NOVĚ všechny informace o vydání knihy na jednom místě – uspořádané a popořadě!

Jak si udržet své čtenáře i pro další knihy

Přemýšlíte-li o tom, že byste neskončili u jediné knihy (a plánujete všechny v podobném žánru nebo na stejné téma), potřebujete si své čtenáře udržet, abyste jim mohli nabídnout i svou příští knihu.

Což znamená jediné: Potřebujete na ně přímý kontakt. A protože obesílat je SMSkou by se vám prodražilo, nejlepší volbou je pro vás e-mail.

Řekněme si tedy něco o tom, co to obnáší.

E-mail marketing

E-mail je i dnes stále ještě jeden z nejúčinnějších marketingových prostředků. E-mailová schránka je okno do čtenářovy domácnosti. 

Jistě, málokdo otevírá všechny e-maily, zvláště ví-li o nich, že jsou komerční. Pokud mu nepřinášejí nějakou hodnotu. Psát hodnotné e-maily je – překvapivě – jen otázka studia a praxe.

Píšete-li knihy stále pro stejnou cílovou skupinu, je e-mailový seznam tím nejefektivnějším způsobem, jak nemuset dělat stejnou práci znovu a znovu a udržet si kontakt s lidmi, které jste už svou tvorbou zaujali, takže byste o tom měli vážně uvažovat. Naopak, jste-li autory jediné knihy, s klidným vědomím to pusťte z hlavy.

Nepleťte si souhlasný e-mail marketing se spamem. První případ se od druhého odlišuje tím, že k odebírání e-mailů dal adresát souhlas a v každém e-mailu je odkaz, kterým se lze ze seznamu definitivně odhlásit. Což je mimochodem povinnost.

Abyste e-mailovou adresu získali, musíte něco nabídnout výměnou. V mém případě to jsou vzdělávací eBooky, které se dají použít jako magnet na kontakty u populárně-naučné knihy, jako je ta má. Při psaní beletrie to budou nejčastěji delší ukázky nebo třeba nevydaná bonusová kapitola, případně elektronická verze již vyprodané knihy.

Důležité je, aby sbírání kontaktů mělo jasně vymezený účel a kontakt nebyl použit v rozporu se záměrem, s nímž vám byl svěřen. A aby byl, samozřejmě, užíván zákonně, zodpovědně a eticky.

Povězme si, jak e-mail marketing funguje.

kniha

E-mailing“ prakticky

Učili mne, že pokud jde o e-mailové adresy, nestačí je jen sbírat, je třeba s lid­mi pak udržovat kontakt a budovat vztah. K čemuž slouží průběžné zasílání hodnotných e-mailů. Doporučená frekvence je přitom alespoň jednou za tři týdny.

Je na tom sice hodně pravdy a sám to tak dělám, ale zatímco toho je celkem snadné dosáhnout u populárně-naučných knih, u beletrie je to podstatně složitější. U svých vodáckých povídek jsem to nesvedl.

Přesto ale můj vodácký seznam fungoval i po šesti letech od jeho vybudování, možná o něco hůře, než kdybych kontakt průběžně udržoval – ale přesto k mé spokojenosti, jak popisuji v článku Jak jsem prodal 71 knih třemi e-maily.

Proto mi dává velký smysl seznam budovat i v případě, že vás nenapadá žádný způsob, jak kontakt udržovat průběžně.

Tajemstvím trvanlivosti mého seznamu je až laserově přesné zacílení: Kontakty jsem získal výměnou za ukázky přímo z našich knih. Ve vašem případě to může být nezveřejněná povídka, boční nebo bonusový příběh, zkrátka přímo vaše tvorba.

kniha

Software a GDPR

Pokud se do e-mailingu dáte, v první řadě budete potřebovat soft­wa­re na hromadnou správu a rozesílání. Zdarma do 2 000 kon­tak­tů je MailChimp (je sice v angličtině, ale máme Google překladač).

V češtině je placený SmartEmailing, ale (obecně) jakékoli placené služby doporučuji v souvislosti s knihou užívat jako šafránu, protože česká kniha je kost, na které není dost masa pro celou smečku psů, přičemž prodeje mají sezónní výkyvy, zatímco pravidelné měsíční plat­­by ne.

S MailChimpem i SmartEmailingem dobře spolupracuje redakční systém WordPress. Pokud se rozhodnete si postavit stránky na něm, stačí si nainstalovat plugin a aplikace mezi sebou propojit po­mo­cí API klíče.

Od roku 2018 se při zacházení s osobními údaji, což jsou i e-mailové adresy, musíme řídit evropskou směrnicí GDPR. Ta stanovuje, jak máme údaje sbírat, chránit a používat a nutí nás nad zacházením s nimi zodpovědně přemýšlet. Za opravdu velké prohřešky hrozí pokuta až dva miliony Euro, aby ji pocítili i takoví giganti jako Facebook nebo Google. Ale jsem přesvědčen, že budete-li brát ochranu údajů vážně a dodržíte pravidla z GDPR vyplývající, nemáte se vůbec čeho bát.

Pokud chcete začít sbírat adresy, uvažujte o zakoupení place­né­ho online kurzu GDPR či webináře s právníky na toto téma. Ty opravdu podstatné informace sice najdete i zdarma, ale jejich hledáním a studiem pravděpodobně strávíte mnohem více času.

E-mailing je velice silný nástroj, díky kterému můžete vybudovat skvělou komunitu nebo frontu zákazníků. Nemám dost slov, abych vyjádřil, jak velký posun vpřed znamenal e-mail marketing (a blog) pro mě, a rozhodně to stálo za to.

Občas se objeví i způsoby, jak sbírat kontakty a povinnostem vy­plý­vajícím ze směrnice GDPR se vyhnout…

kniha

Když pro vás kontakty někdo spravuje  

Správcem vašich kontaktů může být i někdo jiný. Například Facebook nabízel, že se lidé mohou přihlásit k odběru vašich zpráv přes Messen­ger. Otevíranost takto zaslaných zpráv byla obrovská.

Pak se ale ukázalo, jak nebezpečné je spoléhat se ve věci správy kontaktů na někoho jiného. Facebook opět změnil pravidla, jako to ostatně dělá neustále:

Zatímco dříve bylo možné, jakmile se někdo k odběru přihlásil, zasílat mu zprávy bez větších omezení až do jeho odhlášení, nově jej můžete kontaktovat zdarma pouze v prvních 24 hodinách, pak už chce Facebook za poslání zaplatit. To se možná vyplatí u drahého zboží nebo služby, ale už ne v případě knihy, není-li to kniha na podporu pod­ni­kání.

Možná se takové příležitosti objeví i v budoucnu. Ale případ Messengera ukazuje, že pokud nemáte své kontakty plně pod vlastní kontrolou, kteroužto jistotu vám dává pouze e-mail, můžete kdykoli přijít o přístup k nim. Veškerá práce i prostředky, které jste do studia a vytváření takového systému investovali, pak mohou přijít vniveč během jediného okamžiku.

Úkoly

  • Vyplatí se vám vybudovat vlastní databázi kontaktů?
    Napište tři pro a tři proti.
  • Pokud ano, jaké nástroje pro to použijete a co se budete muset naučit?
    Sestavte přehled návodů, blogů a videotutoriálů, které vaši cestu urychlí.
  • Pokud vlastní databázi budovat nechcete, jakou zvolíte strategii, abyste dokázali předat své cílové skupině informaci, kdykoli potřebujete?

Nebo vás napadá jiný způsob, jak zůstat v kontaktu se svými čtenáři? Napište mi do komentářů pod článkem.

Chcete podpořit autora tohoto blogu a získat
kompletní návod na vydání a propagaci knihy?

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?

Přehled všech článků tohoto blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.