Jak se shání sponzoři na vydání knihy? Máte pocit, že nikoho takového neznáte a vůbec vás nenapadá, kde byste ho měli začít hledat?
Článků na toto téma je jako šafránu, protože hledání sponzorů je velmi individuální téma. Každý autor má jiné kontakty, známosti a možnosti a žádné univerzální schéma neexistuje. Což je do jisté míry dobře. Těch možností, jak sponzora najít, je totiž celkem hodně.
Hlavně nepropadněte představě, že pokud se peněz nedostává vám, mají to tak i všichni ostatní. Třeba podnikatelé dají často radši peníze na něčí knihu, než otesánkovi státu, pokud si je mohou odepsat. Někdy i pokud nemohou, jak uvidíte…
Z peněz sponzorů nebo vybraných ve sbírce knihu financuje zhruba čtvrtina autorů, kteří u mě vydávají. A samotného mne při jejich zpovídání překvapilo, jak snadné to může být. Mnohdy stačí mít kolem sebe pár lidí, kteří vám fandí a podporují vás, a svého sponzora nemusíte dokonce ani znát.
Začneme ukázkou z mé knihy, protože za mnou stále ještě přichází autoři, které to ani nenapadlo:
Ukázka z kapitoly
Zcela jistě někde čeká potenciální sponzor, který by byl ochoten váš projekt podpořit– musíte ho jen najít a dát mu tu správnou nabídku, zaujmout ho.
Jak dobře znáte lidi ve svém okolí? Víte, kdo z nich podniká? Kdo z nich je manažer s rozhodovací pravomocí nebo má vlivné postavení ve velké firmě?
Když mluvím o lidech kolem vás, nemyslím tím jen nejbližší přátele, ale širší okolí: Bývalé spolužáky, zaměstnavatele, se kterými jste se nerozešli ve zlém, bývalé kolegy, kteří odešli na volnou nohu nebo rozjeli podnikání… A co přátelé vašich přátel – neznají vaši kamarádi někoho, kdo by vám mohl pomoci? Existují i movití Češi žijící v zahraničí, hledající ve své bývalé vlasti projekty, které by podpořili.
Nejdříve si udělejte průzkum, poptejte se ve svém okolí a sepište si seznam potenciálních dárců. Poraďte se s lidmi, kteří dotyčné znají lépe než vy a napište si, kdo ze společných známých na ně má větší vliv a mohl by za vás ztratit slovo.
Které obory úzce souvisejí s tématem vaší knihy? Které firmy v nich působí a kde inzerují?
Která periodika se zabývají podobným tématem, o jakém pojednává vaše kniha? Sežeňte nebo najděte v knihovně od každého několik čísel a vypište si firmy, které v nich inzerují. U firem zvyklých platit za tištěnou reklamu máte poměrně velkou šanci na úspěch.
Všímejte si reklam a billboardů, které přes den minete a vymýšlejte si hypotetické důvody, proč by mohla právě tato firma chtít sponzorovat vaši knihu. Neznamená to, že ji máte oslovit – je to jen mentální cvičení, při kterém hledáte argumenty a snažíte se odhalit typ firem, u kterých vás napadají ty nejpádnější.
Možná znáte jen jednoho podnikatele, a ten je z úplně jiného oboru? Nevadí, požádejte ho o konzultaci. Podnikatelé jsou často zvyklí přemýšlet nekonvenčně a mnoho z nich se pohybuje mezi dalšími podnikateli nebo cíleně využívá networking. Mohou vás inspirovat, když vám vysvětlí, na co by hypoteticky slyšeli oni a proč, nebo vám dokonce přímo doporučí někoho, kdo by mohl mít zájem. Je velké množství podnikatelů, kteří rádi poradí – ale jen když se sami zeptáte. I kdybyste od nich rady nezískali, nebudete na tom hůř než předtím.
Pro cestopis lze hledat sponzora mezi cestovními agenturami, pro místního průvodce bych zkusil získat veřejný grant od okresu, kraje nebo organizací na ně navázaných. Na návod na rekonstrukci chalupy může ochotně přispět firma prodávající stavební materiál, na knihu o lyžování sportovní svaz, na vodácké povídky bohatá půjčovna lodí. Na knihu fotografií japonských zahrad může přispět třeba firma projektující zahrady a knihu o horolezecké výpravě může zasponzorovat výrobce či prodejce outdoorového vybavení.
Jak se nestydět
Pokud máte při hledání sponzorů pocit, že tak trochu žebráte, znamená to, že někde uvnitř víte, že v podstatě nemáte moc co nabídnout. Oslovený potenciální sponzor to z vašeho jednání vytuší a může to být klíčový faktor, který ovlivní, zda sponzor kývne, nebo ne.
Chcete-li výrazně zvýšit své šance na úspěch, vytvořte si nejdříve správný stav mysli.
Úplně nejlépe se o něco žádá, když jste si jisti, že za sponzorský příspěvek nabízíte hodnotnou protislužbu, a také když víte, že pokud u tohoto osloveného neuspějete, máte ještě dostatek dalších možností. Jinými slovy, nejlépe se žádá o něco, co nutně nepotřebujete, na čem nejste závislí.
Na vašem jednání a sebevědomí se odrazí, když budete vědět, že máte doma napsaný seznam dvaceti firem, které můžete o sponzoring požádat a tato je teprve pátá, a třeba také že pokud neuspějete ani u jedné, jste ochotni jít na některý ze startérů a uspořádat sbírku. Snižujete tím na minimum pravděpodobnost, že kývnete na nevýhodné podmínky.
Jdete-li žádat o sponzoring, opravte nejdříve své sebevědomí, vybavte se argumenty a mějte připravený další krok pro případ, že neuspějete.
Protože jsem s každým z našich autorů spolupracoval na vydání knihy několik měsíců, znají mě a vědí, že se snažím šířit mezi autory osvětu. Nebylo proto složité získat od nich popis, jak svého sponzora našli oni. Přesto jim za tuto sdílnost velmi děkuji, protože si uvědomuji, jak citlivé téma to je.
Pan Červinka se svým budoucím sponzorem dlouhodobě spolupracoval – kreslil mu ilustrace. Když pracoval na své předchozí knize zaměřené na tábornické dovednosti pro skauty, sponzor (majitel firmy) sám projevil zájem o podporu tohoto projektu. Nabídl, že knihu podpoří, k tomu sice nakonec nedošlo, ale sponzorský kontakt byl navázán.
Později, když pan Červinka připravoval knihu „Mistři divoké vody“ (KLIKA, 2022), znovu se obrátil na svého sponzora a tentokrát se dohodli na spolupráci. Pro tento projekt stanovili cenu tak, že pokud by se všechny výtisky prodaly, sponzor by získal svou investici zpět – samozřejmě s vědomím, že nelze předem vědět, zda se všechny knihy skutečně prodají.
Dohodli se také na tom, že pan Červinka si ponechá autorský honorář jako první. V penězích, které byly vynaloženy na projekt, nebyl žádný autorský honorář zahrnut, takže tento krok byl důležitý pro udržení motivace. Zbytek zisku se dělí v poměru 10 % pro autora (jako motivace pro další propagaci prodeje) a 90 % pro sponzora. Knihu také „sponzoroval“ syn autora, který vytvořil webové stránky www.mistridivokevody.cz s možností objednání knihy, i to byl důležitý prvek propagace.
Paní Janečková sponzory získala prostřednictvím svých známých, kteří jí byli zavázáni a pomohli jí je najít. Sama tedy se sponzory dokonce vůbec nepřišla do kontaktu, vše probíhalo přes prostředníky.
Nejprve rozdávala své starší knihy v širším okruhu známých, aby věděli, co píše (naučné pohádky o zvířatech). Někteří z nich pak projevili snahu jí pomoci s dalším vydáním.
Paní Janečková vydala celkem čtyři knihy, z nichž první dvě hradila ze svého. Na třetí knihu získala finanční příspěvek a u poslední knihy měla náklad uhrazený celý. Sponzora však nikdy osobně nepotkala a nezná ho.
Před vydáním té čtvrté, „Vypravuj o Africe, táto čápe“ (KLIKA, 2017), požádala své známé, kteří již znali její předchozí knihy, o finanční podporu. Někteří z nich nemohli přímo přispět, ale nabídli se, že jí pomohou najít někoho, kdo by mohl. Tito známí pak oslovili další lidi, až nakonec našli někoho, kdo byl ochoten její knihu sponzorovat.
Příběh paní Janečkové ukazuje, že stačí začít tím, že oslovíte správné lidi, a pak se věci mohou dát do pohybu samy.
Paní Kalvodová spolupracovala na shánění sponzorů se svými kolegy, protože autory knihy „Rakovina v rodině“ (KLIKA, 2019) jsou společně. Každý z nich přispěl nějakým nápadem. Jeden z nich, který bydlel v malé vesnici u Brna, se dobře znal s místním starostou. Představil mu projekt a slíbil věnovat knihu, což vedlo k tomu, že se zastupitelstvo obce rozhodlo finančně přispět.
Většinou oslovovali své přátele a kolegy, včetně lékařů, zejména onkologů, kteří navrhovali, aby se do sponzorství zapojili i jejich vyléčení pacienti. Některé finanční dary poskytli i sami autoři, aby projekt uspíšili. Každý z nich přinesl nějaký návrh a oslovil lidi ve svém okolí.
Při výběru sponzorů postupovali po více osách a nikoho nevyřazovali. Každý z autorů vysvětloval potenciálním sponzorům, o co jde a proč je projekt důležitý. Tři čtvrtiny nákladů pokryli sponzoři a čtvrtinu doplatili sami autoři.
Finanční prostředky z prodaných knih rozdělovali rovným dílem. Paní Kalvodová spravovala peníze a rozdělovala je mezi autory. Knihy měla uskladněné v Olomouci, odkud je kolegyně rozesílala. Poštovné bylo hrazeno ze společného základu.
Příběh paní Kalvodové ukazuje, že shánění sponzorů není tak těžké, jak by se mohlo zdát. Chce to jen mít odvahu, přijít s nápady a oslovit správné lidi.
Pan Slavík oslovoval sponzory na svou knihu „Veterinářem pod Jižním křížem“ (KLIKA, 2021) mezi firmami, se kterými již dříve spolupracoval. Znal se osobně s jejich šéfy, což mu dodalo odvahu je kontaktovat. Kromě toho mu pomohla jeho sestra, která jako účetní oslovila své klienty s žádostí o finanční podporu na vydání knihy.
Přestože měl kontakty, radil by p. Slavík ostatním autorům, aby zkusili všechny možné cesty. I když nemáte přímé kontakty, může být užitečné oslovit lidi, které znáte jen povrchně nebo z osobního života. Tento přístup považuje za regulérní způsob shánění sponzorů.
Peněžní příspěvky získal od více firem, které přispívaly menšími částkami, například kolem pěti tisíc korun. Jedna z firem, se kterou spolupracoval v Africe, se cítila zavázaná za pomoc s obchodem a poskytla větší podporu včetně nákupu výtisků knihy. Tato firma tak přispěla nejen finančně, ale i tím, že knihy distribuovala mezi své zákazníky.
Pan Slavík zdůrazňuje, že důležité je mít odvahu a zkoušet různé možnosti, protože člověk nikdy neví, odkud může přijít podpora.
Pan Žák oslovuje sponzory na své knihy především mezi svými známými a kamarády, vydal již už 14 (některé jen elektronicky), z vlastního hradil doplatky. Využívá osobní vztahy a kontakty, které si vybudoval během svého života a na každou jeho knihu se skládá více sponzorů nižšími částkami. Například generální ředitel stavební firmy, kterého trénoval při závodech, mu bez problémů pravidelně přispívá částkou pěti tisíc korun. Dalším příkladem je syn jeho spolužáka, který mu opakovaně poskytuje na vydání deset tisíc korun.
Pan Žák také našel majitele firmy, který je ochoten přispět deset tisíc korun bez požadavku na reklamu, jednoduše proto, že ho považuje za dobrého člověka. Další příspěvky získává od lidí, se kterými má nějaké osobní spojení, například od sestřenice svého souseda, se kterou jezdil na lyžích. Jeho přístup je založen na známostech, protože se stydí žádat o peníze neznámé lidi, a osobní vztahy získávání podpory velmi usnadňují.
Pan Žák neřeší, zda si firmy mohou příspěvky odepsat z daní, ale předpokládá, že ano, když dostanou od vydavatelství fakturu na inzerci. Nicméně většina jeho sponzorů je natolik bohatá, že pro ně částka deset tisíc korun nehraje významnou roli.
Pan Junek získal sponzory především díky svým osobním a profesním kontaktům. Jeden z hlavních sponzorů byla letecká škola ve Strakonicích, která přispěla částkou 20 tisíc korun. Tato škola požadovala, aby v knize bylo uvedeno, že poskytuje výcvik a že čtenáři knihy mohou získat 10% slevu na výlet.
Dalším partnerem byl aeroklub, jehož je pan Junek členem. Aeroklub si odkoupil několik knih na své akce, ale přímo finančně nepřispěl.
Největší podporu získal od svého bývalého žáka, který je nyní majitelem makléřské firmy. Tento žák se stal hlavním sponzorem vydání knihy a také následným majitelem všech knih. Zdeněk Junek mu prodal autorská práva na toto vydání a výměnou získal cca stovku výtisků knihy. Celá transakce byla provedena přes faktury, aby byla formálně správná.
Pan Junek má svou vlastní webovou stránku www.baticfilm.cz, kde propaguje své knihy a další projekty. Na této stránce lze najít odkazy na jeho knihy, filmy a animace.
I když má pan Junek některé knihy stále doma, snaží se je dále propagovat. Věří, že osobní kontakty a správná prezentace na webu mohou pomoci v dalším prodeji a distribuci jeho knih. (A já jako vodák dodávám – Zdeněk je i režisér. Vím to, protože jedním z jeho prvních počinů byl film Statisticky průměrný vodák).
Dostali jste kuráž to aspoň zkusit? Nebo vás stále něco drží nazpátek? Svěřte se v komentářích!
Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU (aktualizované vydání 2024).
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?