9 nástrojů zdarma, o kterých se autorům před 30 lety ani nesnilo

Žijeme v době fantastických možností, uvědomujete si to? Nejen vydání, ale také propagace knihy je dnes nejsnazší, nejpřístupnější široké veřejnosti a nejlevnější v historii. Nikdo před námi, žádný autor nebo podnikatel, neměl takové možnosti, jaké má průměrný občan demokratické země, který je připojen k internetu. A nejen to. Většina těchto neuvěřitelně silných nástrojů je… ZDARMA!

A to nemluvím o tom, že zdarma je i neuvěřitelné množství návodů téměř na cokoli… Opravdu už není na co se vymlouvat. Pokud někdy byl čas začít něco velkého s nulovou nebo minimální investicí kromě své snahy, tak teď. Jediné, co potřebujete, abyste něco rozjeli nebo začali svou knihu propagovat, je vaše vlastní rozhodnutí věnovat tomu čas!

Pro srovnání uvádím příklady, jak by se podobného výsledku docílilo před pouhými 30 lety. Ve skutečnosti je to ale propastný rozdíl – především pokud jde o počet lidí, čtenářů nebo zákazníků, které můžete najednou oslovit či zapojit, jinými slovy, jak efektivní dokážete být při stejném (nebo menším) množství vynaložené práce.

Pokud neexistuje zdarma česká varianta, uvádím i placenou.

Pokud tyto nástroje nevyužíváte, jste jako někdo, kdo dál chodí pěšky a bojí se svézt, přestože kolem něj už všichni frčí v autech.

kniha

E-mail marketing

Zapomeňte na otravný spam, e-mail je stále ten nejsilnější prodejní nástroj a je jen na vás, zda budete lidi na svém sezamu obtěžovat, nebo jim pomáhat. Z toho mého se může každý svobodně odhlásit v každém mailu, který mu pošlu. Přesto to zatím za celou dobu udělalo jen naprosté minimum lidí… Popravdě, víc jsem dostal poděkování za pomoc a rady, než kolik lidí se odhlásilo.

Ekvivalent ve světě před 30 lety: (plnohodnotný neexistuje): Obcházet lidi na ulici a nabízet jim svůj výtvor výměnou za adresu. Pokaždé, když něco nového vytvoříte nebo uděláte výhodnou nabídku, pak všechny adresy obejít a výtvor či nabídku postupně každému odprezentovat, případně vytisknout letáky a všechny obeslat poštou.

Nástroje zdarma: MailChimp (EN), SendInBlue (EN)

Nástroje placené: SmartEmailing (CZ)

Učebna zdarma: MailChimp (CZ), SendInBlue (EN, video), Jak dělat e-mail marketing (CZ, video)

 

kniha

Webové stránky

Jsou vaším prvním zaměstnancem (marketérem), který pracuje 24/365 – a nestojí vás ani korunu, nebere si dovolenou a nemocný je jen tak dlouho, než ho uzdravíte. Dokáže si je postavit úplně každý, kdo umí hýbat myší. Mohou být funkčností jednoduché (Wix), nebo sofistikovanější (WordPress) – třeba propojené s “mailovačem” jako MailChimp, takže např. archivují mailovou adresu každého, kdo si stáhne váš eBook. Zadarmo je jak základní verze Wixu, tak WordPress a některé šablony pro něj.

Ekvivalent ve světě před 30 lety: (plnohodnotný neexistuje): Zaplatit si pronájem nástěnky v každé obci v ČR a platit někoho, kdo je každý týden či dva všechny obejde a aktualizuje.

Nástroje zdarma: Wix (EN), WordPress (EN), Webnode (CZ)

Učebna zdarma: WordPress (CZ), Webnode (CZ), Jak udělat web (CZ, video), Jak si vyrobit web pro knihu za 30 minut – Wix (CZ, video)

kniha

Blog

Webové stránky na steroidech. Nikdy jsem netušil, jak silný nástroj může blog být, než jsem ho sám začal psát. Díky němu kolem sebe vytvoříte komunitu lidí, kteří vám důvěřují, jsou vám vděčni za pomoc, kupují vaše služby nebo dají na vaše rady. Pokud to děláte dobře. Cest, jakými to lze využít, je nepřeberně.

Ekvivalent ve světě před 30 lety (plnohodnotný neexistuje): Pořádat pravidelná setkání, jejichž budete lídrem a na kterých budete mít prostor přednést cokoli, co souvisí se zaměřením skupiny. Kolik se vás vejde do místnosti, 50? Blog může mít příznivců třeba 100 000.

Nástroje zdarma: WordPress (CZ), Webnode (CZ), iDnes (CZ), Blogger

Učebna zdarma: WordPress (CZ), Webnode (CZ), Blogger (CZ), Jak psát blog (CZ, video), Jak vytvořit blogy, videa… (CZ, kniha), Jak začít s WordPressem (CZ)

kniha

Internetový obchod

Do určitého počtu položek je opět zcela zdarma. Lze jej vytvořit třeba pomocí pluginu WooCommerce pro WordPress nebo na nezávislé platformě jako Ecwid a pak jej jednoduše do jakýchkoli stránek vložit pomocí krátkého kódu. Váš druhý zaměstnanec zdarma – prodejce. Pokud povolíte pouze platbu převodem, dokonce se vás ani netýká EET.

Ekvivalent ve světě před 30 lety (plnohodnotný neexistuje): Distribuce přes velkoobchod do kamenných obchodů tak, aby byl váš produkt k dispozici kdekoli v ČR, i v té nejzapadlejší vsi (variantu zdarma jsem nenašel).

Nástroje zdarma: Ecwid (EN), WooCommerce (CZ), Shoptet (CZ), Webnode obchod (CZ)

Učebna zdarma: Ecwid (EN, video), WooCommerce (CZ, EN, video), Shoptet (CZ, video), Webnode obchod (CZ, video), Kdy se vyplatí vlastní internetový obchod (CZ, video), Jak se u online obchodu vyhnout EET (CZ), Jak si jednoduše a rychle vytvořit vlastní obchod (CZ, video)

kniha

Video

Už dnes neuvěřitelně silný nástroj, který i nadále sílí a sílí. Video se dá natočit na telefon či tablet a dokonce na něm ani nemusíte být vy – můžete zachytit jen obrazovku, točit jen ruce zacházející s výrobkem, střídající se fotografie nebo slajdy PowerPointu. Nastříhá vám ho za pár šušní někdo přes Fiverr.com (EN). Český EasyTask.cz skončil, ale stále můžete sehnat někoho na inzerát, třeba přes Jobs.cz. Prezentovat ho pak můžete zdarma na YouTube nebo vyzkoušet nový fenomén (zatím) celkem levné Facebookové videoreklamy.

Ekvivalent ve světě před 30 lety (plnohodnotný neexistuje): Zaplatit kameramana, zaplatit střihače, prezentace byla možná pouze v TV nebo na soukromých akcích s omezenou účastí.

Nástroje zdarma: YouTube (CZ), ActivePresenter (EN, natáčení obrazovky)

Učebna zdarma: YouTube (CZ, video), ActivePresenter (EN, video), Jak točit video (CZ, video), Technika (CZ, video), Střih videa (CZ, video), Top 5 Tips and Tricks to Shoot Budget Video (EN, video), Video Lighting Tutorial (EN, video), Jak a proč natočit o své knize video? (CZ, video)

kniha

Webináře a hangouty

Jste-li ochotni se na videu i ukázat, můžete pořádat webináře o svých knihách, službách, výrobcích či o tématu, kterému se věnujete. V době, kdy “jede” webinář naživo, můžete se svými příznivci komunikovat přímo a když webinář skončí, můžete dát jeho nahrávku na YouTube, aby vás dál propagoval, nebo ho třeba v případě mimořádně přínosného webináře dát ke stažení za e-mail.

Ekvivalent ve světě před 30 lety (plnohodnotný neexistuje): Uspořádat živou diskusi (kapacita by byla narozdíl od webináře omezena velikostí sálu).

Nástroje zdarma: Google Hangout (CZ), Zoom (EN), FreeConferenceCall (EN)

Učebna zdarma: Jak udělat webinář na google hangout (CZ, video), Zoom (EN, video), FreeConferenceCall (EN, video),

kniha

Sociální sítě

Kdo by neznal Facebook nebo Twitter. A jsou tu i další: Instagram, Google+, Pinterest, LinkedIn, Snapchat, Tumblr, FlickrJe jich tolik, že si musíte vybrat – všechny obsloužit nestihnete. Používají je politici, marketéři, obchodníci, realitní makléři i velké firmy. Algoritmy sítí se mění, není to tedy na vaše čtenáře a zákazníky “stálé” spojení, ale lze na nich “nasměrovat” provoz na váš seznam e-mailových adres.

Ekvivalent ve světě před 30 lety (plnohodnotný neexistuje): Založit zájmový spolek a najít do něj lidi (omezeno kapacitou).

Nástroje zdarma: 10 social networks for authors (EN), Poetizer (EN)

Učebna zdarma: Jak začít na soc. sítích (CZ), Social networks for authors (EN)

kniha

Recenze a doporučení

Jejich získání je dnes mnohem snazší. Na hodnocení, tedy tzv. “sociálním důkazu”, je založen i největší nákupní vyhledávač na světě – Amazon. Lidé si zkrátka raději koupí něco, co už má někdo jiný a je s tím spokojen. Musíte je jen vyhledávat a říkat si o ně. Pokud si neradi o něco sami říkáte, měli byste si určitě přečíst Aladinův faktor od Jacka Canfielda.

Jsou servery, které sledují zájemci o tip na dobrou knihu, a když si vaše kniha zaslouží (!) pozitivní recenzi, může vám přinést mnoho nových čtenářů, stejně jako recenze od sledovaného booktubera. Nám přinášejí doporučení od zákazníků nové zájemce o vydání knihy prakticky nepřetržitě. A jak je získáváme? Říkáme si o ně… Ale musíme samozřejmě v první řadě dělat věci tak, abychom si je zasloužili.

Ekvivalent ve světě před 30 lety: Osobní doporučení, recenze v novinách a časopisech.

Nástroje zdarma: Vaše odvaha a schopnost si o recenzi či doporučení říci! Dále např. Svět mezi řádky (CZ) a nespočet “booktuberů (CZ)

Učebna zdarma: Recenze – nejméně náročná forma propagace knih (CZ), Aladdin Factor (EN)

kniha

Vzdělání

Podléháte mýtu, že učení skončilo vychozením školy? Ti, kdo se učí stále, udržují krok s dobou a neustále rostou. Pokud se průběžně neučíte, neznamená to, že stojíte. Couváte, protože doba kolem jde dál. Jako když zůstanete za ostatními na procházce – stojíte, ale zároveň se vzdalujete místu, kde byste měli být.

Naučte se cokoli chcete. Ne náhodou byla u všech bodů „Učebna“. Existují návody téměř na cokoli, většina zdarma či velmi levně – od (linky) úspěchu přes efektivitu až po obchodování na Amazonu a tvorbu několika příjmů online, o technických znalostech ani nemluvě. Ty je ale zbytečné se učit, většinu z nich dokáže zvládnout lépe a rychleji třeba někdo přes Fiverr.

Ekvivalent ve světě před 30 lety (plnohodnotný neexistuje): Lidové školy umění, zájmové kroužky, odborné časopisy a knihy

Nástroje zdarma: YouTube (CZ), Google (CZ)

Placené kurzy: Naučmese.cz (CZ), VimVic.cz (CZ), Udemy.com (EN)

Nejenže máte ve srovnání s našimi předky nekonečné možnosti a zdarma, ale ještě vám dávají srozumitelné návody zdarma lidé, kteří už je ovládli. Co můžete víc chtít? Lepší už to nebude. Můžete to jen prošvihnout a za pár let s nostalgií vzpomínat, co všechno jste mohli dokázat, kdybyste si na to udělali čas…

Který nástroj zapojíte jako první? Který vám připadá nejužitečnější? A který moc složitý? Napište mi do komentářů pod článkem!

Kam pokračovat: Jak a proč natočit o své knize video?.

Chcete podpořit autora tohoto blogu a získat
kompletní návod na vydání a propagaci knihy?

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?

Přehled všech článků tohoto blogu

Komentáře
  1. Martin napsal:

    Opět výživný článek se spoustou dobrých tipů … Děkuji Jiří.

  2. Jaroslav napsal:

    Na fiverr.com jsem si našel mezi tvůrci firemního loga jednoho, jehož tvorba a nápady se mi líbily. Šlo zejména o ten nápad. Popsal jsem, k čemu logo potřebuji. Po třech úpravách jsem velmi spokojený s nápadem i provedením. Když si nyní prohlížím své původní návrhy, tak už se jen usmívám …..

Napsat komentář: Jiří Nosek Zrušit odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *