V Čechách je velmi malý “autorský trh”. Proto tu neexistuje spousta šikovných služeb, které by autorům pomáhaly – zkrátka by se neuživily. Procenta pro distributory jsou vysoká, zisky autorů malé a počty potenciálních kupujících i jejich kupní síla poměrně nízké. Na české knize je zkrátka “příliš málo masa pro celou smečku psů”.
V Americe je to jiné. Pro knihy v angličtině je otevřen nejen celý anglofonní trh od USA až po Austrálii, ale třeba i anglicky mluvících 10 % Indie, což jsou obrovská množství potenciálních čtenářů. A také mají Amazon – KDP a CreateSpace, kde svou knihu mohou vydat zadarmo a pouze inkasovat honoráře.
Díky tomu mají anglofonní autoři i servery, které pomáhají autorům jejich knihu zviditelnit, podcasty o spisovatelském řemesle a knižním marketingu a v neposlední řadě obrovskou komunitu autorů, kde ti nejlepší prodávají knihy po statisících a sdílejí své postupy a zkušenosti se začátečníky.
Jeden takový článek plný tipů jsem přeložil a zbavil všech rad, které nejsou příliš použitelné pro nás (čili jsou vázané na tvorbu či propagaci v angličtině). Originální PDF se všemi citáty stáhnete zde.
Není divu, že v takovém ideálním prostředí leckdo na svém psaní slušně zbohatl a kromě klasických autorů vznikli i tzv. “bookpreneuři” což je spojení angl. slov “kniha” (book) a “podnikatel” (entrepreneur). Jsou to lidé, kteří používají knihy jako předmět svého podnikání nebo jako nástroj k jeho růstu. Druhá jmenovaná strategie funguje všude, i u nás, jak jsem popsal v článku “Nakopněte” svou profesi: vydejte knihu!.
Již od vzniku KDP, které otevřelo cestu k publikování naprosto komukoli, se mnoho rad, tipů, podcastů či blogů točí kolem něj. A také kolem nástrojů, které pro česky píšící autory nejsou příliš užitečné. Protože se snažím vám přinášet pouze relevantní rady, také z tohoto překladu jsem více než 50 % tipů do článku vůbec nezařadil. Pokud vás přesto zajímají a umíte anglicky, originální PDF 50 Inspirational Marketing Tips from Authors najdete na bookbub.com. V nízkém rozlišení přikládám i originální výroky pro ty, co si PDF s kvalitními obrázky stahovat nebudou.
Buďte ke svým čtenářům otevření – a tím nemyslím jenom to dobré. Když mi zrovna psaní nejde od ruky, zveřejním online fotku té záplavy zmačkaných papírů, která pokrývá mou podlahu, a všem oznámím můj velmi smutný počet napsaných slov. Lidé, kteří mě sledují online, ví, které knížky a seriály miluji a které postavy by podle mě měly skončit spolu. Také jim říkám o ostatních autorech, které zbožňuji, spíše, než bych pouze zveřejňovala odkazy na své knihy. Buďte opravdoví a nedokonalí a BUĎTE SAMI SEBOU.
Kami Garcia
*
Marketingová taktika, která se mi nejvíce osvědčila, je má webová stránka. Odkaz na ní je skoro ve všem, co zveřejním na sociálních sítích. Je na ní každý příběh, který jsem kdy napsala a seznam všech edic mých knih, i těch přeložených.
Debbie Macomber
*
Snažím se knihy v sériích vydávat tak, aby mezi nimi nebyl rozestup více než tři měsíce, takže pokaždé, když vyjde nová kniha, mohu mít v elektronické verzi na poslední stránce odkaz na stránku předprodeje té další. Předchozí knihu nabídnu zadarmo asi měsíc předtím, než má vyjít další a naplánuji si pro ni reklamu přes BookBub Featured Deal.
Cora Seton
*
Zvažte, zda by nebylo vhodné knihu během předprodeje nebo prvního týdne po vydání nabízet za zvýhodněnou cenu. To povzbudí čtenáře k tomu, aby si knihu koupili impulzivně, a pomůže to zlepšit vaši pozici a viditelnost. Jedná se o dobrý způsob, jak získat čtenáře, když jste novým autorem, nebo vydáváte novou sérii.
Elizabeth Briggs
*
Marketing je především o autentičnosti. Vždy se snažím, aby moje marketingové úsilí — ať už se jedná o video na YouTube, Instagramový post nebo tweet — vyznělo tak přirozeně a opravdově, jak je jen možné. Čtenáři chtějí s autory navázat vztah! Autentičnost je klíčová.
Lindsay Cummings
*
Pro získání recenzí nestačí pouze mávnout kouzelným proutkem. Napsání užitečné recenze stojí čas a úsilí — ale jedná se o něco, s čím vám mohou být ochotni pomoci lidé z vaší osobní sítě. Kdykoli se někdo zmíní, že četl vaši knihu, jemně danému člověku připomeňte, že byste opravdu ocenili recenzi.
Dan Koboldt
*
Autoři by měli svou marketingovou strategii vytvořit tak individuální a osobitou, jak je jen možné, a měli by věnovat čas tomu prozkoumat, jaký přístup je pro ně nejpřirozenější. Já většinou soustředím svou energii na komunikaci se stávajícími čtenáři, což je může inspirovat k tomu, aby mé knihy doporučili někomu dalšímu.
Becky Albertalli
*
Co potřebujete je, aby všechny obálky knih v jedné sérii měly konzistentní vzhled – to znamená podobně umělecky zpracované, ideálně stejná typografie a celkový vzhled „značky“. Čtenáři by měli na první pohled poznat, že všechny knihy patří do stejné série.
Daniel Arenson
*
Jste podnik. Jedna duše, která je ale zároveň i firmou. Tuto realitu si uvědomte a odhodlejte se k tomu, stát se mistrem ve všech aspektech vašeho odvětví — od skvělého psaní až po přesvědčivý marketing. Učte se od odborníků, respektujte čtenáře a ignorujte prodejce. Každý den čtěte. Buďte nekonečně přizpůsobiví. Stavte pro zítřek. Úspěšní autoři se ke všemu a každý den staví čelem.
Tim Tigner
*
Svůj tým, který se zaměřuje na pouliční marketing, řídím pomocí skupiny na Facebooku… Prodávat knihy to opravdu pomáhá, jelikož tento systém zvyšuje angažovanost mezi mnou a mým týmem a oni zase pomáhají šířit povědomí o mých knihách pomocí osobních doporučení a recenzí.
Usher Evans
*
Nenutím lidi k tomu, aby mi napsali recenzi – jednoduše jim vysvětlím, jak moc jsou recenze nápomocné nejenom autorovi, ale také dalším potenciálním čtenářům. Na sociálních sítích, v mém zpravodaji a na vnitřní straně obálky povzbuzuji čtenáře k tomu, aby zanechali krátkou recenzi.
Colleen Gleason
Co byste si z tipů měli odnést?
Kam pokračovat: 22 tipů od úspěšných autorů 2. nebo na PŘEHLED VŠECH ČLÁNKŮ
.
.
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?
Český knižní trh není malý, je středně velký (10 000 000 potenciálních čtenářů). Zajeté klišé o malém rybníčku vyvrací i pravidelná zpráva o knižním trhu a já už ho považuji za alibismus.
Obecně vzato je hlavní problém skutečnost, že málo autorů přemýšlí jako podnikatelé, díky čemuž odvětví funguje výrazně na „koníčkové“ bázi, což ovlivňuje celé prostředí.
Podrobněji zde:
http://ogmios.cz/2018/09/uvahy-o-fantasticke-dobe-01-psani-jako-singularita-aneb-perspektiva-pristupu/
http://ogmios.cz/2018/10/uvahy-o-fantasticke-dobe-ii-maly-trh-nebo-jen-spatny-pohled/
„hlavní problém skutečnost, že málo autorů přemýšlí jako podnikatelé“
Díky! To je přesně ono. Jenže systém z nás chce mít kolečka do stroje, podnikatelské myšlení je do takové mysli velmi těžké zasadit, zvláště v pozdějším věku. Pro dříve narozené, kteří prožili většinu života v éře rudé šedi, v podstatě nemožná věc 🙁