Vydání e-knihy: Když je autor aktivní, pomáhám mu

Rozhovor o světě knih z jedniček a nul

Většina autorů, rozhodne-li se k vydání rukopisu, chce skutečnou papírovou knihu. Chce ji vidět na knižních pultech, cítit vůni papíru, slyšet šustění stránek. Některým autorům stačí, aby byla jejich „písmenka“ k dispozici ke čtení. A nejlepší je zřejmě kombinace obou způsobů. Vydat knihu a když se vyprodá, udělat její elektronickou verzi, e-knihu, aby byla stále dostupná.
O knihách z jedniček a nul jsem si popovídal s Lukášem Vikem, provozovatelem serveru Databook.cz.

kniha

Jaké jsou výhody vydání elektronické knihy oproti klasické?

Hlavní výhody spočívají v rychlosti, vše se dá vyřídit po e-mailech na dálku. Odpadají problémy se skladováním vytištěných knih. Je jednodušší logistika a rychlejší distribuce. Větší dostupnost. E-knihu si koupíte i ze samoty u lesa. Je to ideální varianta pro začínající autory, ale také skvělý nástroj osobního brandu, pokud podnikáte jako nezávislý profesionál na volné noze nebo jste drobný živnostník.

To mě zajímá. Můžete uvést nějaké příklady z praxe, kdy podnikatel podpořil svou značku vydáním e-knihy? Nemusíte jmenovat konkrétní firmy.

Výhodou elektronické knihy je, že pomáhá propojovat lidi navzájem. Ovšem příkladem může být například kniha Madly Čevelové, úspěšné marketingové poradkyně.  Příkladem mohou být i vaše ebooky na tomto webu.

Dejme tomu, že jsem amatér, který napsal svou první knihu a chce ji vydat jako e-knihu, případně jsem doprodal knihy papírové a chci, aby byl titul na trhu alespoň elektronicky. Kolik mě asi vytvoření e-knihy bude stát?

Sazba e-knihy začíná na sedmnácti stech korunách. Ta cena je relativní. Pokud má rukopis rozsáhlejší strukturu, poznámkový aparát nebo jiné složitější prvky, např. obrázky, je výroba e-booku složitější a dražší. Dobré je také nezapomenout na korekturu. Většinou se jedná o investice v řádech tisíců korun. Co až tak nehraje, narozdíl od tištěných knih, roli, je rozsah textu. Ten na cenu skoro nemá vliv.

Jaké nejčastější neodůvodněné obavy autoři mají a proč jsou zbytečné?

Někdy se autoři ptají na zabezpečení. My používáme sociální DRM (z anglického digital right management). Lidé si již zvykli na zabezpečení pomocí sociálního DRM.  Je to metoda, jak ochránit dokumenty před jejich zneužitím. Na e-shopu využíváme sociální ochranu tak, že svážeme knihu s fyzickou adresou čtenáře. V knize jsou pak údaje o čtenáři, které vyplnil při nákupu. Obecně – vždy jde zpětně dohledat, kdo knihu koupil. Sociální DRM používají dnes všechny české e-shopy s elektronickými knihami.

Často se setkávám také s požadavkem nezasahovat do textu. Při sazbě opravuji především typografické chyby, např. špatně psané uvozovky, chybějící mezery za tečkami na koncích vět atp. Dost často se stává, že autoři používají doslovně přepsané SMS zprávy. Tam, kde cítím, že to působí autenticky, takové „hrubky“ nechávám být. Občas se snažím poradit s názvem, zásahy do textů autorů jsou však většinou minimální. Pokud rukopis autora neprošel jazykovou úpravou, a jsou potřeba gramatické korektury, řeším je se svými spolupracovníky.

Autoři se obávají také toho, že e-knihu budeme prodávat jen přes náš portál. V současnosti každý titul posílám k prodeji do všech knihkupectví s elektronickými knihami.

Jakého maximálního zisku z jedné e-knihy může autor dosáhnout?

Aby si autor zajistil maximální zisk, potřebuje najít nakladatele. Ten mu především zajistí distribuci ve všech dostupných e-shopech elektronických knih. Podíly a marže knihkupectví jsou různé, stejně jako zisky autorů. Vydal jsem několik titulů, kde autoři měli zisk v řádech desítek tisíc. Hraje roli známost autora a i to, jak se knize věnuje po jejím vydání. Pokud autor knihu vydá na Databook.cz, je to procentuelně cca 2/3 z ceny prodané knihy. U ostatních distributorů si dělíme zbytek peněz po odečtení jejich provize.

Prodej e-knih, i když se to nezdá, je velmi náročný. Velká část padne na marže distributorů. Náklady distributorů na prodej mohou být i vyšší než 10 Kč na jednu knihu. Hodně peněz sežere marketing, PPC reklama a samozřejmě „slevy“. V tomto ohledu fungují stejné principy jako u tištěných knih. Je to velmi konkurenční prostředí. Je nutné s tím počítat. Zároveň je průměrná cena e-knihy cca 116 Kč včetně DPH. To je zhruba třikrát méně než cena průměrné papírové knihy. Knihy s cenou nad 200 Kč se již prodávají špatně. Záleží však na titulu a parametrech popsaných výše.

Mluvíte o marketingu a reklamě. Zařizujete ji za autora vy? Jaká je potřeba počáteční investice, aby se kniha začala prodávat? Kolik je asi potřeba do ní investovat měsíčně? A jakou používáte?

Propagace začíná de facto už při přípravě knihy. Většinou se snažíme domluvit na vzájemné spolupráci s autorem, na kterého připadá cca 80 % práce. Většinou využíváme jeho blog, webové stránky a hlavně Facebook a další sociální sítě, kde sdílíme navzájem své příspěvky atp. Dobré je, když využije některý z crowdfundingových serverů, například Hithit nebo Knižní startér.

Když knihu vydám, snažím se ji poskytnout do prodeje i dalším velkým distribucím. Pak už na to, co s knihou knihkupci dělají, nemám vliv. Někdy zkoušíme slevové akce atp. Databook.cz má i svůj newsletter. Platí přímá úměra: když je autor aktivní a píše, pomáhám mu sdílet jeho příspěvky, domlouváme různé akce, a knihy se pak lépe prodávají. V některých případech a na konkrétní tituly příspěvky propagujeme i formou placené reklamy na Facebooku. Důležité je vytrvat. Své knize věnovat čas a vytrvat. Pokud se kniha neprosadí, neklesat na mysli a zkusit to znovu.

Kolik vychází ročně v ČR elektronických titulů?

V ČR vychází cca 2500 elektronických knih ročně.
2015 … > 2200
2014 … 2700
2013 … 2500
2012 … 1700

Kolik el. knih se ročně v ČR prodá?

To je zajímavá otázka 🙂

V roce 2011 to bylo asi 17.000, podíl na knižním trhu byl asi 0,5 %.

O rok později se prodalo už 200.000 knih, což znamenalo podíl asi 1 %.

Zdroje z roku 2013 se různí, ale hodně se stahovalo načerno.

Loni se prodal asi 1.000.000 el. knih, což znamená cca 1,67 % podíl na trhu.

Zajímavé je srovnání podílu prodejů elektronických a papírových knih v zahraničí: Británie 25 %, Německo 10 %, USA 5 %, Polsko 1-2 %. U nás podíl sice roste, ale velmi pomalu, a odpovídá zhruba dvěma až třem procentům.

Jaké jsou podmínky distribuce přes váš server?

Když na Databook.cz autorům knihu vydáme, samozřejmostí je přidělení ISBN, návrh obálky, profesionální sazba a poradenství. Autorům náleží podíl 67 % z každé na Databook.cz prodané e-knihy. Je tak pro autory nejvýhodnější prodávat a doporučovat nákupy hlavně přes náš portál. Ostatní distributoři, se kterými spolupracujeme, si odečítají svoji marži (ta může dosáhnout až 70 %) a pro autora již moc peněz nezbývá.
Máte-li zájem o vydání e-knihy, ozvěte se, rádi Vám e-knihu vydáme.


 

Lukáš Vik, www.databook.cz

Kdo je Lukáš Vik?

Od roku 2012 je provozovatelem portálu Databook.cz a nakladatelem elektronických knih. Zajišťuje profesionální vydání e-knihy ve formátech ePUB, PDF, MOBI od A do Z, včetně sazby, grafiky a zajištění distribuce a marketingové podpory při prodeji e-knihy.

Lukáš Vik, www.databook.cz

 

Jiří Nosek
průvodce autorů českým knižním bludištěm
o blogu a mé cestě k autorskému vzdělávání

Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU (aktualizované vydání 2024).

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Uložit

Komentáře
  1. Tajemství kresby napsal:

    Mnohokrát děkuji za velmi podnětný a vysvětlující článek. Před nedávnem jsem se problematikou lehce zabýval a nyní mě přišly odpovědi na co jsem se chtěl zeptat. Děkuji Jiří.

  2. Jiří Nosek napsal:

    Zrovna Vaši knihu by byla moc velká škoda vydat jen elektronicky 😉

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *