Máte-li napsaný rukopis a chcete knihu vydat, máte tři možnosti: Najít nakladatele, vydat knihu v zakázkovém nakladatelství nebo vydat si ji zcela sami. Všechny tři způsoby mají své výhody i nevýhody a záleží na vás, které budou podstatné pro vaše rozhodnutí.
V posledních letech se objevilo mnoho služeb, které nabízejí výrobu knihy na zakázku. Často jsou to velká nakladatelství, která si vytvořila jakousi „přidruženou výrobu“, ale někdy tyto služby nabízejí i tiskárny.
Ale pozor: Služby těchto nakladatelství se velmi liší. Některá nenabízejí možnost distribuce a jiná jen s podmínkami, některá nabídnou knihu pouze ve svém webovém obchodu a jiná si své autory rovněž vybírají. Velmi rozdílné je pak i jednání a následná péče o autora.
Nezávazná kalkulace by měla být vždy zdarma, ale berte v úvahu vše – styl jednání, nabízené služby i následnou péči o autora.
Jedno takové malé vydavadatelství provozuju i já.
Samovydavatelství znamená, že si všechno kolem vydání své knihy zařídíte sami. Pro pomoc těmto autorům jsem založil tento blog. Při nízkém počtu vydaných kusů je totiž vydání knihy na zakázku příliš drahé – grafika je totiž vždy stejně náročná a čím méně tisknete knih, tím vyšší jsou náklady na jeden kus.
Největší výhodou samovydavatelství je, že můžete hodně peněz ušetřit. Ne všechny, protože minimálně tisk a zknihování vás pár peněz stát bude. Jsou také situace (jako třeba vydání jednoho kusu pro milenku nebo dvaceti kusů pro kamarády), kdy je zvažování jiného způsobu vydání zbytečným luxusem.Největší nevýhodou je, že vše může trvat nečekaně dlouho, výsledek může být zcela amatérský a bude vždy s chybami. Ty jsou dány buď nekvalitním softwarem, nebo nedostatkem znalostí o potřebách tiskáren.
1.
Velká nakladatelství využívají zejména „velkou“ reklamu. Vývěsní plochy v metru, billboardy nebo letáky, PPC reklamu na internetu i reklamu v médiích.
Ale ruku na srdce: Viděli jste někdy někde „velkou“ reklamu na knihu naprosto neznámého autora? Ani velká nakladatelství vás moc neproslaví a chcete-li se stát uznávaným autorem, budete se stejně muset zapojit i vy a začít sebe a své knihy aktivně propagovat.
2. a 3.
V obou případech je propagace na vás. Vy musíte být těmi, kdo vykřičí do světa „haló, jsem tady a mám pro vás úžasnou knížku!“. Dobrá zpráva je, že kdo má internet, má v tomhle směru ty nejúžasnější možnosti, jaké kdy autor měl. Nemusíte mít peníze, pouze čas a touhu „dostat knihu mezi lidi“.
Podrobný popis, jak dělat účinný knižní marketing z pohodlí domova a jak knihu propagovat před, v průběhu i po vydání, najdete v e-booku Propagace knih, který jsem dokončil na podzim 2015 a ve kterém poskytuji podrobný návod na propagaci svých knih a tvorbu čtenářské komunity pomocí ověřených technik, které používá velká část autorů bestsellerů po celém světě.
A co vy? Která ze tří uvedených metod vám připadá nejvhodnější pro vás? Máte vůbec na vybranou, nebo vás něco limituje jen pro jednu variantu – a co to je? Napište mi do komentáře pod článkem!
Chcete získat kompletní přehled za dva týdny bez nekonečného slepování střípků informací? Přidejte se k těm, kdo už objevili průvodce Vydej si vlastní KNIHU (aktualizované vydání 2024).
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny
Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?
.