Kdy začínat s propagací knihy?

Jak se dělá knižní marketing?

Většina autorů si vzpomene na propagaci, teprve když jim přivezou knihy z tiskárny a mají jich plný byt. Jak je to ale správně? Jak zařídit, aby vaše prodeje hned po vydání vyletěly strmě vzhůru?

Autorům, kteří svou knihu vydali před pár lety, se ani nezdálo o možnostech, které mají autoři dnes. Svou knihu mohou propagovat zdarma a jejich hřištěm je celá republika, a přitom nemusí vůbec vstát od stolu. A co víc – marketingem dokáží vyrovnat a dohnat i nedostatky své knihy. Existuje spousta skvělých knih, které zůstaly neprodané, protože nebyly propagovány, a také spousta mizerných knih, kterých se díky dobré propagaci prodaly desítky tisíc kusů. A dnes tuto propagaci drží v ruce samotní tvůrci knihy. Má to jednu vadu. Ti, kteří si to uvědomují, zase neví jak na to. Ale drtivá většina autorů své obrovské možnosti zatím PROSTĚ NEVIDÍ.

Samozřejmě, že je mnohem snazší propagovat skvělou a profesionálně provedenou knihu, která prošla pečlivou redakturou a korekturou, která má poutavou obálku, vkusný layout a všechny náležitosti. Pak na knihu každý rád napíše recenzi nebo ji pochválí a ochota ke spolupráci bude větší na všech stranách. Ale i špatnou knihu lze zcela vyprodat. Jen to dá víc práce.

Při propagaci knihy je potřeba dělat správné věci ve správný čas. Většina lidí ale vydá knihu a až potom přemýšlí, jak zprávu o ní dostat k lidem. Není divu, že pak jejich knižní marketing nefunguje nebo kulhá.

Nejdříve ze všeho je potřeba načasovat vydání knihy na tu správnou dobu. Knihu o lyžování nevydávejte v létě, knihu o zahrádkaření zase na podzim a cokoli vydáte těsně po Vánocích ve větším nákladu, pravděpodobně vám zůstane doma. Zvažte téma své knihy a období, kdy se o toto téma lidé nejvíce zajímají. Kniha by jim měla přijít „přímo do rány“. U beletrie zase berte v úvahu roční období, kdy lidé nejvíce čtou nebo kupují dárky druhým. Máte-li naplánováno správné období pro její vydání, začněte ihned s propagací.

Správný knižní marketing začíná již několik měsíců před samotným vydáním knihy a čím delší čas předem začnete, tím lépe budete připraveni v den, kdy kniha konečně vyjde. Vhodné je začít třeba i půl roku, minimálně však dva měsíce před vydáním. Pro svůj marketing musíte nejdřív postavit pevný základ: vytvořit si webovou stránku (to není většinou hotové za den!), skvělou anotaci, upřesnit si, komu chcete vlastně knihu prodávat, tyto své budoucí čtenáře nalézt a začít mezi nimi sázet semínka – o knize se zmiňovat a vzbudit jejich zájem. Když potom knihu vydáte, máte už částečně předpřipravený trh, který na knihu čeká a je na ni zvědavý.

Připravil jsem pro vás krátké video, ve kterém vysvětluji, jakých 5 věcí tvoří naprostý základ knižního marketingu a bez kterých vám propagace nebude fungovat, a také webovou stránku ZDE, na které najdete k videu podrobnosti včetně příslušných odkazů. Video najdete dole na této stránce.

Za těch několik měsíců před vydáním potkáte spousty lidí a budete mít mnoho času na přípravu a promýšlení, ale hlavně na budování užitečných kontaktů a zabydlování se na místech, na kterých se sdružují i vaši budoucí zákazníci. Jak více rozvádím ve videu, musíte vědět, na koho cílíte, kdo je vaším nejlepším potenciálním zákazníkem. Pokud byste se na to nesnažili přijít, budete po celou dobu propagace plýtvat svou energií, penězi a co je úplně nejhorší, časem, na obrovské a neurčité hejno lidí, z nichž většina o vaši knihu nikdy ani stát nebude. Když nebudete vědět, pro koho píšete, bude vaše propagace jako střelba naslepo a plýtvání municí. Dává vám to smysl?

Ať už si chcete dohodnout rozhovor v rádiu, článek či umístění mezi knižními novinkami v časopisu nebo rozeslání zprávy o knize na čísi e-mailový seznam, věřte nebo ne, všechno má svůj ediční plán a správné načasování je potřeba domluvit dlouho předem. Chcete přece tyto věci synchronizovat právě na dobu, kdy kniha vyjde. To je další důvod, proč začít s propagací dlouho předem.

Těsně po vydání knihy potom využijete všechny možnosti, které jste si připravili. Půjdete na naplánovaný rozhovor, připomenete všem spolupracujícím serverům a blogům, že právě teď je čas zveřejnit připravený článek a v časopisech vyjde právě teď, díky včasné přípravě, vaše knižní novinka.

Samozřejmě, že tím vaše propagace knihy neskončí. Chcete-li, aby byla skvělá a čím dál tím účinnější, budete v ní pokračovat třeba několik let. Ale to, co byste měli udělat před prvním vydáním knihy, to už nikdy nedoženete. Jen pak můžete při každém pohledu na knihu vzdychnout a přemýšlet, jak mohly vaše prodeje raketově vyletět, kdybyste si vydání knihy pořádně promysleli a začali se na něj včas připravovat.

Každopádně, teď už to víte a u své příští knihy už to můžete udělat správně. A také víte, co musíte udělat, aby váš knižní marketing mohl vůbec fungovat. Nemůžete-li už dohnat to první, dožeňte hodně rychle alespoň to druhé!

Návod, jak knihu propagovat, najdete v e-booku Jak prodávat knihu.

Propagovali jste svou knihu dřív, než jste ji vydali? A pokud se na vydání teprve chystáte, začnete s marketingem skutečně včas? Nebo si myslíte, že je to všechno humbuk a blbost a dobrá kniha se prodá sama? Napište mi do komentářů pod článkem!

 

VIDEO: 5 věcí, bez kterých propagace vaší knihy nebude nikdy fungovat


 

Kam pokračovat: Členská stránka Propagace knih

.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře
  1. Martina napsal:

    Už abych začala teda. Přečtu si všechny vaše rady a zkusím to. Napsala jsem knihu v italštině a budu ji vydávat přes Amazon. Nyní musím udělat korektury a ilustrace a do prázdnin bych ji určitě chtěla stihnout vydat. Děkuji!

    • Jiří Nosek napsal:

      Hlavně nezapomeňte udělat pár „giveaways“ a nastřádat nějaké „reviews“, o těch celý Amazon je. Hodně štěstí!

  2. Adhara napsal:

    Pri vydávaní knihy cez vydavateľstvo nastáva pri včasnej propagácii ten problém, že nemáte vo vašich rukách, kedy kniha vyjde. Väčšinou to ani neviete. Nepoznáte nielen mesiac, ale ani rok. A tak sa môže stať, že s propagáciou začnete privčas.

    Ja už šesť rokov vydávam cez vydavateľstvo svoju prvú náučnú knihu, no nie a nie ju vydať. Niektoré práce sa ukázali byť zložitejšie a dlhšie, než som čakala. Inokedy to viazne z tej druhej strany. Keď to ale pred troma rokmi vyzeralo, že sa vydanie blíži do finále, napadlo mi spraviť propagáciu v odbornom periodiku s rovnakým zameraním ako kniha. Všetko zapadlo a ja som zverejňovala pútavé úryvky z mojej knihy v každom čísle časopisu po dobu dvoch rokov. Kniha však za ten čas stále nevyšla! Všetky vhodné úryvky mi už došli a obávam sa, že teraz ľudia zase na tú knihu zabudnú. Ostatne , naznačuje to aj klesajúca návštevnosť stránky tejto knižky na mojom webe.

    • volba napsal:

      To je otázka špatné volby nakladatelství. Mně když trvá vydání přes půl roku, začnu autora honit, protože jinak se spousta informací ztrácí a začíná to být VELMI neefektivní. Nechápu, jak může takové vydavatelství ekonomicky fungovat, u mě je i půlrok celkem extrém.

      • Adhara napsal:

        Na Slovensku si ale, žiaľ, autor nemôže vyberať. Btw, môj debut sa vydával tiež viac ako dva roky.

        • Jiří Nosek napsal:

          Myslel jsem, že na Slovensku máte všechno jako my (jen v poměru k počtu obyvatel). A u nás je vydavatelství celkem dost…

Napsat komentář: Jiří Nosek Zrušit odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *