Záhadná zkratka DPC označuje cenu, za kterou by se kniha měla TEORETICKY prodávat, a určujete ji vy. Měli byste ale nejdřív trochu počítat. DPC totiž není váš čistý zisk. Musíte odečíst výrobní náklady a počítat se zdaněním, a pokud používáte distribuci, tak také podíl distributora.
Takže si uvedeme konkrétní příklad:
Kniha formátu A5, má 170 stran v pevné vazbě a vydali jste 1 000 kusů.
Doporučenou cenu jste určili ve výši 200 Kč. Když sečtete celkové náklady a vydělíte je počtem vydaných kusů, vyjde vám, že výroba 1 kusu vyšla na 40 Kč. Pokud knihu prodáte přímo koncovému čtenáři, váš zisk před zdaněním je 160 Kč.
Jenže to jsme mluvili o přímém prodeji. K tomu, abyste takto prodali celých 1500 ks, už byste museli mít vytvořenou solidní autorskou základnu a v seznamu pár tisíc adres, což asi nemáte.
Takže dáte část nákladu do distribuce. A to je jiná matematika:
Distributoři si berou cca 53–58 % z koncové ceny (spolu s knihkupci). Pošlou vám tedy za jeden prodaný kus 84–94 Kč. Z toho odečtete ještě náklady a váš zisk bude jen 44–54 Kč před zdaněním.
DPC lze v průběhu prodeje měnit, ale vyřídit to musí nakladatelství, přes které jste knihu dali do distribuce.
Takže shrnuto: DPC určujete vy a z ní se vypočítává, kolik dostanete od distributora. Knihkupec si pak může sáhnout do vlastní marže a prodávat knihu za nižší cenu, to se vás a vašeho zisku ale nijak nedotkne. (Teoreticky by mohl DPC někdo i překročit, ale byl by sám proti sobě a neobstál by v konkurenci.)
Knihkupectví často vaši DPC dodrží. Ale rozhodně ne e-shopy. A o tom je zase tento článek.
Jiří Nosek průvodce autorů českým knižním bludištěm o blogu a mé cestě k autorskému vzdělávání | ![]() |
Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU (aktualizované vydání 2024).
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?