Jak si vydat knihu a dostat ji až na pulty obchodů?

Chcete vydat knihu a vidět ji prodávat i běžná knihkupectví a e-shopy? Dostávat na své dílko skvělé recenze, pořádat veřejná čtení nebo autogramiády a zažít na chvíli to samé, co slavní spisovatelé?
Vydání knihy je dnes snadné. O něco těžší je pak na trhu se s ní prosadit… Ale protože většina autorů myslí jen na tu první část cesty knihy a vy jste včas narazili na tento článek, vaše šance proti ostatním se značně zvyšují – pokud toho dokážete využít a narozdíl od ostatních to „vezmete vážně“.

kniha

Vydání knihy

Jaké nástrahy skrývá vydání knihy?

Vydat si knihu je celkem jednoduché. Máte-li na to peníze, udělá to za vás nějaké vydavatelství, jako je to naše. Nemáte-li je, můžete je vybrat ve sbírce nebo si najít sponzory, případně snížit náklad a nároky a knihu si připravit k tisku sám (pokud na pultech obchodů netrváte).

Samozřejmě existuje i cesta tradiční, přes velké nakladatatelství, ale vzhledem k tomu, že to se většině autorů nepodaří (kvůli přetlaku nabídek rukopisů), na tomto blogu se takovou variantou příliš nezaobírám, jelikož vám v tom nemohu nijak pomoci.

Mnozí autoři si ale neuvědomují, že knihu pouze dopsat a vydat nestačí. Určitě ji nemáte v úmyslu vydat proto, aby ležela někde ve skladech (za to ostatně ani nedostanete peníze), ale proto, aby ji četli lidé. A o to se vám žádné vydavatelství nepostará. Nepostará se bohužel často ani o to, aby byla vaše kniha pro čtenáře atraktivní.

Když totiž přijdete za vydavatelem, je už na opravdu kvalitní přípravu na vydání pozdě, a v neposlední řadě – drtivá většina vydavatelů vám knihu vydá podle vašich instrukcí, a to, zda tím vaší knize pomohou nebo uškodí, vůbec řešit nebude. Jak to?

Hlavním důvodem je, že to není jejich investice, ale vaše. Navíc – pravděpodobně budete spokojenějšími zákazníky, když vás budou poslouchat, než když vaše instrukce začnou rozporovat (i když v zájmu prodejů vaší knihy) a přesvědčovat vás, že jste si to vymysleli špatně. Sám jsem si už stokrát říkal, proč se na to nevykašlu taky a prostě jen mlčky neplním instrukce, jenže pak by mě to asi přestalo bavit… Může se vám to zdát divné, protože vás samotné to asi spíš děsí – ale promýšlení obálky a přípravy na prodej je na vydání knihy sice to nejnáročnější, ale taky nejdobrodružnější.

Při samotném vydání se ale dá vyladit jen obálka a anotace, na kvalitní přípravu na prodej už v té chvíli nezbývá čas. S tou je potřeba začít daleko dřív. Tím úplně nejzákladnějším krokem je zorientovat se v problematice vydávání a propagace knih –nemusíte se ale bát, že si obrázek budete muset skládat z útržkovitých střípků článků tohoto blogu. Všechno jsem pro vás uspořádal do přehledné struktury, a není to žádná nezáživná „učebnice“. Chtěl jsem vás na začátku namotivovat, nikoli odradit, a soudě podle reakcí těch, co ji už četli, se mi to povedlo bezezbytku.

kniha

Na pultech Na půli cesty

Nejdříve prostá fakta, a pak uvedu na pravou míru váš největší omyl…

Aby se vaše kniha dostala až na pulty obchodů, potřebujete takzvaného knižního distributora. Jsou dva způsoby, jak se k jeho službám můžete dostat: Zprostředkuje vám jeho služby vydavatelství, které to umí (těch je vícero, ale neumí to všechna), nebo si s ním uděláte smlouvu přímo (pokud se vám to povede dojednat). A nyní k jádru věci…

Kniha na pultech se zdá být pro mnohé autory vrcholem blaha – ale to není jejím účelem, má za sebou v tu chvíli pouze první polovinu cesty. Ta druhá vede z pultů do rukou čtenářů – jenže s tím už vám distributor (ani knihkupec) nijak nepomůže. Zviditelňují totiž jen knihy, u kterých si někdo reklamu zaplatil, a i to má jepičí trvání, protože v Čechách vychází průměrně cca 45 denně. Většinu z nich vydávají velcí hráči s marketingovými rozpočty. I když jsou část z nich učebnice a populárně-naučné knihy, stále je to dost beletrie na to, aby bylo potřeba propagovat stále nové a nové knihy.

