Vydáváte-li vlastním nákladem a nechcete-li skončit u jediné knihy, doufám, že už jste začali budovat svůj vlastní e-mailový seznam. Protože pokud ne, škodíte svým budoucím prodejům. E-mail je totiž stále nejefektivnějším a nejlevnějším prodejním nástrojem.
Náš český trh často zaostává o 1 až 3 roky za západními trendy, ale pokud jde o používání e-mailu autory, mám pocit, že je to minimálně dekáda, která nás od něj dělí. Dřív nebo později ale i čeští autoři pochopí sílu, která se skrývá ve vlastním seznamu, protože na západ od nás to už dávno není trend, ale norma.
Přeložil jsem pro vás infografiku od britské služby BookBub, která výmluvně znázorňuje výsledky průzkumu mezi 500 autory, jak dělají svůj e-mail marketing. Myslím, že je to celkem slušný vzorek…
originální článek: The State of Author Newsletters: Data from 500+ Authors [Infographic]
E-mail je pro autory mocným marketingovým nástrojem, který jim umožňuje zůstat v kontaktu se čtenáři. Abychom se dozvěděli více o tom, jak autoři využívají e-mailové newslettery, požádali jsme naše partnery, aby se podělili o své zkušenosti. Více než 500 autorů odpovědělo na dotazník, ve kterém se podělili o to, k jakému účelu jejich newsletter slouží, jak ho spravují, co dělají pro rozšíření svého seznamu a o další informace.
Pokud si nejste jisti, zda s autorským newsletterem začít, doufáme, že vám to pomůže rozhodnout se, zda pro vás má tento marketingový kanál smysl. Pokud už newsletter rozesíláte, inspirujte se tím, jak ho používají ostatní autoři!
Rychlý přehled údajů z průzkumu získáte z této infografiky. Nebo kliknutím sem přeskočte níže, kde tyto nápady a trendy v oblasti autorského newsletteru rozebíráme podrobněji.
Na 85 % autorů, kteří odpověděli na tento průzkum, posílá newsletter. Z této skupiny bylo 73 % autorů, kteří vydávají sami, a téměř polovina z nich vydala 10 a více knih. Ozvali se nám autoři, kteří píší v různých žánrech, přičemž 42 % z nich píše romány.
Požádali jsme autory, aby popsali účel nebo cíl svého newsletteru, a mnoho jejich odpovědí se týkalo jedinečné možnosti přímého kontaktu se čtenáři, které e-mail nabízí. Tito autoři považují e-mail za osobnější a spolehlivější než jiné kanály. Také uváděli, že je důležité mít možnost vlastnit a kontrolovat svá data.
„Líbí se mi, že mám možnost komunikace přímo se svými čtenáři, která nezapadne ve změti sociálních médií.“
„Ne všichni moji čtenáři jsou aktivní na mých kanálech sociálních médií, ani pravidelně nekontrolují mé webové stránky, aby zjistili, co chystám. Newsletter je skvělý způsob, jak je oslovit se svými novinkami, aniž by museli informace hledat sami.“
„Newsletter mám proto, abych měl komunikaci se čtenáři pod kontrolou. Stejně jako moje webové stránky je to prostor, který mi patří a kde nepodléhám rozmarům jiného subjektu (nebo alespoň ne zcela).
Sociální média jsou skvělá, ale algoritmy se neustále mění a vy nemůžete kontrolovat svůj dosah. Navíc, pokud je váš účet na sociálních sítích hacknut nebo zmrazen a nemáte jako zálohu newsletter, začínáte úplně od nuly.“
„Newsletter můžete poslat najednou stovkám lidí a zůstává soukromým spojením mezi vámi a vašimi čtenáři, což vám umožňuje komunikovat a sdílet s nimi informace způsobem, který je smysluplnější a akčnější než příspěvek na blogu nebo Instagramu.“
Někteří autoři také popsali účel svého newsletteru z hlediska cílů e-mailového marketingu. Tyto odpovědi zahrnovaly více cílů (vizte infografiku) a jak se dalo očekávat, tyto cíle se shodovaly s druhy obsahu, které autoři posílají ve svých e-mailech.
Naprostá většina autorů (92 %) používá e-mail k informování svých čtenářů o nových knihách a 70 % z nich tak činí formou odhalování obálky. Autoři také sdílejí novinky ze svého osobního života, aby prohloubili spojení se čtenáři. Na 65 % autorů používá e-mail ke sdílení osobních příběhů a novinek včetně zajímavostí, jako jsou rodinné fotografie, příběhy z nedávných cest, recepty a doporučení na televizi, filmy, hudbu a hry.
Dalších 65 % autorů uvádí nebo recenzuje knihy jiných autorů. Někteří z těchto respondentů jdou ještě o krok dál a podporují své kolegy autory tím, že ve svých bulletinech sdílejí zdroje a tipy pro psaní.
Většina autorů posílá svým odběratelům e-maily podle stanoveného harmonogramu a nejoblíbenější frekvence je jednou měsíčně. Studie ukázaly, že měsíční e-maily představují ideální bod mezi obtěžováním čtenářů a rizikem, že čtenáři zapomenou, že se k odběru přihlásili, ačkoli odborníci doporučují autorům, aby zvážili i další faktory, jako je například plán vydávání jejich knih. Autorka newsletteru Ninja Tammi Labreque upozorňuje, že pokud vydáváte knihy jednou za měsíc, odběratelům newsletteru byste psali jen tehdy, když máte co prodávat. Autorka AuthorBuzz M. J. Roseová je zastánkyní zasílání e-mailů jednou měsíčně, ale záleží i na vašich čtenářích a tématu. Jiní autoři tvrdí, že bez ohledu na to, jak často e-maily posíláte, nejdůležitější je konzistence.
Malé procento autorů posílá e-mail svým odběratelům ad hoc, například když vydá novou knihu. Ze 3 % autorů, kteří odpověděli „Jiné“, zahrnovala frekvence kromě ad hoc oznámení také čtvrtletní, denní a pravidelný měsíční newsletter. Někteří autoři uvedli, že načasování e-mailů může záviset také na jejich osobních možnostech nebo marketingových plánech v daném okamžiku.
Téměř osmdesát procent autorů má 5 000 nebo méně odběratelů. Mezi všemi respondenty je nejčastější taktikou pro rozšiřování e-mailových seznamů sdílení odkazů v zadní části jejich knih nebo na sociálních sítích. V kategorii „Jiné“ odpovědi zahrnovaly nápady jako např: Osobní odběry na autogramiádách, besedách a dalších akcích, přihlašování do knižních klubů, zmínky v podcastech, zmínky v rámci převzetí na Facebooku (události, kdy autor „převezme“ skupinu jiného autora na Facebooku, aby přivedl nové publikum ke svým knihám).
„Pokud budu přednášet, pořádat seminář nebo podepisovat knihu, uvedu odkaz na svou stránku pro odběr e-mailů.“
„Bonusový obsah je nejlepší! Napíšu bonusovou kapitolu. Na konci knihy si ji čtenáři mohou stáhnout tak, že se přihlásí do mého seznamu.“
„Provozuji Cozy Mystery Book Club, jehož hlavním cílem je rozšiřování mého mailing-listu.“
Základem autorského newsletteru je samozřejmě platforma, která jeho zasílání usnadňuje a spolehlivě dostává e-maily do jejich schránek. Zeptali jsme se autorů, jakou platformu používají – nejčastěji to byly MailerLite, Mailchimp a Flodesk – a proč si ji vybrali. Největší vliv na to, jak autoři vybírali platformu pro zasílání newsletterů, měla cena, následovaná snadností použití.
Zde jsou některé z rad, které autoři sdíleli při výběru platformy pro zasílání newsletterů:
(Přeloženo s pomocí DeepL)
Máte už svůj seznam nebo plán, jak si ho vybudovat? A pokud ne, proč? Svěřte se v komentářích!
Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU.
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?