Vrchní stratég Mistr Sun vydává knížku I.

Co mají společného válečné postupy a vydávání knih? Strategii. Její principy se nemění.

Jen pár let poté, co jsem se přibližně ve 12 letech zamiloval do bojového umění, přišla mi do cesty bible strategického myšlení, stará víc než dva a půl tisíce let. Tenkrát jsme si hráli na nindži a pojednání Mistra Suna o strategii bylo pro nás něco jako slabikář.

Parafrází na nejslavnější a nejstarší strategickou příručku už bylo vytvořeno více: Viděl jsem statě “Mistr Sun o básnickém umění”, na poličce mi trůní “Mistr Sun a umění obchodu” a do vodácké literární soutěže mi nedávno přišel příspěvek “Mistr Sun o umění vodáckém”.

A tak jsem si vzal knížku k ruce a podíval jsem se, co by Mistr Sun pravil, kdyby jeho oborem bylo vydávání knih…

kniha

Příprava

První Sunova kapitola je univerzálně platná snad pro všechny obory lidského snažení. Každý, kdo se někdy snažil něco vybudovat poznal, jak důležitý a klíčový je plán. Všechny věci vznikají dvakrát – poprvé v hlavě, podruhé ve fyzickém světě. Neplánujete-li, velmi pravděpodobně odsuzujete předem svou snahu k neúspěchu.

“Rozhoduje o životě nebo smrti, o bezpečí, nebo o zkáze. Proto je nutné se plánováním zabývat a v žádném případě je neopomíjet.”

“Důkladná rozvaha předchází vítězství, nedostatečná rozvaha přivodí porážku. A jak teprve dopadne ten, kdo bojuje zcela bez rozmyslu! Tak mohu již předem říci, kdo bude vítěz a kdo poražený.

(Umění války, kap. I. – Plánování)

Dopsat knihu a bez rozmýšlení ji vydat a vrhnout na trh může znamenat, že celou svou práci znehodnotíte. Vydání a propagaci byste měli předem naplánovat, a to ještě předtím, než knihu předáte grafikovi. Měli byste mít představu, jaká konkurence vás čeká, jak knize připravíte půdu, na jakou cílovou skupinu budete mířit, jakými kanály k ní informaci dostanete, kdy začnete s předobjednávkami, kde byste mohli najít partnery… Plánování předem rozhoduje o tom, zda naplníte nebo zahodíte prodejní potenciál své knihy – o budoucích penězích ve vaší kapse.

* * *

“Jsou-li tomu okolnosti nakloněny, neváhej upravit svůj plán.”

(Umění války, kap. I. – Plánování)

Plán si děláte proto, abyste se měli čeho držet a nejednali chaoticky, měli jasný směr a mapu. Buďte ale pružní svůj plán modifikovat na základě momentálních okolností, změnit pořadí kroků, něco z něj vyškrtnout a něco přidat. Sledujte své okolí a neustále se ptejte, jak by se dal plán pozměnit, aby fungoval ještě lépe.

* * *

“Mysli na vše, buď obezřetný a v každé záležitosti nasaď zvědy.”

(Umění války, kap. XIII. – Využívání zvědů)

“Na zprávách zvědů je závislý pohyb celého vojska.”

(Umění války, kap. XIII. – Využívání zvědů)

Hodina strávená průzkumem vám ušetří pět hodin zbytečné práce. Když ho nebudete stíhat, raději zaplaťte někomu jinému, aby jej pro vás udělal, než abyste ho vynechali. Kvalitní průzkum může zcela změnit směr vašeho vojska – plány i strategii propagace.

* * *

“Válečné umění nespočívá v tom, spoléhat, že nepřítel nepřijde, jeho základem je být na něj připraven. Nespočívá v odhadu, že útok je nepravděpodobný, ale v dokonalém zabezpečení vlastní pozice.”

(Umění války, VIII. – Změny taktiky)

Hrajte na jistotu. Vždycky se sami sebe zeptejte, co budete dělat, když nastane ta nejhorší možná varianta: Co když nebudou prodeje ani zdaleka podle očekávání? Co když přijdete o svého gatekeepera? Co kdyby zkrachovalo nakladatelství, v jehož skladu knihy máte? Můžete se proti tomu nějak pojistit? Pokud ano, udělejte to.

* * *

“Pokud jde o metodu, prvním krokem je prozkoumání místa, druhým odhad sil, třetím propočet, čtvrtým srovnání šancí, pátým vítězství.”

(Umění války, IV. – Úvahy o taktice)

Prozkoumání místa – to je vaše znalost knižního trhu a konkurence, která vás čeká – knih na stejné téma.

Odhad sil – jak moc se vaše kniha liší, jaké jsou její výhody oproti ostatním konkurenčním knihám? Jaký náklad je smysluplné vydat, abyste měli šanci jej prodat a abyste knihy měli kde uskladnit?

Propočet – jaké budete mít výrobní náklady? Jakou byste asi nastavili DPC? Kolik byste v takovém případě měli zisk? Kolik knih byste museli prodat, aby se vrátily náklady?

Srovnání šancí – prohlédněte si knihy konkurence a vypište si, co dělají líp a co jste v jejich knihách nenašli; co byste mohli na své knize ještě vylepšit? Pokud nic nenajdete, nezoufejte: daleko důležitější, než o kolik je vaše kniha lepší, je to, kolik času a energie věnujete propagaci. Dokážete porazit i soupeře “větší a silnější”, děláte-li dobře marketing. A to se dá naučit.

Vítězstvím jsou pak pro mne slušné prodeje, spousta pochvalných recenzí a početné čtenářstvo.

* * *

“Zaujmi s vojáky postavení, z něhož není možnost úniku, pak raději zemřou, než by se dali na útěk. Hrozí-li jim smrt, udělají vše pro vítězství. Velitelé i vojáci se vydají beze zbytku.”

(Umění války, X. – Krajina)

Máte kolísavou náladu a nejdřív si něco naplánujete, ale když na to dojde, ne a ne s tím pohnout? Připravte na sebe past a “spalte lodě”. Všem prozraďte, co máte v plánu, a hlavně lidem, jejichž úsudku si vážíte a před nimiž nechcete ztratit tvář. Pak vám už nezbude nic jiného, než to opravdu dokázat!

Zatím jsme si prošli jen části knihy, které se týkají přípravy. Ale neméně moudré rady by dokázal Mistr Sun poskytnout ohledně propagace a sebedisciplíny, a na to se soustředíme příště, v závěru článku. Nebo si vysvětlujete některá jeho vyjádření jinak? Rád si to přečtu v komentářích článku 😉

 

Kam pokračovat: Vrchní stratég Mistr Sun vydává knížku II..

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *