NOVĚ všechny informace o vydání knihy na jednom místě – uspořádané a popořadě!

Jak na nastavení Facebookové reklamy?

Je to lákavé… Unaveni propagací zdarma, u které vždy chvíli trvá, než vůbec zjistíte, co funguje a co ne (a kterou za vás nikdo neudělá), kliknout na modré tlačítko „Propagovat příspěvek“, pohodlně se usadit a sledovat, jak vám naskakují prodeje knihy… Čert vem peníze, kvůli nim jste to přece nedělali.

Zdánlivě to smysl dává, koneckonců dnes lidé tráví na Facebooku v průměru 58 minut denně. Jenže skutečnost je trochu složitější. O tom, kdy se knize vyplatí placená reklama, jsem už psal, takže pokud si článek přečtete a usoudíte, že právě ve vašem případě by to fungovat mohlo, a peníze (které vám nebudou scházet) na to máte, nic vám nebrání si to vyzkoušet… Snad jen vědět jak.

A na to se podíváme v tomto článku.

Chci zdůraznit, že tento článek píšu s nulovou znalostí vašich podmínek. Naprosté většině knih se spuštění placené reklamy pravděpodobně nebude vyplácet. Na druhou stranu vím, že ne všichni mají potřebu být vždy za každou cenu v plusu a možná i vy máte nějaké prostředky, které rádi investujete do svého vzdělání a nové zkušenosti. 

Tak to také berte: Učíte se a sbíráte zkušenosti. A možná nakonec zjistíte, že v roce existuje nějaké období, kdy se reklama vyplatí i vám…

Já jsem si celým nastavením prošel včetně nastavování konverzí, ale nebyl to hladký a bezbolestný proces a strávil jsem desítky hodin studiem a dohledáváním návodů a dílčích řešení na internetu. 

Díky tomu to nebudete muset udělat vy. V tomto článku najdete podrobné návody od lidí, kteří mají reklamy v malíčku mnohem více než já.

Mám-li udělat stručné shrnutí toho podstatného, tak

  1. o tom vůbec nepřemýšlejte, nemáte-li jasno v cílové skupině,
  2. vždy investujte jen tolik, o kolik si můžete dovolit přijít,
  3. nejdřív si v tom udělejte jasno a pak teprve spouštějte reklamu,
  4. nikdy neklikejte na „Propagovat příspěvek“, je to vyhazování peněz,
  5. dejte si velmi záležet na lákavosti reklamy a 
  6. nečekejte zázraky.

Protože tím nejlákavějším způsobem, jak spustit reklamu, je pravděpodobně kliknout na „Propagovat příspěvek“ a o víc se nestarat, nejdříve kousneme do tohoto kyselého jablka:

Facebook reklama prakticky – Proč NEpoužívat tlačítko „propagovat příspěvek“ (katalog-rebelky.cz)

Proč nepoužívat modré tlačítko „Propagovat příspěvek“? (xart.cz)

Druhá nástraha se skrývá v DPH: Pokud zaškrtnete, že reklamy nepoužíváte pro ekonomickou činnost, naúčtují vám irskou DPH a tím to končí. Pokud byste si však chtěli reklamu dát do nákladů, musíte být plátcem DPH, nebo se stát tzv. Identifikovanou osobou. Facebook totiž sídlí v Irsku a jde o nákup služby z EU.

kniha

Zakládáme účet

Nejdříve je potřeba si na FB založit reklamní účet. Chcete-li něco vysvětlit tak, aby tomu rozuměl i úplný začátečník, najděte si návod od Míly Látala, duše týmu Pavla Říhy:

Jak založit účet pro reklamy (Míla Látal)

Další návod sestavil tým Socials.cz:

Jak nastavit reklamu na Facebooku (Návod krok za krokem)

Na stejné stránce si také můžete stáhnout Facebook Ads Checklist o více než 50 bodech, abyste při tvorbě reklam na nic důležitého nezapomněli.

Do třetice, velmi podrobný a komplexní návod vytvořila Tereza Urbanová:

Facebook reklama – kompletní návod v roce 2021

A pokud jste se zasekli na nastavování „FB pixelu“, tento návod se soustředí právě na něj:

Facebook Pixel: Co to je a jak ho nastavit

kniha

Kreativa (jak na samotné reklamy)

Tento článek je rozcestníkem, protože ve FB reklamě nemám takovou praxi jako lidé, kteří tím denně žijí. Neutratil jsem za ni statisíce ani miliony, šlo to maximálně do desítek tisíc a spíš po menších částkách, takže nemám ani zdaleka tak bohaté zkušenosti jako lidé spravující reklamní účty velkých firem. Rady ode mě jsou pouze zkušenosti uživatele, který se snaží s reklamou zůstat v plusu.

Kniha je totiž příliš levný produkt. Marže na ní je příliš malá, než aby se reklama vždy vyplácela – ale to už jsem popsal v článku Kdy se knize vyplatí placená reklama.

Máte již nastavený Business Manager a chcete si vytvořit svou první reklamu. 

Nejdříve budete potřebovat text a obrázek, a lepší bude, pokud si připravíte více variant (proč řeknu za chvíli). 

Protože to bude reklama na knihu, budete asi potřebovat 3D model (mock-up) knihy. To je jednoduché a můžete jich mít spoustu různých, návod najdete v tomto tutoriálu

Seznam fotobank, ve kterých můžete hledat, najdete zde. Smíchat s textem a doladit finální vzhled obrázku je asi nejjednodušší v Canvě, kde si dáte vyhledat „facebook ad“ a vyjede vám spousta nápadů (až na to, že vypadají příliš jako reklama, ale to už je na vás, aby ta vaše působila nevtíravě a nespouštěla svým vzhledem automaticky reklamní slepotu).

Než začnete tvořit „kreativu“, nastudujte si, co musí reklama splňovat, aby vám ji Zuckroušovy algoritmy schválily: 

Průvodce pro Facebook Reklamy

Na co si dát pozor při vytváření propagace

Nemusí to být ale pouze statický obrázek, jedna z vašich reklam může být s videem. Ne, žádnou kameru si kvůli tomu kupovat nepotřebujete. Takovéhle video vám na Fiverru vyrobí za pár Euro (a tu druhou část – slideshow – taky):

Reklam už jsme každý v životě viděli miliony, ale často je ani nevnímáme, natož abychom je podrobně zkoumali. Zkušení tvůrci reklam si dělají vlastní sbírky a dobré cizí reklamy si ukládají. Vy nic takového pravděpodobně nemáte, ale můžete se cíleně podívat na právě běžící reklamy: 

Ve Facebook Ad Library si najdete stránku, jejíž reklamy vás zajímají a můžete se inspirovat. Já jsem ale s výsledky příliš spokojen nebyl, a tak jsem hledal dál, z čehož teď můžete těžit i vy (neumíte-li anglicky, použijte Google Translate):

21 clever ads for books, bookstores, and libraries (ebookfriendly.com)

10 Brilliant Book Ads (Pinterest)

12 Creative Examples of Bookish Advertising (bookriot.com)

99 Facebook Ad Examples You’ll Want To Steal in 2021 (k6agency.com)

The Best BookBub Ads of 2020 (bookbub.com)

The Best BookBub Ads of 2021 (bookbub.com)

201 New Facebook Ad Examples That Convert (klientboost.com)

24 Creative, Competitive, & Click-Worthy Ad Copy Examples (+How to Replicate Them) (www.wordstream.com) 

50+ Ad Copy Examples Guaranteed To Increase Clicks (ladder.io)

Pamatujte si, že nejlevnější je dobrý nápad. Ale neznamená to, že se chytnete něčeho, co se líbí vám, a pak strávíte dva týdny vytvářením něčeho takového:

Raději si namáhejte mozkovnu, aby to byl dobrý nápad, jehož ztvárnění nebude příliš náročné.

kniha

Vypínejte drahé

Proč jsem vás nabádal, abyste si udělali víc různých reklam? Protože si nemůžete dovolit vsadit všechno na jednu kartu, obzvlášť když s tím nemáte zkušenosti, o které byste se mohli opřít. 

Nejlepší způsob, jak snížit cenu za proklik, je pro začátečníky spustit reklam víc najednou a sledovat, která si jak vede. Nechat je běžet nějakou chvíli a pak ty, kde vás proklik stojí nejvíc, vypnout. 

Většinou si připravím 3–4 reklamy a 2–4 sady reklam (cílovky). Všechny 4 reklamy dám do každé ze sad a pak je aspoň jednou týdně projdu a pokud se některým daří podstatně hůře, vypnu jejich zobrazování. Například mi starší generace málo reagovaly na video… Téměř v každé sadě reklam najdete nějakou, které se daří výrazně hůře než ostatním.

Pokud (jako já) nemáte moc vhodných cílovek na výběr, můžete si jednu jedinou cílovku rozdělit na mladé a staré a muže a ženy. Na starší chlapy bude totiž možná fungovat jiná kreativa (text+obázek nebo video), než na mladé kočky.

Existuje i sofistikovanější testování účinnosti reklam, tzv. A-B testování, ale při něm je potřeba testovat vždy jen jednu změnu (ne několik zcela odlišných kreativ) a zdá se mi pro naše účely příliš komplikované a finančně náročné. 

kniha

Vracejte do hry načaté „odpadlíky“

Máte-li vlastní e-shop (je to jedna z podmínek, aby se reklama vyplatila), nastavte si ještě jednu reklamu – remarketingovou. Už se vám stalo, že jste někde na internetu nakupovali, něco vás vyrušilo a až reklama vám připomněla, že někde máte nedokončený nákup?

To je remarketing (nebo retargeting) a ten vám pomůže do nákupního kolečka vrátit ty, kteří „už byli skoro vaši“.

Taková reklama může klidně obsahovat něco přímočarého jako „Váš nákup pořád čeká“ nebo „Zapomněli jste dokončit objednávku“ – lidé to většinou ani nebudou vnímat jako reklamu. Většina z nich skutečně měla v úmyslu nákup dokončit a budou rádi, že jste jim to připomněli.

kniha

Studujte

S reklamou je to stejné, jako se vším ostatním: Čím více ji studujete a zkoušíte, tím lepších budete pravděpodobně dosahovat výsledků. A to studium zdůrazňuji, protože „žádný učený z nebe nespadl“ a marketérů, kteří se dělí o vlastní zkušenosti, je dost.

Absence angličtiny jako výmluva neobstojí. Určitě ne u mne, protože díky G. Translate už jsem si dokonce celý večer povídal se dvěma Vietnamci v Cai Rong, kteří neuměli ani slovo anglicky – zato měli v mobilech internet…

Začneme českými odkazy, ale to neznamená, že u nich máte i skončit:

10 jednoduchých tipů pro efektivní reklamu na Facebooku (Clipsan.cz)

Jak spojením Facebook reklam a e-mail marketingu zvýšit konverze (Clipsan.cz)

Nečekané výsledky testů 13 Facebook reklam podle množství textu v obrázku (Clipsan.cz)

Facebook reklama v roce 2022: průvodce, tipy a chyby (Cernovsky.cz)

Jak na Facebook reklamu zdarma? (inizio.cz)

Jak vytvořit Facebook a Instagram reklamu jako profesionál (marketingppc.cz)

15 nejčastějších chyb ve správě reklam na Facebooku (socials.cz)

Je pro vás reklama experimentem a zábavou, nebo se k ní upínáte jako k poslední naději na prodej své knihy? Přiznejte se (klidně pod pseudonymem) pod článkem!

.

Chcete podpořit autora tohoto blogu a získat
kompletní návod na vydání a propagaci knihy?

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?

Přehled všech článků tohoto blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.