Je pro vás množství informací na tomto blogu tak velké, že nevíte, kde začít? Nejste první…
A tak jsem pro vás v rámci nové Autorské akademie natočil iniciační webinář. Má-li však být skutečně užitečný, potřebuji od vás zpětnou vazbu! Klidně jednou za půl roku natočím obohacenou verzi. Cokoli vám v něm bude chybět nebo nebude jasné – napište mi!
Pro autora-začátečníka to může být až zahlcující, a tak zároveň se vděčnými reakcemi přijde někdy i prosba o zjednodušení toho nejzákladnějšího – zda by prý šlo vytvořit nějakého jednoduchého rozhodovacího pavouka, který by vystihl to podstatné.
Něco zjednodušit je většinou náročnější než to zkomplikovat. A daní za zjednodušení je vždy nepřesnost. Níže tedy najdete i stručný popis „pavouka“.
Máte-li na vydání prostředky, máte největší svobodu:
Můžete se rozhodnout, že knihu vydáte pro radost a nebudete hlídat ani návratnost, ale můžete rovněž udělat třeba sbírku beze strachu, že když ji nedokončíte úspěšně, peníze propadnou a poputují zpátky k přispěvatelům.
Můžete také zkusit uspět u tradičního nakladatelství, ale když se to nepovede nebo se vám nebudou líbit podmínky, odmítnout a knihu vydat za vlastní prostředky s vědomím, že kniha má zjevně prodejní potenciál, když do ní byl ochoten zainvestovat i někdo cizí.
Chcete-li, aby se vám prostředky vrátily, bude potřeba si všechno propočítat předem a podle toho zvolit strategii prodeje.
Nemáte-li vlastní prostředky, záleží na míře vaší odolnosti proti frustraci. Jste-li trpěliví a houževnatí a věříte, že vás nezájem a odmítání nepoloží, zkuste uspět u tradičního nakladatelství.
V případě, že na to nervy nemáte, nebo to nevyjde a žádné tradiční nakladatelství zájem neprojeví, zkuste si prostředky sehnat:
Můžete uspořádat veřejnou sbírku (tzv. crowdfunding). Pokud by se vám ale nepovedlo vybrat částku celou, vyplatí se být schopen částku doplatit, protože tak nepřijdete o to, co se už vybralo (jinak se příspěvky vrací přispěvatelům).
Další možností je najít někoho, kdo bude ochoten vám přispět – sponzora. Jeho motivací může být vztah k Vám (majetní a podnikající známí) nebo třeba reklama v knize, na webu a v dalších materiálech (firmy z oborů příbuzných tématu vaší knihy).
To, jak budete knihu prodávat, záleží na tom, zda vložené prostředky chcete získat zpět či nikoli.
U tradičního nakladatelství je prodej jejich starost, protože investory byli oni (proto je o tento způsob vydání mnohonásobně větší zájem, než jaká je nabídka, a proto se též zmiňuji o frustraci při snaze o získání jejich pozornosti).
Pokud jste knihu financovali sbírkou nebo sponzory, návratnost asi není třeba hlídat, neboť peníze nebyly vaše.
Jestliže jste ji financovali z vlastních úspor, už vám na tom záležet může – v tom případě doporučuji v maximální možné míře obejít distribuční síť a co největší část nákladu prodat přímo, bez její pomoci.
Z takto prodané knihy bude váš zisk až 2,5x vyšší než při jejím prodeji knihkupcem.
Články, které by vás mohly zajímat:
Základy: 11 kroků k vydání vlastní knihy
Nejčastější otázky začínajících autorů
7 největších strachů začínajících autorů a jak se jich zbavit
3 obavy, které byste jako autor měli mít
KVÍZ: Jak dobře jste na vydání své knihy připraveni?
.
Chcete podpořit autora tohoto blogu a získat
kompletní návod na vydání a propagaci knihy?
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?