NOVĚ všechny informace o vydání knihy na jednom místě – uspořádané a popořadě!

Než dodáte knihy distributorovi, počítejte!

Chcete svou knihu vidět na pultech obchodů? 

Někteří autoři tomu přikládají takovou váhu, že slepě splní každý pokyn distributorů. Až když si pak zpětně spočítají finanční výsledek, zjistí, že nevydělali vůbec nic – nebo přitom rovnou tratili.

Naše kniha je naše srdcovka. Pro všechny ostatní v dodavatelském řetězci je jen byznysem. A byznys může být jak ziskový, tak ztrátový. 

Hádejte, pro koho ztrátový? Pro toho, kdo to jako byznys nezačne brát aspoň trochu a nezačne při tom přemýšlet… 

Nejste-li na tomto blogu poprvé, tak už víte, že distributor je v podstatě logistická firma, která dostává knihy z bodu A (nakladatel nebo autor) do bodu B (knihkupec nebo e-shop). A také to, že bez něj se vám jen stěží povede svou knihu na pulty dostat. Můžete se domluvit se známým knihkupcem, že knihy vezme do prodeje přímo od vás, to ano, ale to asi není přesně to, co jste si původně představovali, když jste chtěli knihu „vidět na pultech“… 

kniha

Chcete-li využít služeb distributora, většinou potřebujete někoho, kdo s ním už má smlouvu a zprostředkuje vám to, to snad už také víte (možná právě díky tomuto blogu). Jinak ale distributoři zůstávají tak trochu nenápadně v pozadí. 

Já s nimi naopak jednám několikrát do měsíce a za těch mnoho let jsem s některými z nich zažil momenty, kdy jsem ztrácel svůj obvyklý klid.

Pojďme trochu nadzvednout pokličku a podívat se, co se nám tu vaří. Doufám, že pochopíte, že úkol přemýšlet a počítat tady leží na vás, jinak spláčete nad výdělkem.

Já chápu, že to neděláte pro peníze. Proto jste knihu (v 99 % případů) nevydávali. Ani by to nedávalo ekonomicky smysl ve vztahu k investovanému času a potenciálnímu výdělku. Pokud ale nejste milionáři a máte omezené zdroje, každou korunu navíc, kterou proděláte zbytečně, jste mohli utratit přínosněji, ať už to pro vás znamená dobrý oběd nebo rodinnou dovolenou. Budu tedy vycházet z premisy, že utrácet peníze zbytečně je… zbytečné.

Distributor je obrovská firma se spoustou zaměstnanců a u každého z nich fungují věci trochu jinak. Mají jiné systémy a jiné automatizace a v závislosti na tom se některé věci stávají častěji u jednoho, zatímco jiný vás jich ušetří. 

Vaše kniha je pro ně stejně jako všechny ostatní byznys. Je jim jedno, která kniha se prodává víc a která méně, svá procenta daná smlouvou mají vždy jistá a vždy jim půjde o to, co je výhodné pro ně. O to, aby se vám využití jejich služeb vyplatilo, se musíte postarat vy, oni o tom přemýšlet nebudou.

První kontakt s vaší knihou pro ně probíhá prvním odběrem, kdy si objednají nějaký počet na základě nabídky toho, kdo jim vaši knihu dodává. A tady se skrývá první nástraha:

Distributor si bere knihy do komise a až do chvíle, kdy se někde prodají, zůstávají majetkem vaším nebo nakladatele. Knihy od vás tedy může odebrat, ale objedná-li si jich příliš mnoho a po nějakém čase zjistí, že se neprodávají, může vám část nebo většinu odebraného počtu vrátit.

Dopravu do jeho skladů hradíte vy, většinou je zahrnuta ve faktuře od tiskárny, která se o rozvoz postará. Případnou dopravu od něj zase zpět hradíte také vy, a není vaším rozhodnutím, kolik to bude stát. Neponesou vám balík na poštu a nepostarají se, abyste to měli co nejlevnější, prostě použijí cestu (dopravce), kterého běžně využívají a čím více knih to bude, tím bude pravděpodobně cena vyšší.

Když jsme začínali, objednávali si distributoři často rovnou 250 kusů. A pak přišla první „vratka“ a od některých nedávno dodaných titulů se vracelo třeba i 180 kusů. Autoři tím pádem zaplatili dopravu k nim i od nich, aniž by měli jakýkoli zisk.

První rada proto je: 

Dodejte distributorovi na první odběr jen tolik kusů, aby byla pravděpodobnost, že se alespoň polovina z toho prodá do roka.

Jasně: špatně se to odhaduje, když ještě vůbec netušíte, jak půjde kniha na odbyt. Ale buďte si jisti, že až jim začne docházet, napíší si o přídavek. A vy tak zaplatíte dopravu pouze jednou a ještě si budete moci vybrat nejvýhodnější (nejlevnější) způsob, jak k nim přídavek dopravit.

Chcete-li konkrétnější tip, já už jim několik let na první odběr nenabízím více než 100 ks. Počítám, že pokud se do roka neprodá ani 50 ks, je to především chyba autora a toho, že kašle na propagaci své knihy. https://vydaniknihy.cz/27-tipu-jak-propagovat-svou-knihu/

„Ale co když se bude prodávat rychle a za měsíc už bude docházet?“ 

Napíší si o další a nebezpečí z prodlení zasíláním nehrozí, protože vždy zbyde několik e-shopů, kde to tak rychle nejde a mají stále ještě nějaké na skladě. Z pohledu čtenáře to vnímám tak, že mohu-li knihu sehnat alespoň někde a stojím o ni, je to tak levné zboží, že koruna sem nebo tam nehraje velkou roli.

