Autorské obrázky a 3D modely vaší knihy

V životě autora je velmi málo příležitostí vytvořit obrázky. Bez nich se ale obejít také v podstatě nelze, protože většinu informací lidé přijímají očima a texty bez obrázků vzbuzují mnohonásobně menší zájem. 

Fotografie z jednorázových akcí jsou trochu nejistá sázka: Jednak je akcí málo a jednak stačí, když selže fotograf, protože jste neměli na profíka, a hned je po fotkách, s nimiž jste měli plány.

Ale nezoufejte. Nemáte-li fotky z akcí, ještě jsou tu 3D modely knih

Kdy autor potřebuje obrázek?

Nejčastěji chceme použít nějaký obrázek s naším postem na sociální sítě. Zcela nezbytný je obrázek (nebo video), chcete-li na síti spustit reklamu. Ale myslete i na budoucnost, nejen na okamžité potřeby:

Když máma vydávala první knihu, samozřejmě nemohla vědět, že jednou bude poskytovat rozhovory, potřebovat fotky pro autorský web nebo mít slušivé fotky ke článku z doby, kdy byla mladší, což řeší asi všechny ženy na světě.

Ani vy nevíte, kam vás dráha psavce zavede. Možná budete mít za deset let na svém kontě pátou knihu a budete si drbat hlavu, když si promítnete, kolik jedinečných příležitostí udělat obrázky vám nenávratně uniklo. Jednejte raději už od začátku s předpokladem, že jednou budete spisovatelé, ať se tím už v současnosti živit chcete nebo ne. 

kniha

Kde vzít autorské obrázky?

Nevynechávejte žádnou příležitost. A když se nějaká přiblíží, zajistěte si schopného fotografa. Nemusí to být hned profík. Mnoho amatérů-nadšenců fotí na velmi slušné úrovni. Mějte na mysli, že akce, která není dobře zdokumentována, upadne nenávratně v zapomnění.

Pokud si jeho schopnostmi nejste jisti, požádejte všechny účastníky dotyčné akce, aby kdo může fotil, pak ale musíte zajistit, aby se v té nejdůležitější chvíli všichni nenahrnuli před objektiv tomu, u koho jsou šance na dobrou fotku nejvyšší. 

Máte-li čas a možnost, nasekejte fotek raději kvanta, snáze pak vyberete dobrou.
(Pamatujete dobu, kdy stálo každé stisknutí spouště 8 Kč? A to nepočítám, že těch 8 kaček mělo tehdy dvojnásobnou kupní sílu proti dnešku.)

Kde tedy pořídit obrázky v běžném autorském životě? 

  • Obálku knihy vytvořte co nejdříve, ať můžete od první chvíle při propagaci knihy používat její 3D model. Jako první fáze propagace se ale dá brát už A-B-testování obálky, kdy vytvoříte víc návrhů a dáte vybrat přímo čtenářům. Jeden 3D model se brzy omrzí, navíc se nehodí kamkoli (třeba v knize by měl být orientován – natočen – vždy směrem do hřbetu, proto je dobré mít jich víc (link/anchor).
  • Ještě než kniha vyjde, vyražte ven s kamarádem a nasekejte kvantum kvalitních portrétových fotek. Podrobný návod najdete v tomto článku.
  • Může vám tiskárna udělat pár fotek z výroby, jak se vaše kniha tiskne a knihuje? Super. Ale pamatujte, že tam lidé mají jinou práci. Raději svou prosbu směřujte na manažera, který to dokáže delegovat a pohlídat.
  • Když vám knihu přivezou z tiskárny, udělejte fotografické orgie: Vyfoťte se s hromadou knih stokrát jinak: vyfoťte se u nich se sklenkou vína jak slavíte, knihy a hromádky knih naaranžujte do různých kompozic. Snažte se tomu dát fór, originalitu, už předem přemýšlejte, jaká fotka by mohla lidi nejvíce zapojit, probudit, vyprovokovat reakci. Klidně se inspirujte a předem prohledejte stránky různých nakladatelství nebo FB skupiny. Někde na to kašlou, ale jinde si mohou platit šikovnou reklamní agenturu, které má dobré nápady. Inspirujte se jimi.
  • Křest knihy: Dělejte jej pokaždé. Nemusí to být velká místnost plná lidí, ale je lepší, když alespoň opticky plná je, takže já osobně vybírám křestní místnost podle počtu očekávaných příchozích. Přijde-li jich méně, naženu je dopředu. Hlavní je pro mě atmosféra, kterou na křtu vytvořím, protože ta bude z fotek cítit. A samozřejmě i kvalita fotek, proto vybírám místnost s dobrým osvětlením a nízkým stropem.
    Klíčový je okamžik, kdy se při křtu šampáňo dotkne knihy, takže čím méně zkušeného fotografa a horší foťák máte, tím se připravte lít déle, aby byl tento okamžik skutečně 100 % zachycen. (Já si dal radši pod knihu celý kbelík.) Foťte i případné podepisování knihy a pokud se rozjede, tak i pokřtní večírek. 
  • Pokud jste dělali předprodej nebo sbírku na startéru a knihy balíte k odeslání, nechte se vyfotit, jak sedíte na zemi mezi hromadami knih v závějích balicího papíru a nasdílejte ji s vtipným komentářem.
  • Stojíte na poště ve frontě se třemi taškami plnými knih a před vámi je 15 lidí? Proč to nevyfotit a nenasdílet hned z fronty? Každý to zná, každý soucítí, právě tyto soukromé fotky ze života často vzbuzují největší zapojení a interakci.
  • Pokud narazíte na svou knihu v obchodě, vždycky ji vyfoťte a ty pěkné nasdílejte. Ale nenechávejte to jen náhodě: Najděte si největší obchod s knihami v okolí, ujistěte se, že tam knihu mají (třeba tam zavolejte) a vysvětlete jim, že byste si rádi udělali fotky své knihy v JEJICH obchodě a nasdíleli je přátelům. Pokud nejsou úplně pitomí nebo nemají hloupá interní pravidla, umožní vám to, protože je to pro ně reklama zdarma.
  • Chcete třeba fotku, jak z vaší knihy máma předčítá dceři u vánočního stromku? Zkuste PlaceIt za $15/měsíc. Umožní vám svou knihu umístit do různých scén a nikdo nepozná, že nejde o autentickou fotku. Na dotaz „book“ vyhodí 529 obrázků.
  • Ať už máte všechny výše jmenované nebo nic, 3D modely knihy (anchor na 3D modely) lze vyrobit, i kdybyste neměli foťák. Najdete tam knihy v záběru zepředu, zezadu, otevřené, hromádky knih i jejich kombinace, a to pro knihy brožované i v pevné vazbě. Lze k sobě zkombinovat i různé tituly do jednoho obrázku a některým lze dodat vlastní pozadí. Pro výrobu většiny z nich stačí titulka a hřbet.

To bylo to, co může udělat skoro každý autor. Další příležitosti se už u každého liší.

  • Autorská čtení: Ano, fotky udělejte, ale nebylo by lepší natočit i video? 
  • Aranžované fotky: Vždycky můžete vyrazit s kamarádem a nasekat naaranžované fotky – portrétovky, outdoor, vy jak podepisujete někomu knihu apod. Jejich použití je ale omezené, protože nejsou autentické a je to na nich většinou vidět.
  • Fotky od čtenářů: Dostane-li se vaše kniha na zajímavé místo, požádejte čtenáře, ať vám pošle fotku. Já mám nejvzdálenější ze Sydney. Ale když má záběr fór, může zabrat fotka z jakéhokoli místa včetně záchoda 🙂 To neznamená, že musíte zveřejnit všechno. Image vaší knihy by měla zůstat vždy pod vaší kontrolou.

Při postování a komentování fotek buďte nápadití: Přemýšlejte, co vzbudí reakce a co lidé rádi okomentují. Vyfotit knihu v obchodě a napsat k tomu „Moje kniha vystavená v Luxoru!“ asi příliš mnoho interaktivity nevzbudí. Na co byste zareagovali vy?

Pokud bude příspěvek úspěšný a lidé budou reagovat, doporučují marketéři podpořit jej placenou reklamou. Já ale v případě knih příznivcem placení reklamy nejsem, to uvádím jen pro pořádek, protože můžete být jiného názoru. Bohužel nejvíce interaktivity vzbuzují příspěvky, které mají pramalou prodejní sílu.

Napadá vás něco dalšího? Blýskněte se a dejte nám všem tip v komentáři pod článkem!

kniha

3D model knihy třicetkrát jinak

Ne každý má dostatek času prohledávat internet a ne každý umí upravovat PSD soubory pro Photoshop. Ale mít mock-upy své knihy chce téměř každý autor. Proto jsem pro vás našel ty nejlepší, ověřil jejich licence a roztřídil je podle vazeb: Můžete to mít z krku během pěti minut. Ale obětujete-li raději svůj čas, na rovinu píšu, že tyto mock-upy se dají najít i zdarma. 

Největší práce byla právě je vyhledat a nastahovat z různých serverů. Když se mi zalíbil konkrétní model, musel jsem někdy navštívit pět nefunkčních rozcestníků, než jsem našel funkční odkaz na stažení. Soubory někdy mají i stovky MB, takže pokud nemáte na počítači nainstalovaný Photoshop a musíte je kvůli úpravě uploadovat a pak zase stahovat upravené soubory, je to zdlouhavé a otravné. Pokud je váš čas drahý, možná tuto fázi rádi přeskočíte a „přijdete k hotovému“.

Čím více knih je na obrázku, tím více je to práce, neboť většinou je třeba každou knihu dělat zvlášť. Proto je kombinace více titulů dražší. 

Kde to půjde, dostanete 3D modely s průhledností ve formátu PNG, takže si budete moci vyměnit pozadí za vlastní nebo model použít bez pozadí (typicky na webu).
(Objednejte prosím včas a ne až když spěcháte, někdy nemáme na expresní zakázky prostor. Autoři vydávající u nás knihu mají vždy přednost.)

Zde je jejich přehled, koupit je pak můžete v novém obchodu.


Má vaše kniha netypický formát a nenašli jste vhodný 3D model? Napište mi. Pokusím se pro vás něco najít.

Napadají vás další příležitosti k pořízení autorských obrázků nebo jejich originální použití? Dejte nám tip do komentářů pod článkem!

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vydání knihy od A do Z – shrnutí