Už jste někdy zírali na prázdnou stránku a zaboha se nemohli rozepsat, nebo se marně hodiny trápili s vyústěním a zápletkou svého příběhu?
Tradiční rady, jak rozhýbat autorský blok (jít na procházku, začít dělat na jiném projektu atd.), sice fungují – ale jsou pomalé, a spoléhají na to, že to nakonec přejde samo, když tomu budete soustavně pomáhat.
Já na to ale nemám trpělivost. Když chci psát, nechci jít dělat něco jiného. Chci to prostě PŘERAZIT a rozepsat se, protože jinak to bude promrhaný čas. Odstranit blok hned na místě. A našel jsem na to skvělý nástroj.
Co kdybyste měli místnost plnou spisovatelů, kteří, když jim nadnesete problém, na vás okamžitě nahází tolik nápadů, že nebudete vědět, čím začít?
Psaní je osamělá záležitost a místnost plná lidí by asi nebylo ideální prostředí pro soustředění. Ale vy takovouhle inspirační mašinu můžete mít přímo před sebou, ve svém počítači (když jste online) a k použití po ruce kdykoli, ať už potřebujete vyřešit celkový autorský blok, vymyslet pro svůj příběh variantní zápletky, nebo pouze najít rým.
Někteří autoři zaznamenali příchod generativní AI (umělé inteligence) s nelibostí a objevily se skutečně i první pokusy napsat pomocí AI knihu. Ale na to je zatím brzy, tak dobrá není, aby se daly její výsledky u delších útvarů používat bez úprav (tedy alespoň v češtině). A to i přesto, že třeba prodejní anotaci už dokáže, když dostane kvalitní povel, napsat celou: I přesto je pak potřeba některé vybrané části napsat lépe (typicky zvědavostní otázky).
Co ale už AI zvládá bravurně a mnohem lépe než člověk, je inspirace. Dokáže vám velmi účinně a levně nahradit místnost plnou brainstormujících kolegů spisovatelů, kteří na vás háží nápady po kilech.
Psaní vás baví a jistě nestojíte o to, aby ho za vás někdo přebral. Ale to není naším cílem. Autorský blok je krize kreativity a inspirace, nikoli schopnosti dobře psát. Ergo je to problém na vstupu, nikoli na výstupu. Zkrátka se nedostává nápadů, není „z čeho vařit“. A právě tento problém řeší AI velmi účinně – a to i když ho nevyřeší přímo. Mezi návrhy totiž může být něco, co vás inspiruje k vlastnímu nápadu, nebo (jako já včera) uvidíte právě skrze nevhodnost návrhů, co mezi nimi chybí. To záleží na tom, co hledáte.
Zatímco třeba navrhnout osu povídky či románu a rozpracovat ji včetně zápletky a vyústění už AI zvládá velmi slušně, třeba právě při hledání rýmů v češtině se příliš nevyznamenala – čeština totiž není její nativní jazyk. Účelem ale není, aby vám našla přímo dané řešení. Účelem je pouze rozhýbat vaše myšlenky a dostat vás zpět do psaveckého „flow“. A to dokáží i nepovedené nápady, nad kterými vám dojde, že to vlastně umíte líp.
Já nejsem spisovatel, ale vydavatel. Psavecké bloky jsem opustil zároveň s ukončením své vodácké soutěže, kdy jsem chtěl v každém ročníku přispět alespoň jednou povídkou, abych se jen nevezl. Kéž bych měl AI tenkrát. Co já strávil hodin zíráním na prázdnou stránku nebo na zpoloviny napsanou povídku, kterou jsem nevěděl, jak vygradovat a uzavřít…
Nepátral jsem tedy nyní po „literární“ AI s fantazií, můj cíl byl trochu jiný. Už několik měsíců jsem hledal mezi AI nástroji nějaký, který by dokázal použít mé vlastní vědomosti (knihu a blog), naučit se můj styl psaní a vytvářet pro mě obsah, který pak přepíšu a opravím a budu moci v nějaké formě zveřejnit. Takový můj klon, abych toho stihl víc.
Bylo to náročné hledání, nástrojů jsem sice objevil na 30, ale každý měl závažné nedostatky: Buď byly moc drahé, neuměly něco, co jsem potřeboval, používaly starší modely AI nebo byla jejich levnější verze příliš limitující. Dokonce i ten nejnadějnější se během zkušebního provozu ukázal být v češtině nefunkčním.
Když jsem začínal propadat skepsi a smiřoval se s tím, že si na takový nástroj budu muset ještě počkat, objevil jsem zatím málo známý, ale úžasný nástroj Coze. Od té doby jsem úplně přestal navštěvovat předplacené OpenAI Playground… Coze toho totiž dokáže mnohem víc a lze si v něm stavět roboty pro různé účely a s různými schopnostmi.
Vytvořil jsem si tak během týdne schopného robota „všeuměla“, ale taky TravelAgenta na plánování cest, pro web KLIKA jsem vytvořil chatbota Klikulu, který pomáhá zákazníkům na webu Kliky (ten strašáček vpravo dole), udělal jsem promptovací roboty zvlášť pro Midjourney, Dall-E3 i Leonardo, vylepšovač kreativ reklam nebo třeba fiktivního Jeffa Walkera, autora knihy The Launch Formula, aby mi radil a pomáhal vytvářet strategie předprodeje knih.
Když jsem si vyzkoušel, co všechno umí a narazil na limit verze zdarma, narazil jsem na bariéru, kterou bych od Američanů fakt nečekal: Nebylo mi umožněno zaplatit, i když jsem o to skoro prosil. Nejlevnější verze je totiž dostačující a chtějí za ni jen ﹩9 měsíčně. Ale jsem šikovný kluk, našel jsem cestu. Tady je můj návod, sice v angličtině (můj hlas to není, tak dobrý přízvuk nemám), ale je to jednoduché a uvidíte to na obrazu. Navíc už to není třeba – a rád si budu myslet, že jsem k tomu třeba i přispěl.
Botů můžete mít kolik chcete. Každého z nich můžete naplnit jinými vědomostmi, znalostmi o cílovce a pluginy.
Jakými pluginy? Každý z nich rozšiřuje možnosti robota: WebPilot umí vyhledávat online, GPT4V rozeznávat, co je na obrázcích, WritifyAI vylepšuje psavecké schopnosti, Dall-E3 vám vygeneruje obrázek (narozdíl od Bingu) se třemi různými poměry stran…
Každý bot může používat jiný jazykový model: GPT-4o (8k, 32k, 128k), GPT-4 Turbo, Claude 3 Haiku, Claude 3.5 Sonnet, Gemini 1.5 Flash nebo Pro.
Každému robotovi lze dát specifické Workflow (pořadí několika kroků, které má provést), nastavit jeho představení a přednastavené otázky a nastavit si u něj zkratky, kdy stačí pro vložení často opakovaného promptu jen kliknout na tlačítko. Do botů lze také vložit vlastní databázi s daty, ve kterých bude hledat odpověď na uživatelskou otázku. Více zde a zde.
Jeden bot vám může hledat tipy na dovolenou, druhý pomáhat v zaměstnání nebo při podnikání, třetí za vás může psát maily zákazníkům, čtvrtý zjišťovat podrobnosti či výsledky fotbalových zápasů, pátého můžete vložit na své stránky jako vždy přítomného konzultanta a šestého můžete třeba naládovat vědomostmi a knihami svého vzoru a konzultovat s ním svá rozhodnutí, ať už je to Brian Tracy, Churchill, Tim Ferris, Hemingway nebo Dalajlama – jednoduše kdokoli, jehož učením a knihami lze Coze „naládovat“. Omezeni jste pouze svou fantazií, možnosti použití Coze jsou téměř nekonečné.
Kdybych ještě psal povídky, vytvořil bych si samozřejmě speciálního bota vodáka-literáta, kterého bych „nakrmil“ informacemi o vodáckém životě a též o technikách literární tvorby, aby mi nadhazoval nápady, když se zaseknu. Protože ale už mám toto období za sebou, jsem na to líný. Tak jsem zkusil, jak by se k tomu dokázal postavit můj hlavní „robot všeuměl“.
Našel jsem na internetu předpřipravený prompt a k němu jsem připojil pouze požadavek na výstup v češtině, nic víc. A napoprvé jsem ponechal i původní požadavek od tvůrce promptu, protože jsem byl zvědav, jak to dopadne: „Napiš povídku o mladém detektivovi, který řeší záhadný zločin v malém, zdánlivě idylickém městečku.“
prompt z netu:
I want you to act as a captivating storyteller, who can create engaging and imaginative stories across various genres, such as adventure, romance, mystery, or science fiction. Develop interesting characters, vivid settings, and intriguing plotlines that keep readers entertained and emotionally invested. Feel free to incorporate elements of surprise, suspense, or humor to enhance the narrative. Answer in the Czech language.
My first request is ‘Write a short story about a young detective solving a mysterious crime in a small, seemingly idyllic town.’
(Chci, abys jednal jako poutavý vypravěč, který dokáže vytvářet poutavé a nápadité příběhy napříč různými žánry, jako je dobrodružství, romance, tajemství nebo sci-fi. Rozvíjej zajímavé postavy, živé prostředí a poutavé zápletky, které čtenáře pobaví a emocionálně zaujmou. Neboj se do příběhu zakomponovat prvky překvapení, napětí nebo humoru, které vyprávění obohatí. Odpovídej v českém jazyce.
Můj první požadavek zní: „Napiš krátký příběh o mladém detektivovi, který řeší záhadný zločin v malém, zdánlivě idylickém městečku.“)
model GPT-4o (8k):
V jedné malebné vesnici jménem Roklinka, kde se lidé mezi sebou zdraví na ulici, kde pavlače kvetou pestrobarevnými květinami a kde se zdá, že čas běží pomaleji, se stalo cosi znepokojivého. Zmizela klenotnice paní Novákové, ceněný rodinný poklad. Nikdo z vesnice by nevěřil, že by někdo z jejich středu mohl spáchat takový čin. A právě proto si zavolali mladého, ale velmi nadaného detektiva, Jana Horáka.
Jan byl znám svým bystrým rozumem a neobvyklým darem najít detaily, které jiným unikali. Narodil se ve velkém městě, ale lákala ho možnost klidné vesnické atmosféry. Když se dozvěděl o případu v Roklince, okamžitě se vypravil na místo.
Roklinka byla vskutku malebná. Byl podzim, a takže na stromech už listí hrálo všemi možnými barvami. Když Jan dorazil, přivítala ho paní Nováková. Byla to starší dáma s laskavým úsměvem, ale v jejích očích se zrcadlila obava.
„Ach, pan Horák. Jsem ráda, že jste tady. Ten poklad je pro naši rodinu nenahraditelný,“ řekla se slzami v očích.
„Uklidněte se, paní Nováková. Udělám všechno, co je v mých silách, abych váš poklad našel,“ odpověděl Jan klidně.
Jan začal vyšetřovat. Nejdříve prozkoumal místo činu – klenotnice byla malá truhla, pečlivě uzamčená v ložnici paní Novákové. Nic nebylo zjevně porušeno, zámek nebyl vypáčený. Jan si všiml, že sklo okna mělo malinkatou prasklinu. To ho přivedlo na myšlenku.
Při svém pátrání mluvil s mnoha obyvateli vesnice. Kovář Pepa tvrdil, že viděl cizince poblíž Novákovic domu, ale mnozí ho znali jako vypravěče příběhů, na které se nedalo příliš spoléhat. Děti hrály na návsi a povídaly si o tajemném jezeře za vesnicí, kde údajně straší.
Jan si vzpomněl na staré pořekadlo – v každé povídačce je zrnko pravdy. Rozhodl se prozkoumat jezero. Přišel tam právě za soumraku a uviděl světlo v malé chatrči mezi stromy. Opatrně se přiblížil a zahlédl, co vypadalo jako obrysy nějakých přístrojů. Když vstoupil, přistihl mladíka – Vojtu, obyvatele vesnice, jak se pokouší otevřít klenotnici.
Vojta se přiznal. „Pane Horáku, hledal jsem způsob, jak se dostat z Roklinky, chtěl jsem jet do města, a tak jsem uvěřil slibům cizince, který mi nabídl pomoc za tu truhlici,“ řekl zkroušeně.
Jan zavolal strážníky a doprovodil Vojtu zpět do vesnice. Když předal klenotnici zpět paní Novákové, celá vesnice se shromáždila kolem nich. Od toho dne byla důvěra ve vesnici Roklinka ještě silnější. A Jan? Ten se stal hrdinou malebného městečka, kam se rád vracel, aby si užil chvíle klidu a přátelství.
Tak se uzavřela tato kapitola z Roklinky, kde zdánlivě idylický život byl znovu obnoven a všichni si mohli oddychnout s pocitem, že i ve zdánlivě perfektním ráji může přece jenom číhat nebezpečí, které však nakonec může být překonáno rozumem, odvahou a důvěrou.
Dejme tomu, že bych chtěl napsat praštěné sci-fi ve stylu Douglase Adamse a Roba Granta, spoluautora Červeného trpaslíka.
prompt:
I want you to act as a captivating storyteller, who … Czech language.
Navrhni mi osu a zápletku pro můj plánovaný sci-fi román v satirickém stylu Roba Granta říznutém Douglasem Adamsem. 500 slov.
model GPT-4o (8k):
**Název: „Kosmická kalamita: Správná směs chaosu“**
**Osnova:**
1. **Hrdina a výchozí bod:**
– Hrdinou příběhu je Miloš Novák, účetní na střední úrovni pracující ve velkém korporátu „Galaktická byrokracie s.r.o.“ na planetě Země 2.0.
– Milošův život je totálně absurdní a monotónní. Mimochodem, Země 1.0 byla před lety zničena vesmírnými úředníky pro stavbu intergalaktické dálnice.
2. **Dějová zápletka:**
– Miloš jednoho dne omylem přebere balíček, který měl být doručen intergalaktickému prezidentovi Quasaru Zobdobrovi. Balíček obsahuje zařízení na výrobu multi-dimenzionální zmrzliny, jejíž chuť způsobuje nekontrolovatelnou radost všem formám života (na což se zapomnělo ve zmatku při odeslání).
3. **Konflikt a chaos:**
– Když se na vyšších místech rozkřikne, že Miloš má v držení tento balíček, je najednou na útěku před zástupem velmi podrážděných a do morku kostí nešťastných byrokratů. Aby problémy nechodily nikdy samy, balíček je jednou z klíčových součástek intergalaktického aparátu Řídícího Rady Psých.‘, což je ve skutečnosti tajný orgán důležitější než samotný prezident.
4. **Pitvání společnosti:**
– Cestou se Miloš setkává s potrhlými postavami představujícími různé aspekty mezihvězdné společnosti. Například se spolčí s robotem jménem T.O.M.A.S.H. (Technicky Omezený Masochistický Asistent Super Hvězda), který je zcela posedlý získáním krásné chuti zmrzliny a je schopen navzdory verzi své programové deprese i vesmírný tanec.
5. **Hra divného osudu:**
– Miloš a T.O.M.A.S.H. odhalují různá vládní a korporátní tajemství, což činí satirický obraz deterministické a absurdní struktury galaxie. Během této cesty poznáme koncept „Sshhh!“ (Super Sýsajský Hvězdný Horor), který v podstatě odzbrojuje každého obyvatele galaxie: jednou uslyší slovo „Sshhh!“, a musí ve vší bázni zmlknout.
6. **Vrchol a vyřešení:**
– Náš hrdina se nakonec dostane k jádru problému a zjistí, že balíček a všechna jeho kouzla mohou zvrátit efekt byrokracie a přinést efektivitu cestou míru. Ústřední věc? Nejlepším nástrojem pro zachování klidu ve vesmíru je prostá radost a zmrzlina.
7. **Závěrečné myšlenky:**
– I když se Miloš a T.O.M.A.S.H. po mírumilovné revoluci vrátí zpět do běžného života, začínají chápat, že ve vesmíru se věci nikdy nemění hned a zázračně. Ve vesmírné společnosti totiž pořád platí, že na byrokraty žádné veselé pochoutky nepomáhají, až tak docela.
**Finální řádek:**
– „Na konci dne Miloš pochopil jedno: Kdyby měla být vesmírná byrokracie nakreslena, byla by to kresba velkého kulatého razítka věčného papíru na pódiu zmrzlinového kongresu.“
Tento příběh plný humoru a absurdity nejenže zkritizuje moderní byrokracii a korporátní svět, ale také přinese pohled na hledání smyslu a radosti i v nejméně pravděpodobných koutech vesmíru.
Jsou tam blbosti. A někde Adamse vyloženě vykrádá, typicky s tou „stavbou intergalaktické dálnice“. Není to kompletně originální. Ale není to ani špatný výchozí bod. Lze s ním dále pracovat.
Můžu umělé inteligenci říct, aby se tomu a tomu vyhnula. Práce s ní je konverzace. Když se vám něco nelíbí, řeknete jí to a ona to ochotně opraví a přepíše. Třeba donekonečna – a nebude z toho otrávená.
Mám pár velmi oblíbených autorů: Kerouac, London, Adams, Dick, Hesse nebo Pratchett. Co kdybych chtěl napsat nějaké fantasy a vzdát jím hold třeba právě poslednímu jmenovanému? To byl můj další pokus.
Zde je můj prompt:
I want you to act as a captivating storyteller, who … Czech language.
Navrhni mi osu a zápletku pro můj plánovaný román v satirickém stylu Terryho Pratchetta, odehrávajícího se na planetě ovládané byrokraty. NEpůjde o Zeměplochu, jen o jeho styl humoru a umění vtipných paralel s naším denodenním životem nebo narážek na něj.
model GPT-4o (8k):
**Název: Planeta Stohovistán
**Osnova:**
**Ústřední postavy:**
1. **Karel „Kazišuk“ Malina** – zanícený úředník s nadáním pro byrokracii, který chce v tomto papírokracickém světě dosáhnout výšek.
2. **Hraběnka Popletislava Posunivá** – charizmatická a poněkud chaotická vládní úřednice, která má schopnost zamotat i ten nejjednodušší úkol.
3. **Sysel** – všudypřítomný paranormální tvor, který ztělesňuje absurditu byrokratického systému a přináší nečekané reakce na papírování. Nikdy neznáme jeho pravé úmysly.
Planeta Stohovistán je svět, kde vše je obaleno v papíru. Architektura budov napodobuje strukturu stohu dokumentů. Každý člověk zde má svůj vlastní ergonomický stůl a dva skřítky na kopírce.
Karel „Kazišuk“ Malina dostane výsostný úkol od samotné Hraběnky Posunivé: sjednotit všechny stohy papíru na planetě do jediné Knihy Všech Důležitých Věcí. To by mělo zjednodušit byrokracii a zabránit chaosu, ale ve skutečnosti by to mohlo způsobit revoluci mezi lidmi proti nadvládě byrokracie.
Karel začne sestavovat Knihu Všech Důležitých Věcí, ale záhy zjistí, že každá stránka tohoto dokumentu má tendenci se sama přepisovat. Kamkoliv Karel zaútočí svým perem, aby vytvořil pořádek, tam se objeví absurdní paragrafy o délce a šířce papíru potřebného k odeslání memo doteď nesmyslných dokumentů. Paralelně se Syslem začíná nenápadná sabotáž.
Hraběnka Popletislava začíná získávat podezření, že se z Knihy Všech Důležitých Věcí stává neřiditelný chaos. Mezitím se Karel vydává na Odvázanou Byrokracii, kde narazí na sektu uctívající Ztracené Denní Režimy. Ukáže se, že klíč k úspěchu možná leží právě v těchto ztracených papírech.
Těsně před dokončením Knihy si Karel uvědomí, že opravdové řešení leží v návratu k původnímu papírovému chaosu, jemuž však lidé rozuměli srdcem a instinktem. Ve velkolepé scéně při galavečeru slavnosti Parády Papíru, Karel převezme Knihu a místo dokončení ji s mrknutím oka roztrhá na malé kousky.
Planeta Stohovistán zažívá mírný šok, ale lidé a byrokrati se z toho začínají radovat, protože pochopili, že smyslem papíru není kontrolovat, ale podporovat. Hraběnka se smíchem přijme nový status quo a Sysel? Sysel se jenom uchechtne a zmizí ve stínu nového stohu.
A tak na planetě Stohovistán začíná éra nového, trošku přeházeného, ale o to šťastnějšího papírového života.
Popravdě – kdybyste takovou knihu četli, asi vás napadne spojitost s nějakým absurdním spisovatelem. Možná s Pratchettem, možná s Grantem nebo Adamsem. Ale když vezmu tuto příběhovou osu a budu umět psát, ještě ji rozvětvím a zamotám. A čtenář se bude bavit, a o to jde.
Že mi nápad na příběh dala AI? To není důležité. Stejně tak jsem si mohl pomoci půllitrem vína nebo drogami, a mnozí autoři v historii jinak nepsali… Jaký je v tom rozdíl? A kdo to ví? AI je jen odrazový můstek, stejně jako stimulant. Počítá se až výsledek.
Jako literát jsem byl já osobně nemožný. Nemám dost fantazie a nepodědil jsem úžasný vypravěčský talent své matky. Každá vodácká povídka se mi stávala utrpením, když mi došly zážitky z reálného života nebo jsem měl vymyslet zajímavou zápletku.
Co já strávil hodin zíráním na rozepsanou povídku nebo mudrováním, ze kterého zážitku by se dala vytvořit nová… Na zcela fiktivní povídku jsem neměl vůbec. Co bych tenkrát dal za takovouto inspirační mašinu, která by mi pomohla se při autorském bloku odrazit ode dna!
Nechápejte mě špatně – na ty nejlepší povídkáře z naší soutěže bych se s tím nedotáhl. Ale dosáhl bych slušného výsledku mnohem rychleji, ušetřil přímo gigantické množství času a kvalitou zápletky bych i tak převyšoval 60 % zaslaných povídek… Teď už je to passe, protože soutěž skončila, ale chtěl jsem zkusit, jak se s takovým námětem AI popere. Bylo mi jasné, že asi české vodáctví moc nezná, proto jsem ji požádal, aby se nejdřív sama vyškolila (ale popravdě, moc jsem ve slušný výsledek nevěřil ani tak…):
prompt:
I want you to act as a captivating storyteller, who … Czech language.
Navrhni mi osu a zápletku pro mou vodáckou povídku. Použij všechny pluginy, prohledej internet a podívej se na dostupné obrázky, jak čeští vodáci vypadají a jak české vodáctví funguje. Pak napiš osu povídky s mimořádně vtipnou zápletkou z reálného vodáckého života.
Hlavní postavy:
Tomáš – Zkušený vodák, který je známý svým smyslem pro humor a schopností řešit problémy s lehkostí.
Jana – Nováček ve vodáctví, plná elánu a odhodlání, ale občas nešikovná.
Petr – Tomášův nejlepší kamarád, který je vždy připraven na dobrodružství.
Eva – Janina kamarádka, která se přidává na výpravu, aby podpořila Janu.
Nastavení:
Řeka Vltava, léto. Skupina přátel se rozhodne strávit víkend na vodě, splouváním řeky Vltavy. Plánují začít v Českém Krumlově a skončit v Boršově nad Vltavou.
Zápletka:
Skupina se vydává na vodu s plánem užít si klidný a relaxační víkend. Avšak hned první den se začnou objevovat nečekané problémy. Jana, která je nováček, neustále naráží do břehů a způsobuje menší kolize s ostatními loděmi. Tomáš se snaží situaci zachránit svým humorem, ale brzy zjistí, že to nebude tak jednoduché.
Hlavní události:
První kolize – Jana narazí do břehu a převrhne se, což způsobí, že všichni musí zastavit a pomoci jí. Tomáš využije situace a vypráví vtipy, aby všechny rozveselil.
Ztracený pádlo – Petr ztratí své pádlo v proudu, což způsobí menší paniku. Tomáš a Jana se vydají na záchrannou misi, která zahrnuje komické scény, jako je pokus o chycení pádla pomocí improvizovaných nástrojů.
Noční dobrodružství – Skupina se rozhodne přenocovat na břehu řeky. Během noci se Jana a Eva vydají na „tajnou“ misi najít dřevo na oheň, ale ztratí se. Tomáš a Petr je musí najít, což vede k vtipným situacím a nečekaným setkáním s místní faunou.
Závěrečný den – Poslední den na vodě se skupina rozhodne zorganizovat závod. Jana překvapí všechny svým zlepšením a nakonec vyhraje, což vede k oslavám a smíchu.
Závěr:
Skupina se nakonec dostane do Boršova nad Vltavou, unavená, ale plná zážitků. Jana si uvědomí, že i přes všechny překážky a nešikovnost si vodáctví zamilovala. Tomáš a Petr se shodnou, že to byl jeden z nejvtipnějších a nejdobrodružnějších víkendů, jaké kdy zažili.
Tato povídka kombinuje humor, dobrodružství a přátelství, což ji činí zábavnou a poutavou pro čtenáře.
Když nad tímhle námětem strávím dalších 30 minut rozepisováním a změnami, věřím, že bych skončil přinejmenším mezi 20 nejžhavějšími povídkami ročníku. Možná i mezi 10 nejlepšími. Hledal bych paralely s vlastními zážitky a možnosti to ještě dál chytře zamotat. Ale opět, jako výchozí bod se mi to nezdá špatné. Tak jsem zkusil další:
prompt:
I want you to act as a captivating storyteller, who … Czech language.
Zkus ještě jednu osu a zápletku pro vodáckou povídku s jiným dějem (jinou povídku). Přidej nějaké drama. A na začátku by měl být nějaký skok rovnou do děje, který se pak může uvést až dodatečně (nebo klidně až na konci jako pointa). Jinak máš volnost, jde ti to.
Skok rovnou do děje:
Hned na začátku povídky se ocitáme uprostřed divoké řeky, kde se hlavní hrdina, Adam, snaží zoufale udržet svou kánoi na hladině. Voda je rozbouřená, kolem něj létají kapky a na obzoru se rýsuje nebezpečný vodopád. Adam křičí na svého kamaráda Martina, který je v druhé kánoi, aby se držel, ale Martinova kánoe se převrací.
Úvodní drama:
Adam se rychle rozhodne a skočí do vody, aby pomohl Martinovi. Proud je silný a oba se snaží dostat zpět ke břehu. Martin je zraněný a Adam ho musí táhnout. Když se konečně dostanou na břeh, zjistí, že jsou ztraceni a jejich vybavení je pryč.
Hlavní část:
Příběh se vrací zpět a vysvětluje, jak se Adam a Martin ocitli na této nebezpečné řece. Byli na vodáckém výletě s partou přátel, ale rozhodli se vydat na vlastní pěst na méně známou část řeky, která měla být podle mapy klidná. Bohužel, mapa byla zastaralá a řeka se změnila.
Adam a Martin se snaží najít cestu zpět do civilizace. Cestou narazí na různé překážky, jako jsou divoká zvířata, nepřístupný terén a nedostatek jídla a vody. Mezi nimi se začíná projevovat napětí, protože Martin viní Adama za jejich situaci.
Vrchol dramatu:
Jedné noci, když se snaží přejít přes nebezpečný úsek řeky, Martin upadne a zraní si nohu. Adam musí najít způsob, jak ho dostat do bezpečí. V zoufalství se rozhodne postavit provizorní nosítka a přenést Martina přes nebezpečný terén. Cestou se setkají s dalšími vodáky, kteří je zachrání.
Závěr:
Příběh končí tím, že se Adam a Martin dostanou do bezpečí a jsou ošetřeni. V nemocnici se dozvídáme celou pravdu o tom, proč se vydali na nebezpečnou část řeky. Ukáže se, že Adam chtěl Martinovi dokázat, že je schopný a statečný, protože Martin ho vždy považoval za slabšího. Nakonec si oba uvědomí, že jejich přátelství je důležitější než jakékoli soupeření a že si vzájemně zachránili život.
Už jsme měli v soutěži Kenyho VOLEJ horrory, sci-fi, lovestory i pohádky. Vodácký žánr snese cokoli, má-li to vodácký prvek. A i tahle povídka by měla téměř jistě potenciál se dostat do výběru (a do knihy), mohu-li soudit ze 13 let zkušeností se soutěží.
Coze zatím nemá dokumentaci ultra-podrobnou, alespoň mně už nestačí. Ale na všechny základní kroky dostatečná je, stačit vám asi přestane až při sestavování složitějších Workflow.
Nejdříve se podívejte na tento tutoriál. Pokud neumíte anglicky, zapněte si automatické české titulky: Najdete je napravo pod videem, druhá ikona zleva. Pak kliknete na Settings (ozubené kolečko) a zvolíte Automatický překlad a Čeština.
Kliknete na Create bot, a zvolíte název podle účelu. Popis můžete doplnit později, na záložce Home vlevo nahoře je Coze Bot, který ho pro vás vytvoří. Nejdříve vyberze LLM – jazykový model, třeba GPT-4o, pro začátek jen 8k, aby vám tak rychle nedošel denní kredit.
Hlavní je vložit prompt, co má robot dělat (pole Persona & Prompt) a dát mu potřebné schopnosti vložením pluginů (Skills/Plugins). Pokud potřebujete, aby měl nějaký set vědomostí, vložte mu je do Knowledge.
A to je vše, můžete se ptát, máte prvního vlastního chatbota. Gratuluju! Pokud by nefungoval podle vašich představ, dolaďte prompt a optimalizujte ho (Optimize), případně robotovi přidejte pluginy nebo znalosti.
Zvládli jste to? Nebo jste se na něčem zasekli? A jaký robot by se vám hodil nejvíc? Poraďte se se mnou v komentářích!
Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU (aktualizované vydání 2024).
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?