Aby o ni lidé stáli je úkol autora.

kniha

Dalším příběhem jsou samotné přídavky. V den, kdy píšu tento článek, mi přišla od jednoho z distributorů objednávka na dva tituly, od každého jen na deset kusů.

A tady je načase začít používat hlavu a vzpomenout si na matematiku základní školy. Máte-li výrobní náklady 80 Kč a vaše kniha má DPC 240 Kč, náleží vám po prodeji přibližně stovka (za předpokladu, že neplatíte procenta zprostředkovateli distribuce, což je dost výjimečné).

Z deseti knih (teprve až se reálně prodají!) máte tedy marži 10 × 20 Kč = dvě stovky. 

Jenže poslání poštou bude stát cca 165 Kč. To je 35 Kč zisku pro vás.

A co váš čas, ten nemá žádnou cenu? Kolik vám ho zabere knihy odnést na poštu, půl hodiny? Hodinu, když tam bude fronta? Má váš čas cenu jen 35 Kč za hodinu? To je mzda, za kterou pracujete? Pochybuji… To asi naposled „za komančů“.

Možná jim knihy do skladu odvezete sami. A co benzín? A opět, váš čas?

Já jsem jim natvrdo sdělil, že pod 40 kusů mi vůbec nemají o přídavek psát. A i při 40 kusech to beru spíš jako charitu a že jsem se ziskem na nule (i když – popravdě, já beru jako charitu poskytnutí knihy do distribuce jako takové – je to má služba pro čtenáře, které jsem nedokázal přivést k nákupu přímo u mě https://kniha.vydaniknihy.cz/).

Jaká je cena vašeho času a do jaké míry budete ochotni dělat charitu je vaše rozhodnutí. Já jen říkám – používejte při tom hlavu a počítejte. Své výrobní náklady jistě znáte a to, kolik vám po distributorovi zbyde, si můžete spočítat v online DPC kalkulačce našeho nakladatelství KLIKA.

kniha

Ukázkou bezohlednosti některých distributorů (vlasně mluvíme hlavně o jednom, ale jmenovat nebudu) jsou absurdity, které jsem za ta léta zažil.

Jednou z největších bylo, když distributor považoval za nutné vrátit pouhých 5 ks od jednoho titulu (naprosto směšné množství vzhledem k velikosti jejich skladů a cena dopravy zpět byla 142 Kč), ale o čtrnáct dní později si ten samý distributor objednal přídavek 15 kusů toho samého titulu, čímž tomu nasadil takovou korunu, že mě chytl vztek a vynadal jsem jim, přestože jsem proti nim technicky vzato malý červík.

Problém je, že vynadat si zaslouží jejich systém a programátoři nedomyšleného a neosobního algoritmu, který vyhodnocuje, které knihy vrátí, případně jejich šéfům – zadavatelům, ale k těm se nikdy nedostanete a musíte vynadat někomu, kdo to vlastně přímo nezavinil. V korporátu málokdy zasáhnete toho pravého viníka. Tady už nepomůže ani jakékoli přemýšlení či počítání.

Další absurdita byla, když jeden náš autor vydával malé množství (300 ks) a rozhodl se dát  knihu exkluzivně pouze jednomu distributorovi. Bohužel to bylo měsíc před jeho pravidelným lednovým vratkovým procesem, kdy výše zmíněný algoritmus prochází skladové zásoby a porovnává je s množstvím prodaných knih.

A ouha, ono to totiž chvilku trvá, než se knihy rozvezou i do těch nejvzdálenějších končin, měsíc je zkrátka na zhodnocení prodejů málo. Algoritmus ale počítá jen reálná čísla. Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že většinu knih dodaných teprve před měsícem (exkluzivně, připomínám) má autor dostat zpět!

Zachránila to nákupčí, která dokázala vratku zastavit, aby kniha vůbec dostala nějakou šanci. Ale taky se jí to povést nemuselo… Nebo nemusela být ochotna to řešit.

Nevydávali jste knihu pro peníze. Ale asi taky ne proto, že jich máte (až na výjimky) příliš mnoho a už roupama nevíte, za co byste je utratili a jste rádi, když vás jich někdo zbaví. Proto zdůrazňuji: Používat kalkulačku a svou hlavu je na vás, všem ostatním je vaše peněženka ukradená.

Je jen na vás, zda pro vás bude vydání knihy celkově přínosným zážitkem, nebo zda na konci zjistíte, že jste se úplně zbytečně zbavili spousty peněz navíc jen proto, že jste se nechali opojit vidinou mít svou knihu na pultech a nevěnovali pozornost tomu, kolik vás to stojí.

Záměrně jsem tentokrát vynechal své zdůrazňování neoddiskutovatelné výhodnosti přímého prodeje, protože o tom jsem už napsal a ještě napíšu dost a počítám, že kdo chce přímý prodej upřednostňovat, najde si jiné články.

Málokdy napíšu článek za večer. Ale muselo to ven. Distributor není žádný váš kámoš. Než se do toho pustíte, měli byste vědět, co na vás číhá.


Půjdete do distribuce? A s rozumem a kalkulačkou, nebo je vaším heslem banzai a máte peněz jako šlupek? Napište mi do komentářů pod článkem, ať lépe vím, pro koho píšu a můžu připravovat ten správný obsah šitý vám na míru!

.

Chcete podpořit autora tohoto blogu a získat
kompletní návod na vydání a propagaci knihy?

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?

Přehled všech článků tohoto blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.