Prodejní anotace bez námahy a ZDARMA? Pouze nyní!

Trápíte se s anotací? Teď máte jedinečnou příležitost to vyřešit jednou provždy! Pokud budete pohotoví a zareagujete rychle…

Odměnou vám může být nejen skvělá prodejní anotace téměř bez práce, ale také skvělý pocit, že jste stáli u zrodu něčeho velkého, co díky vám pomůže v budoucnosti stovkám dalších autorů, aby si nemuseli projít stejným trápením, jako vy.

O co jde a co je pro to potřeba udělat? Čtěte dál… Budoucnost je za rohem a vy jste právě u toho!

Trápíte se s anotací a máte pocit, že víc škrtáte, než píšete? 

Možná jste právě dopsali rukopis a vaše trápení s anotací teprve začalo. Nebo se k tomu blížíte a už ho tušíte za obzorem – a zřejmě se na to příliš netěšíte. Není divu, málokterý autor si to užívá… Je to totiž zcela odlišný druh textu a se psaním knihy nemá mnoho společného.

Ale možná už máte knihu vydanou, vaše prodeje váznou a vy tušíte, že jste se s anotací nepoprali nejlépe…? Ani taková situace není beznadějná: Sice už nezměníte anotaci na vytištěné knize, ale daleko důležitější je ta, která knihu provází na internetu a v e-shopech. A ta se změnit dá!

Tato příležitost ale bude trvat jen velmi krátkou dobu… Proč? Dlouhý příběh krátce…

kniha

Anotace jako magnet

Anotace je nejdůležitější text knihy. Ano – z hlediska autora je důležitější, než samotný text uvnitř. Když není perfektní, nebudete mít čtenáře, protože k přečtení knihy nikoho nenalákáte. Anotace je zkrátka magnet, bez kterého může být kniha sebelepší, ale nakonec skončí v Levných knihách nebo v horším případě ve „sběru“. A přemýšlivější autoři to dobře vědí. Anotace je trochu jako paví ocas. Je-li krásný, bohatý a pestrý, pávice se jen pohrnou…

Zároveň ale od autorů, které vydávám, i z naší FB skupiny vím, že psaní anotace je jedna z největších bolestí, které vydání knihy provázejí, a autoři se s ní často trápí celé týdny bez valného výsledku. Není divu. Je to totiž prodejní text, čili něco zcela jiného a s jinými pravidly, než dosud dělali.

Věděl jsem proto, že jakmile vytvořím funkční recept, musí to být jeden z prvních kurzů, které připravím. A to se konečně povedlo v roce 2020, kdy vznikl kurz Magnetická anotace. Sklidil jsem za něj díky a nadšení, protože to pro jeho absolventy bylo jako dostat podrobnou mapu, když jste dosud jen celé týdny bezcílně bloudili. 

Když byla loni široké veřejnosti zpřístupněna AI, čili umělá inteligence, měl jsem zrovna sezónu (největší procento autorů chce mít svou knihu před Vánoci) a vůbec jsem to nezaregistroval. Teprve když jsem v listopadu odjel na zimu do Asie, měl jsem konečně čas podívat se, co je ve světě nového. A byl jsem ohromen. Hned jsem tušil, že to pro autory vydávající vlastním nákladem může být naprostá revoluce.

Ihned jsem se ponořil do studia Chat GPT a experimentování, ale přiznám se, že jsem velmi brzy pocítil zklamání. Ze začátku jsem s ní musel vést i půlhodinové diskuse a stejně jsem ji nepřiměl, aby udělala to, co chci. Chvílemi jsem měl pocit, že mluvím ne snad s retardovaným, ale s někým, kdo se rozhodl, že mě prostě pochopit nechce 😛, což je ještě horší…

Někdy jsem jí zadal synopsi klukovského románu, ale ona si úplně „vycucala z prstu“ anotaci pro nějaké sci-fi včetně neexistujícího názvu, a to pouze proto, že jeden z chlapců měl přezdívku Marťan. To jí stačilo k totálnímu přerámování celého příběhu a v podstatě si obsah knihy včetně názvu vymyslela jen podle této jediné přezdívky a zbytek synopse úplně ignorovala. A to se opakovalo znovu a znovu. Z frustrace jsem jí jednou dokonce napsal něco ve smyslu, že je snad úplně blbá… V jedné větě mi potvrdí, že všechno chápe, a vzápětí vypustí naprostý nesmysl. A když už se mi podařilo ji konečně přimět k sepsání anotace, byla jakási nemastná neslaná. Začal jsem ztrácet víru, že to bude fungovat… 

Pak jsem objevil AI Playground, jakési experimentální prostředí, a začal ho používat k tomu, aby mi vytvářelo takové povely pro GPT, kterým by porozuměla… Nebudu zacházet do detailu. Bylo nejdříve potřeba vytvořit správně znějící povely (jeden z nich jsem dokonce zakoupil) a k nim dodat podrobný návod, jak má kvalitní prodejní anotace vypadat, a navrch ještě dodat synopsi sepsanou podle určitých pravidel.

Ale začaly se konečně dít věci. Začalo to fungovat…

A tím se obloukem dostáváme zpátky k vám a jedinečné příležitosti, kterou nyní máte!

kniha

Teď je to na vás!

Klíčová informace je, že jsem ve finální fázi testování a blížím se k cílové pásce. Abych věděl, zda jsem ji už protrhl, potřebuji postup otestovat na co nejvíce knihách různého druhu (vyjma poezie, tam to fungovat nikdy nebude – u té je lepší dát místo anotace poutavou ukázku): Scifíčka, kuchařky, romány, povídky i cestopisy. Jenže já tolik synopsí nemám. A už vůbec ne všech žánrů. A proto spoléhám na vás…

Zatímco na romány už mi povely pro AI fungují, postrádám synopse pohádek a povídek (o každé pohádce nebo povídce by měly být min. 2–3 věty) nebo cestopisů. Budu ale vděčen za každou synopsi, protože čím více testování budu moci udělat, tím větší jistotu budeme mít, že to bude fungovat úplně každému (kromě básníků, jak jsem již psal).

Na vás teď záleží, jak rychle dokážu ověřit, že to funguje vždy a za všech okolností. Na vás záleží, kdy bude konečně ukončeno trápení autorů, kteří jsou na vydání knihy sami a smolením anotace zabíjí cenné týdny i měsíce, které by měli věnovat poctivé přípravě na propagaci. Na vás záleží, zda bude vydání knihy zase o kus více radostí a ne náročnou cestou plnou nepříjemných výzev. Myslím si totiž, že propagace jako strašák bohatě stačí a čím víc tříští autor svou pozornost, tím horších výsledků pak při šíření své knihy dosáhne.

Propagaci za nás pravděpodobně ani v budoucnu žádná AI dělat nedokáže. Ale čeho se právě v této chvíli zbavit můžeme, je mnohými nenáviděné psaní anotace – a když se mi to podaří uzavřít brzy, budu se moci začít věnovat další výzvě – aby nám AI ze synopse dokázala „vytáhnout“ také ideálního cílového čtenáře (to je tip ze skupiny Jak si vydat knihu, a pak ji i prodat). Protože už začínám přicházet, jak na to, pravděpodobně to stihnu ještě před letošním (již druhým) upgradem kurzu Kniha jako víno, jehož hodnota se díky novým lekcím zvýší alespoň na dvojnásobek (mluvím o přínosu, nikoli o ceně) a ze kterého byli účastníci nadšeni již předtím. 

Tahle chvála je mi totiž tou největší odměnou a udržuje mě v chodu. Jediný den na konzultaci s absolventy kurzu sršícími nadšením mě vždycky nabije na dalšího půl roku… A vždycky se těším na začátek podzimu, kdy k tomu zpravidla dochází. (Pokud jste jedněmi z těch, kdo již mají loňskou verzi 2.0, nebojte se, upgrade máte v ceně!)

kniha

Pomůžete mi?

Pokud máte synopsi své knihy, buďte tak laskavi, najděte ji a pošlete mi ji. A pokud ještě ne, vězte, že se vám bude v budoucnu hodit ještě mnohokrát, a právě TEĎ je ten úplně nejlepší moment, kdy ji sepsat, protože tím ušetříte tuny času na tvorbě mnohonásobně obtížnějšího útvaru, jakým je anotace.

Pro jistotu svou nabídku zopakuji: Pošlete mi co nejdříve synopsi své knihy a já vám pošlu hotovou prodejní anotaci od AI podle mého vlastního receptu. A pokud si nejste úplně jisti, jak má vypadat a čím se synopse liší od anotace, najdete to níže.

Díky!!!

Jaký je rozdíl mezi synopsí a anotací?

Anotace je text, kterým svou knihu prodáváte (= prodejní čili marketingový text). Podobně jako je obálka největším prodejním tahákem každé knihy, pomáhá knižní anotace prodat myšlenku knihy těm, kteří si ji mají koupit. Cílovou skupinou anotace jsou čtenáři. V poslední řadě pak trochu i knihkupci, u kterých spolurozhoduje o tom, zda si vaši knihu objednají.

Synopse je text, který má někoho, kdo vaši knihu nečetl, přivést co nejblíže k představě o textu knihy, jako kdyby ji četl.

Cílovou skupinou synopse jsou nakladatelé, vydavatelé a redaktoři a kdokoli další, kdo vám má s knihou pomoci. Ti totiž zpravidla dostávají stovky rukopisů měsíčně. Pokud by četli každý z nich, trvalo by jim dokončení publikačního procesu velmi, velmi dlouho. Vaše synopse jim tuto práci usnadní. Ještě jinak řečeno: Kdyby byla vaše kniha povinnou četbou a mě z ní měli zítra vyzkoušet, po přečtení synopse bych to měl uhrát na dvojku, nejhůře na trojku.



    … a první reakce těch, kteří už to zkusili:

    Jiří Nosek
    průvodce autorů českým knižním bludištěm
    o blogu a mé cestě k autorskému vzdělávání

    Chcete konečně proniknout do matoucího světa vydávání a propagace knih a získat
    komplexní a srozumitelnou mapu hracího pole?

    Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

    Hledáte nakladatelství se slušnými podmínkami? Co třeba KLIKA?

    Přehled všech článků tohoto blogu

    Komentáře

    Přidat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *