Aby se vaše kniha dostala až na pulty obchodů, potřebujete takzvaného knižního distributora. Jsou dva způsoby, jak se k jeho službám můžete dostat.
Může to být poněkud frustrující cesta, protože to znamená, že musíte nejdřív nakladatelství se svým rukopisem obeslat a pak čekat, zda v některém z nich rukopis alespoň přečtou. Mají své ediční plány a když jim do žádného nezapadnete, nemáte u nich moc šancí.
Klasická nakladatelství jsou navíc v první linii. Zkouší to u nich většina začínajících autorů, takže jim rukopisů chodí velké množství a velmi často i přes jejich deklarovanou snahu nestíhají odpovědět všem.
Pokud se rozhodnete jít touto cestou, přečtěte si rozhovory se zástupci nakladatelství, které s nimi vedla v r. 2017 spisovatelka Veronika Matysová a ve kterých dávají poměrně podrobný návod, jak má nabídka vypadat.
Zakázkové je takové nakladatelství, kde vám udělají knihu na klíč, vy zaplatíte náklady a potom dostáváte zisk z prodaných kusů. Je ale potřeba vybrat to správné. Na českém trhu je touto dobou asi dvacet zakázkových nakladatelství, ale distribuci nabízí jen 7 z nich. Ostatní mají v nabídce třeba prodej ve vlastním e-shopu nebo prodej přes SMS, což je sice zajímavý nápad, ale prodej v síti knihkupectví po celé republice to určitě nenahradí.
Pro úplnost zmíním i třetí způsob, kterým se někdy vydávají knihy: Pokud si svou knihu chcete vydat úplně sami, bez pomoci nakladatelství, ztratíte tím pravděpodobně šanci dostat knihu na pulty obchodů. Distributoři uzavírají smlouvy raději přímo s nakladatelstvími, protože obchodují v takových objemech, že kdyby měli posílat měsíční vyúčtování každému autorovi zvlášť, museli by si na administrativu pořídit celou armádu účetních. Přesto to zcela vyloučené není, dosáhnout smlouvy přímo s nimi, pokud se ale pak knihy nebudou prodávat, vrátí vám je.
Pokud tedy chcete svou knihu dostat až na knižní pulty a neuspějete u tradičních nakladatelství, hledejte zakázkové nakladatelství (vydavatelství), které zároveň zajišťuje distribuci prostřednictvím firem Euromedia, Kosmas nebo Pemic.
Nezapomeňte se jich také zeptat, jaká část ze zisku náleží autorovi – vám. Některá nakladatelství knihu totiž knihu sice vydají, ale ze zisku vám udrobí nepatrnou část a vám se pak nezaplatí ani náklady, které jste vynaložili na výrobu knihy.
Ať už se vám chce mapovat celý vydavatelský trh nebo ne, nabídnu vám rychlé řešení.
Já a moje matka, spisovatelka Věra Nosková, provozujeme rodinné Nakladatelství Klika – takovou „porodnici pro knihy:
Přijďte nás navštívit na stránky www.nakladatelstviklika.cz a napište nám, jakou knihu byste si chtěli vydat. Kalkulaci vám uděláme zdarma. Nebo se prostě přijďte poradit, aby vaše knížka vznikla bez zbytečných porodních bolestí.
Chcete podpořit autora tohoto blogu a získat
kompletní návod na vydání a propagaci knihy?
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?
Tak, dostal som sa k článku aj ja a napísal ho 🙂
5 vecí o vydaní knižky bez vydavateľstva
http://www.polgari.sk/5-veci-o-vydani-knizky-bez-vydavatelstva/