Srovnání sbírkových platforem: Kde je to nejvýhodnější?

Téměř vždy, když se objeví nový byznys, jako svého času české sbírkové (crowdfundingové) servery, nakonec se objeví někdo či něco, kdo to dokáže dělat i zdarma, a přesto zůstat v plusu. Ta (ne zcela nová) bomba na sbírkovém trhu se jmenuje Donio. Ale nepředbíhejme a podívejme se na české sbírkové servery a jejich poplatky komplexně. Nejznámější je totiž mezi autory paradoxně právě jedna z těch nejdražších variant, které se nabízejí…

Autoři se, zdá se, až podivně často dopouštějí jedné základní chyby, pokud jde o finance – nepočítají, nebo se spokojí s první přijatelnou možností. Tak od začátku…

kniha

Neskákejte po první…

To první, co potřebujete vědět, když chcete na knihu uspořádat sbírku je, kolik to bude stát, abyste věděli, na jakou částku mířit. Necháte si proto udělat kalkulaci. Až potud v pořádku – ale první ekonomicky stěžejní chybou by bylo se s ní spokojit a považovat to za vyřízené. 

Vydavatelství započítávají cenu tisku, ale mnohá z nich tisknou ze zvyku stále ve stejné tiskárně, přestože se jejich ceny mění a mohou se lišit v úhrnu i o desítky tisíc. (Stačí, aby např. vznikla nová tiskárna, kterou vlastní papírna, která jí dodává materiál za výhodnější ceny.)

Kalkulací ceny vydání byste měli mít aspoň pět. (Já vím, že tím jdu zdánlivě i proti sobě – jenže já nesoutěžím cenou, ale tím, co nabízím.)

kniha

… ani na doporučení

Osobní dojmy jsou vítaným bonusem, jenže z toho plyne jedno nebezpečí: Jsou velmi subjektivní. Když je vám v užitečné FB skupině sympatickým autorem doporučen nějaký sbírkový server, mohli byste po něm sáhnout, aniž byste prověřovali další možnosti – a to aniž víte, zda to předtím udělal on.

Právě proto vznikl tento článek. Na můj vkus totiž až příliš mnoho autorů volí jednu z nejdražších variant, které se nabízejí. (Soukromě se domnívám, že hlavně kvůli pocitu, že když je to platforma zacílená přímo na knihy, bude se jim tam lépe vybírat.)

Jaké tedy máme možnosti?

Na HitHitu jsem to kdysi zkoušel také, na naši třetí knihu vodáckých povídek se mi podařilo vybrat necelou polovinu, zbytek jsem doplatil. 

Přehled 10 jejich nejúspěšnějších projektů se pohybuje v částkách mezi dvěma a deseti miliony, rozhodně proto zapomeňte na ostych při žádání třeba o mizerných 150 000 Kč. Musíte pouze dát lidem důvod, PROČ přispět, a to je stejné při výběru na jakékoli z následujících platforem. Naštěstí má HitHit tým, který vám s projektem poradí.

HitHit neslouží k charitě, ale to nás moc nezajímá. Vy si z toho odneste jen to, že crowdfunding obecně není žádná charita, ale (z hlediska přispěvatele) podpora lidí, kteří umí něco, co mě zajímá a stojí mi za příspěvek. A pro vás je to test, jestli dokážete zaujmout a nadchnout jiné lidi pro to, o co se snažíte.

Předpokládám, že naprostá většina sbírek na knihu se vejde do 200 000 Kč (pokud ne vaše, zřejmě jste skočili po první kalkulací). Z částky, pokud ji vyberete, zaplatíte serveru 9 %.

Provize a poplatky z úspěšných projektů podrobně:

  • Z projektů s cílovou částkou do 200 000 Kč nebo do 7500 € – 9 % (+ DPH dle zákonné výše) z celkové vybrané částky Projektu
  • Z projektů s cílovou částkou nad 200 000 Kč nebo nad 7500 € – Individuální provize
  • Transakční poplatky (projekty v CZK): 1,5 % + 1 Kč z každé platby + 699 Kč administrativní poplatek
  • Transakční poplatky (projekty v EUR): 1,5 % + 0,10 € z každé platby + 27,5 € administrativní poplatek

Startovač

Většina knižních projektů na Startovači se vejde 150 000 Kč. Na druhou stranu, na jednu počítačovou hru se vybralo přes 7 milionů a hra Trabantem napříč kontinenty vybrala přes 5 milionů, takže ani tady nebudete nikdy vybírat příliš mnoho.

Kampaň tu trvá 15, 30, 42 nebo 60 dní. Kniha je sice levný produkt a částka narůstá často pomalu, na druhou stranu, málokdo vydrží projekt propagovat dva měsíce v kuse každý den. 

U úspěšných kampaní s částkou 50–500 000 Kč je provize 7%.

V jejich podmínkách se píše:

Provozovatel je oprávněn si od celkové vybrané částky ponížené o transakční poplatky (viz Příloha č.1) odečíst svou provizi ve výši 5–9 % dle dosažené cílové částky (viz Příloha č.1). Provozovatel je povinen poukázat zbylou částku na účet ZP, a to nejpozději do 9 pracovních dnů ode dne skončení prezentace Projektu.

Pokud se cílové částky nepodaří během termínu dosáhnout, jsou investované prostředky vráceny jednotlivým přispěvatelům v plné výši s výjimkou SMS plateb. SMS platby možnost vracet nemají, proto příspěvky mobilních startérů pošleme na neziskové kreativní projekty nebo jiné projekty na Startovači.

Poplatky podrobně:

  • 9% (vč. DPH) provize je odečtena z projektů, jejichž dosažená cílová částka je nižší než 50 000 Kč nebo 2000 EUR.
  • 7% (vč. DPH) provize je odečtena z projektů, jejichž dosažená cílová částka je rovna či vyšší 50 000 Kč nebo 2000 EUR.
  • 5% (vč. DPH) provize je odečtena z projektů, jejichž dosažená cílová částka je rovna či vyšší 500 000 Kč nebo 20000 EUR.

Transakční poplatek při platbě kartou na úspěšný projekt:
2 % z Kč příspěvku / 2,2 % + 0,1 EUR z EUR příspěvku
Transakční poplatek při platbě převodem na úspěšný projekt: 0 Kč / 0 EUR
Transakční poplatek při SMS platbě: 10,89–19,36 %

Sbírky na knihy

Síň slávy

Z kdysi nadějného Knižního startéru je dnes naprostý nebožtík, kam nikdo nechodí, a jedním z posledních, kdo si tam naběhl, jsem byl dokonce já sám. Ale byla především má chyba, že jsem si dostatečný provoz nepřivedl sám. Neměl jsem totiž správný „drajv“, bral jsem to jen jako předprodej a odbyl jsem to. Na doplacení jsem měl, takže jsem neměl výraznou motivaci. Výhodou Knižního startéru totiž bylo, že z doplacené částky se procenta pro server nestrhávala.

Pointa je něco trochu jiného, alespoň v mém případě, protože Pointa je vydavatelství a mohu být snadno nařknut z pomlouvání konkurence.

Proto pouze tolik: Dokážete-li vybrat ve sbírce, dokážete to kdekoli, i na jiném serveru s lepšími podmínkami. A o vydavateli většinou rozhoduje cena. V případě Pointy jsem už slyšel od autorů o takových částkách za vydání knihy, že byste měli mít podle mě minimálně nějaké srovnání, tedy nechat si udělat kalkulaci ještě někde jinde. Klidně na dalších dvou místech. Částky se budou pravděpodobně lišit minimálně o tisíce, možná o desetitisíce korun. Čím více lidí se na tvorbě knihy podílí, tím výš cena zpravidla stoupá, a osobně mi připadá, že je Pointa užitečná víc svým „spolupracovníkům“, než autorům.

Možná tomu bude ve vašem případě jinak, ale srovnání byste mít rozhodně měli.

Dostáváme se k důvodu, proč jsem se do tohoto článku pustil. Stále totiž vidím autory pořádající sbírku jinde a přišlo mi, že se o Doniu nejspíš málo ví.

Na Doniu si totiž neberou žádná procenta z vybrané částky. Jak je to možné? Jejich slovy, „K úhradě nákladů spojených s konáním veřejných sbírek využíváme dobrovolné příspěvky našich dárců, ne provize od zakladatelů sbírek či projektů.“.

Tudíž nemusíte s částkou předem počítat, a tam, kde byste kvůli provizi jinde vybírali 80 tisíc, bude vám na Donio stačit vybrat necelých 73 tisíc. A v případě, že máte v úmyslu částku doplatit, nebudete se muset dívat, jak vám z toho 9 % mizí. Ale nejen to.

Nebudete totiž dokonce muset nic doplácet ze svého, abyste o peníze z příspěvků nepřišli. Částku vám totiž Donio vyplatí, i když cílové částky nedosáhnete. Musíte pouze prokázat alespoň minimální životaschopnost projektu.

Podle mého průzkumu spadají knihy do kategorie „komerční projekt“: „Své finance dostanete ve 100% výši i v případě, že se vám nepodaří vybrat cílovou částku. U komerčních projektů ovšem platí, že je nutné získat alespoň čtvrtinu cílové částky u projektů s cílovou částkou vyšší než 75 000 Kč. U projektů, jejichž cílová částka je menší než 75 000 Kč, je potřeba vybrat alespoň 50 % z cílové částky.“ 

Když budete shánět pouze část peněz a část už budete díky sbírce mít, měli byste to mít o něco snazší. I sponzor přispěje raději, když uvidí, že už jste část cesty ušli.

Jsou tady i platformy zahraniční, ale nedávalo mi smysl je zkoumat, když jde o českou knihu. Pokud vám to smysl dává, proveďte vlastní průzkum:

Ufandao
WhyDonate
GoFundme
Donorbox
GoGetFunding
KissKissBankBank
Kickstarter
(Kickstarter For Authors With Oriana Leckert – rozhovor)
Ulule
Crowdify
Goteo
Indiegogo

kniha

Vydání knihy efektivně

Z výše napsaných řádek plynou dvě věci, nechcete-li při vydání knihy zbytečně přeplatit:

  1. Kalkulací si nechte udělat několik, ať máte srovnání a zbytečně nevybíráte příliš vysokou částku.
  2. Vyberte si pro sbírkový projekt platformu, jejíž použití vás nebude stát žádné peníze navíc, a kde peníze dostanete, i když cíle nedosáhnete. A to momentálně splňuje platforma jediná, a to je Donio.

(Jen pro pořádek, nejsme domluveni a nejsou to žádné affiliate odkazy, žádnou provizi nepobírám, a nemají ani záruku být podle mého názoru nejlepší i do budoucna.)

Co vás osobně nejvíc odrazuje na crowdfundingu? Zkusili jste to, nebo ne? S jakým výsledkem, a proč asi (nebo díky čemu)? Napište mi do komentářů pod článkem!

Jiří Nosek
průvodce autorů českým knižním bludištěm
o blogu a mé cestě k autorskému vzdělávání

Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU (aktualizované vydání 2024).

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Komentáře
  1. Dobrý den, v létě jsem si vše vypsané porovnal a došel ke stejným výsledkem. Donio – solidní podmínky a dobré jednání. Kampaň jako u p. Noska ne 100% úspěšná. Ale asi byla na vině moje nedostatečná podpora. Dal jsem tomu dost, ale šlo by víc. Část kampaně jsem byl mimo Evropu a signál a do toho přišly povodně. Lidi pozornost věnovali jim. Donio mohu jen doporučit, ale znovu bych do kampaně už nešel. U knihy jde o drobné a o nic jsem neprosil, jen něco za něco – reklama, koupě výtisků předem. Prostě se nemohu zbavit nepříjemného pocitu, že přece jen kapku žebrám… A zkušenosti? Člověk na kampaň musí mít čas a vypilovat vše do podrobností. Musí plně využít ty otravné sociální sítě a u nich mám vnitřní blok. A že firmy (dokonce v knize zúčastněné) knihu jako reklamní médium nevnímají. Já sám knihy beru jako ostrůvek normálního světa a reklama na konci nalezená mě úplně nepotěší… Jsem jí, jak je agresivní a všudypřítomná, nějak přesycen.

    • Jiří napsal:

      Já reklamu v knihách rád taky nemám, měl jsem ji jen v té první vodácké a to bylo naposled. Ale firmy dávají sponzorské dary většinou ne kvůli reklamě, ale spíš že chtějí něco nebo někoho podpořit.

  2. Donio - vybrání celé částky napsal:

    Dobrý den,
    chápu to správně, že pokud na Doniu nevyberu celou částku, tak jim budu muset dokázat, že jsem knihu vydala a doplatila ze svého? A musím pak knihu vydat do určitého časového limitu?

  3. Donio - vybrání celé částky napsal:

    Procházela jsem jejich www a vypadá to, že to bude třeba.
    Píší: „Upozorňujeme, že pro ověření využití vyplacených financí akceptujeme pouze doklady (faktury, účtenky) vystavené nejdříve v den spuštění sbírky. Veškeré vybrané prostředky musí být vyplaceny na bankovní účet uvedený při založení sbírky. Z tohoto účtu je zároveň nutné hradit veškeré výdaje spojené s účelem sbírky, případně je možné platit v hotovosti. Tím je zajištěna transparentnost využití finančních prostředků.“

Napsat komentář: Jiří Nosek Zrušit odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *