NOVĚ všechny informace o vydání knihy na jednom místě – uspořádané a popořadě!

Základy: 11 kroků k vydání vlastní knihy

Většina článků na tomto blogu jde do hloubky jednotlivých témat. Neustále však dostávám dotazy i na úplné základy, o kterých jsem psal zejména v počátcích a časem jsem nabyl mylného dojmu, že „to už přeci všichni vědí“. Navíc mám na toto téma celý eBook…
Pokud si i vy teprve procházíte iniciační fází a hledáte základní informace, zjišťujete si, co všechno vás čeká, snad vám tento článek trochu uspořádá myšlenky. Pokud ale chcete mít opravdu ucelený přehled o vydání a propagaci knihy, přečtěte si knihu.

Vector buttons created by macrovector – www.freepik.com
kniha

Plán

Vždy, když chcete, aby něco dobře dopadlo, je potřeba mít plán. Tedy vědět, co je kýženým výsledkem a co všechno bude obnášet se k tomuto cíli dobrat. Váš plán by měl zahrnovat JAK chcete knihu vydat (tradičně, nebo samonákladem?), pokud vlastním nákladem, tak i jak budete shánět peníze, ale především, jak zprávu o existenci knihy dostanete k těm správným čtenářům.

Plán je potřeba si udělat předem, a ne jej tvořit až za chodu, protože jinak se sami připravujete o příležitosti: Části knih se třeba lze zbavit ještě před vydáním při sbírce na startéru a dalších knih v předprodeji, pokud ale chcete mít seznam e-mailových adres, kterému byste mohli prodávat, je třeba ho začít budovat už třeba půl roku nebo rok předem.

S dobrým plánem můžete mít třeba 150 knih prodaných ještě předtím, než se kniha poprvé dotkne knižních pultů.

„Kdo selhává v plánování, plánuje selhání.“

(autor nedohledán)

Tomu, kdo uspěl u tradičního nakladatele, s plánem pomůže on a zajistí všechny další kroky, případně se o vše postará sám. Ale kdyby to byl i váš případ, tak byste pravděpodobně nestudovali tento blog. 

Pokud využíváte služeb vydavatelství, postará se vám sice o přípravu a vydání knihy, ale obávám se, že jsem jedním z mála vydavatelů, který autorům, kteří o to mají zájem, pomáhá vytvořit i plán. Většinou to bude jen na vás. Ale s tímto blogem byste to měli zvládnout.

kniha

Peníze

Nemáte-li vlastní úspory, prostředky na vydání můžete vybrat na startéru nebo si sehnat sponzory. Hledejte je mezi podnikajícími známými nebo mezi firmami spřízněnými oborem podnikání (vodácké povídky, cestopis » outdoorová firma; kuchařka » gastro apod.).

Startér vás donutí spoustu věcí dokončit dříve (obálka, anotace, video…). Je dobré mít ale připravené vlastní peníze na doplacení, abyste nepřišli o vybranou částku, pokud se nevybere celá.

Pozor – startér NENÍ průzkumem, jaký bude o knihu zájem, pokud ho nepropagujete přímo ve své ideální cílové skupině. Berte ho spíš jako test svých schopností knihu propagovat nebo jako předprodej.

Pokud vybíráte, je lepší se předem neuvazovat k žádnému vydavatelství. Pokud částku vyberete, budete si moci zpracovatele vybírat. Neomezte si možnosti zbytečně brzy.

kniha

Distribuce

Chcete svou knihu vidět na pultech obchodů? Pak budete potřebovat distribuci. V opačném případě byste alespoň měli mít jasno, jak budete knihu šířit.

Proč ji uvádím už zde, když má následovat až po sazbě a tisku? Protože je třeba si ji zajistit předem. Jakmile knihu vyrobíte, zřejmě už ji nikdo do distribuce nevezme

Distributoři jsou dva hlavní, Euromedia a Pemic, a několik menších jako Kosmas nebo Dobrovský. (V případě Kliky má Kosmas asi 15× nižší souhrnné měsíční tržby než první dva).

Ale pozor: Distributor vám knihu pouze dopraví z bodu A do bodu B, tedy ke knihkupcům. Knihu nebude nijak propagovat, ani ji vnucovat knihkupcům, kteří neprojeví sami zájem si ji objednat na základě jeho nabídky. Tudíž by vaše kniha měla vypadat atraktivně a mít tu nejlepší možnou obálku a anotaci, aby i knihkupec poznal, že je pro jeho zákazníky lákavá.

Ve kterých knihkupectvích bude kniha skladem však zjistíte jen přímým dotazem v nich, žádný přehled distributoři vydavatelům ani autorům neposkytují.

distributorský sklad
distributorský sklad
kniha

Sazba

Pokud vydáváte do 100 kusů, ušetříte většinu peněz, když si knihu vysázíte sami v MS Publisheru – s mými videotutoriály by to pro vás měla být hračka. 

Nad 100 kusů už roste riziko ostudy v případě, že se vám něco nepovede, a je to tedy přibližná hranice, kdy začít přemýšlet o vydavatelství. Se stoupajícím nákladem bych této variantě přikládal víc a víc váhy.

Nedávno mi dal kamarád k posouzení knihu, kterou mu vysázel zadarmo známý (a měl v úmyslu vytisknout 5 000 kusů!). V textu byly chyby, bylo vypnuté dělení slov, ale hlavně neměla ISBN ani čárový kód. To znamená, že kdyby ji nechal vyrobit, mohl by rovnou celý náklad a 140 tisíc korun za výrobu vyhodit

Všechno jsme napravili a kalkulace ode mě vyšla i s přesázením knihy na skoro stejnou částku, jako jím nalezená samotná tiskárna, které chtěl původně knihu poslat k výrobě. To je další výhoda vydavatelství – lepší přehled o výhodných tiskárnách. Pokud samozřejmě průběžně aktivně hledají, jak autorům výrobu zlevnit – což není samozřejmost, protože nejde o jejich peníze.

Vydáváte-li víc než 300 kusů, je podle mě sazba od profíka téměř nutností.

sazba knihy v Adobe InDesignu
kniha

ISBN

Mezinárodní identifikační číslo knihy (ISBN) vám přidělí buď vydavatelství, a pokud vydáváte zcela na vlastní pěst, přidělí vám ho zdarma Národní knihovna ČR.

ISBN kniha musí mít vždy, když není určena pro „předem určený okruh osob“. Pokud tedy nedokážete předem vyjmenovat, kdo ji dostane, potřebujete ho. Navíc se z něj generuje čárový kód, bez kterého knihu nikdo nevezme do prodeje. 

čtečka čárových kódů
kniha

Uskladnění

Vydáváte-li vlastním nákladem, počítejte s tím, že knihy budete muset někde uskladnit.

Ano, část si rozeberou distributoři. Ale ti vám mohou knihy kdykoli vrátit

Dříve jsem jim dával tolik, kolik si objednali, tedy 200–250 ks každému. Po první velké vratce jsem však změnil strategii a už nedávám více než po 100 ks každému. Když jim nějaký titul dojde, lze jim poštou vždy poslat přídavek. Pro tyto knihy je třeba nalézt uskladnění.

Skladovací místo musí být suché a tmavé. Tmu zajistíte i tím, že knihy překryjete plachtou. Budete-li své knihy skladovat ve sklepě jako já, nejdříve se dobře ujistěte, že není vlhký, třeba tam na zimu nechte pár knih z vaší knihovničky nebo roli ubrousků.

Můžete se též poptat mezi podnikajícími známými, zda by vám knihy někdo nenechal ve firemním skladu. Matce například nabídl uskladnění knih soused, který paletu s knihami vytáhl ke stropu své stodoly, takže mu nijak nepřekáží a může je tam nechat delší dobu.

kniha

Tiskárna

Ceny tiskáren se velice liší a určitě jich oslovte několik, než si vyberete. Rozdíl v ceně může činit i 100 %, což můžou být desítky tisíc.

Tisknete-li do 500 ks, hledáte digitální tiskárnu. Pokud přes 500 ks, hledáte ofsetovou tiskárnu. Jaký je mezi nimi rozdíl se dozvíte zde a dokonce se se mnou můžete vydat na videoexkurzi do ofsetové tiskárny Rain.

Máte-li v knize barevné obrázky, určitě si přečtěte i článek o barvách, abyste nebyli výsledkem nemile překvapeni – monitor totiž dokáže zobrazit mnohem pestřejší barvy, než jaké lze následně vytisknout na papír.

ofsetová tiskárna
kniha

Kvalita

Vraťme se na začátek: Ještě než knihu pošlete do tiskárny, měli byste vědět, že je tím absolutně nejlepším, co jste v dané chvíli schopni vytvořit. A nemyslím tím pouze samotný text knihy.

Kvalita obsahu knihy hraje dvě role. Jednak vám má dodávat energii („vytvořil jsem něco tak skvělého, že to k těm lidem dostat prostě musím!“), a také je to skvělá páka: Každá recenze, kterou dostanete, vyzní pozitivně, lidé si knihu doporučí i mezi sebou a můžete slavit i úspěch v literární soutěži (to není fantazie – náš autor a kamarád Jan Frána letos zabodoval už podruhé).

Kvalita textu nemá žádný vliv na prodeje, alespoň ne v prvních fázích. Začne hrát roli teprve až čtenář knihu otevře. Na co ale vliv má, je vaše vytrvalost, nezdolnost a množství energie a času, který věnujete tomu, abyste ji dokázali systematicky dostat ke čtenářům. 

To, kolik práce vám dá někoho přesvědčit, aby si knihu koupil, technicky řečeno, to, jaké budete mít konverze, závisí nejvíc na tom, jak přesně se vám povede identifikovat čtenáře, kterým kniha udělá největší radost a kterým bude nejvíce užitečná, a jak atraktivní bude z jejich pohledu obálka, anotace a způsob jejich prezentace.

Zatímco způsob prezentace můžete přizpůsobovat a měnit i později, obálku a anotaci je potřeba vyladit k dokonalosti hned na začátku.

kniha

Špičková obálka

Obálka je první bojová linie knihy. Měla by přitahovat pozornost i jako dvoucentimetrový náhled na internetu, protože to je po většinu času její nejviditelnější forma. V knihkupectví z ní bude nejčastěji vidět jen hřbet.

Najděte si pět nejpůsobivějších obálek ve svém žánru a zkuste definovat, co je dělá přitažlivými.

Pokud chcete na obálku podrobný návod, bude vám stačit čtyřčlánkový?

Věda jménem knižní obálka – 1. Principy

Věda jménem knižní obálka – 2. Kam pro obrázek

Věda jménem knižní obálka – 3. Vektory a text

Věda jménem knižní obálka – 4. Jak vymyslet námět

kniha

Anotace, která konvertuje

Anotace je prodejní text a řídí se zcela jinými zákonitostmi. Můžete napsat deset bichlí, ale při pokusu o napsání anotace si pokaždé rvát vlasy. 

Přitom je anotace důležitější než samotný obsah knihy, protože když nekonvertuje a lidé po jejím přečtení neběží s knihou k pokladně, k obsahu knihy se ani nedostanou. 

Mám skvělou zprávu – vyslyšel jsem nejčastější prosbu, kterou dostávám a pomoc už je na cestě.

Analyzoval jsem postupy, kterými jsme s autory došli k těm nejlepším anotacím a sestavil funkční návod, který vám ušetří desítky hodin studia a škrtání a se kterým už pro vás prodejní anotace nikdy nebude problém.
Zprovozním ho dřív, než se definitivně zbavíme roušek.

kniha

Nebýt úplná lama

Informace na tomto blogu jsou střípky. Pestré, aby si každý našel něco, co ho zajímá. 

Já když se pouštím do něčeho nového, co mě ještě k tomu bude stát desítky tisíc, chci si udělat co nejrychleji základní přehled o celém oboru. 

Pokud i vám vadí být lama a chcete si udělat celkovou představu („velký obrázek“) o tom, co vás čeká, jak dostanete knihu k lidem a hlavně jak obrovské možnosti se vám v tomto směru nabízí, prokažte si službu – udělejte si dva večery čas a přečtěte si tuto knihu. Budete překvapeni, kolik toho ještě nevíte.

Chybí vám v článku nějaká podstatná informace? Napište mi do komentářů a já ji doplním!

.

Chcete podpořit autora tohoto blogu a získat
kompletní návod na vydání a propagaci knihy?

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?

Přehled všech článků tohoto blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *