Doba je rychlá a předpokládám, že jste na tom podobně – někdy prostě není čas a musíte zvládnout více věcí najednou. Právě tohle podcast umožňuje – můžete poslouchat a přitom pracovat na něčem jiném.
Tento trvá jen deset minut, ale určitě byste si ho neměli nechat ujít, pokud vydáváte větší množství knih, řekněme 500 a více. Těchto deset minut vám možná ušetří do budoucna mnoho času, peněz i frustrace. Zvláště pokud si myslíte, že vydání je pouhou tečkou za dopsáním knihy.
Co byste měli vědět, než vydáte větší počet knih
(pokud raději čtete, uvádím i přepis podcastu:)
Na světě jsou dva druhy autorů, kteří vydávají knihy.
Ti první chtějí vydat jen pár kusů pro své okolí – pro rodinu, přátele, svůj oddíl, prostě pro relativně malou skupinu lidí. Ti druzí mají větší ambice. Možná neplánují stát se rovnou profesionálními spisovateli, ale chtějí, aby jejich knihu četli cizí lidé, chtějí ji vidět na knižních pultech a třeba i napsat druhý díl nebo udělat dotisk. Jste-li z první skupiny, pak klidně vypněte přístroj a jděte se třeba proběhnout, tentokrát to není pro vás. Pokud patříte ke druhé skupině, měli byste nastražit uši. Ušetřím vám mnoho frustrací a pokud se do vydání své knihy pustíte, budete připraveni na to, co vás čeká.
Dnes si povíme něco o tom, proč být autorem a být vydávaným autorem jsou dvě naprosto rozdílné věci. Zdá se mi totiž, že většina autorů zatím nechápe rozdíl, který mezi těmito dvěma stavy je.
Většinou začnete psát, protože máte nějaké vnitřní napětí, které potřebujete ventilovat nebo máte nějaký silný příběh a chcete se o něj podělit s ostatními lidmi. Tady musím poznamenat, že začít umí každý, ale potřebujete velkou dávku vytvalosti, abyste dokázali knihu i dokončit. Pokud je to zrovna Váš případ a sedíte nad dokončeným rukopisem – gratuluji vám. To se každému nepodaří.
Jakmile uděláte tečku za poslední kapitolou – a někdy mnohem dřív, často už na začátku psaní – připlíží se myšlenka na vydání knihy. Je to naprosto logické, protože smyslem knihy prostě je, aby byla čtena, a rukopis v šuplíku, který kromě vás nikdo nečte, je jen svazek papírů a spousta investovaného času, který se zúročí až vydáním knihy.
Než se ale pustíte do vydání, je dobré vědět, co to obnáší.
V první řadě si uvědomte a přijměte jako fakt, že se pouštíte do něčeho úplně nového, s jinými pravidly a zákonitostmi, než má psaní. Vydání knihy totiž není pouhým pokračováním předchozího psaní.
Psaní je umění. Koníček a srdeční záležitost.
Naproti tomu, vydání knihy a její prodej je byznys.
Při psaní riskujete jen spoustu ztraceného času. A také svoje sebevědomí, pokud si pak rukopis přečte někdo, kdo ho strhá. A to je asi tak všechno.
Při vydání knihy už riskujete své peníze a všechno, co z toho vyplývá – třeba pohodu v rodině nebo možné finanční problémy. Riskujete i to, že když knihy rychle neprodáte, budete je muset někde uskladnit a pokud nemáte chalupu, za skladovací prostory možná i platit. Riskujete taky ostudu, pokud přípravu knihy odbydete a kniha vyjde s chybami. Ale to je všechno řešitelné. Najmete si nakladatelství, které dohlédne na to, aby vaše kniha byla krásná a bez chybičky a peníze na vydání získáte třeba od sponzorů nebo crowdfundingem, takže nebudete riskovat své vlastní. Největší úkol, jaký vás čeká, bude zajistit, aby se knihy prodaly a netrvalo to příliš dlouho.
Řekli jsme si, že vydávání knih je byznys. Co to znamená? Především to, že ať jste student, zaměstnanec nebo důchodce, čeká vás podobná práce, jako kdybyste byli podnikatelé a pouštěli se do nového projektu.
Jako v každém byznysu byste si měli udělat plán, jak o knize dáte vědět lidem a docílíte toho, aby si ji koupili, a také jak ji budete prodávat nebo na jaké zákazníky se soustředíte… Jinými slovy, byznysplán. V rámci byznysplánu je také potřeba se zavázat, kolik času věnujete propagaci knihy. Jistě si nemyslíte, že čtenáři jsou věštci. A kniha mluvit neumí. Komu o knize neřeknete vy, ten se o ní nikdy nedoví a nebude si ji moci ani koupit.
Dobrý nápad bude také udělat si finanční rozvahu. Musíte přece vědět, jaké byly vaše náklady na jednu knihu a za kolik ji můžete prodávat, abyste neprodělali. Nebo kolik knih asi tak rozdáte zadarmo a o kolik se tím zvýší náklady na zbylé knihy.
Možná jsem vás trochu vyděsil představou, že byste měli obejít všechny čtenáře a vyprávět jim o své knize. Proto tady trochu odbočím a popíšu vám techniku, kterou si můžete svou cestu ke čtenářům velmi výrazně usnadnit. Já jsem ji začal používat o rok dříve, než ji pro mě někdo pojmenoval, což se stalo teprve před pár týdny.
Pokud jste chytří, nebudete se snažit všechno vybudovat úplně sami a začnete hledat partnery. Mohou to být další autoři, mohou to být audiovizuální i internetová média jako rádia, časopisy, oborové webové stránky nebo blogy, ale nejvíc vaši cestu za čtenáři usnadní ti, kteří už na ně kontakt mají. Jim Cockrum, který tuto geniální techniku učí i sám využívá, je nazývá „gatekeepers“ – tedy v překladu „strážci brány“.
Pojďme si to vysvětlit.
Abyste našli svého gatekeepera, musíte nejdřív vědět, u jakých čtenářů je největší pravděpodobnost, že budou mít o Vaši knihu zájem. Pak potřebujete najít člověka, jehož cílová skupina je stejná jako Vaše a který už na Vaše potenciální čtenáře má e-mailové adresy nebo disponuje nějakým jiným způsobem, jak jim může zprávu o vás předat, třeba píše blog.
Pro ještě lepší představu uvedu příklad z vlastní praxe. Já vydávám knihy vodáckých povídek. Potřeboval jsem proto zasáhnout reklamou pravověrné vodáky. Nemyslím ty, kteří vyjednou na vodu jednou za tři roky, ale ty, které to opravdu baví a sjíždění řek mají jako životní cestu. Existuje vodácký magazín Pádler, který sledují pouze vodáci a který má, jak jsem zjistil, více než třítisícový seznam adres, na který každý měsíc rozesílá newsletter o pádlování. To byl můj gatekeeper.
Vymysleli jsme spolu soutěž a cenou byly naše vodácké knížky. Magazín Pádler pak začlenil zprávu o soutěži do svého newsletteru. A naše knížky se rázem dostaly před oči tří tisíc lidí, z nichž někteří si knihy už koupili a někteří tak učiní v budoucnu.
Konec vsuvky a vraťme se zpět k vydávání.
Byznysplán, finanční rozvaha a komerční spolupráce, to je úplně jiný způsob myšlení, než který jste používali při psaní. Není to nic složitého, ale někteří lidé na to prostě nemají buňky. Slyšel jsem už stokrát: já jsem spisovatel a ne žádný marketér! Moje práce je psát!
V takové chvíli by se mi chtělo říci: Tak pište dál a dávejte to číst jen přátelům. Nevydávejte knížky. Pokud se do vydávání pustíte, máte jen dvě možnosti. Buď tento nový obor zvládnout se vším, co k němu patří, tedy i s propagací, počítáním a plánováním, nebo je váš pokus předem odsouzen k neúspěchu nebo velmi pomalému prodeji, který je jen dílem náhody.
Abyste mě nepochopili špatně: V žádném případě vás neodrazuju od vydání knihy. Ale buďte připraveni na to, že vydáním opouštíte svůj koníček a rozjíždíte malinký byznys. Máte z toho obavy? Nemusíte. Ale přijďte se raději poradit předem!
Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU (aktualizované vydání 2024).
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?
Dobře a velmi srozumitelně popsané!
Našel jsem zde pár odpovědí!
Doufám, že si Váš článek přečte hodně budoucích autorů!
Děkuji.
Psaní je krása! Skládání slov tvoří obrázek! Děje!
Tak jako fotka nebo namalovaný obraz!
Slovo je dar k vyjádření Citu i Pocitů!
Díky, snažím se být především srozumitelný a jsem rád, že se mi to daří, i když se občasným odborným výrazům vyhnout nelze… Tohle bylo potřeba říci, mnoho lidí má stále představu, že vydání knihy je automatickým a samozřejmým zakončením jejich psaní. Může být – ale je to úplně jiný obor, který je potřeba zvládnout.