Ještě na podzim jsem nevěděl, co to crowdfunding je. A ke konci června 2015 jsem úspěšně dokončil svou první sbírku na knihu. A pro vás, kteří to chcete zkusit taky, popíšu, jak jsem postupoval. Abyste dostali odvahu to zkusit také.
Jsem v oblasti crowdfundingu „lama“, zřejmě jako i vy. Začátečník. Dělal jsem to prvně a udělal jsem pár strategických chyb, jak vám odhalím v závěrečném článku. Ale budiž vám můj příběh inspirací. Poučte se a určitě to provedete líp.
Před šesti lety jsem z nadšení založil vodáckou literární soutěž Kenyho VOLEJ a jejím účelem bylo obohacení vodácké knihovničky dobrými povídkami. Vydání prvních dvou knih jsem zaplatil ze svého. Peníze za knihy se ale vrací pomalu a soutěži končí další ročník, což znamená vydání další sbírky, a tak jsem se rozhodl říci si o podporu ostatním vodákům prostřednictvím serveru Hithit.com. A v pátek 15. 5. jsem „projekt“ neboli sbírku spustil.
První kroky považuju ještě dnes za nejdůležitější. Jen díky nim jsem všechno stihnul, sice s odřenýma ušima, ale převážně do termínu, kdy měly být hotové, nebo krátce potom. Největší zpoždění přicházela na závěr. A musel jsem si taky odpustit spoustu nedokonalostí. Bylo to tím snazší, že jsem měl konkrétní termín. Čarovnou dead-line, kdy se měl „projekt“ podle plánu spustit. Bez ní bych spoustu věcí řešil dodnes, například video. Nejsem s ním spokojen. Ale prostě už nebyl čas ho přetáčet. Muselo stačit.
Myšlenka zkusit sbírku mě napadla v listopadu 2014 a v polovině prosince jsem se rozhodl, že to zkusím. Nejdříve jsem si určil termín, ve kterém chci, aby sbírka proběhla. Chtěl jsem, aby to bylo před prázdninami, ještě než mi vodáci odjedou na řeky, ale až po jaru, aby se stihli začít těšit na vodu. A protože sbírka na Hithit vždy trvá jen 45 dní, vyšel mi termín od půlky května do konce června.
Pak jsem začal střádat všechny střípky, co budu do té doby muset stihnout udělat. Kontaktoval jsem Hithit a pročetl si materiály s instrukcemi, které mi poslali. Pak jsem si sepsal všechny své vlastní nápady a možnosti – koho bych mohl oslovit, zapojit a čím můžu propagaci pomoci.
Nejvíce mi v začátcích pomohl můj systém poznámek. No, systém… Je to až brutálně jednoduché: Kdykoli mě něco napadne, třeba i v polovině kamarádovy řeči, okamžitě si myšlenku nadiktuju na hlasový záznamník do mobilu. Kamaráda klidně požádám o pauzu, aby řeč nezapomněl. Ale musí to být HNED. O deset sekund později to může „utéct“. Poznámky pak přepíšu okamžitě, jako první úkol, když se dostanu k počítači. Toť vše. Když si každý druhý den uděláte čas na přemýšlení, třeba jen 20 minut, budete zírat, co všechno vám dojde a co z hlavy občas vylovíte.
Já mám „své“ místo na dvorku ve vnitrobloku. Sedím přitom na lavičce, nic nedělám, zírám asi celkem nepřítomně a ani se moc nesnažím mysl tlačit konkrétním směrem. Najde si ho sama a někdy skáče z tématu na téma, ale jen jednou jsem odsud odešel bez poznamenaných nápadů. Vřele doporučuji si takový návyk vytvořit, přijdete na spoustu věcí!
Výsledkem výše popsaného postupu byla hromádka nesourodých poznámek. Byl v nich zmatek. Potřeboval jsem si je utřídit. Našel jsem program Scapple, který mi umožnil všechny si přehledně srovnat, strukturovat je a označit podle důležitosti.
Začínalo se mi to rýsovat. Když jsem viděl, kolik práce chci udělat, rozhodl jsem se, že od této chvíle budu přípravě věnovat hodinu denně. Byl pořád teprve prosinec. Ale jsem asi exot – jiní zakladatelé úspěšných sbírek je spustili třeba jen pouhý týden poté, co se pro to rozhodli. Jejich případové studie si projdeme později.
Bylo potřeba dát všemu časový rámec. Měl jsem dead-line, ale bylo záhodno určit, dokdy mám co udělat tak, aby na sebe kroky navazovaly. Kdybych si všechno nechal na poslední chvíli, odsoudil bych se stoprocentně k neúspěchu. Rozhodl jsem se, že: do konce února udělám ukázkový e-book s povídkami a vytvořím podrobnější plán; do konce března natočím všechny scény videa; do konce dubna je sestříhám a napíšu celý text na „stránku projektu“ na Hithit.
(Nakonec jsem dotáčel video poslední dubnový den a stříhal ho těsně před započetím „projektu“, jak jinak…)
Do e-booku jsem vybral ukázky ze dvou předchozích i z chystané knihy. A doplnil jsem je informací o připravované sbírce. Dal jsem ho k dispozici ve všech třech e-bookových formátech, aby si jej lidé mohli číst i na čtečkách. Zveřejnil jsem ho v únoru, použil jsem levnou reklamu na Facebooku a do půlky května si ho stáhlo asi 200 lidí. Na konec e-booku jsem dal reklamy vodáckých serverů a dohodl se s nimi, že mi pak na oplátku pomohou s propagací. E-book lze stáhnout zde.
Vy můžete e-book vytvořit z ukázek nejzajímavější části vaší knihy, dobré je nechat otevřený konec v napínavém okamžiku, aby byl čtenář zvědavý, co bude dál.
Ve druhém dílu se dozvíte, jak jsem to provedl s věcmi, kterým jsem nerozuměl nebo je neuměl, jak jsem točil své první video, i když nejsem kameraman ani herec a jak jsem se přinutil k věcem, do kterých se mi vůbec nechtělo.
.
.
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?