V první části článku jsme si řekli, jakými principy se při návrhu obálky řídit a jaký typ obrázku vybírat. Dnes si řekneme, jaké máte možnosti a kde můžete najít špičkový obrázek či ilustraci, se kterými vaše obálka získá profesionální vzhled. Příště se podíváme na vektorovou grafiku a text.
Pokud si uvědomujete důležitost obálky, chcete si ji sami připravit podle svého (=nehledáte jen obrázek pro grafika) a jste připraveni do ní investovat, nabízí špičkové předpřipravené šablony knižních obálek např. server 5minuteCovers.com. Na jejich titulní straně najdete desítky velmi rozmanitých, ale kvalitních předpřipravených šablon. Cena není nejnižší (cca 2 500 Kč), ale určitě stojí za zvážení, bude-li vás vydání knihy stát třeba 40 000 Kč, tedy vydáváte-li větší počet kusů a chcete je prodávat v obchodech – což znamená, že na kvalitě obálky a anotace budou záviset vaše prodeje. Pak to podle mne za investici stojí, zvláště, najdete-li obálku, nad kterou vaše srdce zaplesá, že “to je přesně ono”.
Stejně tak najdete předpřipravené šablony (a také spoustu skvělých článků, jak dělat obálku!) na serveru CoverDesignStudio – tam je lze dostat dokonce už od pěti stovek.
Pokud takový nenajdete nebo byste raději obálku pořídili levněji, čtěte dál.
Jaký motiv vybrat?
V podstatě máte čtyři základní možnosti, jak svou obálku koncipovat (na čem založit její design):
Nezapomeňte – nejdřív si ke každému druhu designu sepište seznam vhodných námětů, pak se teprve pusťte do hledání.
Fotografií je na internetu vzhledem ke všeobecnému rozšíření fotoaparátů zřejmě nejvíce. Fotka může posloužit buď sama o sobě, nebo lze zkombinovat a prolnout dvě, jako v případě “Královny ze železné hory”. Třetí možností je použít předpřipravenou fotomanipulaci, kterou jsme v případě knih “Přízrak Alubenu”, “Kniha básní” i “Proč” našli ve fotobance Adobe Stock.
Fotobanky
Většina fotobank má tu nevýhodu, že většinou požadují pravidelné měsíční platby. Potřebujete-li jen jeden obrázek na obálku, není to pro vás ideální řešení. Samozřejmě, pokud je cena jejich měsíčního předplatného rozumná a pro vás akceptovatelná i za pouhý jeden obrázek, pak se prostě přihlásíte jen na 1 měsíc, vyčerpáte přidělený počet stažení a pak se zase odhlásíte.
Pokud neradi platíte kartou na internetu, buď si zařiďte PayPal účet a plaťte přes něj, nebo používejte bezpečný prohlížeč Avast SafeZoneBrowser v platebním režimu, který používá zabezpečení VPN, a snížíte tím riziko zneužití na absolutní minimum. Navíc je celkem pravděpodobné, že zneužije-li někdo vaši kartu a koupí si na ni něco v Mexiku nebo Dubaji, jako se to stalo mně, banka vám drtivou většinu částky vrátí, jako mně (po reklamaci) Fio.
Některé fotobanky jsou zdarma, ale zpravidla v nich nenajdete tak skvělé fotky, jako ve fotobankách placených. Naštěstí se dá ve fotobankách vyhledávat, aniž máte zaplacené členství. Můžete tedy najít fotku, zjistit, jakou cenu budete muset zaplatit, a v klidu si vše spočítat a rozmyslet.
Vždy je lepší ještě chvilku počkat, našetřit a koupit tu nejlepší možnou fotografii, než se v rámci momentálního nedostatku financí rozhodnout pro kompromis či horší variantu. Raději obětujte peníze, které jste si vyčlenili na reklamu. S lepší obálkou a špičkovou anotací totiž na reklamě ušetříte – bude mít větší účinnost a “konverze” při všem, co děláte. Jinak řečeno – větší procento z těch, kteří na vaši reklamu narazí, vaši knihu i koupí. Takže ušetříte i čas – to nejcennější, co vůbec kdy budete mít.
Nejdřív uvedu fotobanky placené, protože si myslím, že skvělá fotka za investici opravdu stojí, pak teprve na fotobanky zdarma. Ale můžete to udělat i opačně – nejdřív se podívat ve fotobankách zdarma, dát si stranou nejlepší obrázek a pak prohledat placené. Pravděpodobně tam najdete ještě mnohem lepší, a budete tak mít přímé srovnání.
Každá fotobanka má své, prohledejte jich víc, poznamenejte si nalezené obrázky a vyberte ten nejlepší. Některé obrázky jejich autor “nacpal” všude, kde mohl, takže je uvidíte víckrát.
MorgueFile sice nenabízí moc pěkných vlastních fotek, ale z jejího rozhraní můžete prohledávat dalších 7 velkých fotobank, včetně mnoha následujících.
Pokud potřebujete koupit jen jednu fotku, zkuste nejdřív nějakou najít na PhotoDune. Tam ji seženete většinou pod $10.
Na StockUnlimited dostanete jen za $9 měsíčně dokonce neomezené stahování. Navíc je vlastněn stejnými lidmi, jako 123RF, takže byste tam měli najít i stejné obrázky.
Ve fotobance Fotolia dostanete za $14 (365 Kč) 10 kreditů, a pokud je vaše kniha přibližně formátu A5, fotka na celou plochu obálky vás vyjde na 8 kreditů. Fotolii koupila firma Adobe, takže byste v ní měli najít v podstatě stejné snímky, jako v mé oblíbené AdobeStock, která je ale za mnohem vyšších $29,9 (bez daně).
Na 123RF koupíte za €22 dvacet kreditů, což vám při velikosti A5 může stačit až na 5 obrázků.
U fotobanky Shutterstock se nejvíc vyplatí předplatit si měsíc za €49 a získat 10 obrázků ke stažení.
Pokud využijete (třeba pro svou práci) i další obrázky, nabízí GraphicStock za $99 na celý rok neomezené stahování zdarma.
Ve fotobance Dreamstime dostanete za €15 11 kreditů, ale jejich nacenění fotek není tak jasné, aby bylo okamžitě zřejmé, kolik snímků v jakém rozlišení za ně pořídíte. Mají ale i sekci obrázků zdarma.
Chcete-li zkusit fotobanky zdarma, mějte na paměti, že výběr v nich je mnohem menší a také kvalita obrázků je nižší, takže je berte spíš jako nouzovku…
Nejprve bych se porozhlédl na Pexels a Pixabay.
Velmi přímočarou licenci “dělej si co chceš” nabízí fotobanka Unsplash – a stejně tak i LittleVisuals nebo CupCake.
Fotky na Raumrot mají často poměrně prázdnou část, kam se dá umístit název knihy, ale některé by potřebovaly před použitím “vyléčit” – jejich autoři zřejmě ještě neslyšeli výraz “postprodukce”.
Velmi zajímavé snímky a struktury najdete na SuperFamous.
FreeRange po vás bude chtít za přístup ke snímkům jen registraci.
Okrajovou kuriozitou vhodnou jen pro velmi malé procento obálek jsou pak třeba New Old Stock a RetroPicts s historickými fotografiemi. DeathToTheStock zase neumožňuje vyhledávání a posílá měsíčně balíček fotek – což je dobré pro syslování do zásoby, ale ne pro hledání fotky, když ji zrovna potřebujete. Taktéž nepředpokládám, že byste využili fotku díla známého umělce ze serveru TheFamousArtists, obrázky z americké historie nebo archaické obrázky z britské knihovny.
A nakonec – neměl bych zapomenout na Wikimedia Commons.
Zdrojů je opravdu hodně, takže čím jasnější představu, co hledáte, budete mít předem, tím menší je šance, že si budete tři hodiny pouze prohlížet obrázky… Vím o čem mluvím, věřte mi.
…je vhodná v případě dětských nebo humorných knih, dobře poslouží i u sci-fi nebo fantasy.
Ilustraci je dobré mít na zakázku, protože ve fotobankách těch opravdu dobrých není mnoho a je vyšší riziko, že někdo použije tu samou.
Když jsem hledal ilustrátora pro své vodácké knihy, zkusil jsem nejdřív troufale oslovit pana Adolfa Borna, ale ten neměl čas. Stejně bych na obrázek od něj asi neměl dost peněz… Podal jsem si tedy inzerát, že hledám ilustrátora pro vodácké knihy. Suverénně nejlepší “kumšt” a styl měl jakýsi Pavel Talaš, kreslíř komixů, jak jsem později zjistil – domluvili jsme se a díky tomu naše povídková série získala zcela jedinečný styl. Každou ilustraci mi kreslí na míru podle dost podrobného zadání – a dělá to skvěle. Přestože sám není vodák.
Prvním místem, které bych dnes navštívil při hledání ilustrátora, je Česká unie karikaturistů. Tam bych se porozhlédl po konkrétním kreslíři, jehož styl mi vyhovuje, a prostřednictvím Unie ho oslovil.
Porozhlédnout se můžete také mezi nezávislými profesionály na serveru NaVolneNoze.cz.
Nezapomeňte na prosté googlování. Na dotaz “kreslíři výběr” mi z Googlu vypadly třeba stránky Klubu kreslířů a humoristů Tapír a spousta stránek jednotlivých kreslířů.
Nenajdete-li ani poté toho “svého” výtvarníka, ještě můžete obejít výtvarné kroužky a školy ve svém okolí. Pak můžete zajít do knihkupectví, prohlížet si ilustrované knihy a vypsat si výtvarníky, kteří vás zaujali, a zkusit je najít na internetu a kontaktovat.
A nakonec si můžete podat inzerát, jako kdysi já. Myslím, že jsem tenkrát použil web inzertních novin Annonce.
Znáte nějakou fotobanku s kvalitními obrázky, kterou jsem zatím neobjevil? A který ze zdrojů, na které jsem v článku uvedl odkaz, vám připadá nejužitečnější?
Napište mi do komentářů pod článkem.
Věda jménem “knižní obálka” – 1. Principy
Věda jménem “knižní obálka” – 2. Kam pro obrázek
Věda jménem “knižní obálka” – 3. Vektory a text
Věda jménem “knižní obálka” – 4. Jak vymyslet námět
Kam pokračovat: Jak získat zdarma obrázky, kterými své čtenáře uhranete
.
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?