Je vydání knihy koníček, nebo byznys?

 

Přepis textu podcastu:

Na světě jsou dva druhy autorů.

Ti první chtějí vydat jen pár kusů pro své okolí – pro rodinu, přátele, svůj oddíl, prostě pro relativně malou skupinu lidí. Ti druzí možná neplánují stát se rovnou profesionálními spisovateli, ale chtějí, aby jejich knihu četli cizí lidé, chtějí ji vidět na knižních pultech a třeba i napsat druhý díl nebo udělat dotisk. 

Jste-li z první skupiny, pak klidně vypněte přístroj a jděte se třeba projít, tentokrát to není pro vás. Pokud patříte ke druhé skupině, zbystřete. Ušetřím vás mnohé frustrace a pokud se do vydání své knihy pustíte, budete připraveni na to, co vás čeká.

Dnes si povíme něco o tom, proč být autorem a být vydávaným autorem jsou dvě naprosto rozdílné věci. Zdá se mi totiž, že většina autorů zatím nechápe rozdíl, který mezi těmito dvěma stavy je.

Většinou začnete psát, protože máte nějaké vnitřní napětí, které potřebujete ventilovat, nebo máte nějaký silný příběh a chcete se o něj podělit s ostatními lidmi. Tady musím poznamenat, že začít umí každý, ale potřebujete velkou dávku vytrvalosti, abyste dokázali knihu i dokončit. Pokud je to zrovna Váš případ a sedíte nad dokončeným rukopisem – gratuluji vám. To se každému nepodaří.

Jakmile uděláte tečku za poslední kapitolou – a někdy mnohem dřív, často už na začátku psaní – připlíží se myšlenka na vydání knihy. Je to naprosto logické, protože smyslem knihy prostě je, aby byla čtena, a rukopis v šuplíku, který kromě vás nikdo nečte, je jen svazek papírů a spousta investovaného času, který se zúročí až vydáním knihy.

Než se ale pustíte do vydání, je dobré vědět, co to obnáší.

V první řadě si uvědomte a přijměte jako fakt, že se pouštíte do něčeho úplně nového, s jinými pravidly a zákonitostmi, než má psaní. Vydání knihy totiž není pouhým pokračováním předchozího psaní.


Psaní je umění. Koníček a srdeční záležitost. Naproti tomu, vydání knihy a její prodej je byznys.


Při psaní riskujete jen spoustu ztraceného času. A také svoje sebevědomí, pokud si pak rukopis přečte někdo, kdo ho strhá. A to je asi tak všechno.

Při vydání knihy už riskujete své peníze a všechno, co z toho vyplývá – třeba pohodu v rodině nebo možné finanční problémy. Riskujete i to, že když knihy rychle neprodáte, budete je muset někde uskladnit a pokud nemáte chalupu, za skladovací prostory možná i platit. Riskujete taky ostudu, pokud přípravu knihy odbydete a kniha vyjde s chybami. Ale to je všechno řešitelné. Najmete si nakladatelství, které dohlédne na to, aby vaše kniha byla krásná a bez chybičky a peníze na vydání získáte třeba od sponzorů nebo crowdfundingem, takže nebudete riskovat své vlastní. Největší úkol, jaký vás čeká, bude zajistit, aby se knihy prodaly a netrvalo to příliš dlouho.

Řekli jsme si, že vydávání knih je byznys. Co to znamená? Především to, že ať jste student, zaměstnanec nebo důchodce, čeká vás podobná práce, jako kdybyste byli podnikatelé a pouštěli se do nového projektu.

Okopírujte podnikatele – vědí, jak na to

1) plán

Nejprve byste si měli udělat plán, jak o knize dáte vědět lidem a docílíte toho, aby si ji koupili, a také jak ji budete prodávat nebo na jaké zákazníky se soustředíte. Jinými slovy takový jednoduchý byznysplán. 

V jeho rámci je také potřeba se zavázat, kolik času věnujete propagaci knihy. Jistě si nemyslíte, že čtenáři jsou věštci. A kniha mluvit neumí. Komu o knize neřeknete vy, ten se o ní nikdy nedoví a nebude si ji moci ani koupit.

2) peníze

Dobrý nápad bude také udělat si finanční rozvahu. Neznamená to nic složitějšího, než že potřebujete “znát svá čísla”. Musíte přece vědět, jaké byly vaše náklady na jednu knihu a za kolik ji můžete prodávat, abyste neprodělali. Nebo kolik knih asi tak rozdáte zadarmo a o kolik se tím zvýší náklady na zbylé knihy.

3) cílení

Propagace se skládá z několika složek. To úplně nejdůležitější pro to, jak se bude vaše kniha prodávat, je vědět, kdo ji nejvíc ocení a komu nejvíc pomůže, zjistit, kde je těchto lidí nejvíc a jak k nim informaci o vaší knize dostat. Tímto způsobem ušetříte obrovské množství energie, protože získat někoho, kdo po knize neskočí hned, stojí několikanásobně víc času a energie.

piktogram - kniha

Maximálně usnadněte cestu ke knize

Nákupní proces má čtyři fáze. Zákazník se musí o knize nejdřív dozvědět, musí ho začít zajímat, musí se rozhodnout k nákupu a musí mít možnost knihu koupit. Váš úkol je každou z těchto fází mu maximálně usnadnit.

S prvními třemi fázemi budete mít absolutně největší úspěch právě v případě, že budete vědět, komu prodáváte, kde takové lidi najít a jak jim to sdělit. V průběhu toho zřejmě získáte i spoustu dalších zákazníků a navíc náhodné prodeje v kamenných knihkupectvích, ale soustředit byste se měli jen na svého cílového čtenáře, jinak vás každý prodej bude stát mnohem víc práce a možná vás to časem omrzí. A to by byl problém, protože propagace má nějaký viditelný účinek jen když je kontinuální, když ji děláte průběžně a pokud možno pravidelně. Je prostě potřeba vytvořit si návyk

Propagaci byste měli v součtu věnovat aspoň tolik času, kolik vám trvalo knihu napsat. Protože teprve tím, že ji bude někdo číst, dostává ta kniha smysl.

Pokud chcete konkrétní doporučení, tak tady jsou: Začněte knihu propagovat aspoň půl roku před vydáním a pokračujte tři roky po něm, a věnujte tomu alespoň půlhodinu třikrát týdně. Můžete začít i se dvěma půlhodinami týdně a po měsíci či dvou si frekvenci zvýšit. Hlavní je pravidelnost a dodržovat to.

Pokud vaše nervy vydržely až sem, je to buď proto, že jste skutečně odhodláni se do toho pustit, nebo podvědomě víte, že se do toho stejně nepustíte, ale dělá vám dobře o propagaci aspoň poslouchat nebo číst. Do které skupiny patříte, budete vědět za půl roku. Pokud pro vás už propagace knihy tou dobou nebude víceméně rutina, tak mě to mrzí, ale patříte do té druhé.

Přečtením článku se totiž ještě nic nestane. Pokud nepůjdete a něco nového nezkusíte, žádných nových výsledků se nedočkáte. Je to na vás a jen vy rozhodujete, jestli bude mít vaše kniha ty nejlepší možné prodeje nebo se bude prodávat deset kusů ročně.

Informací, co všechno můžete dělat, už máte dost. Přinejmenším si můžete stáhnout eBook Jak prodávat knihu a na začátku postupovat podle něj: Sehnat jakékoli amatérské recenze,  zanést knihu do databází, postavit si web a hlavně, začít konečně hledat svou “cílovku”, svého ideálního čtenáře.

Žijeme v době těch největších možností, jaké kdy nějaký autor v historii měl. Máte-li počítač a internet, můžete se naučit cokoli budete chtít, a většinu dokonce zdarma. Lidé jako já vám dávají informace, co můžete konkrétně dělat. Ale to, jestli se opravdu pustíte do práce, záleží jen na vás a na tom, jestli je dost silný důvod PROČ to děláte. Protože ten je motorem, bez kterého se to nerozjede.

Přeju vám, abyste našli své PROČ a mohli se radovat z toho, že lidé vaši knihu čtou a nepsali jste ji zbytečně. 

Spoustu dalších informací najdete na blogu vydaniknihy.cz a v eBooku “Jak prodávat knihu” najdete šikovný rozcestník na ty nejužitečnější. A když se svou knihou neuspějete u tradičních nakladatelství, pomůžeme vám knihu vydat v nakladatelství KLIKA. 

Čeho se při vydání knihy nejvíc bojíte? Co vás nejvíc odrazuje a drží zpátky? Napište mi do komentářů pod článkem, ať můžu toho draka zkrotit.

 

.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

 

Sdílejte s přáteli na Facebooktwitterlinkedinmail
Share the joy
Komentáře
  1. Profilový obrázek Michal Vlk napsal:

    Supr podcast, díky.

Napsat komentář: Michal Vlk Zrušit odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *