Autorský web: Kdy stačí Wix a kdy zvolit WordPress?

Být na internetu k nalezení jako autor, pokud jste vydali nebo vydáváte knihu, je podle mě jedním ze základních stavebních kamenů, bez kterých se účinná propagace a prodej knihy neobejde. Jak jste to vyřešili vy? Už máte svůj responzivní web, nebo teprve vybíráte, na jaké platformě si ho vytvoříte? A jste spokojeni s tím, co vám stávající řešení nabízí?

Při vydání knihy máme často plné ruce práce a zvolíme nejrychlejší a nejméně pracné řešení. Ale to neznamená, že je to řešení nejlepší. Nepřišel čas postavit si web, který budete mít plně pod kontrolou a bude vám nabízet větší možnosti?

Účelem článku není zahltit vás možnostmi. Budu se proto zabývat pouze dvěma platformami, které jsou podle mě nejvhodnější. 

1. Nejrychlejší řešení

Wix

 

Má velké výhody, ale i nevýhody, a záleží na tom, co je pro vás důležité. Je to však dobré dočasné řešení, pokud spěcháte a potřebujete mít „rychle aspoň něco“.

Největší výhodou je rychlost a jednoduchost ovládání, a také obrovské množství předpřipravených a profesionály stavěných (a plně responzivních) šablon. Váš web tak může vypadat jako postavený „od profíka“ a nepotřebujete k tomu žádné znalosti, jen vkus při výběru šablony, a bude se dobře zobrazovat i na mobilních zařízeních.

Pokud to ale myslíte s autorstvím, vydáváním knih a jejich propagací vážně, vstupují do hry nevýhody Wixu, které jsou důvodem, proč jsem pouze natočil návod, jak si stránky na Wix za půlhodinku postavit, ale žádné z mých vlastních stránek na Wixu „neběží“:

  • Reklamy na platformu Wix: Těch se zbavíte až při platbě 10 USD/měsíc.
  • Vlastní doména: Tu lze na Wix ve verzi zdarma napojit pouze jejím přesměrováním na subdoménu u Wix. Znamená to, že sice někomu můžete dát svou vlastní adresu a ta jej na Wix „přehodí“, ale přicházíte o možnost umístit se s ní ve vyhledávání Google. Jeho vyhledávací roboti ji nenajdou, není-li přímo napojena na stránky s obsahem. S tím souvisí i další nevýhoda:
  • Měření: Google Analytics vyžaduje totéž, aby byla doména napojená na sledované stránky, ale bude-li jen přesměrovaná, není kam vložit měřicí kód. Takže se verzi zdarma nedozvíte, odkud kdo přišel, na jakém zařízení si stránky prohlížel, jak se po nich pohyboval, ani kde strávil nejvíc času a odkud naopak rychle odešel. Nemůžete tedy stránky vylepšit na základě „tvrdých dat“.

 

Napojit vlastní doménu stojí od 5 USD/měsíc. Není to částka vysoká, ale webhosting pro WordPress, který máte plně pod kontrolou, seženete levněji. Na druhou stranu si při SEO optimalizaci prý vedou ve vyhledávání dobře i Wixové subdomény (vasnazev.wix.com).

Nejpodrobnější rozbor „pro a proti“ webové stavebnice Wix jsem našel zde. (Google překlad)

kniha

2. Pod vlastní kontrolou

WordPress (WP)

 

WordPress vám zajistí plnohodnotný web bez reklam, který budete mít zcela pod kontrolou. Budete moci sledovat, jak se lidé na stránkách chovají a měřit jejich účinek, nebo cíleně návštěvníkovi připomenout, že nedokončil nákup ve vašem obchodě.

Oč je to pracnější? Wix zvládne i totální lama, ale ani WP není složitý, jinak by na něm jen v Čechách neběželo už přes 160 000 webů. Čím více práce dáte s jeho nastavením, tím vám bude lépe fungovat. Pojďme si rozebrat jeho možnosti.

První web na WP jsem vytvořil v r. 2015 a byl to tento blog. Dnes sám spravuji 8 vlastních webů na WP a úprava stránek je pro mě spíš zábava než práce. Pokusím se shrnout to nejdůležitější, co jsem se za tu dobu naučil.

Instalace je celkem jednoduchá a všude je na ní spousta návodů. Já používám tento. Ve zkratce: Nejdřív ve spolupráci s webhostingem vytvoříte MySQL databázi (k tomu jim většinou jen dáte pokyn, nebo ji podle návodu vytvoříte v administraci webhostingu). Pak se na FTP zkopírují soubory WP, zadají se přihlašovací údaje k databázi a WP kostra je připravena. 

Pokud jsou pro vás výrazy jako FTP neznámou, instalaci pro vás někdo zajistí, ale pokud byste se nechtěli naučit s WordPressem zacházet, stejně byste jeho možností nevyužili a sáhněte raději po Wixu.

Vzhled dává webu tzv. šablona. Já používám na všech svých webech šablonu MioWeb, ale ta stojí peníze. Velmi se jí podobá šablona Elementor, která má i svou verzi zdarma. Její funkčnost můžete s komerční verzí (49 USD/rok) porovnat ZDE. Pro WP ale existuje také mnoho šablon úplně zdarma.

Pro WP existuje obrovská škála pluginů, se kterými se na web dají přidat funkce zcela jednoduše. Ať už jde o SEO pluginy, sociální tlačítka, webové galerie, propojení s dalšími službami jako e-mailingové programy nebo obchody nebo propojení s online úložišti jako je SoundCloud nebo GoogleDrive.

 

Co byste si měli ve WordPressu hned na začátku nastavit?

Na všechny tyto zdánlivé složitosti najdete návody, ať už blogy či videa. Stačí příslušný neznámý výraz zadat do google a přidat třeba „jak na to“ nebo „how to“ (v angličtině je návodů na výběr víc).

Neděste se slovního spojení „vložit kód do stránek“. Obvykle to jen znamená, že jen zkopírujete pár řádků textu a vložíte je někam jinam, to všechno podle podrobného návodu.

Google Analytics (GA) – Snažte se mít data o návštěvnosti webu od první chvíle, kdy stránky spustíte. Ve svém účtu v GA si vygenerujte měřicí kód a ten vložíte do hlavičky svých stránek. V GA si pak vytvořte soubor dat „bez admina“, kde vyloučíte ze sledování IP adresy počítačů, které používáte vy. Vaše návštěvy se pak nebudou počítat a zkreslovat výsledky. Na propojení s GA jsou i pluginy.

SEO a sitemap – Chcete, aby vaše stránky googlebotům „chutnaly“ a umisťovaly se ve vyhledávačích na čelných místech. Nastavte si proto zobrazování pěkných trvalých adres webu a každou stránku správně popište a popište i obrázky. A vytvořte soubor sitemap, aby se robot na vašich stránkách okamžitě zorientoval. Na obojí jsou pluginy.

Obchod – Myslím, že má cenu vytvořit si vlastní malý obchod, i kdybyste v něm nabízeli jen jedinou knihu. Dosud jsem používal obchod Ecwid, který je do 10 položek zdarma, nyní testuji novou českou platformu SimpleShop, kterou pro vás popíšu v některém z příštích článků. Na rozdíl od Ecwid se dá snadno napojit na českou platební bránu, takže lze používat při platbě i karty a rychlý bankovní převod. Platební brána sice stojí od cca 150 Kč za měsíc, ale stojí za úvahu minimálně v prvním roce po vydání, soustředíte-li se na přímé prodeje v souladu se strategickým sobectvím a zvláště máte-li toho na prodej víc.

Facebook pixel – Když vydáte knihu, někdo možná při jejím nákupu dojde až skoro nakonec, ale něco ho vyruší a on už na to pak zapomene. Pixel je krátký kód, který vložíte do stránek a tyto lidi si pamatuje a na Facebooku pak na ně dokážete zacílit reklamu, abyste jim připomněli dokončení nákupu. (Placenou reklamu ale má cenu používat jen ve výjimečných případech, kdy se to vyplatí, nikoli když se jen snažíte vykoupit ze špatného svědomí, že málo propagujete; cenu to má třeba u knih na podporu podnikání, kdy vaším výdělkem nejsou peníze za prodej knih, ale získané zakázky a prestiž.)

Pár dalších tipů pro WordPress:

  • Nastavte si hned na začátku pro celý web velikosti písem a nadpisů tak, abyste nemuseli dělat lokální změny, a používejte je ve správné hierarchii: hlavní titulek <h1>, podtitul <h2> atd.
  • Čím více vzhled a ergonomii webu promyslíte předem, tím méně pak budete muset předělávat – nakreslete si předem strukturu stránek.
  • Pomocí některého z těchto pluginů vložte do stránek odkazy na své sociální sítě a sdílecí tlačítka.
  • Využijte možnost automatického zálohování stránek do cloudu.
  • Nevyhovuje-li vám nový blokový editor článků ve WP verzích 5.0 Gutenberg a vyšších, stačí si nainstalovat plugin „Klasický editor“.
  • Články vás na WP může psát i víc, aniž by mohli ostatní uživatelé měnit něco dalšího. Slouží k tomu správa uživatelů.
  • Chcete-li rychle reagovat na komentáře, třeba píšete-li blog, plugin Highfly vás upozorní na nové a plugin Comment Email Reply vám pošle mailem upozornění, když někdo odpoví na váš komentář.
  • Nezahlťte návštěvníka informacemi. Text přehledně strukturujte, používejte odrážky, podstatné informace zvýrazněte. Lidé dnes weby spíš skenují než čtou a celé části přeskakují. Dozvím se to podstatné, i když budu jen skákat od jedné zvýrazněné informace ke druhé?
  • Než web spustíte, zkuste k němu posadit někoho, kdo ho nezná a sledujte, jak si počíná. Jakmile nebude moci něco najít nebo bude zmaten, ať vám přesně popíše svá očekávání a web pak zkuste udělat ještě jednodušší a uživatelsky přívětivější.

WordPress je skvělý. Je to jednoduchý, a přitom neuvěřitelně flexibilní systém. Už máte dost vodítek, abyste s ním mohli začít experimentovat. Pustíte se do toho a posunete svůj web „na vyšší level“?

 

Kam pokračovat: eBook Propagace knih  nebo na PŘEHLED VŠECH ČLÁNKŮ

.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *