Záhadná zkratka DPC označuje tu cenu, za kterou by se kniha měla prodávat, a určujete ji vy. Měli byste ale nejdřív trochu počítat. DPC totiž není váš čistý zisk: musíte odečíst náklady a počítat se zdaněním, a pokud používáte distribuci, tak také podíl distributora.
Takže si uvedeme konkrétní příklad:
Kniha formátu A5, má 170 stran v pevné vazbě a vydali jste 1000 kusů.
Doporučenou cenu jste určili ve výši 200 Kč. Když sečtete celkové náklady a vydělíte je počtem vydaných kusů, vyjde vám, že výroba 1 kusu vyšla na 40 Kč. Pokud knihu prodáte přímo koncovému čtenáři, váš zisk před zdaněním je 160 Kč. K tomu, abyste prodali celých 1500 ks, už musíte mít vytvořenou solidní autorskou základnu a mít v seznamu pár tisíc adres, což pravděpodobně nemáte (a omlouvám se těm, kteří mají ;))
Proto dáte část nákladu do distribuce.
Distributoři si berou 53–58 % z koncové ceny. Pošlou vám tedy za jeden prodaný kus 84–94 Kč. Z toho odečtete ještě náklady a váš zisk bude 44–54 Kč před zdaněním.
DPC lze v průběhu prodeje měnit – snižovat apod., ale vyřídit to musí nakladatelství, přes které jste knihu dali do distribuce.
Takže shrnuto: DPC určujete vy a z ní se vypočítává, kolik dostanete od distributora. Knihkupec si pak může sáhnout do vlastní marže a prodávat knihu za nižší cenu, to se vás a vašeho zisku ale nijak nedotkne. (Teoreticky by mohl DPC někdo i překročit, ale byl by sám proti sobě a neobstál by v konkurenci.)
Kam pokračovat: rubrika Záhadné pojmy
.
.
Jste v oboru nováčkem? Stáhněte si e-book zdarma Už nechci psát do šuplíku
Chcete si zkusit tiskové podklady vyrobit sami? Připravil jsem pro vás e-book zdarma s návodem.
Zajímá vás, jak vypadají moje živé kurzy „Jak si vydat knihu“?