PROPAGACE KNIH


 

1. Dostupnost informací

Tou úplně první věcí, kterou musíte udělat, než začnete propagovat svou knihu, je zajistit, aby informace o ní a nejlépe i o vás byly snadno dostupné každému, kdo se o ni začne zajímat. Bylo by přece absurdní propagovat knížku a investovat do toho čas nebo peníze, abyste vzápětí ztratili zákazníka jen proto, že knížku nemůže nikde najít!

1a) databáze

Tím prvním místem, kde by mohl zájemce vaši knihu hledat, jsou knižní databáze. Databáze jsou na internetu tři a do dvou z nich můžete knihu po registraci zadat sami, i když správně to měl udělat už váš nakladatel, pokud nějakého máte.

1b) webová stránka

Druhým místem, kde bude zájemce o vaši knihu hledat informace o ní, je webová stránka. Pokud žádnou nemáte, tak to rychle napravte a postavte si ji.


Co k tomu můžete potřebovat?

  • Redakční systém WordPress, nebo nástroj na stavbu webových stránek zdarma.
  • Webhosting (zdarma). Pokud chcete použít vlastní doménu, zkuste webhosting savana.cz, kde jsem i já. Nabízejí freehosting právě s touto možností a navíc bleskovou online podporu, každý můj problém vyřeší obratem.
  • Doména. I tu vám přidělí na webhostingu zdarma, ale můžete si vybrat znění jen její části, druhá polovina bude název, který server nabízí. Vyplatí se investovat do vlastní domény, nejlépe ve tvaru vlastního jména (jako www.jirinosek.cz). Je levná (od 160,- Kč na rok) a můžete ji pak použít i pro svůj byznys, blog nebo fotogalerii. Zde zjistíte, zda je vámi hledaná doména volná, a pokud ne, hledejte další varianty, které vás napadnou.

Autorům jediné knihy stačí jedna jediná stránka, na které bude vše, jako je třeba stránka p. Kubína na Klice.

Máte-li knih více, určitě doporučuji redakční systém WordPress, na kterém si můžete vytvořit blog.

Já používám WordPress od března 2015 (na WordPressu "jedou" i tyto stránky a předtím jsem o něm nic nevěděl). Nejsem webmaster ani v náznaku, ale WordPress je jednoduchý, příjemný a pohodlný na obsluhu. Na samotné jádro WordPressu se nainstaluje tzv. šablona (já používám MioWeb, ale většina šablon je zdarma) a když překonáte počáteční instalaci WP a šablony (nebo to za vás udělá kamarád), s obsluhou už žádnou pomoc potřebovat nebudete.

Český návod na instalaci WP se připravuje zde, anglický najdete třeba v tomto videu.

Budete-li vybírat šablonu na WordPress, dbejte na to, aby měla tzv. responzivní design, aby se dala číst i na mobilech a tabletech.

Rozhodně se stavby webových stránek nebojte. Situace je úplně jiná, než před pár lety, technologie se přízpůsobily průměrnému technicky nevzdělanému uživateli a internet je navíc plný návodů i pro úplné začátečníky.

 

Co by měla webová stránka knihy obsahovat?

  • Náhled titulní strany knihy, aby ji zákazník poznal.
  • Samozřejmě název a autora 🙂
  • Technické parametry: Počet stran, formát, vazbu, náklad, rok vydání, barevnost a doporučenou cenu, případně ISBN
  • Anotaci
  • PŘÍMÝ ODKAZ, kde lze knihu koupit

Pokud máte knih více, měla by každá kniha mít vlastní stránku, k tomu jedna stránka o autorovi a hlavní stránka (na kterou vede doména) by měla být přehledným rozcestníkem na jednotlivé stránky knih a autora.

Další prvky, které mohou stránky knih obsahovat:

  • fotky a videa ze křtu, autogramiád a veřejných čtení
  • odkazy na rozhovory s vámi v novinách
  • odkazy na recenze
  • odkazy na vaše články a fejetony na jiných stránkách

2. Skvělá anotace

Tou druhou věcí, kterou potřebujete k úspěšné propagaci vaší knihy, je skvělá anotace. Anotace je text, který knihu v krátkosti vystihuje a který s ní putuje úplně všude. Anotaci budete potřebovat na webových stránkách i v knižních databázích, podle anotace se rozhodují prodejci, zda si knihu objednají a je na všech stránkách, kde se kniha prodává.

2a) klíčová slova

Dobrou anotaci nestačí sesmolit během tří minut. Je to tak důležitý text, že byste si s ním měli pořádně pohrát. Nejdříve si vypište, která klíčová slova se k vaší knize vážou. Pak si v Seznamu a v Googlu najděte statistiky jejich vyhledávanosti. Vyberte ta, která lidé hledají nejčastěji, začněte psát text anotace nanečisto a pokuste se tam některá slova zařadit.

2b) příběh

Lidé milují příběhy. Pokud má vaše kniha zajímavý nebo dramatický příběh, v anotaci z něj vytáhněte to nejlepší. Co by přimělo vás, abyste si knihu koupili? Přemýšlejte jako čtenář a popište ji tak, že si ji okamžitě bude chtít přečíst.

2c) autor

Pokud kniha souvisí s vámi, nezapomeňte alespoň v krátkosti ani na svůj příběh. Jestliže píšete román z prostředí rallye a sami jste ho kdysi jezdili, vyličte všechny své úspěchy. Pokud píšete o běžkování a byli jste trenérem závodního oddílu, pochlubte se úspěchy svých svěřenců. Ale pokud téma knihy nemá s vámi nic společného, je lepší svůj příběh úplně vynechat.

Nakonec anotaci dolaďte tak, aby se skvěle četla a fungovala jako perfektně sehraný orchestr.

3. Titulní strana obálky

Třetí věcí, na které velice záleží, je obálka knihy. Titulka je to první, co zákazník uvidí, dokonce ještě dřív, než si přečte anotaci.

Lidský mozek dostává asi 70 % informací prostřednictvím očí. A vaše kniha nebude pravděpodobně na internetu nebo na pultu sama, kolem ní budou spousty dalších knih. Vy ale chcete, aby si zákazník všimnul právě té vaší knihy! Toho docílíte pouze tím, že vaše obálka bude na pultu svým vzhledem vyloženě vyčnívat.

Silně působivé a kvalitní obrázky najdete ve fotobankách po celém internetu a šikovný grafik z nich dokáže vyrobit velice účinnou obálku. Jestli máte za svou knihu utratit nějaké peníze, tak je investujte právě do obálky!

Z těchto fotobank jsem získal pár skvělých obrázků já:

A zde je příklad knihy, kterou právě vydávám, na kterou je jeden z obrázků použit.

Pokud už máte knihu vydanou, můžete titulní stranu změnit až při dotisku, ale pokud prodáváte i elektronickou verzi knihy nebo jste ještě knihu nevydali, můžete špatný titul ještě nahradit.

4. Znát své čtenáře (cílovou skupinu)

Když chcete svou knihu prodat, musíte vědět, kdo je váš čtenář, abyste ho mohli najít a nabídnout mu ji. Jinými slovy, musíte znát svého ideálního zákazníka. Určitě nechcete plýtvat silami, penězi nebo časem na propagaci své knihy mezi lidmi, kteří si ji nikdy nekoupí. Je k ničemu dělat reklamu na kuchařku mezi zaměstnanými manažery nebo na cyberpunkový román mezi důchodci. I tam se možná najdou výjimky, ale není to vaše cílové publikum.

Možná jste o svých budoucích čtenářích měli přibližnou představu, když jste knihu psali. Začněte u své domněnky, ale aktivně to sledujte a nikdy nepřestávejte svou představu zpřesňovat! Vyplatí se vám to, protože vám zbude víc času i peněz a nebudete frustrovaní z toho, že pořád něco děláte a váš marketing přesto nefunguje.

5. Pravidelnost a vytrvalost

Poslední pravidlo souvisí s vaší trpělivostí a odhodláním. Opravdu chcete svou knihu prodat? Nepodaří se vám to, pokud nebudete ve své propagaci vytrvalí. Nestačí měsíc na propagaci pracovat a pak se na několik měsíců odmlčet. Svou komunitu čtenářů musíte budovat a u těch stávajících udržet zájem, aby šířili zprávu o knize dál, a jako magnet přitáhli další zákazníky.

Nezáleží ani moc na tom, jestli strávíte propagací hodinu za týden nebo hodinu denně, hlavní je prostě nepřestávat, dokud své knihy neprodáte.

Nemějte obavy, pokud nevíte, co byste měli po tu dobu dělat. Pomoc v podobě návodu je na cestě. Ale rozhodnutí, zda jste ochotni věnovat propagaci třeba 3x 20 minut týdně po dobu několika let musí být vaše!

 

Splňte si bez odkladu první čtyři body a mezitím si nechte projít hlavou, zda to s prodejem a propagací své knihy myslíte vážně. Recept, jak můžete zvýšit prodej své knihy a úspěšně a zdarma ji propagovat jenom pomocí internetu – eBook o propagaci knih – najdete ZDE.