Možná vás také na prodeji a propagaci knihy nejvíce děsí, že byste měli svou knihu lidem aktivně nabízet a bojíte se, že budete otravní. Ale autor, který tak dopadl, už jen honí, co odflákl, když na to byl pravý čas. Vůbec se do tohoto bodu nemusel dostat.
Jakmile totiž máte pocit, že knihu lidem cpete, je to špatně. Znamená to, že jste prodej podcenili v době, kdy ještě žádný neprobíhal. Že to nedává smysl?
Když máte pocit, že někomu něco cpete, bývá to většinou proto, že jeho reakce na vaše nabídky nejsou příliš nadšené. Protože když víte jistě, že vás protistrana zahrne vděčností, najednou nabízení nevadí…
Vzbudím-li svou nabídkou chladnou reakci, nejčastější důvody jsou, že:
Když jsem psal, že jste prodej podcenili v době, kdy žádný neprobíhal, právě tak to je – není to jinotaj. Tajemství úspěchu knihy má základ v jednoduchém principu:
Největší kus práce na tom, jak se vám bude v budoucnu kniha nabízet a prodávat, je odveden PŘED vydáním knihy. Dokonce dávno předtím, než knihu odešlete do tiskárny. Pouze tehdy máte příležitost něco opravdu ovlivnit.
Jakmile je kniha ve výrobě, je pozdě. Pak už jste jen ve vleku událostí a budete se muset spokojit s tím, co máte. Pokud časem přijdete na to, co jste měli udělat, jen vás to bude o to víc bolet – náprava už bude nemožná.
Největší prodejní pákou, kterou si můžete opatřit, je vytvořit ze své knihy MAGNET. Kniha by měla své čtenáře přitahovat. Svou obálkou, anotací i způsobem vaší komunikace. A o tom všem se rozhoduje už ve stádiu, kdy má vaši knihu ještě v počítači grafik (sazeč).
„Obálka a anotace jsou asi jasné, ale co ta komunikace? Tu přece můžu změnit kdykoli…“
Technicky ano. Ale to, jak budete knihu komunikovat směrem ven, představa, jak ji budete nabízet a komu, musí vzniknout ještě předtím, než obálka a anotace. Všechny tyto věci musí hrát stejný koncert, takže styl komunikace lze později měnit v detailech, ale jádro sdělení musí být se vzhledem knihy v souladu od začátku.
Mezi autory vydávajícími vlastním nákladem je ale bohužel povědomí o principu magnetu velmi slabé nebo ho podceňují. Přitom je alfou i omegou pozdějších prodejů i toho, kolik energie budete muset průměrně investovat, abyste prodali jednu knihu.
Pokud autor tento princip víceméně chápe, ale přesto ho podceňuje, je to často i proto, že je za tím spousta přemýšlení, a to bolí. Dvojnásob, když jde o něco, co máte dělat prvně v životě. A trojnásob, když to má zahrnovat úvahy o cílové skupině, což spoustu autorů vyloženě děsí. Bez ohledu na to, že stále dokola vysvětluju, proč je dobré zacílení váš nejlepší kámoš a výhoda proti velkým hráčům, nikoli nepřítel.
To, jak se budete cítit, až budete lidem o své knize říkat a nabízet jim ji, do značné míry závisí na tom, komu ji budete zrovna nabízet. Odbočím jen zdánlivě: Máte zábrany přinést dětem bonbóny nebo holce kytku?
Já vím – to jsou dárky a už jen proto Vám je nikdo nebude házet na hlavu. Ale nesli byste s očekáváním stejně nadšené reakce bonbóny diabetikovi a kytku kamarádovi? Stejná věc někoho nadchne a někdo jiný ji bez zaváhání téměř automaticky odmítne, a obě tyto reakce jsou očekávatelné, pokud znáte toho, komu nabídku činíte. Na pugetu pro kamaráda (který vás bude možná ještě dlouho podezřívat, že ho chcete sbalit) je vidět, že vědět, komu co nenabízet, může být někdy skoro stejně důležité jako vědět, komu ano.
Když však naše kniha vyběhne někomu ve vyhledávání v e-shopu, my u toho nebudeme a daného člověka vůbec neznáme… A v té chvíli potřebujeme, aby naše kniha svým vzhledem a popisem sama vyselektovala ty, které zajímat má. Aby se u ní ti praví okamžitě zastavili, protože ihned poznají, že je to něco pro ně. Na ostatních nezáleží, ti stejně nekoupí (nebo dá neúměrné množství práce jim prodat). Proto jsem psal, že princip magnetu vzniká ještě před obálkou a anotací, a bez znalosti cílové skupiny tyto dva stěžejní prodejní poklady knihy nelze udělat funkční.
Většina věcí, které jsou důležité pro prodej, se odehrává ještě předtím, než kniha putuje do tisku. Vlastně skoro všechny, protože na propagaci je také potřeba se připravit předem, abyste dokázali maximum aktivit naplánovat a soustředit do okamžiku vydání, dokázali udělat úspěšný předprodej a využili hybný moment, kdy je kniha nová. Praktická část propagace sice má probíhat až do vyprodání knihy, ale její teoretický a strategický základ je potřeba promyslet hned na začátku, abyste si nechali dost času na přípravu a byli schopni zabrat v ten pravý moment.
Příprava knihy pro prodej – její optimalizace pro ty správné čtenáře, aby instinktivně pochopili její poselství na první pohled a hned po ní skočili, je tou nejdůležitější fází pro úspěch knihy. I kdybyste byli skvělí v marketingu, což většina autorů, přiznejme si, není, vyladění knihy je základ, na kterém potom celá propagace stojí. To, jak se vám to povede, předurčí, kolik energie a úsilí vás bude stát lidem knihu prodat a s jakými reakcemi se budete nejčastěji setkávat – zda s nadšenými, vlažnými nebo zcela chladnými.
Tvoříte magnet, který by měl fungovat i sám o sobě. To neznamená, že nebude potřeba ho i propagovat. Ale měl by dokázat hovořit sám za sebe a přitahovat ideální čtenáře automaticky, i když u toho nejste. Ty stovky nebo tisíce případů, kdy někomu náhodou vyskočí kniha před oči v e-shopu, se jinak ošetřit nedají. Potřebujete, aby v případě, že je daný uživatel vaší cílovkou, v tom jediném zlomku sekundy okamžitě poznal (vycítil), že se dívá na něco, co by ho mělo zajímat.
Co ale v okolí vidím stále příliš často je, že autor dopíše a už-už se začíná starat, kde a jak knihu vydat. Jakmile ale svého vydavatele najde a začnou pracovat, často se mu hlava zaplní praktickými starostmi kolem vydání a na strategické úvahy už prostor nenajde.
Je ale potřeba si uvědomit, že vydavatel nezkoumá, zda jste knihu dostatečně promysleli. On je jen tím, kdo dá věci dohromady podle vašich představ. Pokud to pak nebude fungovat a s prodejem se budete trápit, stěží to přijdete vyčítat jemu, když jen udělal, co jste si přáli. Popravdě, někdy je velmi nevděčné do toho šťourat…
Jediný profit, který vydavatel sklidí, pokud vás donutí se zamyslet a změnit koncepci své knihy tak, aby se stala magnetem, je vaše vděčnost, když vám to pak bude fungovat (kterou mu možná ani nedáte najevo). Ale taky může sklidit spoustu námitek a odporu, protože pokud autor přichází s představou, ke které už si vytvořil citový vztah, nevzdává se mu jí lehce a brání ji. Někdy i zuby nehty, zvlášť, když nemá o prodeji ponětí, takže snahu vysvětlit mu princip magnetu bere jako útok na svou fixní ideu, a může to pro vydavatele hraničit až s potenciální ztrátou zakázky. Proč by to tedy dělal? Jsou to peníze autora a snaha vyvrátit mu mylné představy nenese žádný prospěch, pouze potenciální problémy.
Já si ale nějak nemůžu pomoct, neumím mlčet. Tak jsem to pojal jinak: Zjistím-li, že má někdo špatný plán, ale jasnou představu, a chce si ji prosadit, snažím se ho nenápadně odradit a poslat za jiným vydavatelem (kterému to bude jedno). A naopak si „vyzobávat“ autory, kteří jsou vděčni, když do jejich prodejní strategie šťourám… S takovými si sedíme nejvíc. Ostatně, já to dělám také. Když chci něco vyladit k dokonalosti, najdu si šťoury a pak pozorně poslouchám a píšu si. U své knihy jsem proto dokonce změnil redaktora – ten první nebyl dostatečně krutý…
Nikomu na vaší knize nezáleží tolik, jako vám. Nespoléhejte na to, že se o přípravu vaší knihy na prodej postará někdo jiný. Chcete-li od někoho radu či pomoc, jasně mu to řekněte a buďte připraveni od něj přijmout i kritiku a nesouhlas s vašimi představami. Ale nečekejte, že to za vás vyřeší celé.
To vám zbudou knihy doma, když to odbydete. Budou to vaše peníze, které vyletí oknem daleko dřív, než zjistíte, zda to skutečně funguje. Bude to váš čas, který investujete do propagace knihy. Když z ní neuděláte magnet, budete pro dosažení stejných výsledků potřebovat času nebo peněz 5× či 10× víc. A budete to vy, kdo bude žít s pocitem, že mu vydání knihy moc nevyšlo, pokud k tomu dojde.
Chcete-li si říct někomu o radu, v první řadě se nejdřív zeptejte sami sebe: Co ví dotyčný o marketingu a prodeji? Lze od něj čekat kvalitní radu zkušeného profíka, nebo to bude jen jeho názor? A jak moc mu asi záleží na úspěchu vaší knihy?
A používejte hlavu. Má rada, kterou dostáváte, hlavu a patu, dává smysl a je logická? Netrváte na něčem jen proto, že už jste si na tuto představu zvykli a jste pohodlní ji změnit? Pamatuju si na jednu výbornou knihu. Byla sice o bohatství, ale jednu větu si připomínám stále znovu a znovu ve všech oblastech života, když dostanu nápad, jak si něco ulehčit. Zněla: „NEBUĎTE LÍNÍ!!!“. A netýká se to jen fyzické práce, ale i přemýšlení. Když něco odbydete, téměř vždy se vám to vrátí. Bolestně pravdivá poučka říká, že selhat v plánování znamená plánovat selhání.
Promyšlený plán je alfou a omegou úspěchu. Nelze jej ničím nahradit, a přesto mají autoři tendenci ho podceňovat. Někteří se hrnou vydat knihu, aniž by se byť jen pokusili zodpovědět si otázku: Kdo by si ji měl koupit, a proč by ji měl chtít? Bez toho neuděláte dobře nic – obálku, anotaci ani propagaci. A ty jsou základem, na kterém prodeje a úspěch knihy stojí.
Měli jste o obálce své knihy představu předem, a pak jste ji úplně změnili? Nebo jste neposlechli radu a doběhlo vás to? Podělte se v komentářích pod článkem, pomůžete ostatním autorům, kteří ještě mají čas dupnout na brzdu!
Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU.
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?