V životě autora je velmi málo příležitostí vytvořit obrázky. Bez nich se ale obejít také v podstatě nelze, protože většinu informací lidé přijímají očima a texty bez obrázků vzbuzují mnohonásobně menší zájem.
Fotografie z jednorázových akcí jsou trochu nejistá sázka: Jednak je akcí málo a jednak stačí, když selže fotograf, protože jste neměli na profíka, a hned je po fotkách, s nimiž jste měli plány.
Ale nezoufejte. Nemáte-li fotky z akcí, ještě jsou tu 3D modely knih.
Nejčastěji chceme použít nějaký obrázek s naším postem na sociální sítě. Zcela nezbytný je obrázek (nebo video), chcete-li na síti spustit reklamu. Ale myslete i na budoucnost, nejen na okamžité potřeby:
Když máma vydávala první knihu, samozřejmě nemohla vědět, že jednou bude poskytovat rozhovory, potřebovat fotky pro autorský web nebo mít slušivé fotky ke článku z doby, kdy byla mladší, což řeší asi všechny ženy na světě.
Ani vy nevíte, kam vás dráha psavce zavede. Možná budete mít za deset let na svém kontě pátou knihu a budete si drbat hlavu, když si promítnete, kolik jedinečných příležitostí udělat obrázky vám nenávratně uniklo. Jednejte raději už od začátku s předpokladem, že jednou budete spisovatelé, ať se tím už v současnosti živit chcete nebo ne.
Nevynechávejte žádnou příležitost. A když se nějaká přiblíží, zajistěte si schopného fotografa. Nemusí to být hned profík. Mnoho amatérů-nadšenců fotí na velmi slušné úrovni. Mějte na mysli, že akce, která není dobře zdokumentována, upadne nenávratně v zapomnění.
Pokud si jeho schopnostmi nejste jisti, požádejte všechny účastníky dotyčné akce, aby kdo může fotil, pak ale musíte zajistit, aby se v té nejdůležitější chvíli všichni nenahrnuli před objektiv tomu, u koho jsou šance na dobrou fotku nejvyšší.
Máte-li čas a možnost, nasekejte fotek raději kvanta, snáze pak vyberete dobrou.
(Pamatujete dobu, kdy stálo každé stisknutí spouště 8 Kč? A to nepočítám, že těch 8 kaček mělo tehdy dvojnásobnou kupní sílu proti dnešku.)
Kde tedy pořídit obrázky v běžném autorském životě?
To bylo to, co může udělat skoro každý autor. Další příležitosti se už u každého liší.
Při postování a komentování fotek buďte nápadití: Přemýšlejte, co vzbudí reakce a co lidé rádi okomentují. Vyfotit knihu v obchodě a napsat k tomu „Moje kniha vystavená v Luxoru!“ asi příliš mnoho interaktivity nevzbudí. Na co byste zareagovali vy?
Pokud bude příspěvek úspěšný a lidé budou reagovat, doporučují marketéři podpořit jej placenou reklamou. Já ale v případě knih příznivcem placení reklamy nejsem, to uvádím jen pro pořádek, protože můžete být jiného názoru. Bohužel nejvíce interaktivity vzbuzují příspěvky, které mají pramalou prodejní sílu.
Napadá vás něco dalšího? Blýskněte se a dejte nám všem tip v komentáři pod článkem!
Ne každý má dostatek času prohledávat internet a ne každý umí upravovat PSD soubory pro Photoshop. Ale mít mock-upy své knihy chce téměř každý autor. Proto jsem pro vás našel ty nejlepší, ověřil jejich licence a roztřídil je podle vazeb: Můžete to mít z krku během pěti minut. Ale obětujete-li raději svůj čas, na rovinu píšu, že tyto mock-upy se dají najít i zdarma.
Největší práce byla právě je vyhledat a nastahovat z různých serverů. Když se mi zalíbil konkrétní model, musel jsem někdy navštívit pět nefunkčních rozcestníků, než jsem našel funkční odkaz na stažení. Soubory někdy mají i stovky MB, takže pokud nemáte na počítači nainstalovaný Photoshop a musíte je kvůli úpravě uploadovat a pak zase stahovat upravené soubory, je to zdlouhavé a otravné. Pokud je váš čas drahý, možná tuto fázi rádi přeskočíte a „přijdete k hotovému“.
Čím více knih je na obrázku, tím více je to práce, neboť většinou je třeba každou knihu dělat zvlášť. Proto je kombinace více titulů dražší.
Kde to půjde, dostanete 3D modely s průhledností ve formátu PNG, takže si budete moci vyměnit pozadí za vlastní nebo model použít bez pozadí (typicky na webu).
(Objednejte prosím včas a ne až když spěcháte, někdy nemáme na expresní zakázky prostor. Autoři vydávající u nás knihu mají vždy přednost.)
Zde je jejich přehled, koupit je pak můžete v novém obchodu.
Má vaše kniha netypický formát a nenašli jste vhodný 3D model? Napište mi. Pokusím se pro vás něco najít.
Napadají vás další příležitosti k pořízení autorských obrázků nebo jejich originální použití? Dejte nám tip do komentářů pod článkem!
.
Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat
Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu
Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?