V knihkupectvích kniha rychle zmizí v polici a kolem ní jsou stovky dalších. Stejně jako v e-shopech. Spolehnete-li se na to, že tu vaši někdo někde najde čirou náhodou, je to čirý hazard s její budoucností. A za ten krátký okamžik tří měsíců, kdy se kniha vyrábí, už nic nestihnete. Najdete-li slušného vydavatele, který vám všechno jen otrocky neodkýve, budete mít dost práce se spoustou dalších věcí.

kniha

Vydání v tradičním nakladatelství

Může to být poněkud frustrující cesta, protože to znamená, že musíte nejdřív nakladatelství se svým rukopisem obeslat a pak čekat, zda v některém z nich rukopis alespoň přečtou. Mají své ediční plány a když jim do žádného nezapadnete, nemáte u nich moc šancí. Budete vždy jen v roli prosebníka, protože chcete jejich peníze (a zda se jim vrátí, není zaručeno).

Klasická nakladatelství jsou navíc v první linii. Zkouší to u nich většina začínajících autorů, takže jim rukopisů chodí velké množství a často i přes deklarovanou snahu nestíhají odpovědět všem. Někteří neodpovídají vůbec.

Pokud se rozhodnete jít touto cestou, přečtěte si rozhovory se zástupci nakladatelství, které s nimi vedla v r. 2017 Veronika Matysová a ve kterých sami dávají poměrně podrobný návod, jak má nabídka vypadat.

kniha

Vydání v zakázkovém nakladatelství (vydavatelství)

Zakázkové je takové nakladatelství, kde vám udělají knihu na klíč, vy zaplatíte náklady a potom dostáváte zisk z prodaných kusů. Je ale potřeba vybrat to správné. Na českém trhu je kolem dvaceti zakázkových nakladatelství, ale distribuci nabízí jen 7 z nich. Ostatní mají v nabídce třeba prodej ve vlastním e-shopu nebo prodej přes SMS, což je nouzovka a prodej v síti knihkupectví a e-shopů po celé republice to určitě nenahradí.

Pokud tedy chcete svou knihu dostat až na knižní pulty a neuspějete u tradičních nakladatelství, hledejte zakázkové nakladatelství (vydavatelství), které zároveň zajišťuje distribuci prostřednictvím firem Euromedia, Kosmas nebo Pemic.

Nezapomeňte se jich také zeptat, jaká část ze zisku náleží autorovi – vám. Některá nakladatelství knihu totiž knihu sice vydají, ale ze zisku vám udrobí nepatrnou část a vám se pak nezaplatí ani náklady, které jste vynaložili na výrobu knihy.

Pro úplnost zmíním i třetí způsob, kterým se někdy vydávají knihy: Pokud si svou knihu chcete vydat úplně sami, bez pomoci nakladatelství, ztratíte tím pravděpodobně šanci dostat knihu na pulty obchodů. Distributoři uzavírají smlouvy raději přímo s nakladatelstvími, protože obchodují v takových objemech, že kdyby měli posílat měsíční vyúčtování každému autorovi zvlášť, museli by si na administrativu pořídit celou armádu účetních. Přesto to zcela vyloučené není, dosáhnout smlouvy přímo s nimi, pokud se ale pak knihy nebudou prodávat, vrátí vám je.

kniha

Jde to i u nás

Ať už se vám chce mapovat celý vydavatelský trh nebo ne, takovou „porodnicí pro knihy“ nabízející zprostředkování distribuce jsme i my – rodinné Nakladatelství Klika:

  • k distribuci používáme dva největší distributory (Pemic, Euromedia)
  • ze zisku autorům posíláme celých 90 % – u nás jsou knihy od začátku Vaším majetkem
  • obsah nehodnotíme a vydáme vám všechno kromě účelové esoteriky
  • založíme jí stránku na webových stránkách nakladatelství, kam umístíte recenze, fotky nebo videa ze křtů a autorských čtení
  • pomůžeme vám s anotací a vymazlit titulní stranu obálky
  • celou tu dobu máte jako autor poslední slovo
  • dáme vám obsáhlý recept, jak svou knihu zdarma propagovat na internetu a zvýšit tak její prodeje
  • uděláme vám 3D modely knihy, pozvánky a plakátky zdarma
  • dostanete permanentní přístup k naší Autorské dílně

Přijďte nás navštívit na stránky www.nakladatelstviklika.cz a napište nám, jakou knihu byste si chtěli vydat. Kalkulaci vám uděláme zdarma. Nebo se prostě přijďte poradit, aby vaše knížka vznikla bez zbytečných porodních bolestí.

Jiří Nosek
průvodce autorů českým knižním bludištěm
o blogu a mé cestě k autorskému vzdělávání

Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU (aktualizované vydání 2024).

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *