodá má kniha, jsem přišel o peníze.

Ve zcela odlišné situaci je třeba superinformovaný blogger Marian Kechlibar, který má vybudované publikum. Dal distribuci jen první svou knihu a když zjistil, že jich sám dokáže přímo prodat dvojnásobné množství za stejnou dobu než všichni distributoři dohromady, další už jim ani nenabízel.

kniha

Vydávat, nebo čekat?

Moc rád bych byl špatným prorokem, ale obávám se, že když budete čekat na dobré časy, načekáte se dlouho a nakonec knihu nevydáte. Další globální mejdan (konjunktura) hned tak nebude. Proč si to myslím?

Koronavirus za nic nemůže, ačkoli vám všichni tvrdí pravý opak. Hybatelům světa se náramně hodí zakrýt jím vlastní finanční hokusy-pokusy jako záporné úroky (=zaplatíš mi za to, že mi půjčíš peníze), díky kterým náš svět balancuje na hraně ekonomického zhroucení už léta. Nevěřte mainstreamu. Virus byl pouhý špendlík, který se omylem dotkl bublin, na jejichž nafouknutí pracovali praví viníci – guvernéři FEDu a dalších centrálních bank a také zadlužující se vlády – desítky let. 

Od roku 2008, kdy jsme jen narychlo ekonomicky záplatovali a jelo se dál, banky a trhy vytvořily bublinu skoro na všem a co bylo příliš velké, aby padlo, ještě se zvětšilo.  Ukázalo se to totiž jako výhodné, takovou firmu vlády zachrání z peněz nás všech a klidně nás zadluží na generace dopředu. Nafoukli jsme přitom ty největší bubliny v lidské historii, mezi zasvěcenými se tomu začalo říkat Everything bubble. A z takové výšky nyní budeme ekonomicky padat.

Píšu to proto, že ohledně zotavení skutečně máme oprávněný důvod k pesimismu. Ale nevěřte mi. Vyzývám vás, abyste si všechny mé zdroje sami prověřili!
(Nejsem ekonom. Pouze už léta sleduji největší světové investory a analytiky trhů a trendů, kteří trhy skutečně znají a dokáží predikovat. Před touto krizí nás varují už mnoho let. Narozdíl od těch, kteří to učí ve školách nebo vedou centrální banky a jsou úplně mimo realitu: „Za dobu našich životů už nezažijeme další krizi“ – Janet Yellen, exFED chairman.  Pozn. autora. / Zdroje – YouTube: Lynette Zang, Mike Maloney, Peter Shiff, Robert Kiyosaki, Jim Rogers, James Rickards, Gerald Celente)

Podle mne je úplně jedno, zda jsou časy dobré nebo zlé. Čtenáři nikam neodešli. Kdo to miluje, číst nepřestane. A když vezmeme v úvahu, kolik autorů se zalekne a knihu nevydá a kolik nakladatelství zrušilo nebo protřídilo své ediční plány, stojíte v krizi proti mnohem menší konkurenci.

Je strašně jednoduché na něco se vymluvit, a krize – to přece každý pochopí. Ale když k sobě budete upřímní, zřejmě zjistíte, že je to něco jiného, co vás blokuje, a že kdyby nebyla krize, našli byste si jinou výmluvu. Ve skutečnosti pokud něco opravdu CHCETE dokázat, budete hledat způsoby, jak to uskutečnit a na přemýšlení nad překážkami nebudete mít čas. A to je často i to, co dělí ty, kteří uspějí a ty ostatní.

Mám proto dvě různé rady a sami si vyberte, kam patříte:

Pokud jste rozhodnuti knihu propagovat a jste připraveni odvést svou práci, jděte do toho. Tak malou konkurenci jste na trhu asi ještě nikdy neměli. 

Pokud si myslíte, že se kniha prodá sama, hodláte ji jen hodit na trh a čekat, jak si pomůže, nevydávejte ji. Vůbec. Kupte si radši zmrzlinu.

Kniha je jako dítě. Nemůžete očekávat dobrý výsledek, když se jí nevěnujete. A když ji zahrnete péčí, je úplně jedno, do jaké doby se zrodila.

Jak to vidíte vy? Je krize důvodem, proč nevydávat knihu, nebo naopak důvodem do toho konečně šlápnout?

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

 

Komentáře
  1. Adhara napsal:

    Veľmi rada by som verila tomu, že čitatelia budú rovnako dychtiví kupovať knihy ako pred krízou, lebo ako na potvoru som mala v tomto roku naplánované vydanie dokonca až dvoch kníh. Len neviem, či v rámci uťahovania opaskov nedajú ľudia prednosť radšej niečomu inému. A hlad po čítaní? Na internete je plno e-kníh, dokonca aj zdarma, tí bez čítačky môžu ísť do knižnice (keď ju otvoria).

    Vidím to aj na predaji dekorácií. Ľudia ich v tejto dobe nepozerajú, nelajkujú a o nejakých predajoch nemôže byť ani reči. Jediné, čo všeobecne ide na dračku, sú rúška.

    Naozaj dúfam, že sa mýlim, ale obavy mám.

Napsat komentář: Adhara Zrušit odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *