Vydání knihy vlastním nákladem: Co chci a jak na to?

Napsali jste knihu. Skvělé! Tak ji vydejte, ať si ji lidé mohou přečíst. Bojíte se toho, protože to děláte poprvé? Zbytečně. Nachystal jsem vám návody. Ale pro začátek je potřeba vědět, co chcete.

Možností je dnes rekordně mnoho a vy si z nich chcete namixovat takový postup, který bude pro vaše účely nejvhodnější a nejefektivnější. Pomineme možnost, že v rámci efektivity budete dál dělat svou práci a vydání svěříte odborníkům, a budeme se soustředit pouze na úplné samovydavatele.

Ukážeme si na pár jednoduchých příkladech, jak může vydání knihy vypadat.

rozhodování

Vilém, Olda, Marek a Vlasta stojí před stejným problémem – chtějí vydat knihu. Mají s ní každý jiné záměry, které se od sebe liší, a každý tedy volí trochu jiné řešení. Každý z nich musí zvážit pár základních otázek:

  • Pro kolik lidí chci knihu vydat?
  • Jaké mám nároky na kvalitu knihy?
  • Jaký je pro mě ideální formát?
  • Kolik času a energie jsem ochoten do knihy vložit?

kniha

Chci jen jediný kus

Vilém v tom má jasno. Pro svou Jarmilku chce vydat jednu jedinou knihu, která bude nezaměnitelným originálem a kterou si spolu budou prohlížet, až budou staří a budou šťastně dožívat ve své skromné chaloupce na venkově. Nikdy ho ani nenapadlo, že by nechal knihu znesvětit očima cizího grafika a vůbec mu nevadí, že bude mít začátečnické chyby. Je to přece OD NĚJ a to je hlavní… Stáhne si proto e-book s podrobným návodem Výroba knihy SAMODOMO zdarma a postupuje podle něj:

  • Vilém si knihu podle návodu graficky „zlomí“ sám v textovém editoru OpenOffice,
  • „vytiskne“ PDF soubor,
  • pošle ho e-mailem na velení CopyGeneral a vysvětlí jim, že bude tisknout knihu a potřebuje správně vyřadit stránky,
  • pak už si jen vyzvedne nařezané stránky
  • a odnese je knihaři ke svázání.
  • Kniha s pozlaceným věnováním Jarmilu totálně vykolejí a když pak knihu společně jako rodinného přítele ztratí při stěhování v roce 2070, do smrti spolu slaví výročí jejího vydání.

kniha

50 (a 200) výtisků

Olda pořádá už desátým rokem pravidelnou akci, ze které už má spoustu fotek, které leží ladem v archivu. Chtěl by, aby je konečně někdo viděl, napsal k nim komentář a plánuje knih vydat tak padesát, pro všechny kamarády, kteří se na akci vyskytovali pravidelně. Fotky upravovat umí. Bude ho to stát trochu času, ale nějaký si prostě udělá. Jsou to prima kluci. Na pár chyb koukat nebudou, a on si tak jako tak profíka dovolit momentálně nemůže. Najde na internetu návod, jak si knihu vysázet v MS Publisheru a postupuje podle něj:

  • Návod ukazuje sazbu čistého textu, ale práci s obrázky naštěstí najde v návodu na výrobu obálky. Olda si nastaví zajímavý a pro fotky na šířku mnohem vhodnější formát stránky naležato. Sazba mu trvá přes týden, ale nakonec má blok připraven i s obálkou.
  • „Vytiskne“ PDF soubor,
  • obešle e-mailem několik digitálních tiskáren, které našel na internetu, a požádá je o kalkulaci tisku 50 kusů knihy,
  • a pošle PDF e-mailem nebo přes Uschovnu vybrané tiskárně.
  • Nechá si domů přivézt hotové knihy a kamarádům rozdá nostalgickou bombu, se kterou budou následujících 40 let otravovat každou návštěvu a která jim bude věrným partnerem, až už si jinak nebudou pamatovat vůbec nic.

Ale těch 50 ks nestačilo. Nakonec Olda zjistil, že zájemců je mnohem víc, než se vůbec na akci vystřídalo a musí udělat dotisk. A rovnou 200 kusů.

Olda bere výměnou za knihy naturálie, aby nemusel platit daně, a právě mu došla vajíčka, takže se mu hodí, že to teď napodruhé už bude fofr.

  • Olda si sedne k počítači a protože už má hotové tiskové PDF, najde ho na disku, pošle do tiskárny a objedná si 200 kusů.
  • Protože všichni kamarádi už knihu mají, polovina nákladu mu doma zbude a nakonec skončí jako stojan pod suchou vázou v rohu místnosti.

kniha

500 kusů

Marek měl vždycky sen – vidět svou knihu na pultu v nějakém velikánském obchoďáku. Byl to jeho hnací motor, když knihu psal. Když jiní prodávají tisíce, to by v tom byl čert, kdyby on neprodal pět set kusů! Nevadí, že se mu jen tak tak pokryjí náklady, pokud se všechny knihy prodají. Ten pocit…

Marek ví, že chce mít v knize ilustrace od svého kamaráda, chce jí dát číslo ISBN, kniha musí být bez chyb a s pěknou obálkou. Marek má ochotného spolužáka ze základky – grafika, takže se nebude muset učit všechno od začátku, ale ještě musí sehnat korektora.

  • Marek si přes vyhledávač najde stránky několika korektorů a vytipuje si tři nejlevnější, kteří vypadají seriózně.
  • Pak zavolá do Národní knihovny a stráví půl dne školením, aby si nakonec odnesl své první a jediné číslo ISBN.
  • Všechny obrázky v práci naskenuje v maximální kvalitě a pošle je přes Uschovnu grafikovi zároveň s textem a instrukcemi, jak si knihu představuje.
  • Ve fotobance na internetu najde úplně skvělý profesionální obrázek, který ho v přepočtu vyjde na 200 Kč. Na obálce se bude vyjímat jedna radost.
  • Grafik má hotovo, vytiskne knihu po dvoustranách a ty dostane do ruky korektor.
  • Trvalo to měsíc, ale aspoň byl korektor celkem levný. Spolužák grafik zanese korekturu a když je hotov s obálkou, vyrobí tiskové podklady.
  • Marek najde digitální tiskárnu a za měsíc mu přivezou knihy domů.
  • Nyní se Marek začíná starat o distribuci.
  • Marek zjistí, že distributoři s jednotlivci vůbec nejednají. Protože ale knize přidělil vlastní ISBN, žádný vydavatel si ji pod svá „křídla“ vzít nechce. Nakonec obejde 20 knihkupectví a tři z nich přesvědčí, aby si knížku vzali do prodeje. Vnitřek knihy kolega grafik „zlomil“ dobře, ale protože nikdy nedělal knihu, vypadá jeho obálka mezi ostatními trochu amatérsky. Na internet kdosi ke knize napíše satirickou recenzi, že korektor zřejmě druhou půlku knihy přečetl ve spánku nosem. Je jen kousek od pravdy – korektor toho zrovna „měl moc“ a druhou půlku knihy jen ve spěchu očima prolétl, protože přece jde jen o melouch.
  • Marek se nevzdá. Najde na internetu e-book Jak prodávat knihu a u druhé knihy začne pracovat na propagaci dřív, než ji vydá. Také si najde lepšího grafika a korektora. První knihu, které má ještě doma kvanta, použije podle rad z e-booku jako propagační předmět, za dva roky všechny knihy vyprodá a na třetí knihu mu nabídne smlouvu velký nakladatel. Ale Marek už ho nepotřebuje, má už své čtenáře, ví jak na to a sen o obchoďáku už ho tak neláká. Vedlejší příjem je dostatečnou odměnou. Možná časem podá výpověď a bude už jen psát.

kniha

Šplhání s knihou

Vlasta je iniciativní a ambiciózní. Ví, že Katka sbalila vedoucího a i když je úplně blbá, mohlo by ji to brzy protlačit na vedoucí post. Tak vymyslela příručku pro nové zaměstnance, kde jim vysvětlí politiku a fungování firmy, aby si u šéfa přilepšila. Je ale praktická a efektivní, a tak si chce nejdřív udělat plán. Ví, že bez mapy se míří k cíli složitě. Najde můj e-book a zjistí, co ji všechno čeká a jak to udělat levně. Pak si všechno spočítá a naplánuje.

  • Vlasta zapojí do projektu firemního grafika a korekturu udělá ve spolupráci se sekretářkou. Stejně to není žádný román, semtam drobná chybka nevadí. Díky návodu ví přesně, jak má kniha vypadat, takže všechno zkontroluje a podepíše se pod knihu jako editorka.
  • Najde nejlevnější tiskárnu a jednou po ránu připraví řediteli příjemné překvapení.
  • Katka dala košem vedoucímu, protože k místu jí nepomohl a stejně není dobrej nabíječ. Po večerech studuje Vlastinu knížku a marně vymýšlí, čím by ji trumfla.
  • Vlasta se stává ve firmě vedoucí odboru vzdělávání s o pět tisíc vyšším platem. Katka panikaří a ze zoufalosti balí ženatého manažera.

Zamyslete se i vy nad tím, jaká cesta pro vás bude nejschůdnější. Pokud vydáváte velmi malý počet kusů, stáhněte si můj e-book „Výroba knihy SAMODOMO“, který vám ušetří průzkum mnoha zbytečných slepých uliček a procesem tvorby knihy vás provede jednoduše krok za krokem.

Nechcete si naběhnout jako Marek a najít si korektora, o kterém nic nevíte? Raději vsaďte na prověřené korektory.

Čeho chcete knihou dosáhnout vy? Sledujete konkrétní cíl, plníte si sen, nebo to děláte pro radost? A jak na to půjdete, výrobou knihy na klíč, nebo se do toho pustíte sami? Napište mi do komentáře pod článkem!

Kam pokračovat: Otestujte se: Jsem na vydání připraven?

.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře
  1. Jacqueline napsal:

    Hi my name is Jacqueline and I just wanted to drop you a quick note here instead of calling you. I discovered your title page and noticed you could have a lot more visitors. I have found that the key to running a successful website is making sure the visitors you are getting are interested in your subject matter. There is a company that you can get targeted visitors from and they let you try their service for free for 7 days. I managed to get over 300 targeted visitors to day to my site. Visit them here: http://ft1.info/9mks

    http://t8k.me/wl

  2. Zapletalová Karla napsal:

    Dobrý den. Nenašla jsem číslo účtu, na který mám zaslat poplatek. Děkuji.

  3. Veronika Kapustová napsal:

    Vážený pane Nosku,
    máte velice pěkně sepsané body jak vydat knihu. Já mám ale naprosto unikátní knihu (už jsem si ji i vyrobila) a chtěla bych, aby se prodávala. Je to ovšem kniha pro děti a nemá klasický vzhled. Jak potom mohu vydat takovou knihu, když se vymyká všem ostatním? Děkuji

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *