NOVĚ všechny informace o vydání knihy na jednom místě – uspořádané a popořadě!

Kde začít, když se vaše kniha neprodává?

Jste zklamáni tím, jak se vaše kniha prodává? Představovali jste si to jinak?
Pak je něco špatně buď s vaším plánem, s jeho realizací nebo s reálností vašich původních představ. Zkusíme rozklíčovat, kde je zakopaný pes.

Předpokladem toho, že vám článek skutečně pomůže, je nekompromisní upřímnost sama k sobě. Kdo si nedokáže přiznat nepříjemnou pravdu, tomu nepomohou ani všechny články světa. Zdůrazňuji, že samotné přečtení tohoto článku nebude mít na vaše prodeje samozřejmě vůbec žádný vliv. Záleží pouze na tom, co z něj pro sebe vyvodíte a použijete v praxi.

Jste-li autor, který neměl žádnou výhodu do začátku, knihu vydal na své náklady a teď je zklamán z jejích prodejů, je tento článek určen právě pro vás. 

Pokud jste knihu vydali v nakladatelství, které do ní investovalo, kniha se přesto neprodává dobře a vás to trápí, budete se asi muset více zapojit. V takovém případě si otázky zodpovězte také, abyste měli jakous takous představu, a pak konzultujte s nakladatelstvím, jak můžete neuspokojivý stav společně změnit. 

O tom, že čtenářů je v ČR dost, jsem se rozepsal zde. Pokud jste si přečetli i článek Jak se bude moje kniha prodávat?, měly být vaše počáteční představy celkem realistické. A pokud jste i přesto doufali, že ve vašem případě to bude jinak, než jak tvrdím já, teď už víte, že zřejmě nebude.

Když něco nefunguje, nejdříve je třeba udělat analýzu a najít zádrhely, pak je seřadit podle důležitosti a očekávaného efektu a v tomto pořadí začít řešit. Předpokladem je, že opravdu hledáte a chcete vyřešit problém a nehledáte pouze nějaké líbivé, ale nesystematické a dočasné řešení pouze kvůli pocitu, že něco jste udělali (který časem váš mozek chytře a nenápadně vymění za výmluvu „dělal jsem, co jsem mohl, ale doba mi nepřála“).

Dost často se stává, že máme k něčemu silnou averzi (nejčastěji asi specifikovat a zúžit svou cílovku) a výsledkem je, že náš mozek začne předstírat, že nic takového neexistuje a bude hledat chybu všude jinde, jen ne tam, kde skutečně leží. A snažit se přeprat vlastní mozek je celkem náročné. Dokážete se psychicky „říznout do masa“, když je to potřeba? 

kniha

5 otázek na tělo

Všechny otázky si zkopírujte do Wordu a pod každou si udělejte místo. Když nebudete vědět, jak si na některou odpovědět, přeskočte ji a napoprvé se soustřeďte jen na to, abyste jich zodpověděli co nejvíc. K nevyplněným se ale pak vraťte, protože jste na ně možná nenalezli odpověď právě proto, že právě tam leží pravá příčina vašich nízkých prodejů. Když nad něčím musíte moc přemýšlet, zjevně to nemáte „v paži“.


#1

Věnujete propagaci hodinu denně
nebo alespoň tři půlhodiny týdně?
Pravidelně a dlouhodobě, nebo jen občas?

Slyšíte to ode mne znovu a znovu. A ne, nebude to lepší. Jediná cesta, jak to nemít každou chvíli před očima, je přestat číst tento blog. Ale to vaše prodeje nevyléčí.

Tato příčina je suverénně nejčastější. Proto je také zmíněna skoro v každém mém článku o prodeji a propagaci. Kamarád a náš autor Jan Frána mi nedávno napsal: „Po poslední reklamní kampani jsem prodal 76 knížek, tak plánuji další kolo.“ Nepoužil žádné placené reklamy

Na blogu to zdůrazňuji stále, takže jen ve stručnosti: Propagujte minimálně tři půlhodiny týdně, lépe půlhodinku každý den, a to půl roku před a tři roky po vydání. Pokud budete mít v průběhu výpadky, ztratíte momentum a budete fakticky začínat znovu, protože cokoli, co jste udělali před měsícem, už bude zapomenuto. I mnohem důležitější informaci lze zapomenout do druhého dne. V soutěži o čtenářovu pozornost stojíte proti celému světu a opakování je jediná výhoda, kterou máte.

Články, které byste si měli přečíst, pokud jste to už neudělali:

3 obavy, které byste jako autor měli mít

Kde vzít čas na propagaci knihy?

Je vydání knihy koníček, nebo byznys?

27 tipů, jak propagovat svou knihu

Napište, kolik hodin týdně (měsíčně) průměrně věnujete propagaci a jak pravidelně.

Dokážete to alespoň na půl roku zvednout na tři půlhodiny týdně?


#2

Víte, kdo je vaše cílová skupina?

Vaše kniha NENÍ pro každého. Čím přesnější máte představu, komu kniha nejvíce pomůže, tím snáze se vám bude prodávat: Co vás bude stát víc energie, ukázat produkt někomu, kdo po něm okamžitě skočí, nebo ho někomu vnutit, přestože to pro něj z jakýchkoli důvodů není atraktivní nabídka?

Pokud se vám kroutí i prsty na nohou, když slyšíte zacílení, a máte strach, že když začnete cílit, přijdete o spoustu lidí – v pohodě, nic se neděje, můžete to dál dělat tak, jak vám to nefunguje. Nikdo vám přece hlavu neutrhne, když se knihy neprodají… Upřímně? Kromě vás to bude každému fuk. 

Hledáte řešení, nebo jen anestetikum pro své svědomí, že jste se snažili a spoustu toho přečetli? Začněte cílit. Poděkujete si. Mně nemusíte.

Popište svého ideálního čtenáře (člověka, který bude z vaší knihy nadšený). Proč by po knize měl skočit? A co mají vaši ideální čtenáři společného?


#3

Víte, odkud čerpá vaše cílovka informace,
a jste na tento stream napíchnuti?
Máte svého gatekeepera, někoho, kdo vás představí?

Tato otázka je podmíněna předchozí. Nelze hledat gatekeepera, dokud nevíte, kdo vaši knihu ocení nejvíc.

Gatekeeper je někdo, kdo má už dnes komunitu, jakou byste chtěli mít v budoucnu vy. Jeho komunita má k němu důvěru a když vás doporučí, její část začne sledovat i vás. Čím lépe se trefíte do cílovky, tím větší pravděpodobnost bude, že členové jeho komunity zareagují a projeví o vaši knihu zájem, a tím více z ní budou po přečtení nadšeni.

Gatekeeper má cenu zlata. Když ho najdete, chovejte ho jako poklad a vždy se snažte víc dávat než brát. Možná už jiného nenajdete. Ale zkoušejte to. Gatekeepeři znásobí váš dosah.

Vaším gatekeepem se může stát správce FB skupiny, časopis, internetové rádio, blogger – ale měl by to být někdo se seznamem adres, kdo dokáže dát svým ovečkám vědět, kdy potřebuje on. FB stránka s desetitisícem lajků vám k ničemu nebude, dosah jejích příspěvků je bez reklamy téměř nulový.

Sepište pět potenciálních gatekeeperů pro vaši knihu a vyberte z nich dva nejvhodnější. Pro oba sestavte „neodolatelnou nabídku“.


#4

Mluvíte o knize přímo k cílovce a jejím jazykem?

Tím nemyslím text knihy, ale především obálkuanotaci. Obálka by měla splňovat žánrové předpoklady: detektivky nemají růžové obálky a romantická literatura zase černobíločervené. Máte pozornost potenciálního zájemce jen na zlomek sekundy a nevyužijete-li tu chvilku naplno, jeho pozornost ztratíte.

Během toho kraťoučkého okamžiku, kdy někdo přejede pohledem vaši knihu (pravděpodobně zároveň s desítkami dalších hned vedle ní), musí z obálky a titulu vycítit, zda je to žánr, který ho zajímá i o čem kniha je. Roli hraje barevné ladění, jednoduchost a neroztříštěnost hlavního motivu, kompozice, čitelnost a délka názvu nebo jeho sladění s hlavním motivem.

Když zájemce vezme knihu do ruky, vyhráli jste první kolo a vstupujete do druhého. Duo bojovníků Titul–Motiv vystřídá ještě větší stratég a specialista na psychologii – Anotace. Jejím cílem je zaujmout, vzbudit zvědavost, zarýt se do mozku, nadhodit zápletku a nedoříct, zkrátka docílit toho, aby její čtenář knihu z ruky již nepustil a donesl ji až k pokladně. Správně zvolená slova jsou její nejsilnější zbraní, ale abyste je našli, je potřeba znát toho, na koho mají zapůsobit, což nás zase vrací zpátky ke druhé otázce.

Kniha už je vydána, takže obálku už nezměníte. Anotaci ale změnit můžete. Bude to pracnější, než kdybyste ji udělali skvělou hned napoprvé, ale je to lepší, než to neudělat vůbec. Až budete mít novou, požádejte svého vydavatele, aby vám pomohl dosáhnout její změny i u distributorů. Týden nato prohledejte e-shopy a ty, kteří anotaci nevyměnili za novou, budete muset o změnu požádat jednotlivě.

Napište pět slov (sousloví), na která by vaše cílovka měla slyšet nejlépe.


#5

Zkoušíte stále nové věci,
nebo opakujete stále to samé, přestože to nefunguje?

Až dosud jste dělali chyby. To je zcela v pořádku, čím víc chyb uděláte, tím dřív přijdete na to, co skutečně funguje. Nesmíte ale sklouznout ke starým stereotypům a chyby opakovat, což je velmi častá past. Abyste věděli, čeho se vyvarovat, je potřeba to pojmenovat.

Je něco, co opakovaně děláte, přestože to z hlediska prodejů nemá žádný efekt?

Je něco, u čeho si už dlouho říkáte, že byste to měli zkusit, ale zatím jste se nerozhoupali?

Říkáte si, že byste měli být v propagaci aktivnější, ale zatím jste si nenašli čas?

Propagujete týden a pak dva měsíce ne, i když víte, že tak začínáte pokaždé od nuly?

Pokud ano, začněte to dělat JINAK. 

Každý měsíc zkuste v propagaci něco nového, co jste ještě nedělali.

„Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“ 

Albert Einstein

Všimněte si, že ani jedna z otázek nezněla: Investoval jsem dostatek peněz? Jednak proto, že penězi se poctivá práce většinou vyvážit nedá, a jednak proto, že na knihách bývá příliš malá marže, než aby se finančně vyplatilo spouštět reklamy – vyjma několika málo případů

Z poctivé propagace se nelze vykoupit.

Která odpověď pro vás byla nejbolestnější a která největším aha-momentem? Napište mi do komentářů!

.

Chcete podpořit autora tohoto blogu a získat
kompletní návod na vydání a propagaci knihy?

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?

Přehled všech článků tohoto blogu

Komentáře
  1. Marek Quarda napsal:

    „Z poctivé propagace se nelze vykoupit.“ S touto poslední větou se naprosto ztotožňuji. Důvodem budiž fakt, že jste snad jediný nakladatel kterého znám, který pro svou propagaci reálně tolik dělá. U ostatních mám pocit, že snad čekají: https://bit.ly/3Bq7rXv že se náhodně objeví příležitost, po které asi opět náhodou, skočí. A nebo spoléhají na ty spisovatele, kteří uvažují podobně. … Takže jinak, jako bod č. 6 bych uvedl: „Naučte se přirozené drzosti a přestaňte řešit druhé“ Ano, i já v sobě nosím pochybnosti, ale co se stane když nic neudělám? Jak by řekl klasik … „Nestalo by se vůbec nic“. Přeji hezký den a děkuji moc za všechno.

  2. Jiří Nosek napsal:

    Popravdě momentálně má osobní knižní propagace trpí, protože mám příliš mnoho práce, zkrátka to není priorita… Pro svou propagaci určitě spoustu dělají i ostatní nakladatelé. Jen se o to nedělí.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *