Jak uhlídat barvy při tisku

Máte krásné barevné obrázky a chcete mít jistotu, že vyjdou pěkně i po vytištění, tedy v knize? Není to samozřejmost a není to tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jinak totiž vidí barvy monitor, každý je navíc trochu jinak zobrazuje, a úplně jinak s barvami zachází tiskový stroj. Pokud nezvolíte správný postup, nemusí barvy v knize vyjít podle vašich představ a s reklamací budete neúspěšní.

Když s grafikem pracujete na knize, kontrolujete ji na svém monitoru. A už v tom je první háček. Jakýkoli monitor totiž dokáže zobrazit větší škálu barev, než potom dokáže tiskový stroj vytisknout. Ano, jakýkoli monitor a jakýkoli tiskový stroj – je to totiž otázka technologie.

kniha

Monitor

Ať už je to stolní počítač, notebook nebo tablet, všechna tato zařízení míchají barvy pomocí světla. To znamená, že překryjí-li se dvě barvy, vznikne barva světlejší, a pokud se překryjí všechny tři základní barvy, vznikne bílá. Těmito základními barvami jsou červená (Red), zelená (Green) a modrá (Blue), podle čehož se tento barevný model nazývá – RGB.

Od monitoru za tři tisíce ale nemůžete chtít totéž, co od monitoru za 50 tisíc, takže jejich barevné podání se mezi sebou mírně liší a čím starší a levnější monitor, tím pravděpodobnější bude alespoň mírný barevný posun. Rozhodně ale neplatí, že to, co vidí na svém monitoru grafik, který knihu sází, vidíte nevyhnutelně stejně i vy, a větší pravděpodobnost je, že odchylka bude spíše u vašeho monitoru.

Pokud máte někde v okolí grafické studio, zajděte tam a nechte si své obrázky ukázat na grafickém monitoru, abyste viděli, zda váš monitor zobrazuje správně.

I kdyby vám ale správně zobrazoval, na papíru budou tyto barvy stejně vypadat trochu jinak…

Tiskárna

Jak jsem zmiňoval na počátku,škála barev, kterou dokáže tiskárna vytisknout, není tak široká. K vytváření barev se tu používají fyzické inkousty a množství barev, které z nich lze namíchat, je menší, než umí zobrazit monitor.

Při fyzickém tisku se používají azurová (Cyan), purpurová (Magenta), žlutá (Yellow) a černá (blacK). Proto se tento způsob míchání nazývá CMYK. Tam, kde se překryjí všechny barvy, vzniká sytá černá.

Rozdílem v principu míchání je pak dáno i to, že na monitoru vidíte barvy pestré a syté, a také větší kontrasty. Když se pak vytisknou na papír, vypadají tlumeněji a ve stínech je menší kontrast, barvy v nich jakoby více splývají. Jak velké rozdíly mezi oběma barevnými modely jsou, je vidět na následujícím obrázku.

(monitory)                                 (tisk)

Z toho vyplývá minimálně to, že nemůžete v žádném případě považovat za samozřejmost, že kniha, kterou dostanete do ruky po vytištění, bude vypadat barevně stejně, jak jste ji viděli na svém monitoru. A to dokonce ani když si zajdete do grafického studia a ujistíte se, že váš monitor zobrazuje správně.

Chcete-li si být jisti, že barvy vyjdou podle vašich představ, záleží postup na tom, zda tisknete na digitální (méně než 300–500 ks) nebo na ofsetové tiskárně.

S digitální tiskárnou můžete domluvit, aby vám vytiskla a poslala jednu obálku předem. Buď ji schválíte a tiskárna vyrobí zbytek obálek podle ní, nebo ne a barvy s tiskárnou doladíte včas.

Ofsetová tiskárna je zařízená na velké náklady a obálku vám předem v jediném kusu nebude umět vytisknout. V tomto případě je potřeba najít studio, které vám dokáže vytisknout tzv. certifikovaný nátisk. Ten pak zašlete tiskárně a ona podle něj své stroje nastaví.


Chcete vidět, jak vychází barevný tisk na čtyřech nejpoužívanějších papírech, jak vypadá tisk v nízkém rozlišení a dostat pár dobrých tipů? Zde získáte vzorník jen za poštovné!


kniha

Kdy řešit barvy?

To je samozřejmě v první řadě na vás: Kdykoli si chcete být jisti. Každý člověk má jiné nároky a toleranci. Zažil jsem autora, který dostal obálku černou jak bota, neozval se a reklamaci jsem musel podnítit já. A také autora, který chtěl reklamovat i jemňoučký barevný posun.

Ověření barev předem je téměř nutností v případě firemních tiskovin, obsahujících loga či korporátní barvy, ale to se většiny z vás týkat nebude.

Pokud tisknete na digitálu, nechte si náhled vytisknuté obálky poslat pokud možno vždy.

Pokud na ofsetu, záleží na vaší náročnosti a také podílu barevných stran v knize. Těžko budete certifikovaný nátisk, který stojí několik stovek, dělat pro každou jednotlivou stránku, je-li vaše kniha celobarevná. Ale nátisk obálky si udělat můžete.

Je na místě říci, že po naprostou většinu času vycházejí barvy z tiskáren dobře i bez kontroly. Knih jsem už vydal přes 180 a problémy s barvami bych spočítal na prstech jedné ruky. Ale čas od času se objeví, i když používáme spolehlivé tiskárny.

Když se tiskárně něco nepovede, a to i v případě, že reklamaci uzná, bude to nepříjemné i pro vás. Ať už se kniha bude opravovat nebo nedejbože vyrábět úplně znovu, čemuž se tiskárny zpravidla brání zuby nehty, jde minimálně o podstatné zdržení. Možná kvůli tomu budete muset posunout křest a zřejmě kvůli tomu přijdete o načasování, které jste vymysleli, a to může bolet, zvláště stane-li se to třeba před Vánoci. Můžete-li tomu předejít, udělejte to.

Za to, že čtete tento blog, vám pošlu vzorník ofsetových papírů pouze za poštovné 19 Kč. Uvidíte, jak vychází barevný i černobílý tisk na všech nejpoužívanějších papírech: BO90g, VO90g, KL115g a KM115g. Najdete jej ZDE.

Už jste se někdy potýkali s problémy způsobenými špatným zobrazením barev? A jak to dopadlo? Napište mi to do komentářů pod článkem.

Kam pokračovat: eBook Propagace knih  nebo na PŘEHLED VŠECH ČLÁNKŮ

.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře
  1. Monika Raiskubová napsal:

    Dobrý den, pane Nosku,
    pracuji pro ofsetovou tiskárnu, kdybych Vám mohla do příště jakkoliv pomoci, neváhejte se na mě obrátit. S pozdravem,
    Monika Raiskubová,
    Tiskárna Novatisk, a.s.
    tel. 601 291 001
    mail: raiskubova@novatisk.cz

    Chválím článek, napsal jste ho naprosto výstižně. Pokud si zákazník není jistý barevností, doporučujeme přijet osobně k rozjezdu tisku.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *