V první části článku jsme si řekli, jakými principy se při návrhu obálky řídit a jaký typ obrázku vybírat.
Ve druhé kde můžete najít špičkovou fotku či ilustraci.
Tentokrát se podíváme na zbylé dvě možnosti – vektorovou grafiku a text.
Vektorová grafika rozhodně není žádná “nouzovka”, jak dokazuje bestseller “4-hour workweek”. Nehodí se pro každý typ knihy – ale rozhodně není vyhrazena jen pro literaturu faktu, jak dokazují obálky “The Wolf Wilder” nebo “City on the Edge”.
Jen připomínám tip Dereka Murphyho z minulého článku – dodržte „žánrové předpoklady“ svého čtenáře!
Asi největší sbírku vektorové grafiky najdete v bance VectorStock. Mají sice i sekci vektorů zdarma, ale najdete-li něco v sekci placené, bude vás to stát jen $1 za jednu grafiku. Tomu američani říkají “no brainer” – člověk ani nemusí mít mozek, aby mu bylo jasné, že to stojí za to. Dalším místem, kde stáhnout grafiky, je GraphicRiver. Plné členství stojí $35, což je jako cena za perfektní obálku ne nejnižší, ale stále akceptovatelná.
Na CreativeMarket máte přímo u grafik napsáno, kolik zaplatíte.
Může se také stát, že se vám bude hodit tematická sada malých ikonek, kterými chcete ozvláštnit “blok” knihy. Pak by se vám mohl hodit server GraphicMama.
InkyDeals nebo MightyDeals asi pro vás nebudou, pokud hledáte něco specifického a ne výhodnou cenu na větší množství grafik.
Pokud nenajdete to, co hledáte, zkuste projít i klasické fotobanky, většina z nich nabízí i vektorovou grafiku, jako třeba iStock nebo Shutterstock.
Může se ale také stát, že máte vlastní kresbu a jen byste ji potřebovali do vektorů převést, aby byla úhlednější a dalo se třeba změnit pozadí. Co tím myslím, uvidíte na následujícím obrázku: Autor chtěl na obálku vlastní nákres, ale měl jej jen tužkou na papíru a naskenovaný. Chtěl ale mít možnost změnit barvu pozadí. Zadal jsem tedy na Fiverr.com poptávku na převod kresby do vektorů. Zhostila se toho slečna grafička odněkud z Indie za $5, tedy asi 130 Kč. Platí se bezpečně přes PayPal a jeho založení je snadné.
Jak si můžete všimnout na žlutočerné obálce „City on the Edge“ nahoře, vektor byl zjevně vytvořen na míru knize, na zakázku. I to dokáže levně Fiverr.com.
Mozkem vaší knihy jste vy a nejlepšího výsledku dosáhnete, pokud nejdřív motiv obálky promyslíte do nejmenšího detailu, a grafikovi, kterého jste si na Fiverru vybrali, dáte zadání tak přesné a konkrétní, že bude okamžitě vědět, co chcete. Že k tomu potřebujete špičkovou angličtinu? Ale vůbec… Potřebujete umět jen dost podprůměrně kreslit – tak, aby grafik poznal, co na obrázku je. Pamatujte, 70 % informací přijímáme očima. Řeč je až daleko za nimi.
Co dál? Obrázek naskenujete a pošlete… Že nemáte skener? Vyfoťte ho na mobil. Na mě si s výmluvami nepřijdete, dokud neřeknete, že doma nemáte elektřinu. A i pak bych vás poslal do knihovny…
Proč to někdo je ochoten udělat tak levně? Jinde ve světě mají peníze úplně jinou hodnotu. Znáte to, také se asi nemůžete příliš „rozšoupnout“, pokud jste v Japonsku nebo v Las Vegas. A proto se Indům nebo Pákistáncům vyplatí pracovat i za částky, které jsou na naše poměry nízké. Nemusíte mít při zadávání pocit, že pro vás někdo pracuje „za půl darma“. Jemu se to vyplatí.
Stejně tak ani vynechání obrázku úplně nemusí být na škodu prodejům, ale jen v případě knih, které se téměř jistě proslaví svým titulem (není-li již dávno slavný autor), jako “7 Habits of Highly Effective People” nebo “Goals!”. Asi to nebude případ většiny z vás, ale pro pořádek…
Hlavním účelem “textové” obálky je – expozice a čitelnost názvu. Nepoužívejte hůře čitelná písma – nesnažte se obálku “designovat” pomocí písma, “když už nemáte obrázek”. A je-li název delší než 2–3 slova, snažte se klíčová slova nějak zvýraznit. Oko totiž v první chvíli obálku jen “skenuje” – česky řečeno, přelítne – a zaregistruje jen to hlavní. Zda to bude zároveň to nejdůležitější a hned v první chvíli pochopí, co od knihy má čekat, záleží na vás.
V případě písem mějte na paměti, že ne všechna obsahují české znaky s diakritikou.
Máte-li český operační systém, měla by všechna vaše písma obsahovat kompletní sadu českých znaků. Stejně tak všechna písma, která “přicházejí” s licencí na nějaký program v české verzi (Word, Photoshop ad.).
Písma, která najdete pomocí Google, s velkou pravděpodobností lokalizována nebudou. Potřebujete-li jiné písmo, než jaká vám nabízí váš systém, porozhlédněte se na serverech České fonty.cz nebo České fonty.com.
Pokud chcete s písmy pracovat efektivně a třeba vidět rovnou daným fontem napsaný konkrétní název, vyzkoušejte prográmek NexusFont.
FontViewer umí dokonce zobrazit i písma, která zatím nemáte nainstalována a máte je zatím pouze uložena někde ve složce.
Kvalitní profesionální písma obsahují většinou kompletní sadu znaků včetně českých, ale jsou zpravidla celkem drahá, zvláště na jedno použití. Snažte se proto raději vyjít s těmi, co už máte.
Jak jste ke tvorbě své obálky přistoupili vy? A který ze zdrojů, na které jsem v článku uvedl odkaz, vám připadá nejužitečnější? Napište mi do komentářů pod článkem.
Věda jménem “knižní obálka” – 1. Principy
Věda jménem “knižní obálka” – 2. Kam pro obrázek
Věda jménem “knižní obálka” – 3. Vektory a text
Věda jménem “knižní obálka” – 4. Jak vymyslet námět
Kam pokračovat: Jak získat zdarma obrázky, kterými své čtenáře uhranete.
.
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?