V roce 1989 se pro nás jako (budoucí) autory změnilo úplně všechno. A to samé se po 33 letech stalo minulý rok… jen si to ještě všichni neuvědomujeme.
Listopadovou revolucí skončila éra, kdy jste museli jít na ruku „komančům“, aby vaše kniha vyšla. Byl to rok, kdy začala vznikat svobodná média a svobodná nakladatelství, která mohla vydávat nejen knihy soudruhů a jejich přisluhovačů, ale kohokoli, kdo uměl psát a byl nakladatelstvím vybrán. A dala rovněž prostor pro vznik svobodných vydavatelství, která vydání vlastní knihy umožnila úplně každému, kdo na to měl peníze. A nakonec i těm, kdo na to sami našetřit nedokáží…
Loňský rok pro nás opět změnil vše. A ten příští to všechno posune na úplně novou úroveň. Smutným faktem je, že mnozí autoři kvůli tomu zůstanou daleko vzadu a nadřou se mnohem víc, než by museli. Vy mezi nimi však být nemusíte.
Špičkoví spisovatelé v lágrech posílaní těžit uran, jiní násilím vyhnaní do exilu a zmařené životy i neopakovatelné talenty, to všechno byl komunismus. Tuny literatury, která nesměla vyjít, od nevinných foglarovek až po knihy o svobodě, kterou ‚komanči‘ přímo nenáviděli.
Můžete nadávat na všechno možné, ale prostá matematika vždy ukáže, že se máme v drtivé většině směrů lépe. Ta autorská obzvláště. O tom, že nyní můžete na cokoli nadávat veřejně, aniž byste za to šli do kriminálu, ani nemluvě.
O letošní revoluci slyšel každý, kdo nežil celý rok v lese bez signálu. Ale málokomu
dochází rozměry toho, co se událo. Ne nějaké imaginární, ale rozměry konkrétních dopadů na váš autorský život. Budete u toho, nebo tu příležitost zahodíte, jako já kdysi kuponovou privatizaci?
Tentokrát tu není žádný Viktor Kožený, který by vás oblafl. Budete to vy sami, kdo to zazdí. Nebo ne…?
Starý svět je minulostí. Pryč je to místo, kde jsme se jako autoři pachtili za kusými informacemi o věcech, kterým vůbec nerozumíme: o marketingu, anotaci, cílovce, o její bolesti a o léku, kterým je naše kniha, o obálce, která musí zabrat na první dobrou.
Já jsem se tu mezeru snažil zaplnit a dát vám aspoň vodítka, ale upřímně: To není to samé, jako když to za vás někdo udělá. Prostě ne.
Můžu vám něco přihrát se svého náskoku člověka, který už vydal přes 300 knih. Můžu vám to vysvětlovat horem dolem a třeba stokrát se opakovat, ale nejspíš z toho pokaždé pochopíte a přijmete za svou tak desetinu či pětinu. Z ‚desátého schodu‘ je extrémně těžké sestoupit na ten první či druhý a dodat celý kontext dané věci tak, aby byl pochopitelný i někomu zcela bez zkušeností (textem obzvláště). To asi plně dokážu jen ve svých kurzech, kde mám k dispozici i obraz, zvuk a mnohem více prostoru.
Nyní přišel někdo (něco), kdo vám jakoukoli myšlenku dokáže vysvětlit tak, že ji nakonec pochopíte, ať je vaše startovní pozice jakákoli. Umíte-li se správně zeptat.
A já vás učím správně se ptát, abyste dostali tu nejlepší možnou odpověď. Už není třeba vysvětlovat. Potřebujete již jen umět formulovat správnou otázku. Pokud poté příliš nerozumíte odpovědi, pozměníte instrukci: „Vysvětli mi to jako patnáctiletému týnejdžrovi.“ Stále nic? „Vysvětli mi to jako šestiletému dítěti.“
Ano, je tu něco, co vám bude vysvětlovat stejnou věc stále dokola jinými slovy, dokud to nepochopíte. Tým odborníků, který dokáže sestoupit z desátého schodu na druhý a říci to tak jednoduše, že to pochopíte (i proti své vlastní vůli a dosavadnímu přesvědčení). Řeč je samozřejmě o AI, umělé inteligenci. A její možnosti jsou nepřeberné.
Neúnavná inspirační mašina
Tou největší silou AI generující text je podle mě pro nás INSPIRACE. Vyrojila se i spousta „autorů“, kteří nechají AI svou knihu napsat za sebe téměř celou, a existují dokonce nakladatelství, která kvůli tomu přestala dočasně přijímat nové rukopisy. Doufám, že o to se vy pokoušet nebudete.
To ale neznamená, že AI nemůžete požádat, aby vám s příběhem pomohla. Je totiž kreativní i ve chvíli, kdy se vy ocitnete v koncích a nevíte, jak dál: Nezná tvůrčí blok.
Já žádný spisovatel nejsem. Psaní je pro mě extrémně těžké a bolí. Nenacházím v něm zálibu, raději se držím faktů a každá povídka pro mnou vytvořenou sérii vodáckých knih byla trochu bojem. Především o nosnou pointu. Charaktery postav jsem si většinou vypůjčil z reálného života a toho, „co by se stalo, kdyby“ se ten a ten ocitl v dané situaci.
Většina z nich nebyla vymyšlená vůbec, protože fantazie se mi opravdu nedostává (a velký respekt vám všem, kdo dokážete vytvořit celý příběh od nuly): Povídku „Dlouhý den a dlouhá noc“, ve které jsem si z vlastní blbosti skoro přeřízl šlachu, dokážu doložit jizvou na ukazováčku a Vavřinecký potok v „Esíčku“ jsme skutečně sjeli napoprvé, stejně jako jsme dokázali ve tři ráno přesunout celé spící vodácké tábořiště deset minut před povodní v „Budíčku“, noční skok kamaráda do bahna nevyjímaje. A silvestrovský potok v Jizerkách z povídky „Když kytky kvetou navečer“ jsem v nafukovací dětské kánoi taky zdrncal…
Kéž bych měl tenkrát k ruce AI s její nekonečnou fantazií! Místa, kde jsem se zasekl na týdny nebo měsíce jsem mohl překlenout během pár minut, stačilo by nechat si dát pár tipů.
Skvělé obálky za hubičku
Už nemusíte shánět výtvarníka a platit ho. Oni stejně v drtivé většině případů nemají znalosti o psychologii obálek a když si to vymyslíte špatně, ani vás upozornit nemůžou (i kdyby měli proč). Jim jde především o to, dostat zaplaceno, ne o prodejní funkčnost vaší obálky.
Nyní už je nepotřebujete. GPT zadáte analýzu synopse knihy a vytvoření návrhů obálky cílovce na míru, a tu pak vytvoříte pomocí Midjourney, Dall-E3 nebo Leonardo.ai. V Klice vyšla první kniha s obálkou od AI už skoro před rokem a od té doby další tři.
V případě Zefkova probuzení si autor v Midjourney na poslední chvíli – až během sazby – vytvořil mnohem lepší obálku, než tu, kterou měl původně připravenou.
To, že v Klice pomocí AI vytvářím návrhy prodejních anotací či cílovek se už stalo věcí zcela běžnou a ušetřilo mi to velké množství práce. Vědět, jak prodejní anotaci vytvořit je jedna věc, ale skutečně ji poskládat tak, aby cílovku konvertovala v kupující, je věc druhá, a vždycky to zabralo mně i autorovi nemálo času.
Vzhledem k tomu, že jsem povely vytvářel pro méně schopnou verzi GPT 3.5 a každý její nový model je lepší než předchozí, už několikrát mi AI „vystřihla“ s GPT 4 prodejní anotaci „na první dobrou“.
S AI totiž máte doma kompletní tým odborníků: Na cílovku, prodejní texty i design obálek. Jediné, co musíte skutečně umět, je zeptat se správným způsobem. Na zadání totiž záleží přímo enormně a kvalita odpovědí se odvíjí právě od něj.
Videotrailery jak z Hollywoodu, a bez kamery?
Asi si nebudete téměř „kinematografický“ videotrailer ke své knize vyrábět sami. Zatím je to stále velmi pracné a celkem náročné. Ale důležité je, že to už jde a někdo to umí. Tudíž se to dá i koupit. Ne, k nerozeznání od těch Hollywodských to zatím nebude, ale dostatečné určitě…
Samozřejmě, že čím složitější a náročnější video si vymyslíte, tím to bude dražší. Ale u videotraileru platí to samé, co u skvělé obálky: To nejpodstatnější je NÁPAD. Máte-li skvělý, ztvárnění může být velmi levné a AI k němu nebudete vůbec potřebovat, jako u tohoto videotraileru.
Ale my tady mluvíme o AI, proto nyní vynecháme klasické cesty a alespoň si ukážeme, co už AI v oblasti videa dokáže. A nebudete-li ohromeni nyní, tak klid. Za pár měsíců či let už jistě ano…
Všechna videa začínají až v okamžiku, kdy ukazují, co už AI umí, a ukázky jsou velmi krátké, takže neváhejte a podívejte se na ně:
… a ještě fiktivní BBC dokument Planet Earth is CURSED:
Jste lapeni a chcete vědět víc?
Bohužel, v češtině takové zdroje zatím nenajdete, ale zde máte několik YouTube kanálů o umělé inteligenci, které občas sleduji, abych se udržel „up to date“:
Aktualizace 02/2024:
Zapomeňte na všechna nedokonalá videa, která jsem vám ukázal výše v tomto článku. Budoucnost už je tady…
Neuvěřitelný skok: umělá inteligence zaskočila svět (skoro) dokonalými filmy (seznam.cz)
Sledujete vývoj AI, nebo to máte alespoň v plánu? Použili jste už alespoň obrázek nebo text jí vytvořený? Nebo byste nejraději vrátili džina zpátky do lahve, případně obojí (používáte ji, protože zrušit ji nemůžete), jako já?
Napište mi do komentářů, tohle může být jedna z nejzajímavějších diskusí na tomto blogu!
Chcete konečně proniknout do matoucího světa vydávání a propagace knih a získat komplexní a srozumitelnou mapu hracího pole?
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?